Britský startup používá při vývoji létajících taxíků znalosti z Formule 1. Létat bude již za pár let

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vertical-aerospace-flying-taxi-evtol6
0Zobrazit komentáře

Když se řekne „létající taxi“, představíme si zpravidla něco futuristického. Většina firem se dnes tento hybrid mezi osobním dronem, helikoptérou, letadlem a částečně možná i autem skutečně snaží vytvořit tak, aby odpovídal spíše sci-fi představám o naší budoucnosti, než reálnému využití. I proto nyní britský startup Vertical Aerospace působí tak trochu zpátečnicky. Jeho mnohem konzervativnější elektrické letadélko má nicméně pro svůj vzhled pádné důvody.

Koncept tzv. létajících taxíků, jež by dokázaly přepravovat lidi v přeplněných městech vzduchem za pomoci kolmého vzletu a přistání, začal zajímat stále více světových hráčů. Paradoxně ale právě startup Vertical Aerospace má z nich zatím – minimálně podle svých slov – nejrealističtější přístup k celé věci.

Nejedná se totiž rozhodně o první takový projekt, spíše naopak. Masivně do létajících aut či osobním dronů investuje například Uber, který by chtěl už za pár let provozovat vlastní dopravní službu ve vybraných světových městech. Ve hře jsou také Airbus, projekt Kitty Hawk od spoluzakladatele Googlu Larryho Page, německý startup Lilium a mnoho dalších. Většinu zmíněných firem však pojí to, že jejich modely skutečně vypadají jako z budoucnosti.

Vertical Aerospace se nicméně při vývoji letadla, které váží 750 kilogramů a je plně elektrické, a vlastně i celého projektu rozhodlo zvolit konzervativnější metody. Ta možná nejzásadnější je, že britský startup chce spustit provoz své přepravní služby v roce 2022 s pilotem u kormidla. Chce tím jednak vyhovět současným regulacím, ale také příliš nevěří, že do se do pár let objeví fungující autonomní systém, při kterém by dokázalo létající taxi fungovat úplně samo.

Pilot vyřeší jak regulatorní překážky, kdy se vzhledem k příchodu samořiditelných technologií bude muset proměnit celé letectví a řízení vzdušného prostoru, a také bezpečnostní obavy. Vedle lidského faktoru v řízení pak jde v případě Vertical Aeropsace i samotnou konstrukci letadla. To má dvojici pevných křídel a také tři klasická kolečka pro snazší manipulaci na zemi.

bb

Přečtěte si takéČeská síť Bageterie Boulevard v Praze otevírá první samostatné pobočky s drive-thruČeská síť Bageterie Boulevard v Praze otevírá první samostatné pobočky s drive-thru

„Investujeme do veškeré technologické evoluce, která v letectví probíhá, ale zároveň se ji snažíme využít na věci, které bude možné za čtyři roky reálně uskutečnit,“ uvedl pro Reuters Stephen Fitzpatrick, zakladatel a CEO Vertical Aerospace, který navíc v projektu létající taxíků, označovaných jako eVTOL (elektrické letadlo s kolmým vzletem a přistáním), využívá také své znalosti z Formule 1 a ze své druhé firmy OVO Energy.

vertical-aerospace-flying-taxi-evtol1

Fitzpatrick kdysi vlastnil závodní tým Formule 1 a znalosti, které získal na závodním okruhu, chce není využít i ve vzduchu. Jeho ambicí je s vlastní přepravní službou ulevit dopravním zácpám a také snížit zamořování životního prostředí. „Hodně jsme se toho ve Formuli 1 naučili, jak co se týče technologie, tak rychlosti vývoje,“ říká Fitzpatrick. „Lehké materiály, aerodynamika a elektrické systémy, které se vyvíjí v F1, jsou vysoce použitelné i v letadlech, mnohem víc než v silniční dopravě. Když vložíme tyto technologie do rukou zkušených leteckých inženýrů, dokážeme postavit moderní letadlo pro 21. století,“ dodává.

Proto najal britský startup od svého vzniku v roce 2016 už 28 zkušených expertů z firem jako Airbus, Boeing, Rolls-Royce, Martin Jetpack či GE, přičemž všichni mají zkušenosti se stavbou certifikovaných komerčních letadel. Elektrické letadlo Vertical Aerospace už ostatně dostalo také první povolení k letu a nyní vyjednává o dalších povoleních pro nové modely.

vertical-aerospace-flying-taxi-evtol3

Přestože je v tomto poli opravdu vysoká konkurence, reálné testovací lety ani s piloty zatím příliš firem nedělá. Naposledy letos v omezeném rozsahu vzlétl se svým pilotovaným letounem Volocopter a například zmíněné Lilium to plánuje až v příštím roce. I v tom má tedy Vertical Aerospace výhodu, protože demonstruje, že je jeho technologie je skutečně reálně využitelná.

vertical-aerospace-flying-taxi-evtol5
vertical-aerospace-flying-taxi-evtol4

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Aplikace České spořitelny kvůli porušení ochranné známky vyměnila název Saifu za Poketka

saifuviz
0Zobrazit komentáře

Ve druhé polovině srpna jsme informovali o sporu mezi fintech startupem Saifu a Českou spořitelnou ohledně stejnojmenného názvu její nové platební aplikaci. Česká spořitelna totiž vytvořila aplikaci pro NFC bezkontaktní platby s autorizací za pomoci otisku prstu, kterou byla ovšem nucena na základě žádosti stáhnout z obchodu Google Play.

Na pravé Saifu má totiž registrovanou obchodní známku společnost Paymaster a.s., takže si smazání a ukončení využití jména od největší české banky vynutila. Ihned po smazání začala Česká spořitelna přemýšlet nad změnou názvu, který se před několika dny dostal na veřejnost. Nově je tak její nejnovější aplikace znovu na Google Play pod názvem Poketka.

Saifu ale tak úplně z mobilů zákazníků nezmizelo. Sama Česká spořitelna informovala stávající uživatele ve smyslu, že mohou původní Saifu využívat ještě do konce letošního září, poté budou nuceni aplikaci aktualizovat pro změnu brandingu.

poketka

Všechny funkce aplikace jsou stejné jako před jejím přejmenováním. Kromě mobilních plateb umí Poketka vygenerovat tzv. jednorázovou platební kartu pro bezpečné platby v e-shopech či nabízí slevový program na bázi okamžitých slev. Slevy lze čerpat u více než stovky obchodníků z různých kategorií,“ doplňuje k situaci Lukáš Kropík, mluvčí České spořitelny.

cosmotech

Přečtěte si takéInvestiční fond ČEZu vložil stovky milionů korun do francouzského startupu Cosmo TechInvestiční fond ČEZu vložil stovky milionů korun do francouzského startupu Cosmo Tech

Mimo všechny funkce nabízí Poketka také generování jednorázových platebních karet, například pro platbu v obchodě v zahraničí, k zamezení zneužití. Česko-ruské Saifu, které naopak v Česku postupně svůj byznys na poli propojení kryptoměnových a standardních plateb rozjíždí, se pro CzechCrunch již před několika týdny vyjádřilo, že aktuálně neplánuje žádné další právní kroky na stranu České spořitelny.