Zásilkovně loni klesl zisk na téměř polovinu. I letos ale pokračuje v růstu, tržby očekává 7,5 miliardy
Skupina Packeta pokračuje v růstu navzdory poklesu trhu. Dále probíhají i jednání o jejím možném prodeji.
Dlouhodobě roste, navzdory obecnému poklesu e-commerce trhu a nepříznivé makroekonomické situaci i v první polovině letoška o více než pětinu. Logistická skupina Packeta, do níž spadá Zásilkovna a celkem působí v osmi zemích, ale loni zaznamenala pokles zisku na téměř polovinu.
Podle dat Herueky v prvním i druhém čtvrtletí celkový obrat českých e-shopů meziročně nadále klesal, loni přitom celý trh e-commerce klesl vůbec poprvé ve své historii. Toto dění se ale nepodepsalo na výsledcích Packety, jež oznámila, že i v tomto roce si udržuje dvojciferný růst. Celkem měla dosáhnout obratu 3,2 miliardy korun, meziročně o 21,6 procenta více. Počet přepravených zásilek pak dosáhl téměř padesáti milionů s navýšením o 22,5 procenta.
„Hlavní důvod našeho růstu vidíme v tom, že stávající i noví zákazníci věří, že Packeta dokáže jejich zásilky spolehlivě a včas doručit. Logistický trh je velmi kompetitivní, je důležité neustále přicházet s inovacemi, zároveň je nutné udržovat kvalitu služeb na té nejvyšší úrovni. Nám se toto daří, a proto rosteme i v době, kdy celý trh klesá,“ komentuje pro CzechCrunch zakladatelka Zásilkovny a ředitelka Packety Simona Kijonková.
Podle ní je přitom zřejmé, že celkové ochlazení spotřebitelské poptávky dopadlo také na e-commerce. „Na druhé straně se potvrzuje, že každá krize je zároveň i příležitost. I v současné době je na trhu celá řada e-shopů dosahujících velmi slušného růstu. Dobrá manažerská rozhodnutí, investice správným směrem a profesionální finanční řízení dokážou přinést profit i za nepříznivé situace,“ doplňuje.
Packeta tak nadále pokračuje ve svém růstu, kdy loni podle nedávno publikované oficiální závěrky dosáhla celkového obratu 6,4 miliardy korun, o čtvrtinu více než rok předtím. Zároveň ale zaznamenala pokles zisku – ze 227 milionů na loňských 128 milionů. Kijonková uvádí, že hlavním důvodem mají být vysoké investice do rozvoje firmy v oblastech péče o zákazníky, IT, robotizace, automatizace i nových dep.
V lednu Packeta například expandovala na Jadran a ve Slovinsku založila svou další entitu, v létě pak otevřela své největší depo na Moravě s rozlohou téměř dvanáct tisíc metrů čtverečních s kapacitou 2,5 milionu zásilek. „Packeta je dlouhodobě zisková a zisková byla i v roce 2022. Pokud investujete výrazně do růstu a do inovací, vylepšení kvality, produktů a zákaznické spokojenosti, musíte obětovat část zisku. To je základní podnikatelské pravidlo,“ říká Kijonková, která očekává letošní tržby skupiny na úrovni 7,3 až 7,5 miliardy korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZároveň v současnosti pokračuje proces možného prodeje Packety, o němž Kijonková poprvé mluvila v květnu. „Jednání o vstupu investora probíhají. Více zatím bohužel nemůžeme komentovat,“ reagovala nyní na dotaz, v jakém stadiu se transakce nachází. Podle informací Hospodářských novin ale v červenci skončila doba pro podání prvních indikativních nabídek a zájem investorů byl značný. Mezi uchazeči o koupi se může nacházet i PPF, Emma Capital Jiřího Šmejce či třeba bostonská investiční skupina TA Associates, fondy MidEuropa, Advent International nebo Blackstone.
„Zájem fondů je velký, ovšem pořád platí, že prodej společnosti je jen jednou z možností a uvidíme, jak to celé dopadne,“ doplnila Kijonková pro HN. Kijonková je v rámci vehiklu JSK Investments, který vlastní se svým manželem Jaromírem, zakladatelem miliardového e-shopu s čočkami Alensa, největším akcionářem Packeta Group s podílem 48,6 procenta. Téměř 21 procent pak patří Notinu majitele Michala Zámce, jednomu z největších online prodejců kosmetiky a drogerie v Evropě. Mezi dalšími podílníky jsou bývalý klíčový programátor Lukáš Bílek, podnikatel Martin Kukačka, dodavatel Štěpán Chytka či jednatel firmy Petr Vytiska.