Vytvořil a opustil miliardový Beat Saber. Teď vyvíjí hru, kterou dohrajete za 40 sekund

Ján Ilavský stál u zrodu gigantického úspěchu jménem Beat Saber. Která hra ho nadchla, do čeho investuje a co říká na umělou inteligenci?

good-game-jan-ilavskyRozhovor

Foto: CzechCrunch

Ján Ilavský, jeden z autorů hitu pro virtuální realitu Beat Saber

0Zobrazit komentáře

Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár před lety vymysleli megahit pro virtuální realitu Beat Saber. Ke slovenské dvojici se přidal český skladatel Jaroslav Beck a se svým dílem zaujali samotného Marka Zuckerberga, jehož společnost Meta česko-slovenský projekt v roce 2019 koupila. Byl z toho miliardový byznys. Dnes už však Ilavský, Hrinčár ani Beck na Beat Saberu nepracují. Nejdřív odešel Beck, letos v březnu Hrinčár s Ilavským. A právě poslední jmenovaný se pro newsletter Good Game rozpovídal o životě po Beat Saberu.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Beat Games, tvůrci Beat Saberu, jsou jedním z nejúspěšnějších domácích herních studií. I když jim v posledních letech kvůli proměně smlouvy se Zuckerbergovým impériem spadly tržby z více než dvou miliard korun na úroveň „jen“ půl miliardy, to znamená pozici v nejužší špičce českého herního průmyslu. A tenhle úspěch se přitom zrodil jen v pár hlavách – jednou z nich byla ta Jána Ilavského, slovenského vývojáře, zakladatele, investora a samozřejmě hráče.

Začátkem letoška však Ilavský svůj Beat Saber po mnoha letech opustil. Na čem od té doby pracuje? Do čeho investoval? A co hraje? To se dozvíte v novém vydání videoherního newsletteru CzechCrunche s názvem Good Game. A taky třeba to, jak se daří v herní branži Microsoftu nebo kdo koupil Transport Tycoon. K odběru Good Game se přihlaste zde.

Po letech jste opustil firmu a hru, která dosahovala na miliardové tržby a stala se největším hitem pro virtuální realitu… Jaký to byl pocit?
Bylo to zvláštní, míchalo se tam několik emocí. Na jedné straně konec relativně dlouhé životní etapy, na druhé začátek úplné nezávislosti a možnosti dělat, cokoliv mě napadne. Pracovat na jednom projektu sedm let pro mě bylo náročné. Takže jsem byl smutný, že opouštím nesmírně zajímavý projekt a lidi, ale také jsem se těšil na budoucnost.

V té pobeatsaberové budoucnosti jste se ale nejprve podíval trochu do minulosti. Na sociálních sítích jste začal sdílet zprávy o tom, jak se vracíte ke svým starším titulům.
Protože na ně byl najednou čas. Lidé mi psali třeba o mé dřívější hře Perfect Paths, která kvůli aktualizacím Applu přestala fungovat. Myslel jsem si, že opravit to bude práce na pár hodin, nakonec mi to trvalo několik dní. Ten kód byl taky snad deset let starý, používal technologie, které se za tu dobu strašně moc změnily.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nesdílel jste nicméně jenom návraty, ale i novější tvorbu, často spojenou s game jamy. Jaké to je, účastnit se akcí zaměřených na rychlou tvorbu menších her, když jste už podepsaný pod několika tituly v čele s Beat Saberem?
Game jamy jsou dokonalá výzva, po dokončení mám vždy skvělý pocit dobře odvedené práce. Není to ani tak moc relax, protože časové omezení bývá extrémní. Ale pro mě je důležité, že se na každém game jamu něco nového naučím nebo se v něčem zdokonalím. Snažím se tvořit hříčky v různých žánrech, ačkoliv po už asi dvaceti game jamech s tím začínám mít problém. Vlastně bych ještě chtěl zkusit nějaké závody aut…

Jenom game jamy vás ale určitě nezaměstnávají.
Jsem ve velmi podobné situaci jako před Beat Saberem. Tehdy jsem vydal Chameleon Run a hlavně experimentoval s nápady na novou hru. Teď je hledám znovu. Mám jich několik, snad i zajímavých, které postupně zpracovávám. Na konferenci Game Developers Session v prosinci v Praze bych rád představil hru, která vychází právě z jednoho game jamu.

factorio-boxed

Přečtěte si takéČeská hra Factorio je nejprodávanější na SteamuČeši mají nejprodávanější hru na Steamu. Stvořili ji dva lidé, nikdy nebyla ve slevě a vydělává miliardy

Jakou?
Je to menší, experimentální titul. Možná to bude fungovat, možná to bude úplná blbost. (smích) Každému hráči na konferenci ji dovolím hrát jen pět minut. Ona totiž lze dohrát asi za 40 sekund, ale jen v případě, že máte dost informací. Takže kdo ji bude chtít dokončit, bude muset získat info od hráčů, kteří se o to pokusili před ním.

