Ztráta je v pohodě, ale prachy nemohou dojít nikdy. Jak Pavel Vopařil v krizi zachraňoval Bonami
Online prodejci nábytku loni klesly tržby o pětinu. V druhé polovině roku ale dokázal díky restrukturalizaci, kdy také propouštěl, navýšit svůj zisk.
Pavel Vopařil, ředitel Bonami
Byla to jízda. 1,4 miliardy. 1,8 miliardy. Rekordní 2,25 miliardy. A následně propad opět k 1,8 miliardy. Vývoj posledních let byl Bonami jako na horské dráze. Dlouhodobě rostoucí prodejce nábytku v prvních týdnech pandemie koronaviru v roce 2020 téměř nic neprodával, protože ale lidé ve velké míře trávili čas doma, jeho byznys se – podobně jako u jiných online hráčů – rychle nastartoval. Minulý rok ale přinesl zlom. E-shop meziročně prodal o dvacet procent méně zboží. Pod vedením ředitele Pavla Vopařila se tak již na začátku loňska pustil do restrukturalizace.
Změny začalo Bonami plánovat již koncem roku 2021, když pak před rokem začala válka na Ukrajině, tržby začaly klesat o to rychleji. „Počkali jsme měsíc. Pak už nebylo na co čekat,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Vopařil s tím, že restrukturalizaci udělali metodou stržení náplasti. „Šok je ve firmě větší, ale výrazně rychleji se z toho oklepe a může dál fungovat,“ popisuje. Výsledkem bylo, že v druhé polovině roku i navzdory propadům tržeb dokázal e-shop, který spadá do portfolia investiční skupiny Miton, navýšit zisk.
„Hodně jsme si odpracovali a přizpůsobili jsme se nové situaci. Aktuální trend jednou skončí. Funkčně, organizačně a procesně jsme se díky krizi zlepšili. Těším se, až se poptávka obnoví, budeme připraveni,“ líčí čtyřiačtyřicetiletý Vopařil, jenž Bonami vede od poloviny roku 2019. V rozhovoru přibližuje, jak restrukturalizace probíhala, co jsou základní principy krizového řízení i to, proč v současnosti zůstává optimistický.
Co je vůbec ta „nová situace“, kterou zmiňujete?
Bonami i e-commerce celkově se dostává do kleští. Z jedné strany působí ochlazená poptávka, z druhé rostou náklady. E-shopy během covidu hodně investovaly a budovaly infrastrukturu, což jim zvedlo fixní náklady a ty s inflací dále rostly – jednotkové náklady, energie, nájmy a podobně. Tím se ocitly ve zvláštním presu, vyrovnat se s tím musí všichni.
Jak jste na tom v Bonami, jak toto dění dopadlo na vás?
První znaky ochlazení jsme viděli už od třetího kvartálu 2021. V začátcích covidu naše prodeje nadprůměrně akcelerovaly, takže lidé byli předzásobeni. Do naší vertikály navíc vlítla inflace rychleji než do jiných. Je to dáno tím, že trh je na straně retailu i dodavatelů velmi fragmentovaní. Takže když začaly růst ceny komodit, rychle se to projevilo v konečných cenách pro zákazníky. Vedle toho vyletěly ceny kontejnerové dopravy, která je podstatnou složkou nákladů. Proto se u nás inflace projevila již dřív.
Pak začaly první případy jako pád Bohemia Energy, lidé si začali růst cen naplno uvědomovat a přicházely další zlé zprávy. K tomu se loni objevila válka na Ukrajině, inflace dále ochlazovala poptávku zákazníků. Zároveň je zřejmé, že náš sortiment zákazník odloží snáze než jiný, takže jsme tržbově poklesli.
Principem restrukturalizace bylo, abychom všechno udělali včas, výrazně a naráz. Nechtěli jsme firmu držet v neustálém napětí.
O kolik?
Naše tržby loni meziročně klesly o zhruba dvacet procent. Zní to dramaticky, pokud se to nezasadí do kontextu. Ten je takový, že prvních asi osm měsíců roku 2021 jsme měli extrémní nárůst, asi o 60 procent, takže prát se s takovou základnou je složité. Zároveň když se podíváme na srovnatelné hráče například v západní Evropě, pokles tržeb zaznamenali i oni. Inflace na trzích západní Evropy není zdaleka tak vysoká jako v té východní, jsou navíc geograficky dále od válečného konfliktu na Ukrajině, takže to na ně možná tak psychologicky nepůsobí. Náš konkurent v regionu střední a východní Evropy, rumunské Vivre, klesl o téměř 50 procent.
