Ztrátová Tesla z Vietnamu pobláznila na den investory a přeskočila i Ford. Její akcie už ale padají

Automobilka nejbohatšího Vietnamce s názvem VinFast způsobila povyk na burze Nasdaq. Přirovnává se k elekromobilnímu startupu Lucid.

Luboš KrečLuboš Kreč

vinfast4

Foto: VinFast

Dvojice elektrických modelů značky VinFast

0Zobrazit komentáře

Nic neroste do nebe. Každá raketa musí jednou na zem… S podobnými klišé by se dalo při pohledu na graf znázorňující vývoj ceny akcií vietnamské automobilky VinFast pokračovat dál a dál. Při své premiéře na burze Nasdaq v úterý titul vystřelil strmě vzhůru, firma byla na moment hodnotnější než Ford nebo GM, pak už jen klesala a klesala. Otázkou je, zda se projekt nejbohatšího Vietnamce vznese opět vzhůru a hlavně, jestli se tam udrží.

Fakt, že VinFast po svém úterním IPO (emisi akcií) vyletěl v hodnotě na 85 miliard dolarů, zaujal podstatnou část investičního světa. Dal totiž vzpomenout na covidovou burzovní horečku, kdy byly podobně bláznivé valuace na denním pořádku. Tituly jako Rivian nebo Nikola by mohly vyprávět a miliony drobných investorů s nimi. Komentátor deníku Wall Street Journal Stephen Wilmot to tentokrát shrnul za všechny: „Je v podstatě vyloučené, aby vietnamský elektromobilní startup dostál přepálenému burzovnímu debutu.“

Pro pochopení situace je třeba si připomenout pár údajů o VinFast. Společnost vznikla v roce 2017 jako součást koncernu Vingroup a je to první vietnamská automobilka, která má mezinárodní ambice. Původně vyráběla upravené kopie starších BMW (konkrétně řad 5 a X5) a Opelů. Předloni ohlásila, že se bude zaměřovat výhradně na elektromobily a že hodlá vstoupit na většinu západních trhů, Čínu naopak ze svého zorného úhlu vyřadila kvůli příliš silné lokální konkurenci.

Společnost VinFast v roce 2022 vyrobila 22 tisíc aut, která udala primárně na domácím trhu. Letos má v plánu dodat zákazníkům 50 tisíc vozů, přičemž za první pololetí se zatím podle neoficiálních dat dostala jen na 11 tisíc aut, takže ve zbytku roku musí hodně přidat. Na klíčovém (alespoň z pohledu expanzních vizí) americkém trhu údajně prodala jen vyšší stovky kusů svých SUV modelů, společnost je také aspoň zatím silně ztrátová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě při pohledu na její rodinné vozy se těžko ubránit dojmu, že nenabízí nic, čím by vystupovaly z elektromobilní vlny, která zaplavuje lukrativní trhy v Evropě a Severní Americe. Na těch se hodně agresivně snaží prosadit čínské značky jako Nio, BYD nebo Li Auto, jež mají v zádech i podporu své vlády, která si vytknula elektromobilní úspěch za jeden ze svých zahraničněpolitických cílů.

Pak tam úřaduje Tesla, jež rozpoutala cenovou válku slevami na své masové modely 3 a Y, a samozřejmě na trh valí nové vozy kolosy jako Volkswagen či Ford, které do elektromobility už investovaly desítky miliard dolarů. Navíc ani recenze vozů VinFast neoplývají nadšením a vyčítají jim příliš vysokou cenu. Titulek serveru Car & Driver mluví za vše. „Testováno: VF8 od VinFast dokazuje, že stavět auta je těžké“.

„VinFast může být novým úspěšným soutěžícím v elektromobilním závodě, jenže na rozdíl od chvíle, kdy na trh před lety vstupovala Tesla, je to nyní prostor hodně zaplněný nabídkami od mnoha výrobců,“ shrnul pro Reuters situaci, ve které se nachází trh, Rick Meckler ze společnosti Cherry Lane Investments.

Přesto se zakladateli VinFast, pětapadesátiletému Pham Nhat Vuongovi, který svou byznysovou kariéru začal prodejen nudlí v ukrajinském Charkově, podařilo vyvolat dojem, že „vietnamská Tesla“ je a může být horkým zbožím. V Severní Karolíně v USA už začal stavět novou továrnu, velké plány ohlásil i pro Evropu či Austrálii, je také akcionářem tchajwanského výrobce baterií ProLogium, jenž postaví ve Francii velkou továrnu na akumulátory.

vinfast2

Foto: VinFast

VinFast u vozů sází na elektrický luxus

Vstup na burzu v New Yorku byl součástí jeho plánu udělat z VinFast světový brand ještě předtím, než si budou jeho vozy lidé skutečně kupovat. Využil k tomu oblíbený zrychlený proces pomocí spojení s prázdnou burzovní schránkou zvanou SPAC. Při vstupu na burzu se s akciemi začalo obchodovat s cenou 10 dolarů za kus, což ohodnotilo VinFast na 23 miliard dolarů. V dokumentaci pro Komisi pro cenné papíry (SEC) se i píše, jak se k této valuaci dospělo, a je to poměrně unikátní a hodně odvážná rovnice.

