První herní Zaklínač dostane moderní předělávku. Od vývojářů, kteří pracovali na Baldur’s Gate III

Hra o lovci příšer Geraltovi před patnácti lety odstartovala miliardový úspěch polského CD Projektu. Teď ji čeká moderní předělávka od nového týmu.

Michal MančařMichal Mančař

zaklinac-witcher-cd-projekt-boxed

Foto: CD Projekt

Takhle lovec příšer Geralt vypadal v prvním díle videoherního Zaklínače

0Zobrazit komentáře

Pokud jste svou herní pouť sérií o Zaklínači začali třetím dílem, zažili jste to nejlepší z této videoherní fantasy trilogie. Pokud znáte i druhý díl, vyzkoušeli jste jednu z nejpovedenějších her na hrdiny své doby, která se ani dnes neztratí. Ale hráli jste i jedničku? Pokud vám chybí kuráž retrohráče nebo vás představa uživatelské přívětivosti patnáct let staré hry trochu odrazuje, její autoři si pro vás připravili skvělou zprávu. Zaklínač dostane remake.

Hra, kterou to všechno začalo, bude od základu předělána v Unreal Enginu 5. Tak v den patnáctého výročí vydání své prvotiny oznámili polští vývojáři z CD Projektu blížící se splnění snu mnoha fanoušků Zaklínače. A dost možná tím tento sen vyvolali u těch, kteří jej dosud neměli. První herní Zaklínač v roce 2008 nezpůsobil takový poprask jako jeho pokračování, ale bez něj by tyto klenoty mezi hrami na hrdiny nevznikly. Dovedete si představit svět, ve kterém by neexistoval Zaklínač 3: Divoký hon s takřka dokonalými rozšířeními Srdce z kamene a O víně a krvi?

Strašlivou vizi tohoto krutého alternativního univerza, v němž by vůle žít byla znatelně slabší, však zažeňme zpět do říše nočních můr. Remake úvodního dílu série o lovci příšer Geraltovi je potvrzenou realitou. „Zaklínačem to pro nás v CD Projektu všechno začalo. Byla to naše úplně první hra a velká věc. Vrátit se k ní a předělat ji pro další generace hráčů je stejně velká událost, dokonce možná ještě větší,“ okomentoval ve středečním oznámení připravovanou předělávku Adam Badowski, vedoucí herního studia CD Projektu.

První Zaklínač je oproti svým následovníkům ne zcela vybroušeným drahokamem, který vyžaduje větší míru lásky k původním knihám – anebo spíš trpělivosti s ovládáním. Zvyknout si na jeho soubojový systém nebo chladnokrevnost, se kterou vás posílal od čerta k ďáblu třeba napříč nebezpečnou bažinou, nedokázal každý. Věrným příznivcům se ale odměnil rozvětveným příběhem, který rozhodně nedělal autorovi předlohy Andrzeji Sapkowskému ostudu. Anebo lechtivými sběratelskými kartičkami vyobrazujícími Geraltovy trofeje získané jinde než v boji…

Hry postavené na základech Sapkowského povídek a románů svůj literární původ nicméně rychle přerostly a staly se motorem miliardového úspěchu. A podle nedávných prohlášení je čeká snad ještě úspěšnější budoucnost. Remake prvního dílu bude totiž jen jednou z celkem pěti chystaných her ze zaklínačského světa. Začátkem října CD Projekt představil tuto pětici pod krycími názvy hvězdných těles a projekt označený jako Canis Majoris je právě oznámenou předělávkou. Už v dřívějším prohlášení CD Projekt zmínil, že bude vyvíjený externí firmou.

Práce se tak pod tvůrčím dohledem CD Projektu chopí taktéž polské studio Fool’s Theory. To tvoří veteráni průmyslu a ve svém portfoliu má například dílčí práce na mytické akci Hellblade: Senua’s Sacrifice. Anebo na pokračování další veleslavné série Baldur’s Gate III, již jinak vyvíjí Larian Studios. „Spolupráce s Fool’s Theory nás baví, někteří členové jejich týmu na hrách o Zaklínači už pracovali. Znají zdrojový materiál a vědí, jak moc se na remake hráči těší. A sami tvoří skvělé a ambiciózní hry,“ zmínil Badowski.

