Zmizelo Národní divadlo a vše zčernalo. Praha zná konečnou podobu „jezevčíků“ v metru
Tito jezevčíci neštěkají. A vlastně nevydávají žádný zvuk. Jejich smyslem je cestujícím ukázat, jak vypadá pražské metro. Nyní v novém hávu.
Pražští „jezevčíci“dostanou nový kabát – zčernají a budou čitelnější. Řeč ovšem není o pejscích, nýbrž o finální podobě schémat linek metra, kterým se tak přezdívá pro jejich podlouhlý tvar. Praha začala novou grafiku testovat loni v listopadu, teď se rozhodla vybrat návrh z dílny studia Side2. Je prý přehledný, srozumitelný – a tmavý.
Právě koncept nové podoby schématu metra vzbudil svého času vlnu nevole. Lidem vadila především černá barva, která přitom mapičky podzemky rámovala už v minulosti. Organizátor pražské dopravy Ropid ovšem tvrdí, že tmavé grafické prvky jsou pro lidi čitelnější, obzvlášť pro cestující s nějakou vadou zraku.
Ropid nicméně provedl průzkum, kterého se zúčastnilo 1300 náhodně vybraných cestujících. Těm nejvíce vadila velká koncentrace informací v centrální části schématu, rušivě na ně působilo i střídavé uspořádání názvů jednotlivých stanic. A v neposlední řadě jim chybělo vyobrazení některých důležitých míst – například Staroměstské radnice či baziliky sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. Studio Side2 tak ještě vizualizaci dopracovalo, výsledná podoba ale nakonec nepočítá třeba s ikonou Národního divadla nebo Tančícího domu.
„Oproti původnímu návrhu jsme zvětšili písmo, zlepšili symbol pro bezbariérovost nebo zvýraznili přestupní stanice. Společně tím tvoříme Prahu, kde se může každý jednoduše orientovat,“ říká šéfpirát a náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Podle něj se noví „jezevčíci“ začnou instalovat do všech vozů metra již na přelomu letošního a příštího roku, a to ve dvou variantách – jednolinkovém a trojlinkovém schématu. Ty budou umístěny nad dveřmi proti sobě.
Hlavní motivací pro změnu „jezevčíků“ je blížící se potřeba přidat novou linku metra – D. I proto došlo oproti původní verzi k prohození stávajících linek – nově je vlevo nahoře „céčko“, zatímco doposud se začínalo „áčkem“. Změna schématu nade dveřmi vagónů je navíc součástí většího projektu Čitelná Praha, který se netýká jen souprav, ale v podstatě celé grafické podoby navigace v hlavním městě. Tmavý design by se měl postupně objevovat i na nástupištích a chodnících.