VinFast a jeho obchodní partneři Black Spade, kteří drželi burzovní schránku, vzali plánovaný obrat firmy v roce 2023 ve výši 1,9 miliardy dolarů (je to trojnásobek výkonů z roku 2022) a vynásobili ho multiplem, za nějž se obchoduje americký elektromobilní startup Lucid. Jeho tržní hodnota odpovídá osmnáctinásobku jeho ročních tržeb a byl dosud zdaleka nejdražším elektromobilním titulem na burze, třeba Tesla se obchoduje za zhruba sedminásobek.

Lucid se soustředí na opravdu luxusní a hodně drahá auta, VinFast takovou byznysovou propozici nemá. Přesto se v registračním formuláři pro amerického regulátora píše: „Lucid Group je nejbližší srovnatelná společnost k VinFast. A to s ohledem na podobnou velikost našich tržeb a shodný cíl globální působnosti s důrazem na americký trh pro nejbližší dobu.“

nikola_tre3

Přečtěte si takéZ výšin přímo k zemi. General Motors vycouval z investice do automobilky Nikola a její akcie střemhlavě klesajíZ výšin přímo k zemi. General Motors vycouval z investice do automobilky Nikola a její akcie střemhlavě klesají

Každopádně euforie, která kolem jeho vstupu na burzu zavládla, vydržela jen pár hodin. Akcie se z 10 dolarů dostaly až na dohled 40 dolarů, od středy ale kontinuálně padají a v pátek odpoledne amerického času uzavíraly s cenovkou 15 dolarů. To v součtu společnost pořád staví, co se tržní valuace týče, nad 30 miliard dolarů a tedy na dohled třeba Volvu nebo Fordu. Jenže dá se předpokládat, že cenné papíry se značkou VFS budou dál padat.

Jsou totiž odsouzené k relativně velké cenové nestabilitě, jelikož jich je na trhu velmi málo, a tak budou náchylné k velkým výkyvům. Zakladatel automobilky Pham Nhat Vuong v ní i po vstupu na burzu drží 99 procent, takže to byl on, kdo přišel v posledních dnech o nejvíc (značně efemerních) peněz.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

Aplikaci Freedom24 používají i čeští investoři. Kvůli ruským vazbám čelí útoku dravců z Wall Street

Shortaři z Hindenburg Research, kteří sundali automobilku Nikola, si za svůj nový cíl vybrali majitele brokerské služby Freedom24. Jeho akcie klesly.

Luboš KrečLuboš Kreč

turlov

Foto: Freedom Holding

Rusko-kazašský finančník Timur Turlov

0Zobrazit komentáře

Dostat se k nákupu akcií firem, které vstupují na burzu v New Yorku, není jen tak. Zvlášť, když jste drobný investor z východní Evropy a jde o emisi (takzvané IPO) firmy, která je v danou chvíli sexy. Kazašská brokerská služba Freedom24 přesně to už několik let svým klientům včetně těch z Česka slibuje. Sama navíc své akcie umístila na burzu Nasdaq a dosáhla hodnoty přes čtyři miliardy dolarů. Jenže teď na ni zaútočili dravci z Hindenburg Research, kteří umí skvěle jednu věc: vytipovat pochybnou firmu, poslat ji do kolen a ještě na tom vydělat. Na kontě už mají pár hodně zvučných zářezů.

Timur Turlov se v roce 2021, ve svých pětatřiceti letech, dostal do žebříčků nejbohatších lidí světa, jeho jmění přesáhlo dvě miliardy dolarů. Tehdy dramaticky meziročně narostla hodnota jeho sedmdesátiprocentního podílu ve finanční skupině Freedom Holding, kterou moskevský rodák v roce 2008 založil a v roce 2019 uvedl na burzu v New Yorku.

Bylo to v době technologického boomu a také boomu zájmu o retailové investice. Freedom Holding, respektive jeho brokerská aplikace (v Evropě známá jako Freedom24), se svezl na mánii, kterou odšpuntoval Robinhood a kterou živily burzovní premiéry firem jako Zoom, Beyond Meat nebo Rivian. Při pohledu na cenu jejich akcií dnes se to může zdát humorné, ale dva tři roky zpátky bylo investování hitem a IPO populárních startupů zájem dále násobily.

