Železniční renesance v Česku. Alternativní dopravci nahrazují České dráhy, průvodčí dostávají platební terminály
Změny v českých železničních spojích bývají každý rok, za poslední období však nebyly nijak zvlášť zásadní. Zpravidla se jednalo o drobné úpravy časů jízdních řádů jak od státních Českých drah, tak od soukromých dopravců jako RegioJet nebo Leo Express. Nyní je ale situace odlišná a železnice v Česku od dnešního dne prochází velkými změnami, a to napříč skutečným provozem i modernějšími funkcemi pro cestující.
Pravděpodobně nejzásadnějším bodem „prosincové železniční revoluce“ je nahrazení několika vnitrostátních linek obsluhovaných Českými drahami za soukromé, respektive alternativní hráče. Tímto rozhodnutím ze strany Ministerstva dopravy ztratí český národní dopravce zhruba pět procent všech provozů, nicméně i tak zůstane většinovým železničním provozovatelem v Česku.
Velké změně bude čelit i Praha, na jejíž trasách do Českých Budějovic, Rakovníku a Tanvaldu budou nově jezdit vozy společnosti Arriva, která má ambice stát se hlavním soukromým dopravcem na českých železnicích. Do tuzemských dálkových linek se začíná více angažovat i RegioJet Radima Jančury, který nahrazuje trasu z Brna do Bohumína a slibuje modernější, klimatizované vlaky.
Ani Leo Express nebyl vynechán z nové železniční struktury a do svých jízdních řádů si připisuje mimo jiné i spěšnou trasu z Prahy do Lichkova. Toto nastavení se nicméně netýká státu, ale naopak krajů, které také volily nové dopravce. Cestující tak nově mohou využívat vlaky s označením LE (Leo Express) a RJ (RegioJet) ve většině českých krajů (vyčerpávající výčet zásadních linek je možné nalézt v souhrnu zpravodajské ČT24).
Dost novinek nicméně přijde až v průběhu příštího roku. Těšit se bude možné například na nové mezinárodní spoje mezi Prahou a Bratislavou ze strany Leo Expressu nebo na linku Vídeň–Praha–Berlín legendární Vindobonou od Českých drah, která má být zahájena 4. května. Rozšíří se i spoje do Polska a také do Ruska, respektive Moskvy, kam budou vozy ČD jezdit denně z hlavního města.
Zajímavý pohled na aktuálně probíhající změny pak nabízí portál Zdopravy.cz, který dnes, kdy se mění jízdní řády a nastupují na mnoho tras po celé České republice noví hráči, vše sleduje minutu po minutě a mapuje jednotlivé úseky.
Brno vítá nové nádraží, cestující naopak placení kartami
Opomenou-li se změny na železničních trasách, velký moment dnes zažívají i cestující z Brna. Těm se totiž po zhruba roční výluce vrátily na hlavní nádraží všechny vlaky a podle všeho je provoz zatím plynulý. Klíčové je navrácení příjezdů od jihu, které byly omezeny kvůli modernizaci sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, rekonstrukci kolejiště a opravě mostů přes ulice Křídlovická a Hybešova.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch Jobs„Díky provozu hlavního nádraží už nejezdí žádné vlaky na dolní nádraží, pouze ve všední den na něj v dopravní špice pojedou jednotky vybraných vlaků,“ říká mluvčí SŽDC Kateřina Šubová pro ČTK. Spolu s tím prošla rekonstrukcí i nádražní budova s odjezdovou halou a po jednačtyřiceti letech se zavedl přímý spoj z Brna do Židlochovic po obnovené trati. Brněnští však stále čekají na další opravy uvnitř hal, které se budou dělat za provozu.
V rámci změn přichází i možnost placení jízdenek přímo ve vlaku pomocí platebních karet, potažmo služeb jako Apple Pay nebo Google Pay. To se týká především Českých drah, které poskytnou až 1 600 průvodčím bezkontaktní platební terminály. Důvodem pro toto logické rozhodnutí je i fakt, že se napříč Českem postupně uzavírají pokladny na malých vlakových stanicích. Na trend bezhotovostního placení ve vlacích nasedá i RegioJet, který tuto možnost spouští na zmíněném novém spoji z Brna do Bohumína.
Infotabule o spojích přímo na webu
Aby toho nebylo pro dnešní vlakovou renesanci málo, přichází i nová možnost, jak se informovat o jednotlivých spojích online. Jmenuje se VITAMIN, respektive Virtuální tabule manažera infrastruktury, díky níž mohou cestující přímo z webu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) kontrolovat jednotlivé informace o příjezdech a odjezdech, potažmo o zpožděních a nástupištích včetně číselného označení kolejí.
Ve výsledku tak jde o rozšíření původního systému, který však z různých důvodů nezobrazoval údaje ze všech stanic. VITAMIN je možné používat i na telefonech a slouží tak jako dobrá alternativa k oblíbená aplikaci NaVlak, jež funguje stejně, ale zatím nepočítá se všemi spoji včetně stanic. Tvůrci ze SŽDC slibují i podporu na televizích přes aplikaci HbbTV, která by měla dorazit po ukončení zaváděcího provozu a využijí ji například v podnicích poblíž nádraží pro lepší informovanost hostů.