Zrodil se projekt, který spojuje české výrobce řemeslných potravin. Má ambice dostat je za hranice

V posledních letech se u nás urodila spousta skvělých gastroprojektů, od palíren po výrobce těstovin či omáček. Pod novou značkou se zaměří na další rozvoj.

cff-nahled-2

Foto: Živina

Nový gastronomický projekt Crafted for Friends spojuje řemeslné výrobce potravin v Česku

0Zobrazit komentáře

Když v roce 2019 otevřeli Jiří Panuška, Luboš Kastner, Radek Horník, Patrik Jaroš a Ľubomír Osuský restauraci Červený Jelen v Paláci Špork, stáli před výzvou ukočírovat největší takový podnik v Praze. To se jim i přes počáteční turbulence způsobené především pandemií covidu podařilo a dnes se tady dveře, které sem vedou ze dvou stran, netrhnou. Jelikož je ale hospoda komplexní organismus, do jehož chodu se zapojuje spousta dalších dodavatelů, rozhodli se majitelé Jelena, že je propojí pod jedním gastronomickým projektem. Vznikla tak aliance Crafted for Friends, která má ambici dostat české potraviny na západ od našich hranic.

Velké gastronomické projekty nespočívají jen ve vyvařování a v obsluhování desítek až stovek lidí za den, ale staví především na neustálém vymýšlení nových přístupů, produktů a služeb a na tom, jak restauraci i celý kulinářský obor posouvat kupředu. V Červeném Jelenovi se během špičky nachází klidně až 500 lidí. Jejich chování a stravovací návyky pak dobře napovídají, o co mají současní strávníci největší zájem a co je do podniku opakovaně táhne. Což byl odrazový můstek pro vznik projektu Crafted for Friends.

„Za tu dobu, co působíme v gastronomii, jsme si všimli, že došlo k obrovské změně v preferencích zákazníků. Stále více se přiklánějí k tomu, co je domácí nebo craftové – to nutně neznamená rukodělné, spíše jde o produkty, které vzniknou spojením špičkové technologie, kvalitních surovin a know-how. Spíše než značkové limonády pijí ty domácí, i když jsou dražší, raději si dají víno od malého vinaře nebo pálenku z řemeslného lihovaru,“ vysvětluje Jiří Panuška, který ve skupině GUT21, do které Červený Jelen patří, zodpovídá hlavně za marketing, strategii a rozvoj.

cff-2

Foto: Crafted for Friends

Zleva Martin Kudera ze Živiny a Patrik Jaroš s Jiřím Panuškou z Červeného Jelena

Kromě koncových výrobků se poptávka po craftové produkci přesouvá i do kuchyně – ta skutečně prvotřídní se dnes neobejde bez malých farmářů, sběračů hub a bylin či bez lokálních dodavatelů masa. Proto parta, která stojí za vznikem Červeného Jelena a která dlouho působila v Plzeňském Prazdroji, iniciovala projekt propojující nejlepší české řemeslné výrobce potravin a nápojů. Hned od začátku si dali ambiciózní misi: dostat kvalitní české potraviny do zahraničí.

Od omáček po pálenky

„Začali jsme spolupracovat například s malou palírnou Landcraft, která nám dodává některé pálenky, a napadlo nás, že bychom mohli vymyslet nějakou společně. Pekárna Zrno zrnko pro nás začala péct speciální chleba z pivního sladu a červené pšenice – protože je pro Červeného Jelena. A přirozeně jsme zjistili, že nás tyhle spolupráce, to vymýšlení nových produktů, hodně baví,“ říká Panuška.

Logicky jako první přišla myšlenka na privátní značku. V Červeném Jelenovi však rychle přišli na to, že by taková spolupráce postrádala kreativní vklad. První produkty pro hospodu totiž vznikly jednoduše z toho, že se společně s dodavateli bavili o tom, co by mohli pro zákazníky připravit nového. Postupně tak začali oslovovat další firmy, například Živinu manželů Kuderových, značku Pepper Field zaměřenou na kampotský pepř nebo pražírnu kávy Dos Mundos.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V Živině společně s týmem našich kuchařů vytvořili čtyři omáčky, které byly na našem jídelním lístku velmi oblíbené. V Landcraftu vznikla kolekce ginů inspirovaných čtyřmi živly a k tomu čtveřice pálenek a likérů na jablečném základu. V Dos Mundos pro nás začali pražit kávu Deer Beans, které přezdíváme jelení bobky. Doplnili jsme tím naši původní kávu a hned se ukázalo, že šlo o správný krok. Od té doby k nám chodí zákazníci i v odpoledních hodinách na kávu a zákusek, což se dříve příliš nedělo,“ přibližuje Panuška kroky, které vedly k základům pro otevřenou alianci namísto privátní značky.

