Windy Iva Lukačoviče dál šlape. Aplikace pro počasí utržila čtvrt miliardy a zdvojnásobila zisk

Vývoji globální aplikace pro počasí se zakladatel Seznamu věnuje posledních osm let. A buduje z ní další slušně vydělávající byznys.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ivo-lukacovic-windInsider

Foto: Archiv Iva Lukačoviče

Zakladatel Seznamu a Windy.com Ivo Lukačovič

0Zobrazit komentáře

Jeden z nejbohatších Čechů Ivo Lukačovič má čich na úspěšné online projekty. Poté, co založil dnes mnohamiliardový Seznam.cz a další mapový startup Melown prodal za stovky milionů korun, se slušný byznys stává i z jeho dalšího projektu. Od roku 2016 buduje aplikaci Windy pro zobrazování předpovědi počasí. Sám Lukačovič a tak trochu i Windy se sice médiím spíše vyhýbají, příležitost nahlédnout pod pokličku tohoto projektu nicméně nabízí publikovaná účetní závěrka.

Podle ní v roce 2023 Windy dosáhlo obratu 222 milionů korun, rok předtím šlo o 139 milionů. Meziročně tak jde o růst zhruba o 60 procent. Ještě vyšší nárůst firma zaznamenala v ziskovosti, která se meziročně zdvojnásobila ze 30 milionů na 60 milionů korun. „Zaměřili jsme se na zvýšení retence předplatitelů s pomocí nového modelu předplatného, což se ukázalo jako úspěšné a pozitivně se projevilo na finančních výsledcích,“ píše společnost v závěrce.

Dokument s výsledky je podepsán Tomáš Zámečník, který ve Windy zastává pozici člena představenstva, předsedou je pak samotný Lukačovič, který s veřejností aktivně komunikuje na sociálních sítích. Vedle účtu na síti X (dříve Twitter) si nedávno založil také placený Patreon, kde se podle něj lépe vede kultivovaná diskuze.

aplikace-windy

Foto: Windy

Aplikace Windy

Windy samotné pak před rokem nechalo CzechCrunch nahlédnout do toho, jak funguje. „V roce 2023 jsme dosáhli vysokého meziročního růstu tržeb i přesto, že jsme navzdory vysoké inflaci a s ní spojeným rostoucím nákladům nezvýšili cenu předplatného,“ říká Zámečník.

O změně modelu předplatného Windy informovalo začátkem loňska na svém webu, když ve snaze i nadále udržet provoz aplikace bez reklam přesunulo některé bezplatné funkcionality právě do placené verze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S velmi slušným ziskem ve výši 60 milionů korun má zatím Windy k největšímu Lukačovičově projektu v podobě Seznamu daleko. Česká internetová jednička loni utržila bezmála šest miliard korun a vykázala zisk před zdaněním 1,4 miliardy. Ale i díky tomu, že je Seznam dlouhodobě ziskový, se dnes padesátiletý Lukačovič mohl v roce 2016 pustit právě do Windy. To bylo až do roku 2020 prodělečné, než zavedlo zmíněné předplatné.

„Velký důraz je kladen na inovativní produkty, jejich užitečnost byla vždy stavěna na první místo před ziskovost,“ píše Windy ve své závěrce. Během let tak významně rozšířilo počet nabízených funkcí, nejvýrazněji asi v roce 2022, kdy aplikace zavedla například sledování hurikánů, měření radioaktivity, lokální modely pro Austrálii, Velkou Británii a USA nebo některé nové předpovědní parametry.

„Hlavními změnami pro naše uživatele v roce 2023 byly investice do datových zdrojů zobrazujících aktuální počasí, jako údaje meteorologických radarů nebo bleskových detektorů. Dále pak zkvalitnění uživatelského rozhraní mobilních aplikací,“ doplňuje Zámečník.

ivo-lukacovic-windy-boxed-min

Přečtěte si takéJak aplikace Windy Iva Lukačoviče vyrostla do globální jedničkyNechceme se rovnat Počasí od Applu. Jak aplikace Windy Iva Lukačoviče vyrostla do globální jedničky

Kolik lidí reálně aplikaci využívá, Windy nikdy nekomentovalo, mělo by ale jít o desítky milionů uživatelů po celém světě a ve svém oboru má zastávat pozici globální jedničky. Silné postavení firmy potvrdil také zájem Microsoftu, který chtěl Windy před lety odkoupit, Lukačovič ale – k překvapení technologického giganta – nabídku odmítl.

K dalšímu upevnění pozice má Windy pomoct i nedávno oznámená akvizice částečně konkurenční švýcarské společnosti Meteoblue, která je známá tvorbou předpovědí počasí s nejvyšší přesností. Tento krok byl pro Windy zásadní, protože se díky němu změnilo z platformy, jež data „jen“ vizualizuje, na firmu s vlastním modelem předpovědi počasí. Do té doby pro vizualizaci využívala data od partnerů.

Nedávno koupila lékárnu, teď si Alza pořídila kadeřnictví. Ještě více se opře do vlasové kosmetiky

Aby mohla Alza prodávat některé vlasové přípravky a další produkty, potřebovala kadeřnictví. Proto koupila závod od Václava Pražáka.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

alza-cakovice

Foto: Alza

Pobočka Alza.cz v Praze Čakovicích, jejíž součástí je i AlzaDrive

0Zobrazit komentáře

I když jste neohrožená jednička trhu, nesmíte usnout na vavřínech. Oficiálně u Alzy zatím známe její výsledky teprve za předloňský rok, kdy jí poprvé po dvaceti letech meziročně klesl obrat, ale i tak je s přehledem největším českým e-shopem. Už dávno přitom neprodává jen elektroniku, naopak je stále méně a méně kategorií, které v její nabídce nenajdete. Dál navíc hledá nové příležitosti, aby mohla růst. Připravuje vstup do segmentu s léky a jak zjistil CzechCrunch, nedávno koupila také kadeřnický závod, díky kterému posílí i v oblasti vlasové kosmetiky.

