V Olomouci vzniká horor jako od Lovecrafta. Neobvyklá hra začala jako projekt jediného autora

„Jsem následovník kosmického hororu. Nepopsatelného, neporazitelného a věčného. Bez příšer, které zastřelíte brokovnicí,“ říká David Konečný.

david-konecny-dreadline-express-lovecraft

Foto: David Konečný

Vývojář David Konečný a mistr hororu H. P. Lovecraft

0Zobrazit komentáře

Máte rádi horor? Tak to určitě znáte H. P. Lovecrafta. Jednoho z nejuctívanějších mistrů žánru, který stvořil kosmicky hrůzostrašné mýty kolem prastarého božstva Cthulhu. Olomoucký vývojář David Konečný ho zná taky. A nechal se jím inspirovat při tvorbě své hororové hry. Která se nehraje úplně obvykle – a která už teď sbírá ocenění.

Chcete se dozvědět víc o herním průmyslu v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„Přes den se živím jako softwarový vývojář, Dreadline Expressu věnuji zase skoro každý volný večer,“ představuje sebe i svou hru David Konečný. Čímž ukazuje na značnou dávku nejen zápalu, ale také odvahy. Protože i když vás jeho hra grafikou nemusí oslnit, tíživou atmosféru umí vyvolat. Takže věnovat se jí po nocích, to už chce mít pro strach uděláno. A také trpělivou manželku. „Rozumí tomu, že je ve mně nějaké tvůrčí pnutí. Má pro mou tvorbu pochopení, ba mě přímo podporuje,“ přidává Konečný s úsměvem.

Každopádně hororový Dreadline Express vás vezme na palubu velmi prapodivného vlaku projíždějícího postapokalyptickým světem, jehož tajemství – a tajemství vašich spolucestujících – budete odhalovat. „Horor ve mně dokáže vyvolat nejsilnější emoce. Nejradši mám díla, která neděsí prvoplánovými lekačkami, ale využívají atmosféru a psychologii,“ popisuje svůj vztah k žánru Konečný. A zmiňuje třeba Ariho Astera, filmaře podepsaného pod oceňovanými snímky Hereditary nebo Midsommar.

I když není třeba se bát lekaček, Dreadline Express servíruje hodně temný příběh plný silných a dospělých motivů.

„Ale hlavní vliv na mě mělo samozřejmě dílo H. P. Lovecrafta, který plíživě dokázal vystavět celý děsivý kosmos někde za hranicí lidského chápání,“ přibližuje velkou inspiraci. „A i když v ní nevyužívám konkrétní díla, tak se snažím být duchovní následovník jeho kosmického hororu. Nepopsatelného, neporazitelného a věčného. Bez zjednodušení na chapadlovité příšery, které jde ustřílet brokovnicí,“ říká Konečný.

Nejen to Dreadline Express od některých hororových her odlišuje. Dokonce se hraje jinak než klasické adventury. Místo vyzkoušení všech možností v rozhovoru nebo proklikání každého podezřele vypadajícího místa sbíráte karty. Ty představují myšlenky, předměty a koncepty, jejichž zkombinováním a použitím se posouváte dál. A to nikoliv pouze tou jedinou správnou cestou.

„O složité hádanky a výzvy ve hře nejde, Dreadline Express je hlavně o imerzi a svobodě volby. Zpravidla bude možné řešit každou dílčí překážku několika způsoby,“ popisuje autor. Hru podle něj nejvíce ocení ti, kdo mají rádi záhady, objevování herního světa a silné scénáře. „A i když není třeba se bát lekaček a monster, servíruje hodně temný příběh plný silných a dospělých motivů. Věřím, že zaprášený, melancholický a secesí šmrncnutý interiér posledního lidského vlaku své publikum mít bude,“ dodává Konečný.

Ten se hernímu vývoji věnuje přes dvě dekády, vztah ke hrám má samozřejmě ještě starší. „Snad ještě než jsme měli první počítač, tak jsem s chutí pročítal časopis Excalibur a představoval si, jak se hry asi dělají,“ vzpomíná. Ale i když ho rodiče přihlásili na kroužek programování a tak trochu určili jeho kariéru, angažmá v herním studiu z toho nebylo. „Těch dvaadvacet let si něco bokem pokoutně kutím, většina toho nevyjde, jen sem tam nějakou menší hru vypustím do světa,“ říká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tohle poklidné kutění se ale s Dreadline Expressem nejspíš změní. Ke svému původně sólo projektu Konečný získal částečnou výpomoc několika spolupracovníků – i díky brněnskému hernímu inkubátoru Gamebaze – a už teď sbírá nadšené ohlasy a ocenění. Jen minulý týden byl Dreadline Express na videoherní akci Game Access v Brně zvolen nejlepší nezávislou hrou celé konference. A to v konkurenci mnoha desítek titulů od jednotlivých vývojářů, malých týmů či mladých studentských tvůrců z Česka i zahraničí.