U zrodu projektu, k němuž došlo na sklonku září 2023, bylo zapojených sedm partnerů, nyní jich jsou už téměř dvě desítky – v posledním měsíci se přidala například limonádová značka Něco jako, dovozce datlí z Blízkého východu Datlea nebo výrobce čerstvých těstovin Pasta Story. Aktuálně je tak portfolio Crafted for Friends tvořeno téměř padesátkou produktů, letos je v plánu jej rozšířit na více než sto.

cff-4

Foto: Crafted for Friends

Jedním z prvních počinů v rámci Crafted for Friends byly omáčky ve spolupráci Jelena a Živiny

V principu celý ekosystém funguje tak, že tým Červeného Jelena buď pomůže s uvedením zcela nového produktu, případně s vylepšením produktu stávajícího. V obou případech se pak k zákazníkům dostane pod štítkem Crafted for Friends, ale zatím pouze v rámci prodejních kanálů jednotlivých značek. E-shop, na němž by byly dostupné všechny produkty Crafted for Friends od jednotlivých výrobců, je krokem číslo dva.

„Naše vize je poslat české craftové potraviny na západ od našich hranic. Protože vidíme, že u nás dokážeme dělat produkty, které mohou být konkurenceschopné i na těch nejsložitějších trzích. Proto se chceme zaměřit na všechny důležité potravinářské kategorie, od alkoholických nápojů přes limonády až po řeznické chuťovky či speciality, jako jsou třeba fermentované výrobky od Kojibakers. Dalším krokem by byl kromě společného e-shopu také jednotný sklad, abychom mohli produkty snáze dostávat k zákazníkům,“ dodává Panuška.

Cesta k cirkulární výrobě

Postupně by měly po celé České republice vyrůst takzvané hotspoty a majáky, kde by byly produkty Crafted for Friends k dostání. Hotspoty by mohly vzniknout ve vybraných restauracích, bistrech, ale i farmářských obchodech. První vlaštovkou bude řeznické bistro Čejka, jež je také součástí projektu a které bude produkty nabízet ve svém podniku v Karlíně a brzy také v Plzni.

Majáků by bylo méně, jelikož by šlo o výkladní skříně projektu – první se objeví vedle Červeného Jelena. Ve staré části Šporkovského paláce totiž v březnu otevře pod taktovkou slovenského řeznictví Tauris nové Bistro U Býka. Nabídku pokrmů zde doplní právě kompletní portfolio Crafted for Friends. Vyvrcholením toho všeho by ale mělo být především velké výrobní centrum, kde by se dala efektivně sjednotit výroba jednotlivých produktů.

cff-1

Foto: Crafted for Friends

Projekt má za cíl dostat české řemeslné potraviny za hranice

„Ta největší možná souhra by vypadala tak, že bychom vybudovali moderní výrobní centrum, které by využívalo pasivní zdroje energie a dobře pracovalo s cirkularitou. Zdroj energie by se dal využít na celém pásmu výroby: přes teplo, chlazení, pražení či větrání. Zároveň bychom zbytky z jedné výroby mohli použít pro něco jiného – například ovocná složka z pivních kyseláčů může posloužit ještě pro palírnu a na konci se z ní dá udělat kompost pro farmáře. Šlo by tak o maximálně efektivní výrobu za využití celého potravinářského koloběhu,“ přibližuje Panuška celou vizi.

Pro takový krok by bylo potřeba založení společného venture fondu, takže jde podle Panušky o scénář, který se začne psát až za pár let. Na stole je také varianta zaštítit celý projekt neziskovou organizací, které by mohli být všichni členové součástí. Do Crafted for Friends by se tak mohli zapojit i sponzoři z řad firem a projekt by mohl využívat na financování také různé granty zaměřené na rozvoj českého řemeslného potravinářství, na rozvoj dalších produktů, ale i na vzdělávání a podporu lidí, kteří se chtějí k tomuto „hnutí“ přidat. Cílem je totiž podle Panušky především vytvoření platformy, která pomůže na české potraviny vznikající pod rukama malých výrobců upřít pozornost, kterou si zaslouží.

Málem jsem prodal byt i auto, abych zachránil podnik, vzpomíná šéfkuchař Christian Chu na své začátky

Na Karlínských 20 tentokrát odpovídá šéfkuchař, který se v kuchyni nebojí experimentů. Kdy a kde přichází na ty nejlepší nápady?

0Zobrazit komentáře

Do čeho investují, jaká byla jejich první práce, kam si rádi zajdou na dobré jídlo či jaký největší fuck-up ve své kariéře zažili? Na toto a mnohem více se v rámci formátu Karlínských 20 ptáme zajímavých osobností nejen českého byznysu. Sled otázek a odpovědí přibližuje ty, o kterých se u nás můžete běžně dočíst, v netradičním světle a dává nahlédnout pod pokličku jejich kariérních úspěchů. Proč Karlínských? Protože právě v této čtvrti, kde sídlíme i my, se často řeší otázky, které jinde v Praze nepadnou.

Tentokrát na Karlínských 20 odpovídá Christian Chu, český šéfkuchař a provozovatel fine diningové restaurace Levitate, ve které se propojuje evropská kuchyně s japonskou kulinařinou. Kdy jej napadly ty nejlepší recepty? Kam si rád zajde s přáteli na dobré jídlo? A proč musel na začátku málem prodat byt i auto?

