Závoďák od Škodovky, počítačová hra a metaforické objekty. V Bruselu oslní český design a umění
Český design zaostřený na poslední tři dekády a objekty od intermediální umělkyně Mileny Dopitové budou v Bruselu reprezentovat českou tvůrčí scénu.
V Bruselu Československo zazářilo na světové výstavě Expo 58. Československý pavilon Františka Cubra, Josefa Hrubého a Zdeňka Pokorného si odnesl cenu za nejlepší pavilon, vědeckofantastický film Vynález zkázy od Karla Zemana získal hlavní cenu v mezinárodní filmové přehlídce, Velkou cenu si vysloužilo sousoší Nový věk od výtvarníka Vincence Makovského. Po 64 letech bude moci hlavní město Belgie česká kreativita opět oslňovat na výstavách, které proběhnou v rámci českého předsednictví Evropské unie.
Jednu z největších kulturních akcí našeho předsednictví sedmadvacítky s názvem Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020, která bude zahájena 6. září, spolupořádají Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Moravská galerie v Brně, Úřad vlády ČR a další vládní instituce.
Návštěvníci si ji budou moci prohlédnout až do konce roku v Design Museu v Bruselu, menší část bude hostit tamější Pražský dům. Rozvíjet ji bude také doprovodný program – přednášky, workshopy a hudební produkce.
Výstava si dává za cíl představit významné české podniky, jejichž úspěchy vyplývají mimo jiné ze spolupráce se špičkovými českými i světovými designéry. Zároveň chce přiblížit historii českého designu a ukázat, že nabízí mnohem víc než kubismus, ateliérové sklo či automobily Škoda. Hlavní pozornost chce věnovat specifickému období uplynulých 30 let, tedy tomu, jak se český design proměnil s příchodem nových technologií, materiálů a demokratického režimu.
„Nechceme ukázat pouze krásný design, estetické objekty. Jde nám o sledování předpokladů, okolností, za kterých český design vznikal a fungoval v historické perspektivě. Jako země ve středu Evropy můžeme navazovat na mnohasetleté tradice. Zároveň jsme ale vystaveni častým zásadním politickým, ekonomickým a kulturním změnám. Jedním ze zásadních témat jsou proto diskontinuity, přerušování tradic, navazování, nové začátky,“ říká kurátorka výstavy Daniela Kramerová.
Kromě samotných produktů tak seznámí návštěvníky s příběhy čtrnácti vybraných firem a projektů. Prostor budou mít jak tradiční firmy se stoletou historií, tak zcela nová tvůrčí uskupení. Jednou z ukázek české tvořivosti tak bude například počítačová hra Samorost od kreslíře Jakuba Dvorského a studia Amanita Design, kterou si budou moci návštěvníci i zahrát.
Z novějších počinů se představí také obuvnické značky Botas a Pár, designové studio Egoé nebo módní značka Unique Client, která se zaměřuje na oblečení pro lidi, jejichž těla nemají standardní proporce a tvary. Firma Prusa Research pak přímo v muzeu vytvoří „farmu“ na trojrozměrný tisk, kde bude tisknout dílky stavebnice XIO od výtvarníka Tomáše Hovorky. Nesmí chybět ani lídři českého designu, mezi něž patří výrobce skleněného osvětlení Lasvit, sklárna Bomma nebo výrobce nemocničních lůžek Linet či městského mobiliáře mmcité.
„Protože chceme ukazovat vztahy v pozadí produkce a užívání designu, zvolili jsme jako klíč výběru nikoliv produkty či osobnosti, ale produkční jednotky – firmy. Přibližujeme jejich spletité případy a často také jejich způsoby aktuálního vztahování k tradici a historickému dědictví. Vedle pohledu zpět se zabýváme současností, transformací samotného designu i tím, jak může design transformovat společnost,“ doplňuje Kramerová.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsFirmy s mnohaletou tradicí zastoupí Strážnický modrotisk, rodinná dílna, která se věnuje výrobě modrotisku více než 110 let, nebo legendární nábytkářská firma zaměřená na ohýbaný nábytek Ton. Škoda Auto zde představí Škodu Vision GT, nový design slavného sporťáku Škoda 1100 OHC z roku 1957. Vůz sice nevyjede na dráhu, ale poslouží jako předloha pro auto do právě vznikající počítačové hry.
Další projekt, který bude od 16. srpna reprezentovat Českou republiku u příležitosti předsednictví v Radě EU, je výstava Milena Dopitová: Even Odd pořádaná ve spolupráci Národní galerie Praha s bruselským centrem umění Bozar. Intermediální umělkyně vytvořila soubor objektů, které metaforicky reagují na sounáležitost evropské společnosti. Z Bruselu se projekt na jaře 2023 přesune do Veletržního paláce spolu s druhou výstavou připravenou Národní galerií pro české předsednictví pod názvem Květinová unie.