Zkroťte svého ředitele, ať ho nebrzdí rutina. Raději delegujte, říká Jiří Jemelka z JPF

Vystihnout dobrý moment, kdy začít ve firmě delegovat, je pro řadu podnikatelů oříšek. Stejně jako odhadnout, co a komu. JPF jim s procesem pomáhá.

Marta PlecitáMarta Plecitá

Delegování je Achillovou patou mnoha malých i středních firem. Jejich majitelé začali jako živnostníci a zvykli si vše dělat sami. „I když firma roste, často se drží starých vzorců a nechtějí se vzdát kontroly,“ potvrzuje Jiří Jemelka z JPF, která pomáhá firmám v krizových situacích. Spolu s Viktorem Fruňkem z firmy Fruněk Inox byli hosty podcastu BrandStories. Nový díl si můžete pustit již nyní na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše.

Viktor Fruněk se zúčastnil semináře „Zkroťte svého ředitele“, který JPF nedávno pořádala. Přiznává, že i on se v minulosti snažil všechno zvládnout sám. Konzultace mu otevřela oči a ukázala, jak komplexní problematika řízení firmy je. „Člověk si přečte učebnici, poslechne podcast a myslí si, že to stačí,“ říká Fruněk. „Ale realita je mnohem složitější.“

Jemelka zdůrazňuje, že majitelé firem se často utápí v operativě a nemají čas na strategické myšlení. „Jde o to pracovat nejen tvrději, ale i chytřeji,“ vysvětluje. „Delegování umožňuje majitelům soustředit se na to podstatné a nechat rutinní úkoly na kompetentních zaměstnancích.“

Jak tedy začít s delegováním? Jiří Jemelka radí postupovat systematicky a vybírat schopné lidi, na které je možné postupně přenášet odpovědnost. Důležité je definovat role a kompetence a vytvořit efektivní systém řízení. Viktor Fruněk doplňuje, že pro menší firmy může být řešením i externí manažer nebo konzultant.

V podcastu se také dozvíte:

  • Jak poznat správnou chvíli, kdy už úkol delegovat.
  • Jak mohou změny na trhu ovlivnit nutnost delegování.
  • Jaké nejčastější chyby v delegování firmy dělají.

Nový díl BrandStories si můžete pustit již nyní na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše.

CC Native

Partnerem článku je JPF

Podnikový systém od K2 hlásí balík novinek. Jejich vývoj zabral desítky tisíc hodin práce

V nové verzi označené Vega se mohou uživatelé firemních a e-shopových systémů z dílny ostravské skupiny těšit na zásadní vylepšení.

k2vega-szkandera

Foto: K2

Novinku Vega představil v brněnské Redutě Tomáš Szkandera, šéf K2 Software

V loňském roce skupina K2 představila první čistokrevně webový podnikový systém od českého výrobce a letos investovala desetitisíce hodin do vývoje balíku novinek označeného jako Vega. Nová verze přináší zcela nové nástroje především vrcholovému managementu a majitelům firem. Ti se ve finančních plánech díky novému nástroji rychleji zorientují a díky novému reportingu zvládnou přesněji a ve správných souvislostech hodnotit veškeré podnikatelské aktivity.

„Poprvé v historii dáváme uživatelům možnost využívat prvky umělé inteligence nebo nástroj Power BI. Výraznou změnou prošlo finanční plánování, kde je možné vytvářet scénáře vývoje a průběžně vyhodnocovat plnění projektu. Vše je ve srozumitelných grafech a intuitivních dashboardech, odkud je možné se proklikat do nejmenších detailů,“ říká Tomáš Szkandera, šéf K2 Software a vývoje v rámci skupiny K2. Podle jeho slov plánování v Excelu už odzvonilo.

