Xiaomi vyzývá na souboj Teslu a Porsche. Elektrický sporťák od výrobce telefonů bude ultrarychlý

Značka Xiaomi ve světě proslula především coby výrobce chytrých mobilů. Teď však sní o ovládnutí trhu s elektromobily a tahá první trumf.

xiaomi-su76

Foto: Xiaomi

Model SU7 je první elektromobil značky Xiaomi

1Zobrazit komentáře

Není to tak dávno, co se díky čínským úřadům dostaly na světlo světa obrázky nového elektromobilu značky Xiaomi. Tento čínský výrobce elektroniky, s jehož jménem máme nejčastěji spojené smartphony, nyní o novince prozradil více, přičemž se pochlubil i nemalými ambicemi, kterých chce ve světě elektromobility dosáhnout.

Myšlenka, že by Xiaomi mohlo v průběhu příští dekády zaujmout ve světě elektromobility stejně silnou pozici, jakou aktuálně drží v oblasti elektroniky, může znít odvážně. Ostatně značka je dnes v různých srovnáních čtvrtým či pátým největším producentem smartphonů na světě. Její spoluzakladatel, miliardář Lej Ťün, v tento úspěch ovšem pevně věří, jak prozradil na představovací akci věnované modelu SU7. Cílem je dosažení této mety v následujících deseti až dvaceti letech a značka si na naplnění svých smělých cílů vyčlenila z rozpočtu deset miliard dolarů.

Jak bude vůbec první elektromobil čínského výrobce telefonů vypadat, předčasně prozradily čínské úřady, které na pravidelné bázi zveřejňují seznam vozidel, která procházejí homologačním procesem. A tak bylo jasné, že Xiaomi chystá sportovně laděný elektrický sedan, který se svým vzhledem blíží elektrickým střelám od Tesly či Porsche. Právě tyto značky Ťün označil za největší rivaly, jejichž elektrickým modelům se SU7 snaží vyrovnat i po technické stránce.

Novinka by měla nabídnout pokročilou techniku pohonu, autonomní řízení, systém správy baterie a inteligentní jízdní funkce. Model by měl být nabízen ve dvou konfiguracích s jedním či dvěma motory, kdy výkonnější verze s pohonem všech kol nabídne 475 kW, akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,78 sekundy a maximální rychlost 265 km/h. Ne nadarmo vůz nese ve svém názvu písmena SU, tedy zkratku pro Speed Ultra.

Co se baterií týče, dodavatelem bude další významný čínský producent elektromobilů BYD, který brzy začne s výrobou vlastních aut i v Maďarsku. Celková kapacita baterií s Catl články by měla u SU7 činit 101 kWh, což by mělo vystačit na zhruba 800 kilometrů ujetých na jedno nabití.

Značka prozatím nezveřejnila, na kolik její novinka vyjde, ani kdy se dostane na čínský trh, na kterém bude muset mít pořádně ostré lokty. Protože je největším trhem pro elektromobily na světě, operují zde desítky automobilek nabízející stovky modelů. Xiaomi navíc není prvním výrobcem telefonů, který se pouští i do výroby elektromobilů.

Značka Huawei nedávno ukázala již svůj druhý elektrický model, který nemá od SU7 příliš daleko. Vůbec největší výzvou však bude již zmiňovaný BYD, který se též netají velkými ambicemi týkajícími se světové nadvlády v segmentu elektromobility, kde chce být úspěšnější než Tesla. Je ovšem otázkou, jakou nastaví cenovou politiku a zda bude schopná zákazníky přesvědčit o kvalitě a také morálních hodnotách. Připomeňme, že Xiaomi se v minulosti dostalo i na černou listinu v USA, a to kvůli svým údajným vazbám na čínskou armádu.

Tesla roste. Vyrobila o půl milionu aut víc než před rokem, z Modelu Y chce nejprodávanější auto světa

Za udržením vzestupu výroby i poptávky stojí i masivní zlevňování. Podle Elona Muska by letos měla produkce růst rychleji než u kterékoli automobilky.

tesla-modely_4

Foto: Tesla

Elektromobil Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Tesla zakončila loňský rok v pozitivním duchu, jak napovídají čísla týkající se dodávek a produkce vozů se stylizovaným písmenem T na přídi. Potvrdila se totiž očekávání, že celková výše dodávek za rok 2023 překoná metu 1,8 milionu kusů vozidel, což dělá v meziročním srovnání o půl milionu aut více. Tempo navyšování produkce chce automobilka i nadále udržet vysoké a překonat všechny ostatní výrobce po celém světě.

Rok 2022 Tesla uzavírala s číslem 1,31 milionu dodaných a 1,37 milionu vyrobených automobilů, což představovalo meziroční nárůst o 40 procent. V loňském roce se podařilo toto tempo navyšování produkce udržet na velmi podobné hladině. Z pohledu výroby Tesla přidala a z jejích výrobních linek vyjelo 1 845 989 vozidel, ze kterých se automobilce podařilo k zákazníkům dostat 1 808 581 vozidel.

K onomu meziročnímu náskoku výrazně přispěl poslední kvartál, kdy automobilka vyrobila 494 989 kusů vozidel, přičemž necelých 10,5 tisíce z nich se nepodařilo dostat k novým majitelům před koncem roku. O produkci automobilky se starají její čtyři výrobní závody, dva ve Spojených státech, jeden v Šanghaji a jeden v Braniborsku v sousedním Německu. K nim by se měl časem přidat také další závod v Nuevo León, tedy jednom z mexických států ležícím zhruba 380 kilometrů od Austinu v Texasu, kde má Tesla svou centrálu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vůbec nejvíce linky těchto závodů v loňském roce chrlily Model Y, o kterém Elon Musk v říjnu prohlásil, že by se měl stát pravděpodobně nejprodávanějším automobilem světa za celý loňský rok z pohledu tržeb i počtu prodaných kusů. Tesla však neuvádí čísla pro konkrétní modely, a tak prozatím víme jen to, že minulý rok modernizovaný Model 3 a Model Y se na produkci za poslední kvartál opět podílely drtivou většinou.

Dohromady jich bylo vyrobeno téměř 480 tisíc kusů, oproti Modelům S a X, jejichž produkční čísla se pohybují okolo 18 tisíc kusů. Model Cybertruck, jehož dodávky odstartovaly na konci listopadu, Tesla do prodejních výčtů vůbec nezařadila.

Za udržením růstu výroby i poptávky stojí mimo jiné i masivní zlevňování. To Tesla nastolila coby reakci na období ekonomické nejistoty, vyšších úrokových sazeb a měnícího se sentimentu spotřebitelů, jak sám finanční ředitel společnosti Vaibhav Taneja označil náladu spotřebitelů během loňského roku.

Lze očekávat, že tempo produkce Tesly bude s každým rokem mírně klesat. Ostatně i sám Musk řekl, že takové tempo růstu nelze udržet navždy, přesto by dle jeho slov měla produkce v následujícím roce růst rychleji než u kterékoliv jiné automobilky. Jak se tyto výsledky promítly finančních čísel, by měla Tesla zveřejnit do konce tohoto měsíce.