Startup s elektrickými koloběžkami Bird má získat na expanzi do Evropy dalších 200 milionů dolarů

birds
0Zobrazit komentáře

Sdílená ekonomika na poli elektrických koloběžek se zdá být paradoxně mnohem zajímavější, než půjčování kol nebo automobilů. Startup Bird, který v tomto segmentu jasně vede, to dokazuje rozšířením posledního investičního kola ve výši 150 milionů dolarů o dalších 200 milionů při valuaci 1,5 – 2 miliardy dolarů – tedy až dvojnásobku valuace od původní investice.

Právě poslední investiční kolo startupu má sloužit k zahájení expanze mimo americký trh, konkrétně do Evropy, kde začal Bird postupně shánět klíčové manažery a zaměstnance. Mezi prvními zeměmi, které by se mohly služeb Birdu dočkat, by mělo být Holandsko, přesněji jeho hlavní město Amsterdam.

Andy Warhol

Přečtěte si takéČást díla umělce Andyho Warhola bude nabídnuta k zakoupení za pomocí kryptoměnČást díla umělce Andyho Warhola bude nabídnuta k zakoupení za pomocí kryptoměn

Expanze mimo USA dává smysl, jelikož nová nařízení a přísné regulace měst, vyhánějí Bird a další konkurenci s elektrickými koloběžkami z trhu, ve prospěch elektrických kol, které mají narozdíl od koloběžek pevně dané nabíjecí lokace, respektive stojany. Kola se pak neválí po celém městě jen proto, že není předem jasně určeno, kam by se měla umístit.

Bird scooter

Elektrické koloběžky startupu Bird

Nová investice zároveň potvrzuje, že jde o jeden z vůbec nejrychleji rostoucích startupů poslední doby. V březnu, kdy Bird získal investici ve výši 100 milionů dolarů byla valuace startupu pouze 300 milionů. Ke konci května už šlo se 150milionovou investicí o valuaci 1 miliardy dolarů a nyní se předchozí částka navyšuje na celkových 350 milionů při valuaci 1,5 – 2 miliardy dolarů.

Podobné problémy jako Uber

Stejně jako kdysi Uber, i Bird musí zápasit s nejrůznější regulací měst, která dovedla startup a veškerou jeho konkurenci k tomu, aby zastavil své služby v San Franciscu. Tam totiž aktuálně probíhá schválení nového nařízení o nutnosti mít povolení na provozování služby k půjčování elektrických koloběžek, o které zažádalo již kolem 12 firem, včetně Uberu, Lyftu či startupu Ofo.

Foto: Bird

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tesla propustí 9 % zaměstnanců, výrobu Modelu 3 to ale ohrozit nemá

Jiří SvobodaJiří Svoboda

elonmuskxx

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Tlaky investorů a zákazníků si v americké automobilce Tesla vyžádaly poměrně radikální krok. Její šéf Elon Musk na Twitteru včera oznámil, že propoustí přibližně 9 % všech svých zaměstnanců, v absolutních číslech to znamená, že o práci přijde 4 100 lidí. Musk však ujišťuje, že už tak zpožděnou výrobu Modelu 3 tyto škrty neohrozí.

Ve většině případů se totiž dle Muskových slov v této „těžké ale nutné reorganizaci“ bude jednat o pracovníky v administrativě, čímž Tesla chce snížit náklady, zefektivnit práci, zjednodušit strukturu řízení, ale zároveň neohrozit produkci vozů. Jak napsal Musk v emailu svým zaměstnancům, v minulosti automobilka vytvořila mnoho pozic, což vyústilo v duplikaci některých funkcí, které, „ačkoliv dávaly smysl v minulosti, je nyní těžké obhájit“.

daimler

Přečtěte si takéVýrobce vozů Mercedes-Benz chystá vlastní elektrické kamiony s dojezdem až 400 kilometrůVýrobce vozů Mercedes-Benz chystá vlastní elektrické kamiony s dojezdem až 400 kilometrů

Šéf Tesly dále vypověděl, že opatrně posoudí každou pracovní pozici a musel udělat i několik „velmi, velmi nepříjemných telefonátů“. „Museli jsme nechat jít některé opravdu dobré lidi, ale jsem si jistý, že rychle najdou nová místa,“ napsal Musk. Kladl přitom důraz na to, že je stále sháňka po dalším perosnálu do produkce a že současná těžká rozhodnutí dělá proto, aby je už nikdy nemusel dělat znovu.

Jak reportuje server televize CNBC, Tesla od začátku roku naopak rozšířila svoje řady o více než osm tisíc pozic a, počítáno bez probíhajících škrtů, zaměstnává přibližně 46 tisíc lidí. Mezi čtyřmi tisíci propuštěnými tak budou například někteří regionální manažeři, jejichž absencí chce Musk docílit zploštění manažerské struktury, lepší komunikace a menšího množství byrokracie.

model-3

Tesla Model 3

Aktuální cíle Tesly jsou pak jasné: do třetího čtvrtletí letošního roku chce být firma profitabilní a vyrábět 5000 Modelů 3 za týden, čehož by měla být schopná už tento měsíc. Jak si vede aktuálně není jasné, nicméně za dobu co je firma veřejně obchodovatelná, vykázala zisk jen ve dvou čtvtletích a ještě v dubnu vyráběla jen 2000 kusů týdně. Podle amerického analytika Brada Ericksona, na kterého odkazuje CNBC, by však mohla Tesla za druhé čtvrtletí vykázat výrobu až třiceti tisíc Modelů 3, přičemž jeho původní odhad činil 20 tisíc.

Na burze Tesla roste

Přestože například dubnová analýza deníku The Economist tvrdí, že Tesla potřebuje nabrat na investicích další 2,5-3 miliardy dolarů, investory současný vývoj Tesly patrně netrápí. Od minulého týdne totiž její akcie zaznamenávají konstantní růst na současných 342,77 dolarů za akcii.

Výroba dalších modelů je však zatím na vážkách. Kamion Tesla Semi by se měl začít vyrábět už začátkem příštího roku a kdy bude k dispozici sportovní Tesla Roadster s cenovkou 250 tisíc dolarů, není v tuto chvíli jasné. Kromě toho také Tesla minulý měsíc odhalila plány na produkci Modelu Y i vlastní sítě pro sdílení aut.

roadster

Chystaný Tesla Roadster

Foto: TED Conference / Flickr, Tesla