Zrodil se projekt, který spojuje české výrobce řemeslných potravin. Má ambice dostat je za hranice
V posledních letech se u nás urodila spousta skvělých gastroprojektů, od palíren po výrobce těstovin či omáček. Pod novou značkou se zaměří na další rozvoj.
Když v roce 2019 otevřeli Jiří Panuška, Luboš Kastner, Radek Horník, Patrik Jaroš a Ľubomír Osuský restauraci Červený Jelen v Paláci Špork, stáli před výzvou ukočírovat největší takový podnik v Praze. To se jim i přes počáteční turbulence způsobené především pandemií covidu podařilo a dnes se tady dveře, které sem vedou ze dvou stran, netrhnou. Jelikož je ale hospoda komplexní organismus, do jehož chodu se zapojuje spousta dalších dodavatelů, rozhodli se majitelé Jelena, že je propojí pod jedním gastronomickým projektem. Vznikla tak aliance Crafted for Friends, která má ambici dostat české potraviny na západ od našich hranic.
Velké gastronomické projekty nespočívají jen ve vyvařování a v obsluhování desítek až stovek lidí za den, ale staví především na neustálém vymýšlení nových přístupů, produktů a služeb a na tom, jak restauraci i celý kulinářský obor posouvat kupředu. V Červeném Jelenovi se během špičky nachází klidně až 500 lidí. Jejich chování a stravovací návyky pak dobře napovídají, o co mají současní strávníci největší zájem a co je do podniku opakovaně táhne. Což byl odrazový můstek pro vznik projektu Crafted for Friends.
„Za tu dobu, co působíme v gastronomii, jsme si všimli, že došlo k obrovské změně v preferencích zákazníků. Stále více se přiklánějí k tomu, co je domácí nebo craftové – to nutně neznamená rukodělné, spíše jde o produkty, které vzniknou spojením špičkové technologie, kvalitních surovin a know-how. Spíše než značkové limonády pijí ty domácí, i když jsou dražší, raději si dají víno od malého vinaře nebo pálenku z řemeslného lihovaru,“ vysvětluje Jiří Panuška, který ve skupině GUT21, do které Červený Jelen patří, zodpovídá hlavně za marketing, strategii a rozvoj.
Kromě koncových výrobků se poptávka po craftové produkci přesouvá i do kuchyně – ta skutečně prvotřídní se dnes neobejde bez malých farmářů, sběračů hub a bylin či bez lokálních dodavatelů masa. Proto parta, která stojí za vznikem Červeného Jelena a která dlouho působila v Plzeňském Prazdroji, iniciovala projekt propojující nejlepší české řemeslné výrobce potravin a nápojů. Hned od začátku si dali ambiciózní misi: dostat kvalitní české potraviny do zahraničí.
Od omáček po pálenky
„Začali jsme spolupracovat například s malou palírnou Landcraft, která nám dodává některé pálenky, a napadlo nás, že bychom mohli vymyslet nějakou společně. Pekárna Zrno zrnko pro nás začala péct speciální chleba z pivního sladu a červené pšenice – protože je pro Červeného Jelena. A přirozeně jsme zjistili, že nás tyhle spolupráce, to vymýšlení nových produktů, hodně baví,“ říká Panuška.
Logicky jako první přišla myšlenka na privátní značku. V Červeném Jelenovi však rychle přišli na to, že by taková spolupráce postrádala kreativní vklad. První produkty pro hospodu totiž vznikly jednoduše z toho, že se společně s dodavateli bavili o tom, co by mohli pro zákazníky připravit nového. Postupně tak začali oslovovat další firmy, například Živinu manželů Kuderových, značku Pepper Field zaměřenou na kampotský pepř nebo pražírnu kávy Dos Mundos.