Zlínští studenti vytvořili simulátor bombardéru B-17. Létající pevnosti z velké bitvy nad Československem

Game design na Univerzitě Tomáše Bati představuje svůj nejnovější projekt. Promění vás na člena posádka B-17 Flying Fortress.

Michal MančařMichal Mančař

b17-boxed

Foto: Game Design FMK UTB

Studentí videoherního designu na zlínské UTB vytvořili virtuální simulaci letounu B-17

0Zobrazit komentáře

Je 29. srpen roku 1944. Z Itálie startuje několik stovek spojeneckých bombardérů. Jejich cíl – německé zásoby vojenského materiálu v Moravské Ostravě. Osmdesát let od leteckého úderu si dramatické okamžiky budete moci vyzkoušet na palubě stroje B-17 Flying Fortress. Tedy v jeho virtuální podobě díky studentům herního designu ze zlínské Univerzity Tomáše Bati.

Říká se jí letecká bitva nad Bílými Karpaty. Na nebi jihovýchodně od Zlína a směrem k dnešní česko-slovenské hranici se přesně před osmdesáti lety americké bombardéry staly terčem německých stíhačů. Ve virtuální instalaci, kterou od soboty 31. srpna můžete navštívit v městském muzeu ve Slavičíně, se stanete členem posádky jednoho ze strojů, jenž se střetu zúčastnil.

„Uslyšíte intenzitu střelby protiletadlové obrany, budete muset odrazit útok stíhaček a zažijete shození bomb,“ popisují vývojáři z Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati. Ti vytvořili VR zážitek zasazený na palubu amerického bombardéru B-17 přezdívaného „Létající pevnost“ podle dobových fotografií a referencí.

„Veškeré vizuální zpracování je dílem našeho studenta Tadeáše Kříbka. Tedy vlastně už ne studenta, ale dva měsíce absolventa,“ říká pro CzechCrunch herní vývojář a pedagog Pavel Novák, který na univerzitě vede ateliér game designu. Možnost nasednout do ikonického stroje z druhé světové války doplní rozsáhlý program vzpomínkové akce pořádané k 80. výročí letecké bitvy.

Projekt vznikal pod odborným vedením dalšího pedagoga a vývojáře Michala Ščuglíka. „Díky mnohaletým zkušenostem s tvorbou instalací ve virtuální a rozšířené realitě jsem si mohl splnit klukovský sen a v uvozovkách se B-17 proletět,“ popisuje Ščuglík. „Právě virtuální realita je úžasné médium pro historickou rekonstrukci,“ dodává Novák.

Magisterské studium game designu na zlínskou univerzitu patří už tři roky, mezi vyučujícími je například Petr Mores se zkušenostmi z miliardové české hry Gray Zone Warfare nebo Tomislav Čečka, který pracoval na remaku Mafie. Mimochodem, čtvrtý díl Mafie se nedávno představil v první ukázce a vezme nás na Sicílii. Ale zpátky do Zlína.

Studenti z UTB dříve spolupracovali například na výukové hře pro ČSOB, většina absolventů podle Pavla Nováka už je zapojena do různých projektů napříč českými studii. „A stále ještě máme v rukávu několik her, které budeme veřejnosti představovat,“ dodává vedoucí ateliéru game designu.

Herní studium ve Zlíně se od nového semestru navíc rozšíří velmi zajímavým směrem. „Místo magisterského studia otevíráme bakalářské pro zájemce ze středních škol. Reagujeme tak lépe na potřeby trhu,“ říká Novák. A připomíná tím často skloňovaný nedostatek jinak úspěšného českého herního průmyslu, tedy stále ještě nedostačující odborné vzdělávání.

Novák je jinak sám zkušeným tvůrcem, vedle výuky vede herní studio Polyperfect. To založilo solidní byznys na prodeji obsahu pro jiné vývojáře, ale v poslední době je čím dál aktivnější i ve vlastní tvorbě. Vydalo pravěkou survival hru Polylithic, kde nechybí lov mamutů, a nedávno zase představilo neobyčejně vypadající stavitelskou strategii Zlín City. Ta spojuje lokálně patriotické srdce, místní historii a budování vlastního města po vzoru baťovského Zlína.