Za všechny jmenujme třeba středověkou strategii Magna Regna, simulátor psa jménem Hubert, poctu retro hrám od dvou bratrů s názvem Pushmania, baťovské stavitelství ve Zlin City, „husitský Warcraft“ neboli Písně z kalicha či svižnou vaječnou akci Uncracked s nádechem Bulánků.

Ale zpátky do lovecraftovského vlaku. Ten se rozjel také díky autorově nespokojenosti se současnými hrami. „Schází mi v nich něco, co by mě strhlo. Něco nového, co by podnítilo téměř dětskou představivost a radost z objevování. Spousta her, především těch vysokorozpočtových, jako by ani nechtěla, aby u nich někdo přemýšlel,“ říká vývojář.

Naštěstí vyzkoušel kousky jako Inscryption nebo Return of the Obra Dinn. „U kterých jsem měl po letech pocit, že objevuji úplně nový žánr. A takovou hru jsem chtěl udělat,“ uzavírá. Spolu s Lovecraftem to jsou nesmírně zajímavé vzory. Jak moc se povede Davidovi Konečnému jim přiblížit, to byste si sami mohli vyzkoušet zanedlouho. Pokud budou hvězdy ve správné konstelaci, demo se objeví na podzim a plná verze snad do roka. Takže si Dreadline Express nenechte ujet. A stejně tak naskočte na náš herní newsletter.

good-game-38

Přečtěte si takéGood Game: Hideo Kodžima obdivuje jedno české sci-fiJaponský génius tvoří videohry, co vypadají jako film. A obdivuje i jedno skvělé české sci-fi

Top novinky ze světa her

⚔️ Venku je trailer k české hře Kromlech, v níž se můžete těšit na akční souboje, RPG prvky, ale hlavně keltskou mytologii (!) – a to od tvůrců úspěšného bezdomoveckého survivalu Hobo: Tough Life. A ozývají se i naši sousedi, slovenští vývojáři vydali nové video k logické hře The House of Tesla.

🎮 Nový Xbox není krabice, ale ruční konzole. Vzniká ve spolupráci Microsoftu a Asusu, takže nepřekvapí, že to je ROG Xbox Ally. A když jsme u konzolí, nový Switch (který jsme už vyzkoušeli) zažívá nejlepší premiéru v historii hardwaru od Nintenda díky 3,5 milionu prodejů.

🗺️ Tři zajímavé akce – v Ratajích, Plzni a na Kladensku. V sobotu 14. června proběhne sraz fanoušků Kingdom Come v Ratajích nad Sázavou, na kterém nebudou chybět vývojáři a dabéři hry nebo středověké souboje. Tentýž den vypukne v Plzni Co.con, festival zaměřený na sci-fi a fantasy. A deskové i digitální hry. No a 18. června začne postapokalyptická akce Rusthaven na raketové základně Bratronice, kam přijede i Bohemia Interactive s porcí obsahu zaměřeného na DayZ a survival.

🚀 Vyzkoušejte tři nové české hry! ExoColony: Planet Survival je kosmická stavitelská strategie od studia Simplemole, která právě vyšla v plné verzi. Puffin Parcel Post od AhoyByte má zatím jen demo, kde si vyzkoušíte, jaké to je vést poštu plnou papuchalků. To jsou takoví ti ptáci, co vypadají trochu jako tučňáci. A vývojáři z Charles Games pro Prahu vytvořili hru Playing Prague, která skrz skládání památek přiblíží historii hlavního města a s ní spojených osobností.

🧛 Bývalí vývojáři Zaklínače 3 chystají upírské RPG. Mrkněte na trailer a radujte se ze skutečnosti, že The Blood of Dawnwalker vyjde i v češtině.

🐦 Jan Ptáček z Pirkštejna se stěhuje do Prahy. Tedy Luke Dale, tvář a hlas vašeho parťáka z Kingdom Come. A už taky streamer se solidně velkým publikem.

💡 Šéf Epicu Tim Sweeney hovořil o budoucnosti herního průmyslu, o Epicu a Steamu, o Fortnite a Robloxu anebo o umělé inteligenci. Pusťte si rozhovor s klíčovou osobností herního průmyslu současnosti.