Podívejte se, jak vypadal pražský Startup World Cup & Summit, kde šlo o výhru 100 tisíc dolarů
Polovina října přinesla do pražské Lucerny akci Startup World Cup & Summit, která letos poprvé spojila dvě entity, Startup Summit a Startup World Cup, pod jednu střechu. Program byl díky spojení startupových pitchů a klasických konferenčních přednášek nadmíru nabitý a CzechCrunch, jakožto mediální partner, přináší přehled toho nejzajímavějšího z této celodenní akce.
Hlavní proud programu se pochopitelně odehrával ve Velkém sálu Lucerny, jehož prostory dokázali organizátoři využít do posledního metru. Dominantou byl velký kruhový bar uprostřed parketu, po obvodu sálu měly své stánky vystavující startupy. Na balkónech se pak nacházely stoly s občerstvením, VIP zóny a nemalá část byla věnována také boxům pro startup pitche a STRV Meetups.
Významná část programu ale souběžně probíhala také v nedalekém Lucerna Music Baru (zde šlo zejména o panelové diskuze a samozřejmě afterparty) a Galerii Lucerna, kde se zájemci mohli potkat se zajímavými hosty a speakery u kulatých stolů.
17. října v 10 hodin odstartovala konferenční část, kterou na hlavním pódiu uvedl Karel Janeček, miliardář a zakladatel projektů D21, RSJ či akcelerátoru UP21, jednoho z hlavních organizátorů akce. Jakožto samotný úvodní řečník se zaměřil na pojem H21, tedy budoucí společnost 21. století a přišel s otázkou, jaké tato společnost bude vyznávat hodnoty.
Těch současných má podle Janečka společnost pět – svoboda, racionalita, cítění, respekt a odpovědnost. Od těchto hodnot seřazených do pětiúhleníku ostatně pochází i loga Janečkových projektů Demokracie21 a Prezident21. Jakožto matematik ale popsal, že v budoucnu těchto hodnot bude 8 a to na základě jevu zvaného Fibonacciho posloupnost. Hlavní, až filozofickou otázkou tak zůstává, co těchto 8 hodnot bude zač.
Více místa a více vesmíru
Druhým řečníkem dne, který se pódia ujal vzápětí po Janečkovi, byl jeden z vedoucích představitelů Evropské kosmické agentury, Frank Salzgeber. Oproti tomu, co si mnozí představovali, však nemluvil o prozkoumávání širšího vesmíru – hlavním heslem své přednášky “We need more space”, se zaměřil na způsoby, jak prozkoumávat Zemi z vesmíru.
Na názorných příkladech ukázal, že technologie, které máme k dispozici díky přetlaku na nižším orbitu Země, dokáží významně posunout naši společnost i do budoucna. Faktem totiž je, že dnešní satelity jsou schopné nejenom fotit Zemi, ale v několika vrstvách ji analyzovat. Dokáží tak třeba určit hloubku, teplotu či znečištění vody přímo z vesmíru či sledovat vývoj urbanizace.
A co takhle autonomní doprava na vodě? Podle Salzgebera by díky GPS lokátorům, které musí každá loď mít už teď, mohly být autonomní lodě realitou už v roce 2030. Ostatně takový projekt se již nyní rýsuje v Norsku. Více o myšlenkách a práci Franka Salzgebera přineseme tento týden v rozhovoru, který s ním CzechCrunch realizoval při jeho návštěvě Prahy.
Pavlík a Fabri o budoucnosti dopravy
Není překvapením, že jedním ze stěžejních témat startupového světa je budoucnost dopravy a na Startup Summitu ji letos nastínili v panelové diskuzi dvě české kapacity v tomto oboru – Otto Fabri, který pracoval v automobilce Tesla a nyní je ve Faraday Future, a David Pavlík ze SpaceX.
Zaznělo několik zajímavých myšlenek. Pavlík řekl, že oproti obecnému trendu chce zachovat zážitek z cestování, nicméně co se aut týče, člověk podle něj nebude po celkové změně mindsetu figurovat jako řidič, ale jako cestovatel. Řekl, že dokonce bude v určitém časovém horizontu nelegální řídit auto.
Fabri vypověděl, že budoucnost dopravy rozhodně není městská hromadná doprava, místo toho se podle něj bude celý koncept přesouvání z bodu A do bodu B více individualizovat. Dle jeho názoru si však například na auta bez volantu budeme muset počkat přinejmenším 10 let.
Rady úspěšných CEOs
Jednou z prvních položek na programu menší stage v Lucerna Music Baru byl panel čtyř úspěšných CEOs, kteří pod názvem “What is a ‘Musk-have’?” přinesli své zkušenosti a rady ze svých pozic. Čtyřmi vyvolenými byli Rostya Gordon Smith (People Impact), Božena Řežábová (GAMEE), Blake Wittman (GoodCall) a Ondřej Krátký (Liftago). Roli moderátora pak převzal Cédric Maloux ze Startup Yardu.
Došlo například na diskuzi o tom, jak moc musí umět CEO prodávat svůj produkt. Rostya Gordon Smith za svou kladnou vlastnost prohlásila, že je přirozená obchodnice, nicméně Ondřej Krátký řekl, že CEO by měl prodávat způsobem, co není skutečným prodáváním. Jako příklad uvedl svou spolupracovnici, která po půlhodinové prezentaci projektu řekla, že neumí dobře prodávat. Podle ní je ale právě obyčejná prezentace, bez tlačení na prodej, ten nejlepší způsob.
Nedílnou součástí tohoto bloku byl také výčet několika málo vlastností, které přítomní CEOs měli. Zazněla vytrvalost, schopnost se nevyžívat v jistotě, či schopnost obětovat něco malého pro získání něčeho většího. CEO podle zúčastněných musí být jak ‘univerzální voják’, tak mimo své role na papíře (Chief Executive Officer) i Chief Energy Officer.
Více o myšlenkách Ondřeje Krátkého a Blaka Wittmana si můžete přečíst v rozhovorech (zde a zde), které s nimi CzechCrunch realizoval v minulosti.
Vycházející startupové hvězdy
Díky nepřebernému množství partnerů a investorů na SWCS vznikla perfektní atmosféra pro nově vycházející startupy. Ty se utkaly hned v několika soutěžích, pro něž daly záštity i finanční prostředky partneři akce. Vítěze všech pitchů jsme vám představili v článku již v den konference. Nejvíce se prosadil polský projekt StehtoMe, který ve světovém finále bude bojovat o investici minimálně 1 milion dolarů.
Startup & WorldCup Summit nabídl vyváženou kombinaci konference, čistě startupové atmosféry, vedlejšího programu a bohatého networkingu. Spojením Startup Summitu a českého kola Startup World Cupu vznikla akce, která do několika málo hodin vměstnala vrchol české podzimní sezóny startupových svátků.
Foto: Dalibor Konopáč / SWCS