Vytvořil a opustil miliardový Beat Saber. Teď vyvíjí hru, kterou dohrajete za 40 sekund
Ján Ilavský stál u zrodu gigantického úspěchu jménem Beat Saber. Která hra ho nadchla, do čeho investuje a co říká na umělou inteligenci?
Ján Ilavský, jeden z autorů hitu pro virtuální realitu Beat Saber
Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár před lety vymysleli megahit pro virtuální realitu Beat Saber. Ke slovenské dvojici se přidal český skladatel Jaroslav Beck a se svým dílem zaujali samotného Marka Zuckerberga, jehož společnost Meta česko-slovenský projekt v roce 2019 koupila. Byl z toho miliardový byznys. Dnes už však Ilavský, Hrinčár ani Beck na Beat Saberu nepracují. Nejdřív odešel Beck, letos v březnu Hrinčár s Ilavským. A právě poslední jmenovaný se pro newsletter Good Game rozpovídal o životě po Beat Saberu.
Beat Games, tvůrci Beat Saberu, jsou jedním z nejúspěšnějších domácích herních studií. I když jim v posledních letech kvůli proměně smlouvy se Zuckerbergovým impériem spadly tržby z více než dvou miliard korun na úroveň „jen“ půl miliardy, to znamená pozici v nejužší špičce českého herního průmyslu. A tenhle úspěch se přitom zrodil jen v pár hlavách – jednou z nich byla ta Jána Ilavského, slovenského vývojáře, zakladatele, investora a samozřejmě hráče.
Začátkem letoška však Ilavský svůj Beat Saber po mnoha letech opustil. Na čem od té doby pracuje? Do čeho investoval? A co hraje? To se dozvíte v novém vydání videoherního newsletteru CzechCrunche s názvem Good Game. A taky třeba to, jak se daří v herní branži Microsoftu nebo kdo koupil Transport Tycoon. K odběru Good Game se přihlaste zde.
Po letech jste opustil firmu a hru, která dosahovala na miliardové tržby a stala se největším hitem pro virtuální realitu… Jaký to byl pocit?
Bylo to zvláštní, míchalo se tam několik emocí. Na jedné straně konec relativně dlouhé životní etapy, na druhé začátek úplné nezávislosti a možnosti dělat, cokoliv mě napadne. Pracovat na jednom projektu sedm let pro mě bylo náročné. Takže jsem byl smutný, že opouštím nesmírně zajímavý projekt a lidi, ale také jsem se těšil na budoucnost.
V té pobeatsaberové budoucnosti jste se ale nejprve podíval trochu do minulosti. Na sociálních sítích jste začal sdílet zprávy o tom, jak se vracíte ke svým starším titulům.
Protože na ně byl najednou čas. Lidé mi psali třeba o mé dřívější hře Perfect Paths, která kvůli aktualizacím Applu přestala fungovat. Myslel jsem si, že opravit to bude práce na pár hodin, nakonec mi to trvalo několik dní. Ten kód byl taky snad deset let starý, používal technologie, které se za tu dobu strašně moc změnily.