Nechci Čínu hájit, ale v našem oboru si na ni nemůžu stěžovat, říká šéf brněnské firmy s miliardovou hrou
České studio Madfinger Games mělo donedávna čínského investora. Jaká s ním byla spolupráce a proč skončila? Odpovídá spoluzakladatel Marek Rabas.
Před rokem jim hrozilo, že nebudou mít na výplaty. Jenže pak brněnští vývojáři z Madfinger Games vydali svou hru Gray Zone Warfare – a byl z toho miliardový úspěch. Vznikl i díky čínskému investorovi, nedávno ale šéf studia Marek Rabas oznámil, že firma je zcela zpátky v českých rukou. Leckoho by mohlo napadnout, jestli za tím není něco kontroverzního. „Ale já musím říct, že spolupracovat s Číňany v herním průmyslu je úplně odlišný zážitek než v jiném byznysu,“ říká Rabas pro CzechCrunch.
Nejdřív krátká rekapitulace. Madfinger Games spoustu let úspěšně dělali mobilní hry. Ty se ale zkušenému týmu přejedly, a tak v Brně udělali velkou otočku a vyrobili realistickou střílečku Gray Zone Warfare pro PC. Byl to velký risk, firma doslova vsadila vše na jednu kartu… A ono to vyšlo. Nedávno Madfinger oznámil milion prodaných základních verzí hry a půl milionu speciálních edicí k tomu. Přesnější čísla nechtějí šéf Marek Rabas s kolegy komentovat, ale rámcovým odhadem dojdete k tržbám někde kolem 1,5 miliardy korun.
„Od toho ale samozřejmě odečítáme všechny možné poplatky, provoz serverů, technologie… V čistém vám zůstane daleko míň,“ připomíná Rabas. Jen online obchod Steam, kde si Gray Zone Warfare můžete pořídit, si běžně bere třetinu z tržeb. „Ale s tím, jak teď hra funguje, jsme úplně v pohodě. Nemáme existenční problémy, neřešíme potíže s cash flow, nepotřebujeme investora,“ dodává.
Když děláš hru, tak si říkáš, že je nejlepší na světě. Jenže občas potřebuješ partnera, který ti řekne klidně i to, že jsi úplný debil.
Investora ale Madfinger donedávna měl. Čínskou firmu Nuverse spadající pod obří ByteDance, provozovatele TikToku. To už nyní neplatí, Madfinger je opět čistě madfingerovský. „ByteDance totiž zavíral své herní aktivity a prodával, co mohl. My ale nechtěli, aby podíl v Madfingeru skončil někde v šuplíku nebo u bůhvíkoho. Tak jsme se dohodli, že vše vykoupíme zpátky, a oni nám vyšli vstříc,“ popisuje Rabas.
To bylo nicméně jen vyvrcholení spolupráce s čínským investorem, který do brněnské firmy v roce 2021 vložil v přepočtu 130 milionů korun. „Nemůžu si na ně stěžovat. Podporovali nás, přinesli spoustu průzkumů, poskytovali informace, na základě kterých jsme se při vývoji GZW řídili,“ přibližuje Rabas. „A když děláš hru, tak máš trochu tunelové vidění a říkáš si, že je to ta nejlepší hra na světě. Jenže občas potřebuješ partnera, co se na to dívá trochu jinak. Klidně i někoho, kdo ti třeba řekne, že jsi úplný debil,“ přidává se smíchem.
Pro někoho by mohla být takhle pozitivní spolupráce s čínským subjektem překvapením. Na byznysovém poli mívá Čína přece jen ostřejší pověst. Jenže hry i tohle umí překonat (což nedávno zmínil i Slavomír Pavlíček z Bohemia Interactive). „Nechci tady Čínu hájit, ale jsou prostě Číňani a Číňani. Jsou herní firmy a jiné firmy. A právě ve videoherním průmyslu jsou často bez ohledu na zemi původu celkem normální lidé, které hry baví,“ říká šéf Madfinger Games. „A já musím říct, že spolupracovat s Čínou v herním průmyslu je úplně odlišný zážitek než v jiném byznyse,“ dodává.
Úplně odlišný zážitek oproti minulosti také před časem prožívali vývojáři v Brně. Rozhodnutí zbavit se mobilního portfolia a začít tvořit hru pro PC se podepsalo i na právě zveřejněných výsledcích za rok 2023. Tržby spadly z desítek milionů korun na pár set tisíc a Madfinger vykázal ztrátu 54 milionů. „Předloni už jsme nevlastnili žádné mobilní hry, čili jsme neměli žádné příjmy a plně jsme se věnovali vývoji Gray Zone Warfare,“ vysvětluje Rabas.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsUzavření čínské kapitoly každopádně znamená, že přinejmenším v dohledné budoucnosti studio Madfinger Games nového investora aktivně nehledá. Nějaká jednání prý podle spoluzakladatele firmy proběhla, ale nic, co by stálo za větší zvážení. Zajímavější by prý byl strategický partner, který by Gray Zone Warfare víc otevřel dveře především na asijské trhy. Protože i když hra naplnila základní očekávání, dost potenciálu zůstává nevyužito.
