Žijeme mezi softwary a algoritmy, umění má ale velkou moc, říká kurátor Signal Festivalu Pavel Mrkus
Signal Festival vstupuje do jedenáctého ročníku s novým kurátorem, umělcem Pavlem Mrkusem. Načrtl pro něj koncept, který odráží dnešní společnost.
Umělec a kurátor Signal Festivalu Pavel Mrkus
V říjnu roku 2013 se podzimní Praha poprvé rozzářila světly Signal Festivalu. Letos vkročí tato oslava světel a digitálního umění do své druhé dekády a činí tak s velkými ambicemi. Vůbec poprvé představila tříletý kurátorský koncept, díky němuž získává jasnější směr. Stojí za ním audiovizuální umělec Pavel Mrkus, s nímž ředitel festivalu Martin Pošta začal letos úzce spolupracovat. „V umění stále hledáme především radost. Nechceme přicházet jen s těžkými otázkami a znejistěním, ale chceme pracovat se světlem, které ve fyzické i symbolické rovině ozvláštní podzimní dny,“ říká Mrkus v rozhovoru pro CzechCrunch.
Pavel Mrkus se jako umělec už více než dvě desítky let pohybuje především v oblasti nových technologií, kde se zabývá neustálým hledáním rovnováhy a environmentálními tématy. Společně s umělcem Danielem Hanzlíkem založil a vede ateliér Time-Based Media na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, kde působil od roku 2015 až do začátku letoška jako děkan. Díky tomu dlouhodobě vnímá také to, jak současné dění působí na nejmladší generaci českých umělců a umělkyň.
Do týmu Signal Festivalu byl pozván, abych načrtl program na delší dobu než jen na jeden ročník. Představil tak rámec na celé tři roky, jehož první kapitola začíná letos v říjnu. Celý tříletý cyklus má souhrnný název Ekosystémy. Mrkus je popisuje jako formy různého způsobu existence, a to nejen v environmentálním smyslu, ale ve všech možných společenských, kulturních, městských a dalších významech.
Signal Festival se letos zaměří na téma prozkoumávání rozličných rozměrů světa, které se proměňují nejen působením moderních technologií. Návštěvníci se budou moci prostřednictvím instalací ponořit do spletitých myšlenek tvůrců a tvůrkyň, do rozmanitosti životního prostředí, architektury, do oblastí, které otevírají vědecké obory jako matematika či biologie, ale také do toho, co nám v životech umožňuje umělá inteligence nebo principy her.
„Signal chtěl vždy kombinovat umění, vědu, přírodu a technologie a vytvářet prostor pro vznik a prezentaci nových formátů uměleckých děl. Myslím, že v letošním ročníku se nám podařilo připravit velmi zajímavou sestavu umělců a umělkyň, kteří se pohybují na vysoce hodnocené mezinárodní scéně nejen v oblasti digitálního nebo světelného umění. A to byl jeden z našich cílů,“ míní Pavel Mrkus.
Jedenáctý ročník Signal Festivalu se rychle blíží. Jak byste shrnul vaši dosavadní spolupráci?
V roli kurátora jsem se objevil vůbec poprvé. Jsem praktikující umělec, takže mě trošku překvapilo, že o mně Martin Pošta a jeho tým vůbec uvažovali. Ale zkusil jsem to a nyní aplikuji, co jsem odpozoroval z jednání kurátorů, s nimiž jsem dosud spolupracoval. Festival má samozřejmě svá specifika, je určený taktéž pro trochu jiný typ publika, než jaké chodí do galerií, a odehrává se ve veřejném prostoru, což s sebou nese spoustu specialit, na něž se musí dávat pozor.
Realizace jsou zároveň násobně nákladnější, než tomu bývá v galeriích zaměřených na volné umění, což je kontext, v němž se běžně pohybuji. Ne všechno, co si člověk vymyslí, se podaří reálně udělat, ale učím se. Snad se větší část našich letošních plánů povede.