Nelákala Ilavského kromě samotného vývoje role investora a mentora (lehký spoiler: do herních investic se skutečně pustil, a to dokonce do chystané české hry…)? Jak vnímá vzestup umělé inteligence? Jakou hru tvůrce Beat Saberu zrovna hraje – a o které hře prohlásil, že „měl pocit, jako by hrál videohru poprvé v životě“? Na to všechno odpovídá v newsletteru Good Game. Pro jeho přihlášení stačí kliknout sem.

Top novinky ze světa her

⚔️ Studio Warhorse oznámilo hned několik novinek – třeba že se chystá seriál online videí, ve kterém se ukážou představitelé hlavních hrdinů Kingdom Come. První díl úspěšné hry překročil působivou metu osmi milionů prodaných kopií a druhý je už za dveřmi, ostatně se můžete podívat na dvouhodinový stream přímo od studia.

💸 Microsoft zaznamenal za uplynulý kvartál tak vysoké tržby, že překvapily analytiky. A podílely se na tom i videohry. Příjmy z nich vzrostly meziročně o 43 procent, na což měla podstatný vliv i akvizice Activisionu. V kategorii her ale najdeme taky jeden propad, a sice v prodejích konzolí Xbox.

🔫 A ještě jeden úspěch pro Microsoft, teda hlavně pro jeho službu Game Pass. Nově vydané Call of Duty: Black Ops 6 zlomilo rekordy ať už v předplatitelích Game Passu, nebo i v počtu hráčů, kteří hned první den vzali do rukou virtuální pušky.

🚂 Ukončete nástup a výstup, vydavatelství Atari koupilo od Chrise Sawyera práva na Transport Tycoon!

💰 Take-Two Interactive oznámili za kvartál zakončený zářím vysoké výnosy – 1,47 miliardy dolarů – ale hlavně opět potvrdili vydání Grand Theft Auto 6 na podzim příštího roku.

👻 Jeho hry nejsou nijak zvlášť vizuálně podmanivé, na Papers, Please, kde jste úředníkem na hranicích komunistické země, se ale nedá jen tak zapomenout. Lucas Pope teď vydal další hříčku, která je zdarma. A i když je strašidelná, zvládli jsme ji i my.

🧝 I když se určitá skupina lidí snažila dopředu vytvářet opačný dojem, nový díl z RPG série Dragon Age je z pohledu prodejů velký úspěch. The Veilguard je pro studio BioWare zatím rekordním titulem z pohledu souběžných hráčů na Steamu – první den po vydání jich bylo přes 70 tisíc. A o víkendu ještě víc.

🤔 Americké volby jsou u konce a znovu se objevují stížnosti, že průzkumy byly nepřesné. Víte ale, kdo výsledek správně odhadl? The Political Machine 2024, další díl ze série strategických her, které už v minulosti předpověděly vítězství Obamy, Trumpa i Bidena. Vývojáři v novém vydání provedli 500 simulací a trefili se i tentokrát.

Z Kingdom Come bude seriál. Jiný, než v jaký doufáte, ale vyjde už za pár dní a má herce ze hry

První díl hry od Warhorse Studios navíc oznámil působivou metu osmi milionů prodaných kopií. A pokračování už je skoro za dveřmi.

