Vyšívaná česká hra okouzlila svět. Míchá pohádku a mrazivé scénky, vyzkoušet si ji teď můžete i vy

Není to hororová hra, ale temná občas je. Vyzkoušeli jsme demo vyšívané české Scarlet Deer Inn, která před rokem zaujala i v cizině.

scarlet-deer-inn-1

Reprofoto: Scarlet Deer Inn

Scarlet Deer Inn si až do 15. srpna můžete vyzkoušet zdarma

0Zobrazit komentáře

Jen málokterá česká videohra spustila v zahraničí tak velké haló ještě před svým vydáním jako Scarlet Deer Inn. A co teprve hry, jejichž tvůrce byste spočítali na prstech jedné ruky! Vyšívaný kousek o paní Elišce, v němž dojde i na bloudění v podzemních chodbách, má teď venku hratelnou ukázku, kterou si můžete vyzkoušet zdarma.

Před více než rokem se objevilo zjevení. Malé české hře od studia Attu Games se podařilo nasbírat čtvrt milionu lajků a 26 milionů zobrazení na sociální síti X (dříve Twitter) a prorazit do známých zahraničních médií, jako je IGN nebo Rock Paper Shotgun. Nešlo přitom o titul s rozpočtem ve stovkách milionů. Scarlet Deer Inn je dílem manželského páru Evy a Lukáše Navrátilových, ke kterým se později přidal i vývojář Jakub Špiřík. Hra ale na první pohled vypadá originálně, což okamžitě zaujalo svět: její postavy jsou totiž ručně vyšívané.

„Vyšijeme, vyfotíme, naskenujeme a dál se s tím pracuje jako s každou jinou dvourozměrnou texturou,“ popisovala nedávno Eva Navrátilová v rozhovoru pro CzechCrunch. Paní Eliška, její děti a další obyvatelé malé vesničky tak vypadají na první pohled „jinak“ než řada dalších her. A jak vše funguje v praxi? Od čtvrtka je venku demoverze, kterou si můžete až do 15. srpna vyzkoušet zdarma na Steamu.

Asi hodinový úsek jsme si zahráli i my a můžeme potvrdit, že nádherný vizuál není jen falešným lákadlem. Demo ukazuje naprostý začátek hry a šikovně kombinuje barevnost vesničky s temnotou podzemí. V roli paní Elišky tu obejdete pár sousedů, vyřídíte některé úkoly a především najdete dřevěného koníka Horáce (bez přehánění naprosto zásadní postava celé hry!). Jenže slunečný den plný seriózních debat o slimácích a tom, jestli je lepší okraj koláče, nebo jeho střed, brzy skončí. A zároveň začne to, čím je hra vedle svého vzhledu výjimečná.

Kdyby byla jen o povídání o koláčích, asi by pozornost moc dlouho neudržela. Scarlet Deer Inn vás ale poměrně rychle provede z titulního hostince ulicemi vesnice až do sklepů a tunelů s pohádkově strašidelnou atmosférou. Nenechte se mýlit, nejde o žádný horor, ale některé momenty navozují zneklidňující pocity a podobný mráz po zádech, jako to třeba uměl v dětství vynikající a ještě o kus nepříjemnější animovaný film Čarodějův učeň.

S napětím pomáhá i fakt, že řada úseků „temnější“ poloviny hry je de facto na čas. Musíte třeba naslepo utíkat, zatímco vám dohasíná louč a vy jen doufáte, že to stihnete k dalšímu zapálenému ohni. V těchto chvílích by si hra zasloužila ještě nějaké to ladění, což je ostatně u demoverzí naprosto běžné. Akčnější pasáže občas spoléhají na přesnost, kterou ale tento dvourozměrný titul neumožňuje – není to přece jen žádná bojovka, zato podle slov samotných tvůrců zčásti adventura, zčásti plošinovka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Titul kdysi zaujal i uznávaného herního designéra Joshe Sawyera, podepsaného pod Falloutem: New Vegas, nebo tvůrce Prince of Persia Jordana Mechnera. „Je to vlastně jednoduché. Připravíte si vzor v počítači, nahrajete ho a (stroj) ho vyšije za vás. Tím pádem mohly být postavičky komplexnější, animací mohlo být víc a celkově to je zajímavější a hezčí, než jsme si dřív mysleli,“ vysvětlovala tvorbu hry Navrátilová.

Zatím není žádné pevně stanovené datum jejího vydání, což potvrdila na síti X i sama vývojářka. Demo momentálně nabízí jak angličtinu, tak češtinu. Autoři ale míří i dál za hranice a chtějí do hotové verze přidat více jazyků. „Plná verze hry míří taky na Switch a Xbox,“ uzavírá sama Navrátilová. A my doporučujeme vývojářské trio bedlivě sledovat.

Posel smrti, Polda, Horké léto i Tajemství Oslího ostrova. Xzone chystá knihu o klasických adventurách

Velkým lákadlem pro pořízení publikace Umění klasických adventur bude i rozhovor s Petrem Vochozkou, legendou české herní scény 90. let.

Michal MančařMichal Mančař

adventury-xzone

Foto: Xzone

Kniha Umění klasických adventur vyjde v Česku s extra českým obsahem

0Zobrazit komentáře

Že zahraniční kniha na lokálním trhu vyjde s předmluvou od někoho místního, to není nijak neobvyklé. Ale že do ní přibude rovnou 70 stránek plných českého obsahu? To už stojí za pozornost. Právě to provedl herní obchod Xzone s připravovanou publikací Umění klasických adventur. K více než pěti stovkám stran originálu přibude jedna celá kapitola věnovaná českým hrám.

