Zásilkovně loni klesl zisk na téměř polovinu. I letos ale pokračuje v růstu, tržby očekává 7,5 miliardy

Skupina Packeta pokračuje v růstu navzdory poklesu trhu. Dále probíhají i jednání o jejím možném prodeji.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kijonkova

Foto: FTV Prima

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a skupiny Packeta

0Zobrazit komentáře

Dlouhodobě roste, navzdory obecnému ­poklesu e-commerce trhu a nepříznivé makroekonomické situaci i v první polovině letoška o více než pětinu. Logistická skupina Packeta, do níž spadá Zásilkovna a celkem působí v osmi zemích, ale loni zaznamenala pokles zisku na téměř polovinu.

Podle dat Herueky v prvním i druhém čtvrtletí celkový obrat českých e-shopů meziročně nadále klesal, loni přitom celý trh e-commerce klesl vůbec poprvé ve své historii. Toto dění se ale nepodepsalo na výsledcích Packety, jež oznámila, že i v tomto roce si udržuje dvojciferný růst. Celkem měla dosáhnout obratu 3,2 miliardy korun, meziročně o 21,6 procenta více. Počet přepravených zásilek pak dosáhl téměř padesáti milionů s navýšením o 22,5 procenta.

„Hlavní důvod našeho růstu vidíme v tom, že stávající i noví zákazníci věří, že Packeta dokáže jejich zásilky spolehlivě a včas doručit. Logistický trh je velmi kompetitivní, je důležité neustále přicházet s inovacemi, zároveň je nutné udržovat kvalitu služeb na té nejvyšší úrovni. Nám se toto daří, a proto rosteme i v době, kdy celý trh klesá,“ komentuje pro CzechCrunch zakladatelka Zásilkovny a ředitelka Packety Simona Kijonková.

Podle ní je přitom zřejmé, že celkové ochlazení spotřebitelské poptávky dopadlo také na e-commerce. „Na druhé straně se potvrzuje, že každá krize je zároveň i příležitost. I v současné době je na trhu celá řada e-shopů dosahujících velmi slušného růstu. Dobrá manažerská rozhodnutí, investice správným směrem a profesionální finanční řízení dokážou přinést profit i za nepříznivé situace,“ doplňuje.

zasilkovna-zbox

Foto: Zásilkovna

Výdejní skříň Z-Box od Zásilkovny

Packeta tak nadále pokračuje ve svém růstu, kdy loni podle nedávno publikované oficiální závěrky dosáhla celkového obratu 6,4 miliardy korun, o čtvrtinu více než rok předtím. Zároveň ale zaznamenala pokles zisku – ze 227 milionů na loňských 128 milionů. Kijonková uvádí, že hlavním důvodem mají být vysoké investice do rozvoje firmy v oblastech péče o zákazníky, IT, robotizace, automatizace i nových dep.

V lednu Packeta například expandovala na Jadran a ve Slovinsku založila svou další entitu, v létě pak otevřela své největší depo na Moravě s rozlohou téměř dvanáct tisíc metrů čtverečních s kapacitou 2,5 milionu zásilek. „Packeta je dlouhodobě zisková a zisková byla i v roce 2022. Pokud investujete výrazně do růstu a do inovací, vylepšení kvality, produktů a zákaznické spokojenosti, musíte obětovat část zisku. To je základní podnikatelské pravidlo,“ říká Kijonková, která očekává letošní tržby skupiny na úrovni 7,3 až 7,5 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň v současnosti pokračuje proces možného prodeje Packety, o němž Kijonková poprvé mluvila v květnu. „Jednání o vstupu investora probíhají. Více zatím bohužel nemůžeme komentovat,“ reagovala nyní na dotaz, v jakém stadiu se transakce nachází. Podle informací Hospodářských novin ale v červenci skončila doba pro podání prvních indikativních nabídek a zájem investorů byl značný. Mezi uchazeči o koupi se může nacházet i PPF, Emma Capital Jiřího Šmejce či třeba bostonská investiční skupina TA Associates, fondy MidEuropa, Advent International nebo Blackstone.

