Čínský bikesharing Ofo pálí miliony dolarů a stahuje se z mnoha trhů. Nevrátí se zřejmě ani do Česka

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ofo
0Zobrazit komentáře

Jedna z největší bikesharingových firem v Číně, která v posledních letech plánovala svými žlutými koly obsadit celý svět, se potýká s problémy. Řeč je o startupu Ofo, který se loni na pár měsíců objevil i v Praze a ve velkém se pustil také do Spojených států. Dnes však řeší nezaplacené účty svým dodavatelům a provoz po celém světě významně omezuje. Podle všeho se nevrátí ani do Prahy a sílí spekulace o prodeji celého startupu.

Zpráva o tom, že do centrály Ofo dorazila žaloba od jednoho z dodavatelů kol za nezaplacené účty ve výši 10 milionů dolarů (222 milionů korun), se kterou přišel deník The Financial Times, ani příliš nepřekvapí. Mohutně utrácející čínský startup, který rychle vyrostl, ale nyní se mu nedaří přetvořit rostoucí flotilu ve fungující byznys, již delší dobu vykazuje symptomy, že něco není v pořádku.

Ostatně pro příklad není třeba chodit daleko. V Číně za poslední roky vyrostly dva nejvýznamnější bikesharingy – vedle Ofo to byl ještě Mobike. Oba startupy od začátku investovaly velké peníze do rozšíření svých flotil sdílených kol a také do expanze do dalších zemí. Aby však uspěly, nabízely jízdy na svých kolech pod cenou, což si nyní bere svou daň.

ofo2

Žlutá kola Ofo se již v Praze zřejmě neobjeví

Ofo pálí 25 milionů dolarů měsíčně

Firma Shanghai Phoenix Bicycles nyní u pekingského soudu podala na Ofo žalobu za to, že ji neproplatila faktury za 10 milionů dolarů, což je pro uznávanou čínskou cyklistickou značku problém. Ofo totiž původně mělo od svého dodavatele, patřícího pod Shanghai Phoenix Bicycles, odebrat během posledního roku minimálně pět milionů kol, nakonec z toho ale byly jen necelé dva miliony, což v první polovině letošního roku srazilo o více než polovinu čisté příjmy dodavatelské firmy.

Pro Ofo to navíc není první podobný problém. Již dříve řešilo potíže s výrobcem chytrých zámků, který mu kvůli nezaplaceným pohledávkám hrozil tím, že na dálku zamkne tři miliony žlutých kol, dokud Ofo nezaplatí. K takové akci nakonec nedošlo, ale problémy se evidentně kupí. Podle The Financial Times pálí Ofo každý měsíc zhruba 25 milionů dolarů (přes 550 milionů korun) a situace se příliš nelepší.

Lime10

Přečtěte si takéMiliardový startup Lime míří do Česka se sdílenými elektrickými koloběžkamiMiliardový startup Lime míří do Česka se sdílenými elektrickými koloběžkami

Zatímco konkurenční Mobike, který má prodělávat ještě jednou tolik, se již před časem nechal koupit čínskou skupinou Meituan Dianping, která přes internet poskytuje rozvozy jídel a další služby, Ofo kupce stále hledá. O to více sílí spekulace z poslední doby, že jedná o svém prodeji do rukou Didi Chuxing, čínské konkurence Uberu, který již v Ofu drží podíl.

Podle zpráv z čínských médií by nabídka Didi ohodnotila startup Ofo na 1,5 miliardy dolarů, což je zhruba polovina toho, co za konkurenční Mobike zaplatil Meituan. Podle všeho je nicméně podobný prodej nevyhnutelný. Ofo nezachránila ani významná finanční injekce od Alibaby z letošního března ve výši 866 milionů dolarů. Čínský bikesharing ostatně začal od té doby významně ořezávat svůj provoz na zahraničních trzích.

Lime10

Konec v Česku i v dalších zemích

Ve Spojených státech propustil většinu svých zaměstnanců s tím, že se bude soustředit již jen na několik největších měst. V Americe přitom mělo Ofo ve více než třiceti městech přes 40 tisíc kol, k nimž se po ukončení provození často ani nehlásilo, a tak žlutá kola končila na skládkách. Stahovat se začalo Ofo také z trhů, kam přitom teprve nedávno vstoupilo. Vedle Austrálie, Německa nebo Indie jde ostatně také o Českou republiku.

Do Prahy vstoupilo Ofo velkolepě loni na podzim, kdy do Česka při příležitosti vypuštění sdílených žlutých kol do ulic Prahy 7 přijeli také nejvyšší představitelé firmy. Přestože se testovací podzimní provoz startupu vcelku vydařil, na jaře jsme se již jeho původně ohlášeného návratu nedočkali. Ofo nejprve odmítalo svou budoucnost v Česku komentovat, ale jak nyní pro CzechCrunch prozradil Šimon Rákosník z agentury Rubikon, která s Ofem v Česku spolupracovala, veškerá spolupráce zcela utichla. Návrat je tedy i s ohledem na dění ve světě velmi nepravděpodobný.

rekolah

Sdílená kola českého startupu Rekola

Přestože se již delší dobu mluví o tom, že se do Česka chystá několik zahraničních firem, které se zabývají sdílenou ekonomikou a sdílením různých druhů dopravních prostředků, synonymem pro bikesharing u nás zůstávají nadále jedině tuzemská Rekola. Již brzy by se však měl v Praze objevit jeden z největších amerických startupů Lime, který k nám hodlá přivést své sdílené elektrické koloběžky. Ostatně právě s Limem, který provozuje také sdílená kola i elektrokola, ve Spojených státech neúspěšně bojovalo ofo.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Paříž nadále razí proti Airbnb, na pokutách za nelegální pronájmy letos vybrala 1,3 milionu eur

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Ubytovací a zážitková platforma Airbnb se už léta potýká s nevolí městských úřadů a radnic po celém světě, které často vidí za zprostředkovanými pronájmy nelegální přivýdělky. Přestože zástupci Airbnb konzistentně tvrdí, že chtějí s městy kooperovat a regulaci vítají, na některých frontách se stále setkávají spíše s nevolí.