Dnes už se jim věnují spíš menší studia nebo nezávislí vývojáři. Ale byla doba, kdy adventury – tedy hry, v nichž obvykle řešíte spíš zapeklité hádanky a hlavolamy než problémy vyžadující reflexy a akci – patřily k nejoblíbenějším titulům. Na tenhle čas dala před dvěma lety vzpomenout kniha The Art of Point-and-Click Adventure Games od Bitmap Books, v níž najdete historii všeho adventurně slavného od Broken Swordu přes Monkey Island až po Gabriel Knighta. Ta letos v říjnu vyjde v českém překladu jako Umění klasických adventur. Ale bude to nejen překlad.

Publikace, za jejímž českým vydáním stojí videoherní a popkulturní obchod Xzone, se totiž na domácím trhu rozroste o 70 stran. Budou věnované jak historii žánru adventur v Česku, tak vybraným titulům a jejich autorům. A to v podobě devítky rozhovorů s lidmi z oboru, mezi kterými nechybí ani poměrně exkluzivní úlovek. Kdo si pamatuje videoherní devadesátky v Česku, zbystří při zmínce o interview s Petrem Vochozkou.

„Sehnání Petra Vochozky na rozhovor je opravdu velký majstrštyk Petra Ticháčka, autora většiny nového obsahu v knize. Zcela na rovinu nikdo z nás nečekal, že by to vůbec bylo možné,“ říká pro CzechCrunch Martin Schovanec, majitel Xzone. „Nakonec z toho vznikl povedený a dlouhý rozhovor, který čtenáři nikde jinde nenajdou. To ale platí i o dalších rozhovorech, díky Petrově znalostem jde ve všech případech o povídání, které pamětníky a fanoušky adventur nadchne,“ dodává.

Vochozka byl ve své době největším průkopníkem herního trhu u nás. Videohry prodával i vydával, stál u zrodu kdysi slavného studia Illusion Softworks, autorů legendární Mafie. Po několika letech v rychle rostoucím herním průmyslu se ale odmlčel. Umění klasických adventur tak bude nejen působivě zpracovanou možností nahlédnout na vývoj adventur napříč dekádami, ale také jedinečným pohledem na prvopočátky her v Česku.

„Zprvu se přitom zdálo, že půjde pouze o překlad. Ale s vydavatelstvím Bitmap Books jsme se nakonec dohodli na rozšíření knihy o českou kapitolu, protože v Česku je historie adventur nesmírně pestrá a dlouhé roky šlo o snad nejoblíbenější žánr u nás,“ přibližuje vznik neobvyklé úpravy Schovanec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě herně proslaveného podnikatele čtenáře čeká například rozhovor s Jarkem Kolářem, spoluautorem Tajemství Oslího ostrova (které po 30 letech vyšlo v angličtině!) a dnes šéfem Ingame Studios, Petrem Svobodou podepsaným pod sérií Polda (víte, že se chystá už osmý díl?) anebo se Slavomírem Pavlíčkem, jenž stál u zrodu herního obchodu JRC i největšího českého herního studia Bohemia Interactive.

„Kniha si neklade za cíl být encyklopedií, popisuje hlavně evoluci žánru. Při výběru her jsme tak brali v potaz nejen kvalitu a historickou hodnotu her, ale právě také to, co přinesly do žánru. Věříme, že jsme nezapomněli na nic důležitého,“ dodává Schovanec. Dále účinkuji Miroslav Fídler (Gooka), Zdeněk Houb (Posel smrti), Petr Mandík (Swigridova kletba), Miroslav Mrňa (Horké léto) a Mirek Papež (Memento Mori).

neuromancer

Přečtěte si takéPřed 40 lety vyšla bible kyberpunku, Neuromancer od GibsonaPřed 40 lety vyšlo nejdůležitější dílo kyberpunku. Vize z psacího stroje předpověděla náš digitální svět

„Potkat se s lidmi, na jejichž adventurách jsem vyrůstal, bylo fantastické. Ze všech ještě dnes sálá nadšení, a když dostali do rukou dobové materiály nebo originálky svých starých her, očička se jim rozzářila jako reflektory,“ popisuje autor českého přídavku ke knize Petr Ticháček. Úvodní slovo české kapitoly má na svědomí herní publicista Pavel Dobrovský, kterého čtenáři a hráči budou znát z magazínu Level, ale i coby editora časopisu ABC.

Už původní vydání The Art of Point-and-Click Adventure Games mimochodem české vývojáře zmiňovalo. Na pěti stovkách stran se objevil rozhovor s Jakubem Dvorským, šéfem studia Amanita Design, anebo část věnovaná mysterióznímu klenotu Posel smrti. O nich i o dalších kouscích z české adventurní historie si budete moci v přeloženém a rozšířeném vydání přečíst už letos v říjnu. Předobjednávky Umění klasických adventur na Xzone za cenu 1 190 korun běží ale už teď.

Pro Xzone jde už o několikátou knihu, které pomáhá k vydání. Koncem roku ve spolupráci s časopisem Level vznikla například 800stránková publikace 50 let videoher. Kromě samotných her a knih ale dnes už Xzone živí mnohem rozmanitější sortiment od pokémoních kartiček přes oblečení až po Warhammer.