Michal MančařMichal Mančař

kingdom-come-boxed

Foto: Warhorse Studios

Jan Ptáček a Jindřich se v Kingdom Come: Deliverance 2 opět pustí do boje s nepřáteli i kocovinou

2Zobrazit komentáře

Už samotná hra historický film či seriál připomíná. A teď se Kingdom Come: Deliverance od českých Warhorse Studios na hrané dílo promění – ačkoliv ne v podobě, v jakou nejspíš doufáte. Zakrátko se videoherním fanouškům i příznivcům historie představí první epizoda ze série online videí, ve které se nikoliv jako dabéři, ale coby živí herci ukážou Tom McKay a Luke Dale. Tedy představitelé hlavního herního hrdiny Jindřicha a jeho urozeného kumpána Jana Ptáčka.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

O čem bude čtyřdílný počin od tvůrců Kingdom Come? „První díl je zasazený do Kutné hory a nabídne vtipem a akcí nabitý pohled na dobrodružství ústřední dvojice plný stejné neplechy a nebezpečí, jaké si fanoušci zamilovali ve hře,“ uvádí vydavatel hry. Kdo KCD hrál, musí se při zmínce o nepleše, které jsou zrovna tihle dva schopní, přinejmenším pousmát. Seriálovou adaptaci středověkého děje však nečekejte.

„Bude to trošku infotainment. Zábavné scénky ze skutečného světa, ale s Tomem a Lukem tak trochu v roli Jindřicha a Ptáčka,“ říká pro CzechCrunch PR manažer Warhorse Studios Tobias Stolz-Zwilling. „Je to taková služba komunitě. Lidé Toma a Luka mají rádi, my taky, tak jsme je zapojili do výletu do světa Kingdom Come, ale v současné době. Hraná podoba nám dává smysl i kvůli tomu, že hra sama je realistická svým příběhem i vizuálem,“ dodává.

Jak to všechno bude vypadat, odhalí úvodní epizoda – a ta bude k vidění už velice brzy. První díl vyjde ve čtvrtek 7. listopadu v šest hodin večer našeho času na YouTube kanálu Warhorse Studios. Nicméně jak potvrzuje Stolz-Zwilling, pouze v angličtině a bez českého dabingu, ačkoliv s titulky.

Představení projektu nezmiňuje Kutnou Horu náhodou. Právě v ní se totiž z velké části bude odehrávat Kingdom Come: Deliverance 2, na němž vývojáři právě pracují. Město bylo středověkým klenotem českých zemí a už jednou tvůrcům hry pro živé natáčení posloužilo, představení Kingdom Come 2 se odehrávalo v kulisách kutnohorského chrámu svaté Barbory.

Teď se filmaři na místo vrátili v čele s herci Tomem McKayem a Lukem Dalem, jejichž digitální tváře a hlasy ve hře patří hlavnímu hrdinovi a hráčem ovládané postavě kovářského synka Jindřicha a panu Janu Ptáčkovi. Pichlavé přátelství obou mladíků se v průběhu prvního Kingdom Come posílilo a podle ukázek z pokračování bude ve druhém díle tahle dvojice ještě nerozlučnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O zfilmování Kingdom Come se poprvé hovořilo už před čtyřmi lety. Někdejší manažer Netflixu Erik Barmack navázal spolupráci s Warhorse Studios za účelem hrané adaptace jejich titulu. Ten Barmack, který je producentsky podepsaný i pod právě vydanou (a nepříliš dobře přijatou) seriálovou adaptací populární videoherní série Yakuza. Ale také pod vynikajícím sci-fi Dark.

Co však potvrzené je, to je datum vydání Kingdom Come: Deliverance 2. Po odložení z letoška je v plánu na 11. února příštího roku. Hra, jejíž rozpočet je podle šéfa Warhorse Studios srovnatelný se seriálem na Netflixu nebo i hollywoodským filmem, naváže na úspěšné tažení svého předchůdce. Spolu s oznámením čtyřdílného online seriálu totiž tvůrci ohlásili i počet prodaných kopií prvního dílu – Kingdom Come se ke dnešnímu dni prodalo osm milionů kusů.

kingdom-boxed

Přečtěte si takéWarhorse jsou ve velké ztrátě. Zřejmě kvůli Kingdom Come 2Warhorse Studios utrácí za Kingdom Come 2. Poprvé v historii studia se propadli do mnohamilionové ztráty

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Pro vývojáře to za téměř šest let od vydání znamenalo tržby přes dvě miliardy korun se ziskem kolem jedné miliardy. Naposledy se nicméně Warhorse poprvé dostali do výrazného minusu, když za období od loňského dubna do letošního března vykázali vysokou ztrátu 184,7 milionu.

Povedená premiéra prvního Kingdom Come: Deliverance pro pražské studio znamenala zahraniční zájem. V roce 2019 se tak Warhorse Studios stali součástí portfolia videoherního vydavatelství dnes známého jako Plaion, jež je samo součástí velké skupiny Embracer.