Zásilkovna je na prodej. Může jít o jednu z největších byznysových transakcí roku v Česku

S informací přišly Hospodářské noviny, kterým to potvrdila i zakladatelka mateřské Packeta Group Simona Kijonková.

Peter BrejčákPeter Brejčák

simona-kijonkova2

Foto: Packeta

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Donedávna dlouhodobě rostla hlavně organicky, tedy bez dotací od státu, finančních investorů nebo výrazných akvizic. To se má ale v nejbližší době v české logistické společnosti Zásilkovna změnit. Packeta Group, pod jejíž křídla spadá, je totiž po náročném roce na prodej a vzhledem k velikosti firmy může jít o jednu z největších byznysových transakcí letošního roku u nás.

O dění v Zásilkovně jako první upozornily Hospodářské noviny s tím, že jeden z nejvýraznějších hráčů české e-commerce scény sice v posledních letech rychle rostl, loni ale musel šetřit a propouštět. Zásilkovna se podle citace pro HN měla „rozhodnout využít dlouhodobě vysokého zájmu investorů a zjistit podmínky, za kterých by mohla využít jejich finanční prostředky a know-how k dalšímu růstu a posílení své tržní pozice“.

„Můžeme potvrdit, že v současné době probíhají přípravy k oslovení vybraných investorů. Detaily zatím nebudeme více komentovat a ani výsledky nelze v této chvíli jakkoliv předjímat,“ doplnila pro HN i Simona Kijonková, která Zásilkovnu zakládala před třinácti lety. K dokončení transakce by přitom mohlo dojít do konce letošního roku.

V nedávném rozhovoru pro CzechCrunch Kijonková uvedla, že loni skupina Packeta, která kromě Česka působí také na Slovensku, v Německu, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovinsku, dokázala v tržbách vyrůst o třiadvacet procent na 6,1 miliardy korun. Původní plány přitom byly vyšší, kvůli čemuž došlo na úsporná opatření včetně propuštění několika desítek zaměstnanců z celkového počtu 2 200. Včetně brigádníků. Minulý měsíc firma zároveň oznámila, že si od třech bank půjčila celkem miliardu korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naše EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. red.) je od roku 2013 kladná. V roce 2022 jsme skončili na stejné úrovni jako v roce 2021. S ohledem na naše investice, ekonomické dění i propad e-commerce trhu to považuji za skvělý výsledek,“ doplnila dále Kijonková s odkazem na loňský propad objemu prodaného zboží na internetu o dvanáct procent.

Kijonková je v rámci vehiklu JSK Investments, který vlastní se svým manželem Jaromírem, zakladatelem miliardového e-shopu s čočkami Alensa, podle HN největším akcionářem Packeta Group s podílem 48,6 procenta. Téměř 21 procent pak patří Notinu majitele Michala Zámce, jednomu z největších online prodejců kosmetiky a drogérie v Evropě. Mezi další podílníky patří bývalý klíčový programátor Lukáš Bílek, podnikatel Martin Kukačka, dodavatel Štěpán Chytka či jednatel firmy Petr Vytiska.

Startup exšéfa Rohlíku i manažerů Procter & Gamble pomáhá navýšit příjmy e-shopů. Získal 20 milionů

Zkušení manažeři naskakují na globální trend a ve startupu Cruxo chtějí značkám pomoct zlepšit jejich propagaci a prodej zboží online.

Peter BrejčákPeter Brejčák

5-founders-offsite-2023_color

Foto: Cruxo

Partneři startupu Cruxo Petr Pavlík, Michal Trunkát, Jan Galgonek, Martin Švarc a Matěj Novák

0Zobrazit komentáře

Pětice matadorů tuzemské mediální i reklamní scény spojila síly, aby společně umožnila e-shopům rozvíjet nový zdroj příjmů. Takzvaná retailová média umožňují prodávat reklamní prostor třeba při jednotlivých produktech, v mailingu nebo v aplikacích. A startup Cruxo vyvíjí platformu, která prodej takové reklamy umožňuje. Nyní získal i podporu investorů – téměř dvacet milionů korun do něj vkládají české Czech Founders VC, Presto Ventures a Zaka VC.

Za Cruxem stojí čtveřice zakladatelů Jan Galgonek, Matěj Novák, Michal Trunkát a Petr Pavlík, ke kterým se jako pátý partner v dubnu přidal bývalý obchodní ředitel Seznam.cz či ředitel oddělení reklamních produktů polského Ringier Axel Springer Martin Švarc. Doplnil tak známá jména tuzemské scény.

Jan Galgonek se ve světě médií pohybuje přes dvacet let a vedle Cruxa v poslední době buduje společně s druhým nejbohatším Čechem Karlem Komárkem a Jakubem Havrlantem z Rockaway konzultační skupinu Mind2Flo.

Petr Pavlík, další z partnerů, působil ve firmách jako Procter & Gamble či Albert a šéfoval i tuzemské pobočce online supermarketu Rohlik.cz. V Procter & Gamble působil také výkonný ředitel Cruxa Michal Trunkát. Matěj Novák jako zakladatel vedl sdružení Czech Publisher Exchange, které zastřešuje programatickou reklamu pro přední české mediální domy.

cruxo-tym

Foto: Cruxo

Spoluzakladatelé Cruxo: Jan Galgonek, Matěj Novák, Michal Trunkát a Petr Pavlík

Retailová média, na něž se Cruxo zaměřuje, během posledních dvou let významně narušila online mediální průmysl a zároveň se stala novým zdrojem příjmů pro maloobchodníky. Retail media network (RMN) je digitální platforma provozovaná e-shopem, která výrobcům a značkám umožňuje nakoupit reklamní prostor. Podle společnosti GroupM dosahují výnosy z reklamy retailových médií ročně stovky miliard dolarů, což představuje osmnáct procent veškeré globální digitální reklamy, a během příštích čtyř let se očekává nárůst o šedesát procent.

„Reklama v masových médiích za posledních dvacet let prošla transformací, kterou aktuálně začíná zažívat také reklama v místě prodeje. Cruxo je platforma, která zjednodušuje proces plánování, tvorby, zadávání, vyhodnocování a optimalizace online kampaní,“ vysvětluje Novák. Klienti tak mají možnost efektivněji vytěžit reklamní prostor k propagaci výrobků svých dodavatelů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

„Globální výše investic značek pro podporu viditelnosti se pohybuje v řádu stovek miliard dolarů ročně. S přesunem zákazníků do online prostředí se tak přesouvá i část těchto rozpočtů, pro e-commerce je tedy potřeba postavit kvalitní řešení, které správu těchto ploch umožní. Tuto potřebu vidíme i v globálním měřítku, a právě proto jsme začali budovat Cruxo,“ doplňuje Trunkát z pozice ředitele Cruxa.

„Nezpochybnitelné zkušenosti zakladatelů a jejich mnohaleté působení v různých oblastech marketingu pro nás byly při rozhodování o investici zásadním faktorem. To, co mají jednotlivě i jako tým za sebou, výrazně zvyšuje jejich šanci na velký úspěch, a to nejen v evropském kontextu,“ komentuje partner fondu Presto Ventures Vojta Roček.