Britský startup používá při vývoji létajících taxíků znalosti z Formule 1. Létat bude již za pár let
Když se řekne „létající taxi“, představíme si zpravidla něco futuristického. Většina firem se dnes tento hybrid mezi osobním dronem, helikoptérou, letadlem a částečně možná i autem skutečně snaží vytvořit tak, aby odpovídal spíše sci-fi představám o naší budoucnosti, než reálnému využití. I proto nyní britský startup Vertical Aerospace působí tak trochu zpátečnicky. Jeho mnohem konzervativnější elektrické letadélko má nicméně pro svůj vzhled pádné důvody.
Koncept tzv. létajících taxíků, jež by dokázaly přepravovat lidi v přeplněných městech vzduchem za pomoci kolmého vzletu a přistání, začal zajímat stále více světových hráčů. Paradoxně ale právě startup Vertical Aerospace má z nich zatím – minimálně podle svých slov – nejrealističtější přístup k celé věci.
Nejedná se totiž rozhodně o první takový projekt, spíše naopak. Masivně do létajících aut či osobním dronů investuje například Uber, který by chtěl už za pár let provozovat vlastní dopravní službu ve vybraných světových městech. Ve hře jsou také Airbus, projekt Kitty Hawk od spoluzakladatele Googlu Larryho Page, německý startup Lilium a mnoho dalších. Většinu zmíněných firem však pojí to, že jejich modely skutečně vypadají jako z budoucnosti.
Vertical Aerospace se nicméně při vývoji letadla, které váží 750 kilogramů a je plně elektrické, a vlastně i celého projektu rozhodlo zvolit konzervativnější metody. Ta možná nejzásadnější je, že britský startup chce spustit provoz své přepravní služby v roce 2022 s pilotem u kormidla. Chce tím jednak vyhovět současným regulacím, ale také příliš nevěří, že do se do pár let objeví fungující autonomní systém, při kterém by dokázalo létající taxi fungovat úplně samo.
Pilot vyřeší jak regulatorní překážky, kdy se vzhledem k příchodu samořiditelných technologií bude muset proměnit celé letectví a řízení vzdušného prostoru, a také bezpečnostní obavy. Vedle lidského faktoru v řízení pak jde v případě Vertical Aeropsace i samotnou konstrukci letadla. To má dvojici pevných křídel a také tři klasická kolečka pro snazší manipulaci na zemi.
„Investujeme do veškeré technologické evoluce, která v letectví probíhá, ale zároveň se ji snažíme využít na věci, které bude možné za čtyři roky reálně uskutečnit,“ uvedl pro Reuters Stephen Fitzpatrick, zakladatel a CEO Vertical Aerospace, který navíc v projektu létající taxíků, označovaných jako eVTOL (elektrické letadlo s kolmým vzletem a přistáním), využívá také své znalosti z Formule 1 a ze své druhé firmy OVO Energy.
Fitzpatrick kdysi vlastnil závodní tým Formule 1 a znalosti, které získal na závodním okruhu, chce není využít i ve vzduchu. Jeho ambicí je s vlastní přepravní službou ulevit dopravním zácpám a také snížit zamořování životního prostředí. „Hodně jsme se toho ve Formuli 1 naučili, jak co se týče technologie, tak rychlosti vývoje,“ říká Fitzpatrick. „Lehké materiály, aerodynamika a elektrické systémy, které se vyvíjí v F1, jsou vysoce použitelné i v letadlech, mnohem víc než v silniční dopravě. Když vložíme tyto technologie do rukou zkušených leteckých inženýrů, dokážeme postavit moderní letadlo pro 21. století,“ dodává.
Proto najal britský startup od svého vzniku v roce 2016 už 28 zkušených expertů z firem jako Airbus, Boeing, Rolls-Royce, Martin Jetpack či GE, přičemž všichni mají zkušenosti se stavbou certifikovaných komerčních letadel. Elektrické letadlo Vertical Aerospace už ostatně dostalo také první povolení k letu a nyní vyjednává o dalších povoleních pro nové modely.
Přestože je v tomto poli opravdu vysoká konkurence, reálné testovací lety ani s piloty zatím příliš firem nedělá. Naposledy letos v omezeném rozsahu vzlétl se svým pilotovaným letounem Volocopter a například zmíněné Lilium to plánuje až v příštím roce. I v tom má tedy Vertical Aerospace výhodu, protože demonstruje, že je jeho technologie je skutečně reálně využitelná.