Turlov a spol. těchto emisí šikovně využili v byznysu: klientům včetně těch českých slibovali, že skrze ně si budou moct akcie některých trendy firem, které se na burzu chystaly vstoupit, pořídit. To není pro drobné investory vůbec samozřejmé a i proto se v praktikách Freedom Holding začali šťourat někteří novináři. Turlov se odpovědím tehdy vyhnul s tím, že k akciím firem se dostává přes nejmenovaný hedgeový fond, který pak cenné papíry přeprodá jeho klientům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní se tato obchodní praktika Freedom Holding stala jedním z mnoha terčů, na které vypálili známí shortaři (investoři sázející na pokles ceny akcií) z Hindenburg Research. Ti vyzpovídali desítky Turlovových bývalých zaměstnanců a jeho skupinu vykreslili jako podnik, který jednak pomáhá Rusům obcházet mezinárodní sankce, jednak manipuluje s čísly, která pak vykazuje v účetních knihách, nebo že hraje levou se svými zákazníky, právě třeba v případě slibů o účasti na zvučných emisích.

„Moje podezření je, že žádná skutečná IPO tam vlastně nejsou… Že to jsou spíš jen nějaké deriváty a akciové alokace,“ řekl týmu vedenému Natem Andersonem bývalý zaměstnanec firmy. To může znít jako jeden zhrzený hlas, jenže Hindenburg Research těch pochybností shromáždili opravdu hodně a především – jsou to titíž analytici, kteří vyšťourali, že automobilka Nikola posílala svůj elektrický kamion z kopce, aby to vypadalo, že jezdí. Nedávno také v podstatě zdecimovali indický konglomerát Adani.

Hindenburg Research, kteří platí za ikony oboru a pochvalně o nich hovoří i známí čeští investoři se zálibou v shortování jako Lubor Žalman nebo Aleš Vávra, ve svém materiálu hodně prostoru věnovali Turlovovým ruským vazbám. Uvedli například, že i když oficiálně prodal ruskou část Freedom Holding, i nadále si v ní uchoval vliv. Nebo že zákazníkům sankcionované ruské Alfa Bank pomáhá investovat v USA a vyvádět černé fondy. Kritice pak už delší dobu čelí Turlovova společnost FFIN, která sídlí v Belize a přes kterou teče podstatná část finančních prostředků z a do Freedom Holding.

Tiskové oddělení evropské divize Freedom Finance Europe pro CzechCrunch odmítlo, že by se společnost dopouštěla čehokoli nezákonného: „Tvrzení uvedená ve zprávě jsou mylná, založená na nesprávné interpretaci informací z otevřených zdrojů, odvozená z fám, nespolehlivých zdrojů nebo přímo nepravdivá. Je důležité si uvědomit, že sankční režim neomezuje ani nezakazuje veškeré aktivity všem ruským klientům. Existují podrobné požadavky a omezení, která společnost striktně dodržuje.“

turl

Foto: Freedom Holding

Timur Turlov, zakladatel Freedom Holding

Zároveň společnost dodala, že firma Timura Turlova už své vazby na Rusko dostatečně rozvázala. „Sto procent ruských aktiv bylo prodáno místnímu vedení. Společnost oficiálně oznámila úplné stažení z Ruska v roce 2022. Dohoda byla dokončena a schválena regulačními orgány v únoru 2023. Timur Turlov ani ostatní akcionáři či vrcholové vedení FRHC neovládají žádná z bývalých aktiv společnosti v Rusku. Sám Timur Turlov se navíc v minulém roce vzdal svého rodného ruského občanství a za svým rozhodnutím si i nadále stojí.“

Akcie se značkou FRHC na zjištění Hindenburgu reagovaly poklesem, ovšem ne tak velkým, jak se to dělo v minulosti u Adani nebo Nikoly. Za posledních pět dní jsou dole zhruba o osm procent, od začátku roku jsou nicméně pořád ještě o 12 procent silnější. Že by firma chystala nějaká speciální opatření, prý není na místě: „Společnost se nadále soustředí na své podnikání a zaměstnance. FRHC je i nadále odhodlána poskytovat služby většímu počtu klientů a vykazovat růst v klíčových obchodních ukazatelích.“

Jak přesně se firmě daří přímo v Česku, nicméně neuvedla, pouze zmínila, že za poslední rok zaznamenali 59procentní nárůst zdejší zákaznické základny a že v následujících letech vidí ještě větší potenciál pro růst. Celosvětově měla na konci března společnost 370 tisíc klientů, uvedla to ve svém pololetním reportu. Zároveň provedla v posledních letech několik výrazných investic, v Kazachstánu koupila banku Kassa Nova a v USA zase brokerskou kancelář Prime Executions. 

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb