Vytvořil a opustil miliardový Beat Saber. Teď vyvíjí hru, kterou dohrajete za 40 sekund
Ján Ilavský stál u zrodu gigantického úspěchu jménem Beat Saber. Která hra ho nadchla, do čeho investuje a co říká na umělou inteligenci?
Ján Ilavský, jeden z autorů hitu pro virtuální realitu Beat Saber
Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár před lety vymysleli megahit pro virtuální realitu Beat Saber. Ke slovenské dvojici se přidal český skladatel Jaroslav Beck a se svým dílem zaujali samotného Marka Zuckerberga, jehož společnost Meta česko-slovenský projekt v roce 2019 koupila. Byl z toho miliardový byznys. Dnes už však Ilavský, Hrinčár ani Beck na Beat Saberu nepracují. Nejdřív odešel Beck, letos v březnu Hrinčár s Ilavským. A právě poslední jmenovaný se pro newsletter Good Game rozpovídal o životě po Beat Saberu.
Beat Games, tvůrci Beat Saberu, jsou jedním z nejúspěšnějších domácích herních studií. I když jim v posledních letech kvůli proměně smlouvy se Zuckerbergovým impériem spadly tržby z více než dvou miliard korun na úroveň „jen“ půl miliardy, to znamená pozici v nejužší špičce českého herního průmyslu. A tenhle úspěch se přitom zrodil jen v pár hlavách – jednou z nich byla ta Jána Ilavského, slovenského vývojáře, zakladatele, investora a samozřejmě hráče.
Začátkem letoška však Ilavský svůj Beat Saber po mnoha letech opustil. Na čem od té doby pracuje? Do čeho investoval? A co hraje? To se dozvíte v novém vydání videoherního newsletteru CzechCrunche s názvem Good Game. A taky třeba to, jak se daří v herní branži Microsoftu nebo kdo koupil Transport Tycoon. K odběru Good Game se přihlaste zde.
Po letech jste opustil firmu a hru, která dosahovala na miliardové tržby a stala se největším hitem pro virtuální realitu… Jaký to byl pocit?
Bylo to zvláštní, míchalo se tam několik emocí. Na jedné straně konec relativně dlouhé životní etapy, na druhé začátek úplné nezávislosti a možnosti dělat, cokoliv mě napadne. Pracovat na jednom projektu sedm let pro mě bylo náročné. Takže jsem byl smutný, že opouštím nesmírně zajímavý projekt a lidi, ale také jsem se těšil na budoucnost.
V té pobeatsaberové budoucnosti jste se ale nejprve podíval trochu do minulosti. Na sociálních sítích jste začal sdílet zprávy o tom, jak se vracíte ke svým starším titulům.
Protože na ně byl najednou čas. Lidé mi psali třeba o mé dřívější hře Perfect Paths, která kvůli aktualizacím Applu přestala fungovat. Myslel jsem si, že opravit to bude práce na pár hodin, nakonec mi to trvalo několik dní. Ten kód byl taky snad deset let starý, používal technologie, které se za tu dobu strašně moc změnily.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNesdílel jste nicméně jenom návraty, ale i novější tvorbu, často spojenou s game jamy. Jaké to je, účastnit se akcí zaměřených na rychlou tvorbu menších her, když jste už podepsaný pod několika tituly v čele s Beat Saberem?
Game jamy jsou dokonalá výzva, po dokončení mám vždy skvělý pocit dobře odvedené práce. Není to ani tak moc relax, protože časové omezení bývá extrémní. Ale pro mě je důležité, že se na každém game jamu něco nového naučím nebo se v něčem zdokonalím. Snažím se tvořit hříčky v různých žánrech, ačkoliv po už asi dvaceti game jamech s tím začínám mít problém. Vlastně bych ještě chtěl zkusit nějaké závody aut…
Jenom game jamy vás ale určitě nezaměstnávají.
Jsem ve velmi podobné situaci jako před Beat Saberem. Tehdy jsem vydal Chameleon Run a hlavně experimentoval s nápady na novou hru. Teď je hledám znovu. Mám jich několik, snad i zajímavých, které postupně zpracovávám. Na konferenci Game Developers Session v prosinci v Praze bych rád představil hru, která vychází právě z jednoho game jamu.
Jakou?
Je to menší, experimentální titul. Možná to bude fungovat, možná to bude úplná blbost. (smích) Každému hráči na konferenci ji dovolím hrát jen pět minut. Ona totiž lze dohrát asi za 40 sekund, ale jen v případě, že máte dost informací. Takže kdo ji bude chtít dokončit, bude muset získat info od hráčů, kteří se o to pokusili před ním.
Nelákala Ilavského kromě samotného vývoje role investora a mentora (lehký spoiler: do herních investic se skutečně pustil, a to dokonce do chystané české hry…)? Jak vnímá vzestup umělé inteligence? Jakou hru tvůrce Beat Saberu zrovna hraje – a o které hře prohlásil, že „měl pocit, jako by hrál videohru poprvé v životě“? Na to všechno odpovídá v newsletteru Good Game. Pro jeho přihlášení stačí kliknout sem.
Top novinky ze světa her
⚔️ Studio Warhorse oznámilo hned několik novinek – třeba že se chystá seriál online videí, ve kterém se ukážou představitelé hlavních hrdinů Kingdom Come. První díl úspěšné hry překročil působivou metu osmi milionů prodaných kopií a druhý je už za dveřmi, ostatně se můžete podívat na dvouhodinový stream přímo od studia.
💸 Microsoft zaznamenal za uplynulý kvartál tak vysoké tržby, že překvapily analytiky. A podílely se na tom i videohry. Příjmy z nich vzrostly meziročně o 43 procent, na což měla podstatný vliv i akvizice Activisionu. V kategorii her ale najdeme taky jeden propad, a sice v prodejích konzolí Xbox.
🔫 A ještě jeden úspěch pro Microsoft, teda hlavně pro jeho službu Game Pass. Nově vydané Call of Duty: Black Ops 6 zlomilo rekordy ať už v předplatitelích Game Passu, nebo i v počtu hráčů, kteří hned první den vzali do rukou virtuální pušky.
🚂 Ukončete nástup a výstup, vydavatelství Atari koupilo od Chrise Sawyera práva na Transport Tycoon!
💰 Take-Two Interactive oznámili za kvartál zakončený zářím vysoké výnosy – 1,47 miliardy dolarů – ale hlavně opět potvrdili vydání Grand Theft Auto 6 na podzim příštího roku.
👻 Jeho hry nejsou nijak zvlášť vizuálně podmanivé, na Papers, Please, kde jste úředníkem na hranicích komunistické země, se ale nedá jen tak zapomenout. Lucas Pope teď vydal další hříčku, která je zdarma. A i když je strašidelná, zvládli jsme ji i my.
🧝 I když se určitá skupina lidí snažila dopředu vytvářet opačný dojem, nový díl z RPG série Dragon Age je z pohledu prodejů velký úspěch. The Veilguard je pro studio BioWare zatím rekordním titulem z pohledu souběžných hráčů na Steamu – první den po vydání jich bylo přes 70 tisíc. A o víkendu ještě víc.
🤔 Americké volby jsou u konce a znovu se objevují stížnosti, že průzkumy byly nepřesné. Víte ale, kdo výsledek správně odhadl? The Political Machine 2024, další díl ze série strategických her, které už v minulosti předpověděly vítězství Obamy, Trumpa i Bidena. Vývojáři v novém vydání provedli 500 simulací a trefili se i tentokrát.