Postupný úpadek aplikace Evernote, která jako jedna z prvních překročila hodnotu 1 miliardy dolarů

0Zobrazit komentáře

Tohle je příběh o tom, jak si jedna z nejpropracovanějších aplikací na správu poznámek, nápadů, úkolů nebo běžných pracovních povinností proklestila cestu od získání desítek milionů věrných uživatelů až po postupně upadající byznys. Evernote, který v dosud nejúspěšnějším roce 2012 získal přes 30 milionů nových uživatelů a 270 milionů dolarů na investicích totiž zapomněl na jednu důležitou věc – konverzi neplatících uživatelů na placené.

Přes 3 poslední roky se soustředil podle mnoha zaměstnanců především na vývoj nových produktů, místo toho, aby vylepšoval jádro své stěžejní aplikace a snažil se využít potenciál desítek milionů dolarů v ročních poplatcích. Služba je totiž v základu zdarma, poté nabízí dva plány za 24,99 a 49,99 dolarů ročně.

tomas

Přečtěte si takéDetailní představení českého projektu Angee, který chce ovládnout trh s chytrými domácími zařízenímiDetailní představení českého projektu Angee, který chce ovládnout trh s chytrými domácími zařízeními

V nejsilnějším roce to vypadalo, že se dostane dokonce až k IPO, to se ale rychle stalo minulostí. Aktuálních 150 milionů uživatelů zvažuje postupně alternativu za službu, která nemusí existovat už ani několik dalších let. Po nedávném odchodu CEO Phila Libina (hlavní foto nahoře) se začalo masivně propouštět (zhruba 18% společnosti) a snižovat náklady.

Nesprávné priority přinesly problémy

V posledních 9 měsících propustil Evernote přes 18% z celkového počtu zaměstnanců a uzavřel 3 ze svých 10 kanceláří různě po světě. Stejně tak vystřídal bývalého CEO nově bývalý vedoucí zaměstnanec Googlu Chris O’Neill a vypadá to, že bude mít společnost co dělat, aby se z problémů vyhrabala a posunula se znovu směrem k veřejné nabídce akcií a stabilizaci financí.

Dokonce se zdá, že ani teď nemá stále Evernote stabilní tým, který by byl schopen rozpoznat, co vlastně trh chce a potřebuje nebo který by otestoval použitelnost vydávaných produktů. Podle Business Insideru a jeho zdrojů se zdá, že společnost ignorovaly všechny snahy o A/B testování dvou různých verzí stejné funkce nebo produktu, což jen stále dokola vedlo k tomu, že se většina produktů dostala ven s množstvím chyb a získávala si negativní recenze.

evernote

Pokusy o oživení, které zklamaly

Evernote Food, samostatná aplikace, která sloužila ke sdílení receptů a fotografií jídla byla minulý měsíc kompletně uzavřena, stejně jako Evernote Hello nebo Peek. Především kvůli tomu, že je jednoduše předběhla konkurence, která vše dělala lépe, jednodušeji a naslouchala uživatelům.

Další v řadě neúspěšných produktů byla například aplikace PenUltimate, kterou Evernote získal akvizicí v roce 2012 a která byla již od začátku po převzetí plná chyb, jejichž náprava trvala Evernotu týdny. To samé pak potkalo fotoaplikaci Skitch a další.

Některé funkce z méně úspěšných nebo dokonce uzavřených projektů byly implementovány do jádra Evernote, jak bylo ostatně vedení doporučováno v průběhu vývoje, ale z jejich strany ignorováno. Tyto zásadní chyby nestály tolik peněz, jako spíše reputaci, která utrpěla zásadní ránu.

Uživatelé, kteří tak nějak nechtějí platit?

Jak už jsem zmínil, základní funkce Evernote jsou a vždy byly zdarma a dá se říct, že většině běžných uživatelů postačí na neomezenou dobu. Díky tomu, že se společnost nechtěla soustředit na vývoj freemium modelu, který by více vybízel k placení, alespoň za některé funkce, nyní skomírá její finanční model.

Minulý rok Evernote zakončil s tržbami 36 milionů dolarů, což je prý stále výrazně níže, než bylo cílem. A tak si, ke překvapení uživatelů, začali hrát v rámci aplikace s novým finančním modelem, který by měl z běžných uživatelů vymámit alespoň několik dolarů ročně. V celkovém počtu uživatelů je totiž 20 tisíc businessů, které drží finanční stabilitu. Jakmile je pomalý vývoj omrzí, může to být pro Evernote likvidační.

Díky novému modelu se podle vedení zvedl obrat u běžných zákazníků o 40%, než za stejné období v minulém roce. Přesnější čísla ale zmíněna nebyla. Nechme se tedy překvapit, co nakonec Evernote vymyslí a jak se nový CEO popere s vedením znovuzrozeného týmu. Výsledek má pouze dvě možnosti.

evernoteapp

foto: 26087974/Flickr