Technologický základ remaku poskytne moderní Unreal Engine 5, který je herním tvůrcům k dispozici teprve od letošního dubna. Patnáct let starému titulu tím propůjčí výrazně pohlednější kabátek koženou zaklínačskou zbroj. Projekt je nicméně v té nejranější fázi. „Ačkoliv bude ještě nějakou chvíli trvat, než budeme moci říct víc, to čekání bude stát za to,“ přislíbil Adam Badowski. A pokud byste si chtěli čekání zkrátit neremasterovanou verzí, první Zaklínač je na GOGu i na Steamu právě teď k dostání v akci za pár desetikorun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na páté generaci Unreal Enginu mají běžet i další ze zmíněných novinek chystaných ve varšavském studiu. Canis Majoris se už dočkal odhalení, projekt Polaris představuje úplně novou trilogii her, jež poběží na tomto technologickém jádru. Ty do pseudostředověkého světa z představivosti spisovatele Sapkowského uvedou úplně nové postavy a zápletky. V plánu je po první hře se zatím nespecifikovaným datem vydání přinést hráčům dvě pokračování během šesti let.

Pátým projektem je Sirius, který má představovat větší odklon od dosavadního pojetí herního Zaklínače. Vývojáři o blíže nespecifikované hře uvedli jen to, že má být určena pro mnohem širší publikum jak ve hře pro jednoho hráče, tak v multiplayeru. Tři dosavadní Zaklínači přitom online soupeření nenabídli, místo toho se soustředili na silný příběhový zážitek spojený s robustním základem všech her na hrdiny, tedy volbou způsobu řešení rozmanitých úkolů a vylepšováním schopností protagonisty.

Značka Zaklínač tak ožívá víc než kdy dřív, k popularitě si navíc vzájemně vypomáhá se seriálem na Netflixu s Henrym Cavillem v hlavní roli. A v rámci CD Projektu roste příběhům o lovcích příšer kyberpunková konkurence pro ty hráče, kteří před fantasy dávají přednost implantátům, hackerům a dystopickému sci-fi. Cyberpunku 2077 se sice nevyhnuly pomyslné porodní bolesti, nyní ale zažívá malou renesanci, dostal taktéž seriál na Netflixu a čeká ho rozšíření i pokračování. Dobré ingredience k překonání dokonce i nestárnoucího Zaklínače.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kamiony plné peněz. Euro Truck Simulator 2 slaví deset let, českým tvůrcům ročně vozí stovky milionů

SCS Software vytvořili bez cizích investic jednu z nejúspěšnějších tuzemských her se 13 miliony prodaných kopií a 80 miliony kusů rozšíření.

Michal MančařMichal Mančař

ets-box

Foto: SCS Software

Jó řidič, ten tvrdej chleba má… Možná ve známé písničce, ale v ETS2 je to zábava

0Zobrazit komentáře

Pražské herní studio SCS Software má díky dlouhotrvajícímu úspěchu své série simulátorů nákladní dopravy důvod k oslavám každý rok. Letos se k nim přidalo i jedno velmi významné výročí. Nejúspěšnější titul českých tvůrců Euro Truck Simulator 2 minulý týden oslavil deset let od vydání. A byť je to na videohru už poměrně vysoký věk, autoři mu stále provádí pravidelné servisní prohlídky a ETS2 jim za odměnu stále přiváží spoustu peněz.

SCS Software založili Pavel a Petr Šeborovi spolu s Martinem Českým před čtvrt stoletím, stejná trojka firmu vlastní dosud. A dokonce už před Euro Truck Simulatorem si vývojáři ve videoherní branži udělali jméno díky tahačům. Tituly série 18 Wheels of Steel byly předzvěstí budoucího směřování i úspěchů české firmy, první Euro Truck Simulator vyšel v roce 2008. Ale až pokračování o čtyři roky později opravdu šláplo na pedál.

Euro Truck Simulator 2 možná nemá nejzvučnější jméno u nehráčské veřejnosti, ale je jednou z nejúspěšnějších českých videoher. Jen základní hry se prodalo přes 13 milionů kopií, dalších až neuvěřitelných 80 milionů prodaných kusů pak připsala rozšíření, která přidávají jak kosmetické doplňky (chcete na tahač českou vlajku?), tak především nové země, v nichž hráči za volantem plní zakázky a splňují nejdivočejší sny o perfektně zvládnuté logistice.

Díky strategii pravidelného vydávání nového obsahu se tak můžete prohánět po realisticky zpracovaném Česku a většině států Evropy. Což nejenže udržuje deset let starou hru neustále atraktivní pro nové hráče i stávající komunitu věrných řidičů, ale také je to rok co rok zdrojem finančního úspěchu SCS Software. Jak jsme na CzechCrunchi psali před rokem, za rekordní rok 2020 si pražské studio připsalo přes tři čtvrtě miliardy korun v tržbách.