Takže sice jsme zaznamenali pokles, ale v širším kontextu jsme na tom pořád solidně. Důležitější pro nás bylo, že celý loňský rok pro nás byla priorita udělat restrukturalizaci firmy. Začali jsme ji plánovat koncem roku 2021, měli jsme základní scénáře a od února, kdy začala válka na Ukrajině, jsme viděli větší pokles tržeb. Počkali jsme měsíc, pak už nebylo na co čekat.
Nevěřili jste, že by se situace mohla vyřešit sama dostatečně rychle?
Nevěřil jsem, že pokles je jen dočasný, ale že bude na roky. Principem restrukturalizace bylo, abychom všechno udělali včas, výrazně a naráz. Nechtěli jsme firmu držet v neustálém napětí, co a kdy zase přijde. Salámová metoda mi přišla krajně nevhodná.
Raději rychle strhnout náplast?
Přesně tak, šok je ve firmě větší, ale výrazně rychleji se z toho oklepe a může dál fungovat. Opatření jsme zavedli v květnu a do konce léta bylo hotovo. Ve druhé polovině roku jsme díky tomu navzdory nižším tržbám dokázali meziročně zvýšit zisk. Samozřejmě jsme měli zvýšené náklady kvůli restrukturalizaci, ale za celý rok jsme skončili v pozitivní EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy – pozn. redakce).
Zatím neznáme výsledky ostatních srovnatelných hráčů, ale myslím si, že v naší vertikále budeme asi jediní. Jde o tvrdou práci celého týmu, spousta z lidí byla v krizi vůbec poprvé, deset let byli zvyklí, že všechno nějak jde, roste trh a s ním i firmy. Najednou si museli připustit, že se nedaří a že to není osobní selhání, ale jde o cyklus, nebylo to úplně snadné.
Byla krize nová i pro vás osobně?
Já měl výhodu, že krizi jsem si zažil dvakrát. Po 11. září 2001 jsem v Americe studoval MBA a pak pracoval v Sanford Corporation a zažíval následky. Naučil jsem se, že rychlost reakcí a rozhodování je hrozně důležitá. Druhou krizi jsem zažil, když jsem odešel z McKinsey a nastoupil do Centrum Holdings. Několik měsíců na to padli Lehman Brothers a začala hospodářská krize, celý inzertní trh šel dolů. Když teď přišla krize do e-commerce, až tak překvapen jsem nebyl.
Takže jste se pustili do krizového managementu?
Dalo by se to tak nazvat.
Když budeš ve ztrátě, je to v pohodě, ale prachy nemohou dojít nikdy.
Zmiňoval jste rychlost, co dalšího je v podobných situacích důležité?
Nejde o nic překvapivého – hotovost a jednotková ekonomika. Cash je ale na prvním místě. Když dvacet let e-commerce roste, tak se všechno chová stejně, ale když se začne trh otáčet, někdy se mohou věci chovat kontraintuitivně, je nutné se do financí pořádně zahloubat a pochopit je. Když budeš ve ztrátě, je to v pohodě, ale prachy nemohou dojít nikdy.
V čem může jít o kontraintuitivní chování?
Dnešní rozhodování ovlivňuje cash flow za mnoho měsíců. V různých byznysech to bude jiná doba, ale rozhodně je dlouhá. Když uděláš špatné rozhodnutí, peníze ti dojdou za několik měsíců, pak už nic neuděláš. Je potřeba tomu dobře rozumět, plánovat a dělat rozhodnutí, která zamezí, abys narazil do zdi. My jsme loni v prvním čtvrtletí měli fakt pěkný profit, přesto jsme šli dělat úsporná opatření, protože jsme věděli, že jinak bychom měli na konci léta problémy.
Ostatní e-shopy mohou mít problémy s tím, že financím doteď nemusely věnovat velkou pozornost, všechno šlapalo. Jakým způsobem pracujete s predikcemi a tak velkou nejistotou?
Mám finanční background, takže mně osobně je to blízké a v problémech se na finance dívám jako na první věc. Fungujeme tak, že predikujeme cash flow na týdenní bázi na rok dopředu. Pak je to jen o postavení přístupu modelů a pochopení toho, co udělají dnešní rozhodnutí na hotovost v budoucnu, kdy peníze přijdou a odejdou. To je třeba držet v rovnováze – vím, že je to generické doporučení, ale ďábel je samozřejmě v detailu. Na základě toho pak rozhodujeme, kolik koupíme zásob, jaké uděláme investice, komerční akce, co si můžeme dovolit na náboru a tak dále.