Zatímco pošta ruší stovky poboček, Zásilkovna spouští podání zásilek přes tisíce výdejních boxů
Novinku odstartovala ve třech zemích, přičemž přes Z-Boxy je možné posílat zásilky pro fyzické osoby, odesílat vratky do e-shopů zatím nelze.
Stojí v nákupních centrech, na parkovištích, autobusových zastávkách i v areálu atomové elektrárny. Uživatelé doteď měli možnost využívat automatická výdejní místa Zásilkovny pro příjem balíčků, nyní své Z-Boxy obohatila také o možnost podání zásilek. V Česku jde přitom o síť více než 3 700 automatů, dohromady s dalšími zeměmi v Evropě pak téměř 6 300.
„Celý proces je jednoduchý jako vyzvednutí zásilky a trvá maximálně třicet vteřin. Věříme, že nová služba potěší nejen zákazníky ve městech, ale především v menších obcích, které nemají naše klasická výdejní místa a jiné možnosti podání zásilek,“ komentuje novinku Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka její mateřské skupiny Packeta, jež loni vyrostla na 6,1 miliardy korun.
Vlastní síť Z-Boxů společnost buduje od roku 2020 a spolupracuje na tom i s partnery, jako je například maloobchodní síť Lidl. Podávání zásilek funguje přes mobilní aplikaci, kdy uživatel vyplní potřebné údaje. Aplikace zobrazí šestimístné podací heslo, které odesílatel napíše přímo na zásilku, následně se spáruje se Z-Boxem a zobrazí volné schránky. Po výběru správné velikosti boxu zásilku vloží dovnitř. Cena služby začíná na 79 korunách.
Zásilkovna novinku testovala několik měsíců, ve vybraných lokalitách tak možnost podávat zásilky již zákazníci měli. Nyní došlo na rozšíření služby pro všechny uživatele s telefony iOS i Android. Zatím je však přes Z-Boxy možné odesílat jen zásilky směřující k fyzickým osobám. Zasílat vratky do e-shopů nebo třeba doručovat zboží prodané přes aplikace jako Vinted a Aukro boxy neumožňují, firma již ale podle vyjádření pracuje na technickém řešení. Výdejní boxy i pro vratky a reklamace umožňují využívat například AlzaBoxy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsObecně na trhu přitom dochází k větším změnám. Česká pošta zruší od začátku července téměř 2 300 pracovních pozic. Některé z nich jsou nyní neobsazené, nejde tak o přesný počet propuštěných zaměstnanců. Personální zeštíhlení souvisí s připravovaným rušením asi 300 poboček pošty z celkového počtu 3 200. Kroky mají být součástí plánu na transformaci státního podniku, aby zefektivnil své fungování a hospodařil v černých číslech.
Vnímá toto dění Zásilkovna jako potenciál? „Budování sítě Z-Boxů se situací v České poště nesouvisí. První myšlenka na ně přišla během koronavirové krize, která nám ukázala, že bezdotykové řešení je efektivní, hygienické a nezbytné. Chtěli jsme také, aby bylo doručení pro zákazníka co nejjednodušší, aby si svou zásilku mohl vyzvednout kdykoliv a nebyl omezován otevírací dobou,“ reaguje tiskový mluvčí Kamil Chalupa.