Začíná revitalizace Václavského náměstí. Pražané se mohou těšit na lípy, obchodní pasáž a později i tramvaje
Václavské náměstí je bezesporu dominantou Prahy. Je ovšem nutné si přiznat, že k modernímu bulváru má „Václavák“, minimálně místy, poměrně daleko. Částečně změnit by to ale mohla chystaná rekonstrukce spodní části náměstí, kterou hlavní město zahájí koncem dubna. Rekonstrukce dle projektu z roku 2005 vyjde na zhruba 326 milionů a dle vizualizací to vypadá, že se je na co těšit.
Může se zdát poněkud úsměvné, že architektonický projekt kanceláře Cigler Marani Architects na kultivaci dolní části náměstí vznikl již před celými 15 lety. Nyní to ovšem vypadá, že se dlouho chystané revitalizace konečně dočkáme. Pražský magistrát chce stavbu započít ještě v dubnu, přičemž předávání staveniště stavební firmě Hochtief je již v plném proudu – koronaviru navzdory.
Ačkoli se návrh může dle data vzniku jevit poněkud „včerejší“, projekt je plně v souladu s aktuálními trendy. V rámci rekonstrukce, která se týká části náměstí od Můstku k ústí Vodičkovy a Jindřišské ulice, má být rozšířen prostor pro pěší, má přibýt zeleň (konkrétně lipové stromořadí) a také pítka pro osvěžení. Prostor chodcům bude přitom dán na úkor automobilů.
Právě auta celou rekonstrukci několikrát zdržela a projekt z roku 2005 se několikrát měnil. Neshody panovaly primárně ohledně vjezdů do podzemních garáží, kdy rampy měly ústit přímo na Můstek. Proti tomu se ale postavili jak obyvatelé, tak i odborníci, kteří upozorňovali na to, že výstavba ramp je v rozporu se zájmy státní památkové péče a přivede do centra další dopravu, hluk a emise.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNakonec došlo k dohodě a rampy budovány nebudou. Rozsáhlý developerský projekt Savarin s kancelářemi či obchody, který je součástí revitalizované podoby „Václaváku“, bude namísto toho dopravně obsloužen za pomoci výtahů a z vedlejších ulic. Součástí dohody mezi developerem a městem je i příslib zajištění pěších cest všemi pasážemi, které projekt spojuje, a to po dobu provozu metra.
Kromě lipového stromořadí a kancelářské budovy s obchody se můžeme těšit ještě na další moderní prvek. Pod náměstí nechá město umístit nádrž, která bude sloužit ke sběru dešťové vody pro následné zavlažování. Součástí stavby je pak také odbočka pro možné budoucí tramvajové spojení s ulicí Na Příkopě.
Předpokládá se, že práce na spodní části Václavského náměstí by mohly být hotové do konce příštího roku. Magistrát hlavního města zároveň chystá na revitalizaci rovnou navázat a rekonstruovat i část horní. Tam se již napevno počítá s návratem tramvají, které budou jezdit mezi ulicí Vodičkova a Národním muzeem. Celý projekt by vedení města chtělo mít hotový do roku 2025. Stavbu by však mohlo opozdit metro, jehož stropy budou vyžadovat zpevňování.