„Zájem fondů je velký, ovšem pořád platí, že prodej společnosti je jen jednou z možností a uvidíme, jak to celé dopadne,“ doplnila Kijonková pro HN. Kijonková je v rámci vehiklu JSK Investments, který vlastní se svým manželem Jaromírem, zakladatelem miliardového e-shopu s čočkami Alensa, největším akcionářem Packeta Group s podílem 48,6 procenta. Téměř 21 procent pak patří Notinu majitele Michala Zámce, jednomu z největších online prodejců kosmetiky a drogerie v Evropě. Mezi dalšími podílníky jsou bývalý klíčový programátor Lukáš Bílek, podnikatel Martin Kukačka, dodavatel Štěpán Chytka či jednatel firmy Petr Vytiska.

Propojuje e-commerce a pojištění. Startup ex-šéfa Pojišťovny České spořitelny nabírá desítky milionů

Startup Tuito zprostředkovává pojištění pro zákazníky Slevomatu či Mobil Pohotovosti. První investici do něj vkládají fondy Purple Ventures a Nation 1.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tuito

Foto: Tuito

Partneři Tuito Michal Štěrba, Petr Zapletal a Michal Urbánek

0Zobrazit komentáře

Pojišťovny často nemají pro menší či středně velké e-shopy vhodné technologie, které by jim umožnily integraci přímo do nákupního procesu. A tak se to matadoři zdejší pojišťovací scény rozhodli změnit. Startup Tuito zprostředkovává pojištění pro zákazníky, aktuálně řešení využívají tři desítky klientů a hlásí zásadní milník – získání investice v desítkách milionů korun.

Zakládající tým Tuito tvoří Petr Zapletal, bývalý generální ředitel Pojišťovny České spořitelny, sedm let byl také členem představenstva Kooperativy a roky byl členem prezidia České asociace pojišťoven. Druhý z partnerů Michal Štěrba roky pracoval v poradenské společnosti Deloitte či v matce České spořitelny Erste Group i v OMV. Trojici pak doplňuje Michal Urbánek se zkušenostmi z Kooperativy či consultingové společnosti Kearney.

„Prodat dobře vhodnou pojistku ke službě nebo produktu umí v Česku opravdu málokdo, jen pár největších hráčů. To se týká jak e-shopů, tak tradičních firem s kamennými pobočkami a e-shopem. Přitom podle dat z EU je v tomto segmentu obrovský prostor pro byznys,“ přibližuje Zapletal.

Tuito, které má licenci ČNB s působností na trzích EU, funguje na principu takzvaného embedded insurance, což znamená, že samo vyvíjí technologii, která se pak integruje na stránky obchodníka, jenž pojištění dále prodává svým zákazníkům. Podle vyjádření pro CzechCrunch má startup tři desítky klientů, mezi které patří například Campiri, Slevomat, E-chalupy, Boataround, Outfindo nebo Mobil Pohotovost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Původně se přitom Tuito zaměřovalo spíš na menší e-shopy, zakladatelé ale v posledním roce zjistili, že dokážou pomoci i středně velkým e-commerce hráčům s kamennými pobočkami, takže se na tento segment zaměřili více. „Jednáme teď s většími firmami z cestovního ruchu, s prodejci elektroniky, domácích či chovatelských potřeb, ale také s agregátory nemovitostí,“ říká Zapletal.

Startup zatím působí v Česku a na Slovensku, přičemž dle vyjádření za loňský rok dosáhl jen „symbolických“ tržeb. Letos je již očekává na úrovni třiceti milionů korun a dlouhodobějším cílem je rozšířit působnost do dalších zemí střední a východní Evropy. Na této cestě mu pomohou také investoři.

První externí investici od jeho vzniku před třemi lety do Tuita vkládají české fondy Purple Ventures a Nation 1. Celkem jde o jeden milion eur, v přepočtu přibližně čtyřiadvacet milionů korun. „Na to, abyste spojili konzervativní finanční svět a svět e-commerce, musíte mít opravdu dlouholeté zkušenosti z obou oborů. Petr a oba Michalové z Tuito jsou přesně tou skvělou kombinací odborníků z obou světů,“ komentuje Jan Staněk z Purple Ventures.