SpaceX plánuje letos poslat mimo Zemi kromě dalšího Falconu Heavy i první lidskou posádku

dragon
0Zobrazit komentáře

V průběhu týdne jsme mohli sledovat, jak vesmírný startup SpaceX Elona Muska úspěšně odstartoval raketu Falcon Heavy, dosud největší raketu v historii firmy, která kromě jiného testovacího nákladu vyslala do vesmíru automobil Tesla Roadster. Zpět na zem se poté vrátily dva ze tří boosterů, které Falcon Heavy využil a již nyní SpaceX postupně připravuje další mise, které nás čekají letos.

Samotný Falcon Heavy by se svého ostrého startu měl dočkat přibližně v červnu, a to po několika odkladech, které doprovázely technické komplikace s testovací verzí. Jako náklad Falcon Heavy poveze nový prototyp zařízení Lightsail, které využívá solární energie k pohonu družice obíhající Zemi, jenž vezl i v roce 2015, a k tomu navíc několik dalších vládních, soukromých i armádních satelitů.

aaaa

Přečtěte si takéČeští CleverFarm chtějí se svou monitorovací aplikací zlepšit zemědělství v AfriceČeští CleverFarm chtějí se svou monitorovací aplikací zlepšit zemědělství v Africe

Tou nejzásadnější věcí kromě dalšího startu Falconu Heavy, jehož boostery se mimo jiné pokusí přistát zpět na vodě, bude vyslání první lidské posádky SpaceX do vesmíru za pomocí kosmické lodi Crew Dragon. Ta v minulosti absolvovala již mnoho úspěšných startů, z některých se navíc vrátila bez potíží zpět k Zemi – a nyní to čeká několik prvních astronautů.

spacex-spacesuit-1

Model SpaceX pro lidskou posádku

Další testovací let Crew Dragon by měl proběhnout v srpnu tohoto roku, s tím, že ostrý start je plánován na prosincec 2018, už s lidskými pasažéry. Tedy o zhruba 4 měsíce později, než bylo původně plánováno – firma Muska si musí být totiž na 100 % jistá, že nedojde k explozi po startu, a k tomu potřebuje více času. SpaceX má ovšem velmi slušnou bilanci bezchybných startů bez exploze, poslední problém zaznamenal v září roku 2016.

Začátek revoluce v přepravě lidí

Dlouhodobá vize Elona Muska je taková, že bude SpaceX schopno přepravovat nejen náklady soukromých a vládních firem za mnohem menší cenu, než konkurence, ale také přepravovat lidi k Marsu či z jednoho konce Země na druhý během několika hodin. K tomu má ostatně sloužit postupně vyvíjená raketa BFR, kterou firma představila loni v krátké animaci.

falconheavy2

BFR se letos rozhodně nedočkáme, ale podle Muska, jak uvedl na jedné z tiskových konferencí, by tomu tak mohlo být již příští rok. Reálně se ovšem nebude s pasažéry testovat ještě další tři nebo čtyři roky. Tak nebo tak toho má firma v plánu hodně a je vidět, že i složité projekty, podobné jako teď Falcon Heavy, dokáže zvládnout bez větších obtíží.

Foto: SpaceX / Flickr

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Uber se po ukončení sporu o krádež dat ze startupu Waymo vzdá podílu v hodnotě 245 milionů dolarů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

waymo_090217x1

Ve Waymo One budou jezdit vozy Chrysler Pacifica Hybrid

0Zobrazit komentáře

Jeden z největších soudních procesů, který v poslední době rozvířil vody na světové technologické scéně, skončí dohodou mezi žalobcem a obhájcem. Přepravní gigant Uber zažalován za údajnou krádež autonomních technologií výrobcem samořiditelných vozidel Waymo od Googlu, se v rámci mimosoudního vyjednávání vzdá akcií místo hotovosti.

Obě strany dohodu oznámily sanfranciskému federálnímu soudu pátý den soudního přelíčení. Waymo, patřící pod koncern Alphabet, tak obdrží 0,34 % akcií Uberu, které mají aktuální tržní hodnotu 245 milionů dolarů. Kromě toho dohoda logicky obsahuje i bod říkající, že žádná z inkriminovaných technologií ani informací Waymo nebude v Uberu použita.

Lyft_PressKit_02

Přečtěte si takéDo přepravního startupu Lyft přichází na pozici COO bývalý kolega Elona MuskaDo přepravního startupu Lyft přichází na pozici COO bývalý kolega Elona Muska

Ačkoliv Uber vyšel z celého případu s výraznou ztrátou, v případě, že by byl soud dotažen do konce, by pravděpodobně čelil větším sankcím. Již v únoru 2017, tedy když celá kauza odstartovala, totiž Waymo tvrdilo, že hodnota údajně ukradených technologií činila až půl miliardy dolarů.

travis

Bývalý CEO Uberu, Travis Kalanick

Kauza v minulém roce přispěla k odstoupení tehdejšího CEO Uberu Travise Kalanicka. Současný CEO Dara Khosrowshahi vyjádřil lítost nad předešlými činy firmy, přesto ale odmítá vinu:

„Přestože nevěříme, že se jakákoliv obchodní tajemství dostala z Waymo do Uberu, ani nevěříme, že Uber použil jakékoliv informace od Waymo na vlastní autonomní technologie, děláme takové kroky, abychom zajistili, že naše technologie Lidar a software reprezentují pouze naši dobrou práci,“ vyjádřil se Khosrowshahi.

ubersf

Autonomní vozidlo testované Uberem

Případ odstartoval na základě činů tehdejšího zaměstnance Waymo Anthony Levandowskiho. Ten v prosinci 2015 stáhl 14 tisíc interních souborů, včetně podrobných náčrtků, prototypů, obvodové desky radaru a další technické dokumentace, které mailem odeslal ven z firmy. Posléze z Waymo odešel, založil startup Otto, který se soustředí na vývoj autonomních technologií pro kamiony. Nakonec bylo Otto jen o půl roku později koupeno Uberem.

Nový začátek?

Relativně neutrální vyústění kauzy tak dovolí novému CEO Uberu postupně zlepšovat reputaci firmy, kterou minulý rok poškodila série kontroverzí. Problémy odstartovaly poté, co jedna z bývalých zaměstnankyň Uberu v únoru 2017 vypověděla, že trpěla na pracovišti sexuálním obtěžováním. Následné prošetřování firemní kultury vyústilo ve vyhazov dvaceti zaměstnanců, došlo i na odchod většiny vedení firmy a ve stejnou dobu se Uber potýkal například i s havárií svého autonomního vozu.

Foto: Waymo, Uber, gageskidmore / Flickr