Zoot je poprvé v historii v zisku a pomalu vstává z popela. Vyhráno ale ještě zdaleka nemá

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

zoot-vydejnaInsider

Foto: Zoot

Výdejna radosti Zootu

0Zobrazit komentáře

Čekalo se na to deset let. Módní e-shop Zoot, který kolem roku 2010 začínal nejprve jako sociální síť zaměřená na módu, hlásí, že je poprvé v historii v černých číslech. Prozatím jde jen o jediný měsíc a na firmu, která byla před rokem na hraně kolapsu, čeká ještě mnoho práce, nicméně se zdá, že ozdravný proces funguje.

Zoot se po neúspěšných konceptech ve svých začátcích nakonec přerodil v módní internetový obchod, ze kterého se stal v Česku během let lovebrand. Zákazníci na Zootu rádi nakupovali i pro netradiční způsob nákupu, kdy si mohli do tzv. Výdejen radosti objednat oblečení, tam si ho vyzkoušet a až poté se rozhodnout, zda si ho koupí, nebo ne.

Jenže zatímco počet zákazníků během let rostl, prohlubovala se také ztráta. Pod patronátem spoluzakladatele a největšího akcionáře Oldřicha Bajera, současného šéfa Mall Group, a vedením Karla Trpáka se firmu dlouho nedařilo nastavit tak, aby začala vydělávat.

Situace se stala neudržitelnou na přelomu loňska a letoška, kdy již Zoot nedokázal splácet své dluhy, které vyrostly do stovek milionů korun, a tančil nad propastí. Pohledávky nakonec z velké části odkoupil investiční fond Natland Tomáše Rašky, který se rozhodl oblíbený módní e-shop zachránit. Do vedení nastoupili Lukáš Uhl s Robertem Vojáčkem a začala velká ozdravná kúra, v rámci které se mnoho pohledávek odepsalo.

zoot-sklad

Foto: Zoot

Sklad Zootu

Nový krizový management dostal v rámci moratoria, které Zoot chránilo před věřiteli, pár měsíců na to, aby připravil reorganizační plán. Uhl s Vojáčkem jeho podobu představili v dubnu, následně se na něm domluvili s věřiteli a vyhlásili, že už v příštím roce, tedy v roce 2020, by chtěli vykázat černá čísla. To by bylo v historii Zootu dosud něco nevídaného, ale úsporná opatření a transformace firmy přinesly první ovoce již nyní.

„Drastické osekání nákladů a nastavení nového směřování firmy, které využívá konkurenční výhody, jíž je možnost vyzkoušet si zboží před placením, přineslo svůj kýžený výsledek. Stále však zůstávají jisté výzvy,” hlásí Lukáš Uhl, pod jehož vedením se podařilo Zootu v listopadu poprvé v historii dostat do černých čísel. Provozní zisk za předposlední letošní měsíc činil 0,6 milionu korun. Nejblíže černým číslům byl dosud Zoot podle svých zpráv v roce 2016, kdy vykázala minimální hrubý provozní zisk před úroky a zdaněním jeho česká část, ale do mínusu ho stáhlo zahraničí.

V zisku už ideálně napořád

Prozatím se ostatně jedná pouze o jediný měsíc a ze ztráty se dostal Zoot jen o fous, nicméně po dramatickém posledním roku to může být pro internetový obchod první vlaštovka, že jde vše dobrým směrem. Jak pro CzechCrunch prozradili zástupci firmy, v zisku chce již Zoot zůstat i nadále, byť vyhráno ještě zdaleka nemá.

Na začátku roku Zoot předpovídal, že za letošní rok skončí v provozní ztrátě kolem 70 milionů korun a to nadále platí. Zejména značný propad ze začátku roku se už firmě nepodaří ani se zlepšenými výsledky v posledních měsících dohnat, nicméně situace je prý již nyní stabilizovaná, urovnaly se vztahy s partnery, kteří nějakou dobu žili v nejistotě, a všichni se v Zootu připravují na o něco pozitivnější rok 2020.

lukas-uhl2

Generální ředitel Zootu Lukáš Uhl dříve působil i v Dáme jídlo

V rámci na jaře ohlášené insolvence, ze které Zoot plánuje, že by mohl vyskočit začátkem příštího roku, došlo k zeštíhlení společnosti na všech frontách. Propouštěli se zaměstnanci, uzavíraly se nerentabilní výdejny a nastavila se nová strategie, která má byznys nastavit k vyšší ziskovosti. S tím souvisel i větší vstup do offline prodeje.