Sám Marek Rabas doufal, že se GZW bude po vydání prodávat víc. „Ale je prostě vidět, že ještě není hotové. My tak trochu říkáme, že hra je dodělaná ze čtvrtiny,“ vysvětluje. Realistická střílečka totiž vyšla v takzvaném předběžném přístupu, tedy ve zcela hratelné, ale takříkajíc za běhu dodělávané a průběžně rozšiřované verzi. Další velkou aktualizaci dostane už za pár měsíců.
„Je to podle mě daleko lepší než na něčem makat, pak to po sedmi letech vydat a prodělat kaťata, protože se mezitím změnil trh. Takhle můžeš reagovat na přání komunity a pracovat s hráči,“ říká. A přesně tohle se s Gray Zone Warfare děje. Původní plány v Madfingeru v těchto dnech překopali a aktuálně se soustředí na přilákání co nejvíce denně aktivních uživatelů. „Takže přidáváme věci primárně zaměřené na souboje hráčů mezi sebou. Ale když se roadmapa změnila, stále naplňujeme vizi, co máme na několik let dopředu,“ popisuje Rabas.
A zkušený vývojář podepsaný například pod kultovní českou taktickou akcí Hidden & Dangerous 2 přidává i pár slov o své vlastní budoucnosti. „Jsem už přece jenom starší člověk a potřebuju víc relaxovat, takže teď tak trochu hledám lidi, co za mě to šéfování více přeberou. A já se postavím do role kreativního ředitele,“ říká s úsměvem. „Takže budu mít víc času nejen na hraní, ale i na to mudrování o tom, jak by to všechno mělo vypadat,“ uzavírá Marek Rabas, ředitel a spoluzakladatel Madfinger Games. Anebo by mohl mít víc času i na čtení našeho herního newsletteru, který si přihlaste tady.
Top novinky ze světa her
🍔 Vyšel Assassin’s Creed Shadows. V naší recenzi dopadl jako cheeseburger – umí to být parádní pokrm ze skvělých ingrediencí, ale taky ten nejnudnější fastfood. A průměrná světová hodnocení recenzentů na Metacriticu jsou asasínovsky solidní, 81 ze sta.
⚖️ Nový Asasín taky budí vášně, někdy ale odhaluje na lidech to nejhorší. Ubisoft si proto kvůli vydání hry vypracoval plán pro momenty, kdy „fanoušci“ obtěžují vývojáře studia. A nebude prý váhat povolat právníky.
💡 „Už zase zaznívá, že velké singleplayerové hry jsou mrtvé. Ale zapojte představivost. Nejsou. Stačí, aby byly dobré.“ Moudrá slova od Swena Vinckeho, šéfa Larianu neboli tvůrců Baldur’s Gate 3. Snad padnou na úrodnou půdu. A celé vlákno jeho myšlenek stojí za to.
🐴 Venku je ukázka české hry Brute Horse od studia Place of Departure, za kterým stojí i Bohemia Interactive (tedy jeho vydavatelství Bohemia Incubator). Barevná plošinovka by měla nabídnout srdceryvný příběh o muži a jeho milovaném koni (dobře, srdceryvné to úplně nebude) a dost neobvyklou grafickou stránku.
📺 Sice jsme ještě neviděli ani první řadu seriálu vycházejícího z her God of War, ale už jsme se dozvěděli, že je v plánu i druhá. Potvrdil to showrunner Ronald D. Moore, známý třeba díky seriálu Battlestar Galactica.
😵 V posledních dnech se objevila spousta novinek o tom, co dělají bývalí tvůrci hry Disco Elysium – jedni úspěšně vybírají peníze na nové psychologické RPG Hopetown, další se chtějí ponořit do vyšetřování vražd v zasněžených horách nebo do špionážního žánru. Nejnověji jsme se ale dozvěděli, že ve studiu ZA/UM vzniká verze Disco Elysia pro mobily, která má „zaujmout uživatele TikToku“. Tak asi ultraliberalismus vyhrál.
💦 Kdepak GTA, o hře roku je už teď rozhodnuto: studio FuturLabs ve videu oznámilo, že na letošek chystá PowerWash Simulator 2!