Koncem května uzavřela Alza smlouvu o koupi obchodního závodu v ulici Tusarova v pražských Holešovicích, jehož předmětem podnikání je holičství a kadeřnictví. Jedná se o podnik Václava Pražáka, který na stejné adrese, jen pár set metrů od hlavního showroomu Alzy, provozuje kadeřnické studio Václav Pražák Hair Design. To zůstane i nadále v provozu pod taktovkou svého zakladatele, Alza si samotný závod kupuje hlavně kvůli tomu, aby mohla prodávat další produkty.

„Alza se i nadále zaměřuje na rozšiřování a zdokonalování svého portfolia kadeřnických a vlasových přípravků, které jsou již nyní k dispozici na našem e-shopu. Jsme rádi, že můžeme oznámit akvizici závodu pana Václava Pražáka. Tato strategická koupě nám umožní dále rozšiřovat sortiment profesionální vlasové kosmetiky a tím zlepšovat nákupní zážitek pro naše zákazníky,“ uvedla pro CzechCrunch tisková mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.

Výši transakce, za kterou Alza od Václava Pražáka závod koupila, nechce ani jedna ze stran oficiálně komentovat. „Důležitou zprávou je, že provoz kadeřnictví pana Pražáka zůstane beze změny. Všechny závazky, které kadeřnictví v současné době má, budou nadále plněny,“ doplnila tisková mluvčí Alzy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro český internetový obchod, jehož obrat předloni činil více než 42 miliard korun a je dle našeho žebříčku suverénně největším e-shopem v Česku, jde o důležitý krok, aby mohl prodávat některé další profesionální výrobky ze světa vlasové kosmetiky. Jejich výrobci či distributoři to totiž podmiňují tím, že prodejce musí mít také vlastní kadeřnictví, kde dané produkty nabízí a kde s nimi umí zacházet.

„S Alzou máme dlouhodobě dobré a přátelské vztahy. Teď v ní máme i silného partnera, se kterým si vzájemně pomáháme. Naše kadeřnické studio, Václav Pražák Hair Design, je se svými kadeřníky garantem a poradcem ve světě špičkových profesionálních výrobků vlasové kosmetiky, které se mohou prodávat jen zákazníkům, jež mají své kadeřnictví a proškolené odborníky. Naše dlouholetá zkušenost v oboru umožní zákazníkovi správně vybrat vlasovou kosmetiku a poradit, jak vlasovou kosmetiku používat,“ říká pro CzechCrunch Václav Pražák, který patří mezi známé postavy české profesionální kadeřnické scény.

Jedním z největších specializovaných online hráčů u nás je v tomto odvětví skupina Bezvlavlasy, která taktéž patří do našeho žebříčku 100 největších e-shopů v Česku. V loňském roce dosáhla dle předběžných výsledků poprvé na tržby přesahující miliardu korun, přičemž provozní zisk EBITDA činil 115 milionů korun a čistý zisk 79 milionů korun. Do jejího čela zároveň před několika měsíci nastoupil Daniel Horák, který deset let vedl českou síť Dr. Max. Z něj vybudoval jednoho z největších hráčů mezi lékárnami u nás a nyní má velké plány také s Bezvavlasy.

alza-leky

Přečtěte si takéAlza koupila část lékárny a připravuje se na prodej lékůAlza koupila část lékárny a připravuje se na prodej léků. Co na to konkurenti? Zatím jí příliš nevěří

Obchod s vlasovou kosmetikou zakládali v roce 2011 Aleš Hudeček s Františkem Novotným. Dnes je z Bezvavlasy širší skupina, která prodává a distribuuje produkty na vlasy, pleť, líčení či kadeřnické potřeby a elektroniku, navíc se s jejími akciemi obchoduje i na pražském trhu Start. Její tržní kapitalizace tam aktuálně přesahuje 970 milionů korun. Také v Bezvavlasy hledají další příležitosti k růstu, a tak loni za 530 milionů koupili skupinu Hair Servis, která provozuje dvacet velkoobchodních prodejen a třináct školicích center.

„Trh s vlasovou kosmetikou je velice konkurenční prostředí, kde existuje několik desítek menších či větších hráčů. A pokud nemáte určitou konkurenční výhodu, těžko na něm obstojíte. V našem případě je to dlouhodobé partnerství a detailní znalost potřeb kadeřníků díky distribuční společnosti Hairservis, která je na trhu více jak dvacet let. Strategie a cíle Bezvavlasy je být v profesionální kosmetice jedničkou na trhu, kdy těžíme především z naší silné pozice mezi kadeřníky, a tento segment chceme i do budoucna dále posilovat a rozvíjet,“ říká Daniel Horák, skupinový CEO Bezvavlasy.

Pro Alzu není nákup Pražákova závodu jedinou podobnou akvizicí z poslední doby. V květnu jsme informovali o tom, že si český e-shop, který v 90. letech založil Aleš Zavoral, v podobné transakci koupil část lékárny, aby mohl začít prodávat i léky a další zdravotnické produkty. Konkrétní plány v této oblasti zatím nechce Alza komentovat. „Téma zdraví dlouhodobě vnímáme jako zajímavou obchodní příležitost, a proto ho máme na webu a v aplikaci Alza.cz jako jednu z hlavních kategorií,“ uvedla tehdky Eliška Čeřovská.