Ostravský výrobce podnikového systému se vývoji softwaru věnuje přes 30 let a patří k hrstce českých firem, které se u řady tuzemských klientů těší popularitě. A to navzdory silné konkurenci v podobě alternativ z dílny celosvětových hráčů. Tržby skupiny K2 se v roce 2023 přehouply přes 600 milionů korun. Zásadním mezníkem byla akvizice většinového podílu v další ostravské softwarové společnosti Sluno, ke které došlo v roce 2022. Skupina díky tomu posílila především v oblasti retailu, jelikož Sluno od 90. let dodává softwarová řešení významným hráčům na českém trhu, jako jsou Albert, Tesco, Makro či slovenské COOP Jednoty.

szkandera

Přečtěte si takéStamilionová ostravská synergie v IT. K2 a Sluno měly rekordní rokStamilionová ostravská synergie v IT. V K2 a Sluno jsme měli rekordní rok a teprve začínáme, říká šéf

Firmy, které software pro řízení firemních procesů z dílny K2 používají, jsou například e-commerce velikáni jako Vivantis, Astratex nebo ZOOT. Také ale tradiční výrobní podnik Koh-i-noor Hardtmuth, ve kterém se K2 stará o automatizaci firemních procesů, řízení skladů a kontrolu údržby strojů. A dalším klientem je pak český výrobce a prodejce prémiového příslušenství pro mobilní telefony, společnost Epico – ta softwaru od K2 svěřila řízení celosvětové distribuce.

Mezi hlavní vylepšení nové verze patří nasazení umělé (AI) a byznysové (BI) inteligence do každodenních procesů. „Pro administrátory e-shopů máme mimořádného pomocníka, který s pomocí umělé inteligence připraví ze zadaných parametrů krátké i delší popisky zboží. Ty půjde následně s pomocí služby DeepL během několika vteřin přeložit do dalších světových jazyků,“ představuje Szkandera konkrétní příklad nových schopností Vega.

k2_vega1

Foto: K2

Umělou inteligenci Vega přináší například do tvorby produktových popisků

Další novinkou je interaktivní konfigurátor, který internetovým obchodníkům otevírá možnosti k prodeji unikátních výrobků. Podle Szkandery jde o reakci na probíhající konsolidaci e-commerce prostředí, kterému u nás i ve světě začínají dominovat digitální tržiště a menší e-shopy prožívají složité období – protože výrobek, který si může zákazník sám na e-shopu sestavit na míru, nebude možné koupit na žádném marketplace.

Vylepšení pak čeká i modul pro reklamační řízení, kde zákazník najde aktuální informace o řešení jeho případu. Rozšíří se také uživatelské role pro velkoobchodní e-shopy, které budou nově pokrývat i komplexní případy při vytváření a potvrzování objednávek.

Změny z oblasti BI se pak dotknou nových nabídek při vytváření finančních plánů a přehledů, do kterých se zapojí platforma Power BI od Microsoftu. Sledování klíčových ukazatelů, jakými je výsledek hospodaření, obrátka zásob nebo marže, tak má být zase o kus přehlednější, stejně jako případné vyhodnocování kvality výstupů vlastní výroby nebo kontroly kvality materiálu na vstupu.

k2_vega2

Foto: K2

Byznysová inteligence (BI) potom ve verzi Vega obohatí přehledy a reporty

„V nové verzi Vega jsme výrazně usnadnili digitalizaci firem. Systém například automaticky doplňuje časová razítka do dokumentů. Původní papírový dokument tak může firma zahodit a dál pracovat pouze s elektronickou formou,“ uvádí Szkandera.

Vedení K2 vnímá novinku jako stěžejní pro další vývoj a doufají, že zejména BI nástroje uživatelům pomohou data vnímat v takových souvislostech, aby mohli dělat správná rozhodnutí. „Stejně jako v minulých letech jsme investovali desetitisíce hodin vývojářů do toho, aby firmy využívající K2 nebyly ve svém růstu ničím limitovány a měly k dispozici vše důležité pro rozhodování v reálném čase a naprosto srozumitelné formě,“ doplňuje Petr Schaffartzik, předseda představenstva ostravské skupiny.

adspawn-1-copy-min

Přečtěte si takéHerní studia testují reklamy špatně, říká. Řeší to svým startupemDrtivá většina herních studií testuje reklamy špatně, říká. Řeší to startupem, teď získal investici

Skupina K2 novou verzi představila v rámci výroční konference K2 Status v brněnské Redutě, kam dorazilo 289 majitelů společností využívajících softwarová řešení z dílny K2. Především pak firmy z oblasti velkoobchodu, výrobních firem a e-commerce.

CC Native

Partnerem článku je K2