Jeden z největších trhů pro Airbnb a zároveň turisticky nejnavštěvovanější město světa, Paříž, podniká vůči miliardovému startupu další regulatorní kroky. Už v říjnu 2016 přijala nařízení, které každému pronajímateli nařizovalo zajištění registračního čísla, později přidala i turistikou daň a omezení krátkodobých pronájmů jen na 120 nocí v roce. Po půl roce platnosti, v červnu 2017, však mělo registrační číslo zhruba jen 20 % bytů a tak město začalo ve velkém pokutovat.

Paříž nyní oznámila, že na pokutách za nelegální ubytování jen letos vybrala 1,38 milionu eur, v přepočtu 35,5 milionu korun, což už nyní přesahuje částku vybranou za celý minulý rok. Dle dostupných dat takto bylo pokutováno 111 nemovitostí, s průměrnou pokutou okolo 12 tisíc eur, respektive 309 tisíc korun.

airbnb

Dosavadními kroky tak Paříž trestala především vlastníky nemovitostí, nicméně samotná platforma taktéž čelí tlaku. Ostatně jak píše server France24, už v dubnu Paříž podala žalobu na Airbnb a dvě další konkurenční platformy za to, že nabízela nemovitosti, které neměly zobrazeny registrační číslo tak, jak vyžaduje zákon.

Lime10

Přečtěte si takéMiliardový startup Lime míří do Česka se sdílenými elektrickými koloběžkamiMiliardový startup Lime míří do Česka se sdílenými elektrickými koloběžkami

Ještě tvrdší zásah ze strany státu

Schyluje se však k tomu, že Airbnb a podobné platformy budou nejen pod dohledem Paříže, ale i Francie jako takové. Tamní parlamentní komise totiž v těchto dnech projednává zákon skrývající se pod zkratkou ELAN (Evoluce bydlení, rozvoje a internetu), který by pro ubytovací platformy znamenal velké pokuty za to, že neodstraní nelegální pobídky. Airbnb to tak staví do těžké situace: buď bude čelit sankcím nebo se vzdá významné části nabídek.

airbnb

Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky (CEO), zakladatelé Airbnb

Airbnb a podobné platformy již v minulosti řekly, že mohou zajistit odstranění nabídek, které dosáhnou zmíněného limitu 120 nocí v roce, zároveň Airbnb uvedlo, že začalo v 23 tisících francouzských městech automaticky vybírat turistikou daň. Nicméně jak pro server Politico řekl Ian Brossat, zástupce pařížské radnice pro bydlení, tyto kroky jsou příliš malé a je příliš pozdě. Odvolával se přitom na transparentnost:

Platformy nám nedovolí nahlédnout do svých dat, musíme tak mít prostředky, díky kterým ověříme, že jsou tyto nabídky efektivně odstraňovány.

Pětina pařížských majitelů má více než jednu nabídku

Dle statistického webu InsideAirbnb, se v současnosti v Paříži nachází 60 529 nabídek, přičemž až 87 % z nich tvoří celé domovy nebo apartmány. Pouze necelých osm tisíc nabídek (13,1 %) tak tvoří samostatné nebo sdílené pokoje, tedy typ ubytování, na kterém bylo původně Airbnb založeno. Průměrná obsazenost bytů pak činí 89 nocí ročně.

paris_insideairbnb

Mapa pařížských nabídek na Airbnb. Červená označuje celé domovy, zelená samostatné pokoje a modrá sdílené pokoje

Co se týče samotných pařížských hostitelů, tak téměř 12 tisíc z nich (19,5 %) má více než jednu nabídku k pronájmu. Právě tato skupina má nejpravděpodobněji Airbnb jako plnohodnotný byznys a úřady většinou zajímá nejvíce. Pro srovnání, Amsterdam má takových hostitelů přes 4 tisíce (21,3 %), španělská Barcelona dokonce přes 10 tisíc (58,7 %)

Mračna se stahují i nad pronajímateli v Praze

Server InsideAirbnb nenabízí data pro Českou republiku, nicméně čísla, které v květnu zprostředkovalo samo Airbnb říkají, že v Česku je 11 tisíc hostitelů. Ze studie poradenské společnosti Colliers, kterou prezentovaly Hospodářské noviny, však vyplývá, že téměř 70 % všech pražských pronájmů přes Airbnb je provozováno subjekty s více než jednou nabídkou, u dvou pětin z nich je dokonce nabídek více než deset.

prague

Do této situace, která spíše než sdílenou ekonomiku připomíná tvrdý byznys, se nově rozhodlo zasáhnout Generální finanční ředitelství, které podepsalo s Prahou dohodu o výměně informací o pražských pronajímatelích, přičemž disponuje i údaji o identitách a příjmech všech pronajímatelů v zemi. Po těch, co neplatí daně tak bude vymáhat jejich doplacení za poslední tři roky. Kromě daní z příjmu a DPH také často nedochází k placení místních poplatků, na kterých Praze unikat až sto milionů korun.