Koncem srpna Zoot otevřel svůj vůbec první kamenný obchod, který nebyl jen výdejnou, ale i klasickou prodejnou. Podle prvních ohlasů se vyvíjí obchod v nákupním centru v Praze na Černém mostě dobře a co je nejdůležitější – od začátku si na sebe dokáže vzhledem k prodeji zboží přímo na místě vydělat. To u Výdejen radosti ne vždy platilo.

bibloo-store2-min

Přečtěte si takéV online módě roste další velký hráč. České Bibloo koupilo Urbanstore a chce být trojkou na trhuV online módě roste další velký hráč. České Bibloo koupilo Urbanstore a chce být trojkou na trhu

V Zootu budou teprve vyhodnocovat, jakým způsobem naloží s kamennými prodejnami dál, nicméně vedle toho již začali rozvíjet také velkou síť partnerských prodejen, se kterými chtějí postupně penetrovat celou republiku a dostat se k novým zákazníkům. Objeví se tak i v menších městech.

„Začínali jsme s pěti prodejnami a do začátku prosince jsme otevřeli dalších deset. Navíc v lokalitách, kde jsou výdejny otevřené, již sledujeme růst ve výši 118 % proti minulému roku. Výsledku se podařilo dosáhnout i přesto, že firma je celkově menší než kdysi,“ komentuje situaci Robert Vojáček, který je ve firmě zodpovědný za růst.

zoot-prodejna-cerny-most3-min

Foto: Zoot

Nová prodejna Zootu na Černém mostě

Byť je ještě rozhodně brzy dělat jakékoliv závěry, zdá se, že Zoot díky svým krokům od začátku roku skutečně začíná pomalu vstávat z mrtvých. Lukáš Uhl s Robertem Vojáčkem si však velmi dobře uvědomují, že prozatím nemají vyhráno. Nebojují totiž jen sami se sebou, ale také s velkou konkurencí, která se v Česku loni ještě zvýšila.

Dorazily velké módní e-shopy ze zahraničí, které trh válcují bezprecendentními investicemi do marketingu, a Češi si na nakupování na About You a Zalandu rychle zvykli. Mezi největší hráče pak patří také H&M, které naopak sází na své věrné zákazníky, protože i ti stále více nakupují na jeho e-shopu. „S osekanými náklady a celkovým hospodařením má firma proti dřívějšku výrazně menší rozpočet na marketing, zhruba třetinový,“ přiznává Uhl.

Proti konkurenci chce Zoot bojovat i větším zaměřením na vlastní značky, které u Zootu obvykle dobře fungovaly a navíc na nich firma má větší marži. Do budoucna proto mají tvořit až třetinu obratu s tím, že každý rok by mělo přicházet několik exkluzivních kolekcí s různými designéry. „Již teď v posledních týdnech je náš private label Zoot třetí nejprodávanější značkou,” dodává Vojáček.

Nezpoplatňujte veganské mléko, apeluje PETA na Starbucks. Ve firmě proto kupuje podíl a míří do správní rady

Filip HouskaFilip Houska

starbucks-1
0Zobrazit komentáře

Cappuccino, caffè latte, espresso macchiato nebo fenomén městských fajnšmekrů, flat white. Všechny tyto druhy kávových nápojů (a řada dalších) jsou založeny nejen na upražených a rozemletých semenech plodů kávovníku, ale také na kravském mléku, které vytváří onu krémovou chuť a dělá z obyčejného pití kávy zážitek. Samozřejmě pokud nejste odpůrcem mléka v kávě. Zážitek to navíc není ani pro vegany nebo lidi trpící intolerancí na laktózu.

I dnes, na sklonku roku 2019, je možné narazit na některé kavárny, které alternativy k mléku coby náhrady do mléčných kávových nápojů nenabízí. A pokud přeci jen sójové, rýžové, ovesné, kokosové či mandlové mléko nabízí, zpravidla si účtují příplatky, proti nimž se již několikrát ohrazovala veganská komunita.

