Víc prostoru a nabíječky pro elektrokola i auta. První terminál vysokorychlostní železnice v Česku se rýsuje

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vrt-boxed

Vizualizace: Dousek-Záborský

Vizualizace terminálu vysokorychlostní železnice Praha východ

0Zobrazit komentáře

V roce 2025 by se měl začít v Nehvizdech u Prahy stavět první terminál vysokorychlostní železnice v České republice, po které mají jezdit vlaky přes 300 kilometrů v hodině. Začátkem roku Správa železnic ukázala, jak bude moderní dopravní uzel propojující železniční, autobusovou i osobní dopravu vypadat, a teď přichází s aktualizovanou podobou v rámci finalizace architektonické studie.

První vysokorychlostní železniční trať má začínat ve stanici Praha-Běchovice a následně se napojit na stávající traťové úseky u Poříčan. Povede přitom stanicí u městyse Nehvizdy, která se bude jmenovat Praha východ a má být první stavbou svého druhu v Česku. Architektonickou podobu celého projektu realizuje trio Jiří Opočenský, Štěpán Valouch a Ondřej Králík z ov architekti ve spolupráci s Metroprojektem Praha. Nyní představili finální podobu své studie.

„Dodavatelé zapracovali připomínky místních samospráv z projednání, která absolvoval tým přípravy vysokorychlostních tratí (VRT). Zohledněny byly také návrhy kolegů z francouzských státních drah SNCF, kteří mají s provozem terminálů řadu zkušeností,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě s tím, že nadále probíhají práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí.

vrt-nehvizdy3

Vizualizace: Dousek-Záborský

V návrhu přibyly cyklostojany včetně nabíječek pro elektrokola

V aktualizovaném návrhu se objevil například nový severní vstup do přestupního uzlu, který zlepší dostupnost pro pěší z obce Nehvizdy. Současný návrh je oproti tomu původnímu prostornější, aby dokázal odbavit plánovanou přepravní poptávku, na nástupištích přibyly čekárny a cestující se mohou těšit také na lávky, které zlepší přístup na nástupiště z parkoviště.

Moderní stavba bude připravená také na majitele elektrických vozidel, případně elektrokol. Cyklisté v areálu najdou cyklostojany s uzamykatelnými boxy i zařízení pro dobíjení elektrických kol. Na parkovišti pak bude u každého pátého parkovacího místa k dispozici stojan pro dobíjení elektromobilů. Podle původních plánů se počítá s tím, že parkoviště pojme tři tisíce aut, celým objektem by mohlo projít kolem 20 tisíc cestujících denně.

Terminál Praha východ, který vyroste poblíž městyse Nehvizdy pár kilometrů východně od hlavního města a v blízkosti dálnice D11, by měl sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí Prahy.

Dopravní uzel bude součástí prvního pilotní úseku VRT mezi Běchovicemi a Poříčany, na který by následně Správa železnic chtěla navázat prodloužením tratě směrem k Brnu a Hradci Králové.

vrt-nehvizdy5

Foto: Dousek-Záborský

Vizualizace terminálu vysokorychlostní železnice Praha-východ