Začínali v Excelu, teď mají mašinu na peníze. České FTMO letí vzhůru: tržby 5 miliard, zisk 2,3 miliardy
Otakar Šuffner a Marek Vašíček před lety našli nový byznys model ve světě tradingu. Mnozí pořád nerozumí, co dělají, ale někde už se s nimi i fotí.
Jejich rodiče pořád úplně nevědí, co přesně dělají. Když ale Otakar Šuffner s Markem Vašíčkem přijedou třeba do Dubaje, jsou ve svém světě za celebrity a lidé se s nimi fotí. Dva třicátníci z Prahy vybudovali přední technologickou firmu zaměřenou na rozvoj dovedností a znalostí pro obchodování na finančních trzích, která lidem po celém světě dává možnost vydělat si obchodováním na demo účtu. Drtivá většina uživatelů neprojde jejich přísnými testy, protože trading není pro každého. Kdo se však osvědčí, může si díky platformě FTMO sáhnout na velké peníze. A velké peníze generuje i sama česká firma, která před deseti lety začala prokopávat úplně nové odvětví.
Otakar Šuffner a Marek Vašíček vybudovali z pohledu čísel impozantní byznys. Jen v loňském roce FTMO dosáhlo obratu ve výši téměř pět miliard korun (meziroční růst zhruba o pětinu) a zisk EBITDA, tedy před započtením úroků, daní a odpisů, se zvýšil na 2,3 miliardy korun (růst zhruba o čtvrtinu). Oba údaje jsou rekordní, přičemž zejména ten druhý je působivý. V poměru k tržbám u nás příliš mnoho dalších podniků s takovou ziskovostí nenajdeme. V technologickém světě se FTMO rovná, nebo dokonce překonává firmy, jako je Seznam, Livesport nebo CDN77 Zdeňka Cendry, a patří k největším plátcům daní v Česku.
Díky čemu jsou tak úspěšní? „Je v tom deset let know-how, které nám nikdo nevezme. Mnoho našich konkurentů dnes vzniká přes noc, ale také rychle zaniká, není to snadný byznys,“ popisuje Marek Vašíček. Před deseti lety byli s Otakarem Šuffnerem dva mladíci po vysoké škole, kteří se pokoušeli živit tradingem. „Tehdy jsme neměli moc peněz a byla nízká pravděpodobnost, že by se obchodováním na finančních trzích v naší pozici dalo živit, protože dostat se do velkých společností je pro běžného smrtelníka prakticky nereálné,“ vzpomíná Vašíček.
Pak objevili v jiné oblasti byznys model, který se jim zalíbil, a napadlo je ho vyzkoušet právě v rychlém nákupu a prodeji akcií, měn, komodit či derivátů. „Když jsme v roce 2015 začínali, nikdo absolutně nevěděl, co děláme. Nakonec jsme pomohli založit celé nové odvětví, do kterého teď začínají vstupovat i velké brokerské domy,“ říká spoluzakladatel FTMO. „Občas si říkáme, kolik náš nápad dnes po celém světě přímo či nepřímo zaměstnává lidí. Nejen u přímých konkurentů, ale řady dalších firem, které na tento byznys naskočily. Je to příjemný pocit,“ doplňuje Otakar Šuffner.
Pro nejlepší je to dobrý byznys
Zakladatelé FTMO přitakávají, že vysvětlit lidem, kteří se ve světě tradingu nepohybují, co přesně dělají, je pořád ještě výzva. Situace se ale zlepšuje. Zatímco před deseti lety neměli ponětí ani velké brokerské domy a další lidé z branže, dnes už je naopak FTMO v tomto světě zavedenou značkou, která je zároveň lídrem trhu. V čem tedy tkví byznys model české firmy? Jde o inovaci tradičního proprietary tradingu (proprietárního obchodování), v rámci něhož instituce využívají vlastní kapitál k obchodování na finančních trzích.
V pojetí FTMO se jedná o nový způsob, kde lidé obchodují na demu a neriskují své peníze, čímž dala společnost vzniknout modernímu prop tradingu. Na jeho platformu se může připojit jakýkoliv aspirující obchodník, kterému firma poskytne demo účet s virtuálním kapitálem, který je navázaný na dění na reálných trzích. Vstupní bariéry tu na rozdíl od velkých brokerských domů prakticky nejsou. Vyzkoušet si obchodování může na platformě FTMO každý.
Pokud si však chce sáhnout na potenciální odměnu, musí projít náročným testovacím procesem, během kterého musí splnit několik milníků, třeba s ohledem na návratnost investovaných prostředků. Pokud všechny klíčové parametry splní, může dostat takzvaný FTMO Account, kdy již získává reálnou odměnu na základě výsledků ze svého demo účtu, a to až do výše 80 procent zhodnocení. Interní obchodní oddělení FTMO následně rozhodne, zda jeho obchody překlopí na reálné obchody či nikoli.
„Hledáme šikovné obchodníky, kterým dáváme příležitost živit se tradingem. Lidé si mohou prostřednictvím našich demo účtů vydělat peníze, které jsou diametrálně odlišné, než kdyby obchodovali sami na vlastním účtu s pár tisíci dolarů. Když pak ve větších objemech dosáhnou třeba na pětiprocentní zhodnocení, už to dává smysl a mohou se tím živit,“ vysvětluje Marek Vašíček, který ve firmě plní roli technologického šéfa. Na začátku se přitom s kolegou Otakarem, který firmu vede jako CEO, sami učili programovat a úplně první byznys modely a propočty si psali do Excelu.
Dnes si de facto celou svou platformu vyvíjí sami interně a zaměstnávají na šest desítek vývojářů. Další desítky lidí pracují v risku, na zákaznické podpoře či marketingu, přičemž firma narostla i díky akvizicím na zhruba dvě stovky lidí v týmu. Všichni se starají o to, aby si na FTMO našlo cestu co nejvíce nových zákazníků, ale možná ještě víc o to, aby ti noví i stávající měli dobrý zážitek a odcházeli s pocitem, že za své peníze dostali adekvátní přidanou hodnotu. To zní jako klišé, jak sami zakladatelé přiznávají, ale v jejich byznys modelu je to klíčové.