***

V kolik chodíte spát a kolik toho průměrně naspíte?
Kolem jedné a druhé hodiny ráno. Spím asi šest až sedm hodin.

Jakou aplikaci v telefonu otevíráte ihned po probuzení?
E-mail, upomínky a kalendář. Potřebuji hned na začátku dne vědět, co mě čeká v práci, a harmonogram dne. Nejdůležitější je mít přehled o schůzkách a nákupech do restaurací.

Na jakém přístroji během dne pracujete nejčastěji a jaké nástroje v něm používáte nejvíc?
Nejčastěji používám Macbook, hodně času trávím odpovídáním na e-maily a taky rezervačním a pokladním systémem.

levitate-9

Foto: Levitate

Christian Chu a Miroslav Šole, zakladatelé restaurace Levitate

Jaký outfit nosíte ve většině případů a máte oblíbený model tenisek?
Mám rád elegantní módu, nosím většinou obleky a společenské boty. Nejraději teď nosím High-top Sneakers B23 od Dioru.

Pět věcí, které nikdy nesmějí chybět ve vašem batohu?
Macbook, powerbanka, zápisník, pero, parfém.

Máte nějaký vychytaný osobní lifehack, o který byste se chtěl podělit?
Zapište si všechny myšlenky, které vás v nějakou chvíli napadnou, protože to může být mistrovské dílo. Takto jsem vytvořil většinu svých jídel, která podáváme v Levitate, bez ohledu na to, jestli jsem byl ve sprše nebo to bylo ve tři ráno.

levitate-9-2

Přečtěte si takéChceme mezi stovku nejlepších restaurací světa, říkají majitelé LevitateOsmnáct chodů a zen. Chceme mezi stovku nejlepších restaurací světa, říkají majitelé Levitate

Jmenujte jednu knihu a jeden film/seriál, které byste doporučil všem.
Kuchařka Maaemo, je to moje oblíbená restaurace, kde nečtu recepty, ale o příběhu šéfkuchaře Esbena Holmboea Banga a jeho filozofii. A film Sedm životů s Willem Smithem. Vždy mi připomíná, že za každou chybu se musí draze zaplatit. Krásný příběh o sebeobětování a laskavosti.

Jakou hudbu si pustíte pro uklidnění? A která vás naopak nakopne?
Pořád mám rád staré hity z let 1998 až 2005. Takže Backstreet Boys, ‚N Sync, Ushera, Avril Lavigne, Eminema, Linkin Park. Když chci nakopnout, poslouchám Imagine Dragons, Martina Garrixe a Kyga.

Kam vyrazit na nejlepší dovolenou?
Japonsko, kvůli gastronomii, umění a lidem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakou hi-tech novinku chcete mít doma v obýváku, ale ještě ji tam nemáte?
Určitě si chci ještě něco koupit, ale nevím přesně co. Možná reproduktor Bang & Olufsen BeoPlay A9, kvůli designu!

Jaký vůz parkujete ve své garáži?
Je to devět let staré auto, ve kterém jezdím nakupovat suroviny a vozím děti do školy. (smích)

Kam si rád zajdete na dobré jídlo?
Na vietnamskou tržnici Sapa, kde mám přátele, se kterými chodím třikrát až čtyřikrát týdně na oběd. Je tam velký výběr a autentické chutě.

Jak jste si vydělal první peníze?
V patnácti letech jsem točil reklamu pro Sazku. Tenkrát jsem dostal dvacet pět tisíc korun za dvě hodiny natáčení a dvě vteřiny v televizi.

Co byla ta vůbec nejpodivnější práce, za kterou jste dostal zaplaceno?
Asi to natáčení reklam pro Sazku.

serialy

Přečtěte si takéTipy na nejlepší seriály 2024: Vládcové nebes, Fallout, Halo i Rod drakaTipy na nejlepší seriály roku 2024: Válka od Spielberga a Hankse, Rod draka i skvělá animace Arcane

Co byste dnes poradil svému mladšímu já?
Měl sis koupit tisíc, možná deset tisíc bitcoinů místo toho oblečení, ty hlupáku!

Investujete?
Investuji do Levitate a připravuji nové projekty, které momentálně nemohu prozradit.

Nejlepší byznysová rada, jakou jste kdy dostal?
Mějte vždy přehled a kontrolu nad všemi věcmi ve vašem podnikání. Nezačínejte podnikat, když tomu nerozumíte.

Abych zachránil podnik, málem jsem prodal byt i auto.

Jaký největší fail vás potkal v profesní kariéře, na který nyní vzpomínáte s úsměvem?
Když v roce 2017 začínalo Levitate, málem jsem přišel o téměř všechny finance, které jsem si do té doby vydělal a naspořil. Abych podnik zachránil, prodal jsem skoro byt i auto. Dodnes jsem rád, že jsem nakonec nic prodávat nemusel.

Vaše nejlepší kariérní rozhodnutí?
Otevřít svou první fine diningovou restauraci.

Kdo v Česku vás inspiruje?
Inspirují mě mladí, úspěšní, talentovaní lidé, kteří dokázali věci, jež bych já v jejich věku asi nedokázal.