Značku Botas zachránili před krachem a loni z ní udělali mnohamilionový byznys. Fandí jim i Jiří Procházka

České značce Botas se pod vedením Víta Staňka daří. Loni ztrojnásobila tržby, udržuje se v zisku a vydává netradiční formát tenisek.

Filip HouskaFilip Houska

stanek-prochazka-stanek-mvp

Foto: Botas

Bratři Staňkové, uprostřed Jiří Procházka

0Zobrazit komentáře

Byl to risk. Ostatně když krachuje jedna z nejznámějších obuvnických firem v Česku a vy řešíte, jestli ji koupit a znovu ji postavit na nohy, během sprchování to nerozseknete. Václav Staněk svému plánu věřil – a ukazuje se, že instinkt zakladatele značky Vasky byl správný. Legendárnímu Botasu se daří a pod vedením jeho bratra Víta hlásí vydařený rok, během něhož výrazně vyrostl, rozšířil nabídku a taky se spojil s nejslavnějším českým zápasníkem.

Už jsou to dva roky, co se ikonická česká značka tenisek Botas ocitla nad likvidační propastí, ze které ji vytáhl Václav Staněk, aby ji pod střechou své obuvnické společnosti Vasky oprášil a znovu z ní udělal relevantní, moderní brand. Hned po odkoupení byly vydány původní botasky v novodobější variaci – a pak se velitelského kormidla chytil Vít Staněk.

„Botas bude pořád tradiční česká obuvnická značka, ale nesoustředíme se jen na starší publikum, které vůči botaskám cítí nostalgii. Abychom značku zachovali i pro další generace, musí být víc cool a zaměřená i na mladší cílovou skupinu,“ řekl loni v březnu nový šéf Botasu v rozhovoru pro CzechCrunch. A plán se jim – minimálně v minulém roce – podařilo naplnit.

vaclav-stanek_vit-stanek_botas

Foto: Botas

Václav a Vít Staňkovi

Botas podle vyjádření firmy za rok 2024 dosáhl na tržby ve výši 55 milionů korun (bez DPH), což má být trojnásobný růst ve srovnání s předchozím rokem. Navíc se značce mělo podařilo udržet se v černých číslech s tím, že se rentabilita pohybovala na úrovni pěti procent. A důvodů, proč se to Botasu povedlo, může být hned několik. Svou roli má v povedených hospodářských výsledcích i Jiří Procházka.

Nejúspěšnější český zápasník, který vlajku své země hrdě – a velmi atraktivně – hájí v klecích prestižní zámořské organizace UFC, se s Botasem těsně před koncem roku spojil, aby navrhli limitovanou edici tenisek. Prvních dvě stě kusů kolekce se podle Staňka vyprodalo za pár hodin a potvrdilo, že Botas dokáže propojit tradici s aktuálními trendy.

„Jsme ve fázi jednání ohledně potenciální další kolekce s Jiřím Procházkou. Na začátku spolupráce jsme si podali ruce s tím, že tato vize bude dlouhodobá. A jak tak sledujeme, zákazníci nám píšou a žádají o červeno-černou barevnou variantu tenisek, tak uvidíme, zda se jich dočkají,“ přibližuje Staněk možné budoucí plány. Jen na Procházkovi ale úspěch značky nestojí.

Botasu se loni podařilo rozšířit nabídku i díky spolupráci se streetwearovým obchodem Footshop. Ta zpočátku vypadala jako nějaký přihlouplý, leč originální vtípek, nakonec se ale ukázalo, že šlo pouze o marketingovou kampaň, která vygradovala vydáním několika nových modelů, jež vzbudily pozornost a podpořily znovuotevření obuvnického oboru ve Zlíně.

Do toho se oblibě těšily mimo jiné klasiky s přídomkem Iconic, které vychází z původních designů botasek. Podle Staňka se staly nejpopulárnějšími modely loňského roku. „Když to shrnu, dohromady jsme za uplynulý rok prodali třicet tisíc párů tenisek, čímž jsme si splnili cíl,“ říká. Pomohlo tomu i dubnové otevření prodejny v Praze v ulici Krakovská, která se na celkovém skóre tržeb podílela sumou okolo osmi milionů korun.

