Zachovejme železniční most, rozhodli pražští zastupitelé. Osud ikonické stavby ale město nemá v rukou
Slavná památka by mohla ujít demolici. Vedle ní by vyrostla třetí kolej pro větší kapacitu. Jenže rozhodnutí je na ministerstvu dopravy a Správě železnic.
Pražskému železničnímu mostu svitla naděje. Zastupitelstvo metropole totiž dnes podpořilo jeho rekonstrukci namísto demolice. Unikátní technickou památku by chtělo zachránit, kvůli rozšíření dopravní kapacity by přímo vedle ní pak měla vzniknout třetí kolej.
Zastupitelé hlavního města během dne odhlasovali usnesení, které souhlasí s nutností doplnění třetí koleje, zároveň však uznává památkovou hodnotu mostu a podporuje jeho co nejrychlejší rekonstrukci. A to tak, aby ze stavby a jejího charakteru zůstalo zachováno co nejvíce. Jde hlavně o ikonickou obloukovou nýtovanou konstrukci, která nad Vltavou pod Vyšehradem tvoří nezaměnitelnou siluetu.
Petici proti demolici železničního mostu na Výtoni podepsalo skoro patnáct tisíc lidí. Zástupci iniciativy Nebourat na dnešním jednání pražského zastupitelstva také vystoupili. Zachování přemostění podpořil svým dopisem i prezident české odnože Mezinárodní rady pro památky a sídla (ICOMOS) Václav Girsa. Podle něj je most možné opravit a je natolik hodnotný, že by jeho zachování mělo být prioritou.
Primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib během jednání zdůraznil, že je pro hlavní město důležitá nutnost zvýšit kapacitu mostu. Podle dříve zvažovaných variant by v případě celkové rekonstrukce bylo nutné třetí kolej postavit vedle nynějšího mostu na nové konstrukci.