Z Prahy do Brna vlakem už za hodinu. Ministerstvo dalo zelenou výstavbě vysokorychlostních tratí
Z Prahy se do Brna a dále na Ostravu se vyplatí cestovat rychle, rozhodla Centrální komise ministerstva dopravy. Schválením dvou studií proveditelnosti potvrdila ekonomický přínos nových tratí a dala zelenou výstavbě za více než 400 miliard korun. Stavět by se mohlo začít v roce 2025, po dokončení by zde vlaky jezdily v rychlostech přesahujících 300 km/h.
Dohromady by měly vzniknout dvě vysokorychlostní tratě (VRT). První, vedoucí z Prahy na Brno a dále do Břeclavi, si vyžádá investici ve výši 323,9 miliardy korun. Výstavba její první části vedoucí z Poříčan do pražských Běchovic bude zahájena v roce 2025 a první vlaky by na ní měly jezdit o pět let později.
Mezitím bude zahájena výstavba dalších částí. V roce 2027 začnou práce na úseku ve středních Čechách a kolem Brna, v roce 2029 přijde na řadu úsek přes Vysočinu. Z Prahy by měly vlaky vyrážet směrem na východ, kde je v plánu u Nehvizd vybudovat první vysokorychlostní terminál, který již zná svou podobu.
Dále se bude trať stáčet jihovýchodně ke Světlé nad Sázavou a Jihlavě, kde vyrostou další terminály. Na konvenční trať se vlaky připojí u Velké Bíteše a budou pokračovat dále na zastávku Brno-Vídeňská, přičemž hlavní brněnskou stanicí bude nádraží vybudované u Svratky. Z Brna pak povedou nové koleje směrem na Rakvice, kde se následně napojí na současnou infrastrukturu.
„Po trati by mělo jezdit několik kategorií vlaků, ty nejrychlejší mají zvládat spojení mezi hlavními nádražími obou největších měst do šedesáti minut. Maximální provozní rychlost se předpokládá 320 km/h, minimální 200 km/h.“ uvedlo ministerstvo dopravy.