Vydařený rok navíc týmu okolo Botasu potvrdil, že potenciál je na trhu ještě velký – a proto na letošek chce zvýšit objem prodaných tenisek o dvacet tisíc kusů a téměř zdvojnásobit tržby na 100 milionů korun při zachování zisku. A ano, v plánu je i expanze za hranice: jednak posilovat prodeje na Slovensku, jednak zkusit i trhy, kde ještě Botas není.

botas-bjp_x

Přečtěte si takéJiří Procházka se před zápasem v UFC spojil se značkou BotasByl před krachem, teď ušil boty pro světového zápasníka. Kultovní Botas se spojil s Jiřím Procházkou

„Víc prozradit zatím nemůžu, ale co prozradit smím, tak je velká spolupráce s jednou z největších českých značek,“ naznačuje Staněk, co se bude letos dít. „Připravujeme také nové projekty, které budou reagovat na aktuální trend a poptávku na trhu,“ dodává. A jedna taková vlaštovka přilétá už teď, před nástupem silného jarního období.

V Botasu se totiž rozhodli, že zákazníkům umožní si takzvaně přizpůsobit vzhled tenisek podle aktuální nálady, oblečení nebo… horoskopu. Představili proto edici Magic, která je vybavena vyměnitelnými koženými klínky na suchý zip. „Klín coby ikonický prvek Botasu jsme nyní přetvořili na interaktivní součást, která dává našim zákazníkům více možností,“ dodává Staněk.

Footshop má za sebou rekordní rok. Teď si přeju, aby to mělo vliv i na akcie, říká Peter Hajduček

Tržby mu vyrostly o 34 procent, EBITDA je vyšší dokonce o 106 procent. Akcie Footshopu ale zůstávají na podobné úrovni jako loni. Co na to zakladatel?

peter-hajducek_2

Foto: Footshop

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

Dobrodružství na Pražské burze se zatím Peteru Hajdučkovi a jeho Footshopu líbí. Šéf známého prodejce tenisek, oblečení a dalších doplňků měl zpočátku obavy ze vstupu do světa veřejně obchodovaných firem – měl totiž strach, že správa a řízení společnosti budou kvůli tomu náročnější. „Nakonec se ale ukázalo, že tomu tak není. Co mě mrzí, je přístup některých médií. Když nám loni na jaře klesala cena akcií, psal o tom kdekdo. Ale když pak akcie rostly, už to nikoho nezajímalo,“ říká Hajduček pro CzechCrunch.

Vstup na burzu prý Footshopu zajistil dostatečný kapitál na pokrytí všech plánovaných investic. „Teď proto nehodláme vydávat nové akcie ani žádat investory o další podporu,“ doplňuje Hajduček s tím, že pro firmu není v tuto chvíli podstatné, jak se vyvíjí cena akcií nebo jejich objem. „Nějaké velké výkyvy bych viděl jen nerad. V dlouhodobém horizontu si ale přejeme, aby cena akcií odrážela naše hospodářské výsledky. Tedy to, jak se firmě daří.“

A jak ukazují první ucelené výsledky od vstupu na burzu, Footshopu se skutečně daří. Za loňský rok utržil 1,43 miliardy korun, meziročně o 34 procent víc. Ještě znatelněji vyrostla EBITDA, tedy zisk před odečtením úroků, daní a odpisů. Tento ukazatel se vyšvihl na 117 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o 106 procent.

Pro firmu jde o historický výsledek, přičemž letos cílí na ještě lepší čísla: plánuje tržby ve výši 1,7 až 1,9 miliardy korun, EBITDA by se měla pohybovat mezi 140 a 160 miliony korun. Tohoto růstu chce dosáhnout například přidáním značky Jordan do svého portfolia. „Investorům jsme slíbili růst a profit – a obojí jsme doručili,“ hodnotí Hajduček.

Footshop vznikl v roce 2012, dnes má kamenné prodejny v Praze, Bratislavě, Varšavě, Budapešti a Bukurešti. Celých 75 procent jeho loňských tržeb pocházelo z prodejů právě mimo Českou republiku. Kromě značky Jordan spolupracuje Footshop i se společnostmi Adidas, Nike, Converse, Vans nebo New Balance. Má také vlastní privátní značky oblečení FTSHP a Queens.

Akcie Footshopu se nyní obchodují za 94 korun, přesně před rokem stály 90 korun. Zmíněný propad nastal loni na jaře – v průběhu dubna cena akcií klesla na 65 korun. V červnu se nicméně dostala na původní úroveň a po zbytek roku už docházelo jen k mírnějším výkyvům. Footshop vstoupil na burzu v roce 2023, a to pod taktovkou finančníků z Wood & Company. V té době se zrovna vzpamatovával z krize – kvůli ochlazení trhu musel propustit desítky zaměstnanců a zavřít několik prodejen.