Předloňské výsledky firma zpětně potvrdila i v nedávno zveřejněném ročním reportu, obrat 766 milionů korun je výrazným navýšením oproti 557 milionům z roku 2019. I ten byl byl růstový oproti roku 2018, kdy tržby firmy dosáhly přibližně 470 milionů korun. Výroční zpráva upřesnila i předloňský zisk firmy. Ten za rok 2020 vzrostl na 441 milionů korun po zdanění ze 300 milionů z předcházejícího roku.

ets2-01

Foto: SCS Software

Důležitou součástí úspěchu ETS2 jsou rozšíření. Kosmetická i hratelná

Úspěšnou sázku na nyní již léty prověřený byznys model přiznávají i sami tvůrci. „Společnost vyvíjí herní série Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator, doplňuje je o další funkcionalitu a dodatečný obsah. Naším záměrem je pokračovat v tomto směru i v dalších letech, jedná se o velmi stabilní byznys s potenciálem pro další růst,“ hlásí SCS v dokumentu se zmínkou o sesterském titulu z roku 2016, který těžké trucky představuje na amerických silnicích.

Největší díl úspěchu nicméně patří oslavenci Euro Truck Simulatoru 2. Dnes už sice herní distribuci vévodí digitální platformy jako Steam, když ale v říjnu roku 2012 vycházel ETS2, premiéru zažil v papírových krabicích a kamenných obchodech. To však nebylo překážkou k tomu, aby si dojel pro titul nejprodávanější hry v Německu, Velké Británii, Francii a Polsku. Tam všude se mimochodem ve hře můžete se svým vozem vydat.

„Tehdy jsme ani netušili, že by se hra mohla stát takovým fenoménem,“ vzpomínají vývojáři na firemním blogu v příspěvku věnovaném desátým narozeninám hry. Ta se na Steam podívala až pár měsíců po vydání začátkem roku 2013. „A to pro nás bylo ještě bláznivější. I tam totiž byla nejprodávanější hrou. Najednou se z malého simulátoru kamionů v okrajovém žánru stala v očích herní komunity i médií velká věc,“ dodávají SCS.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jízda s přívěsem plným peněz tak ani po deseti letech nezpomaluje. „Těžko bychom si mohli přát víc. Ale přesto doufáme, že Euro Truck Simulator 2 má před sebou ještě alespoň jednu úspěšnou dekádu. Herních mechanismů a obsahu, které bychom do hry chtěli přidat, je stále dost,“ uzavírají vývojáři. Svými úspěchy tak přispívají k raketovému růstu domácího videoherního průmyslu, ze kterého těží i celé Česko.

Jen za rok 2020 tuzemské videohry utržily 5,3 miliardy korun, ke kterým SCS Software přispěl svými 766 miliony. Loni pak český herní průmysl vyrostl na rekordních 7,11 miliardy a dá se očekávat, že ani virtuální truckeři v růstu nepolevili. Pro stát to předloni znamenalo 357 milionů na dani z příjmů a 395 milionů v roce loňském. A jak uvedl spoluzakladatel studia Pavel Šebor, v SCS nadále mají záměr doma zůstat.

„Někdo možná vnímá jako konečný cíl podnikání nějaký exit, kde čekají ti největší žraloci typu Apple, Google či Microsoft, kteří, alespoň v rámci IT, všechno pohltí. To ale není náš případ,“ zmínil v dřívějším rozhovoru pro Hospodářské noviny Šebor. Ten firmu před pětadvaceti lety zakládal s bratrem Petrem a kolegou Martinem Českým, každý v ní drží třetinový podíl a už přes deset je studio nezávislé na vydavatelích a investorech.

Oproti tvůrcům série Arma z Bohemia Interactive, kteří loni odprodali podíl čínskému Tencentu, mobilním vývojářům z Madfinger Games, do nichž investovali taktéž čínští majitelé TikToku, případně Warhorse Studios, kteří s Kingdom Come: Deliverance zamířili pod severská křídla, anebo i nejúspěšnější hře pro virtuální realitu Beat Saber od studia Beat Games, jež už patří Facebooku, tak kamiony a náklaďáky z Euro Truck Simulatoru 2 od SCS Software stále jezdí čistě na české palivo.

ets2-03

Foto: SCS Software

Za volantem v Euro Truck Simulatoru 2

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.