To se týká i nadnárodních kavárenských řetězců, mezi kterými nejvíce vyčnívá Starbucks se svými téměř 29 tisíci pobočkami po celém světě a loňskými tržbami okolo 30 miliard dolarů. Právě tento podnik masově proslavil všemožné kávové variace, do kterých se nebojí dávat velké množství mléka, ochucené sirupy nebo nejrůznější posypy na bohatou šlehačkovou pěnu.

starbucks-2

Foto: Starbucks

Speciální karamelové Brulée Latte

Do boje vstupuje PETA

Pro vegany a zákazníky, jež nesnesou kravské mléko, tak může jít o noční můru, kterou musí řešit žádostí o alternativní mléko, pro které netrpěla zvířata a neobsahuje laktózu. Problém je v tom, že minimálně ve Spojených státech si Starbucks za tento požadavek účtuje další peníze navíc, což se z etických důvodů nelíbí organizaci PETA, největší neziskovce bojující za práva zvířat na světě. A hodlá se proti tomu postavit.

Neplánuje však svolávat protesty ani instruovat komunitu, jak proti těmto poplatkům bojovat. Namísto toho si ve Starbucksu rovnou kupuje takové množství akcií, které jí zajišťuje možnost předkládat vlastní návrhy rozhodnutí na valné hromadě.

„Mnoho konzumentů kávy je intolerantních na laktózu a PETA je intolerantní ke krutosti na krávách. Proto jsou pro nás poplatky za sójová a ořechová mléka obtížné zkousnout. PETA míří do správní rady Starbucksu, aby urgovala společnost ke skoncování s těmito neférovými příplatky,“ komentuje nové rozhodnutí organizace výkonná viceprezidentka Tracy Reimanová.

Nejde o 80 centů, ale o princip

Starbucks má ve Spojených státech údajně účtovat až 80 centů za to, pokud si chce zákazník vyměnit kravské mléko za sójové, kokosové nebo mandlové, respektive jakékoliv, které tamní pobočky kavárenského řetězce nabízí. Podle zjištění CzechCrunche jde však o velmi lokální záležitost a toto nastavení se může lišit podle místa prodeje.

starbucks-3

Foto: Starbucks

Ústředí Starbucksu v Seattlu během oslav LGBT komunity

Vezme-li se v potaz Starbucks v Česku, ten sójovou alternativu již delší dobu nabízí zcela bez přirážky, a to napříč všemi standardními nápoji obsahujícími mléko. Výjimkou mohou být sezónní edice, které počítají se specifickými baristickými postupy, bez nichž by nebylo možné nápoj správně připravit. O tomto je ale vhodné se vždy informovat u pokladny.

PETA se nicméně zaměřuje výhradně na americký trh, kde má být situace o něco komplikovanější. Samotný Starbucks se sice v září letošního roku na toto téma vyjádřil pro magazín Delish, pro který uvedl, že „kapka alternativního mléka do standardní nebo ledové kávy či americana je vždy nabízena bez poplatku“, nicméně v případě kompletního nahrazení přichází oněch až 80 centů.

Ve hře je i životní prostředí

Milovníky Starbucksu dost možná tato částka od oblíbeného nápoje neodradí, jde nicméně o principiální problém. V době, kdy veganské alternativy prosakují snad do všech segmentů potravinářského průmyslu (včetně toho s produkcí masa) a řeší se ekologie více než kdy dříve, může jít až o ignorantské nastavení, byť legislativa nic takového nestanovuje.

starbucks-chicago-reserve-roastery-1

Přečtěte si takéArchitektonický skvost provoněný čerstvou kávou. Starbucks v Chicagu otevírá největší pobočku na světěArchitektonický skvost provoněný čerstvou kávou. Starbucks v Chicagu otevírá největší pobočku na světě

Právě ochrana životního prostředí může být pro řetězec z amerického Seattlu klíčovým impulsem ke změně. Podle organizace pro výživu a zemědělství (FAO) je právě zemědělská činnost zodpovědná za zhruba 18 procent všech vypuštěných skleníkových plynů do ovzduší, přičemž porážky a obecné chování dobytka (včetně krav) se na tom výrazně podílí kvůli produkci metanu.

Starbucks se naopak usilovně snaží snižovat své negativní dopady na planetu, a to nahrazováním jednorázových plastů nebo nabídky znovupoužitelných kelímků, které konzumentům ušetří část peněz, pokud si budou nechávat nápoj připravovat do těchto (nebo čistě svých) nádob.