Tesla se má v tomto čtvrtletí dostat do zisku. K urychlení výroby stáhne z nabídky dvě barvy

tesla-Model-3-Performance-Red-Above-Tarmac

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Již za necelé tři týdny bude konec třetího čtvrtletí letošního roku, ve kterém má kalifornská automobilka Tesla vizionáře Elona Muska ukázat své pravidelné finanční výsledky. A všichni s napětím očekávají, zda se jí konečně podaří přehoupnout do zisku, jak Musk v průběhu roku avizoval.

Za několik posledních měsíců by s touto možností počítal jen málokdo, zejména s ohledem na události, které se kolem Tesly v poslední době děly, ale čísla v posledních týdnech mluví jasně. Srpen byl totiž pro Teslu finančně vůbec nejúspěšnější měsíc, ve kterém se jí podařilo prodat 17 800 kusů Modelu 3. Díky tomu průkopnická automobilka ve Spojených státech překonala například i celkový počet všech prodaných osobních automobilů BMW.

Pro ještě větší urychlení prodeje se navíc Tesla rozhodla ke dvěma zásadním krokům. Tím prvním je výprodej skladových zásob, tedy všech Modelů 3, což zákazníkům umožní jejich okamžité doručení, místo měsíční až tříměsíční čekací lhůty. Zároveň to rychle navýší celkový objem prodejů automobilky a přinese do kasy tolik potřebné prostředky. Přednost pak dostanou ti, kteří podali objednávky v první den. Snaha Tesly navíc směřuje k omezení dodatečné výbavy a možností vozidel, aby se dala výroba ještě více zrychlit.

musk

Šéf automobilky Tesla Elon Musk

S tím ostatně souvisí i druhý bod, který během včerejšího dne oznámil na svém Twitteru přímo Elon Musk. V rámci konfigurátoru od zítřejšího dne zmizí dvě ze sedmi dostupných barev, které budou nově k dispozici pouze na speciální požadavek za vyšší cenu. Musk si od toho slibuje další zrychlení produkce. Mělo by se jednat o obsidiánovou černou a metalickou stříbrnou barvu.

Dle jedné z analýz ceny zakoupených Modelů 3, založené na bezmála 1 400 zákaznících Tesly, se průměrná cena objednávaných modelů pohybuje na hranici 55 400 dolarů za předchozí čtvrtletí a ke konci tohoto kvartálu by se měla vyhoupnout na téměř 60 tisíc dolarů. To je značný rozdíl oproti slibovanému základnímu modelu s cenovkou 35 tisíc dolarů, tedy 771 tisíc korun.

netflixto

Přečtěte si takéNetflix nově umožňuje platbu v českých korunách a přidává další filmy s českými titulkyNetflix nově umožňuje platbu v českých korunách a přidává další filmy s českými titulky

Největší zájem je aktuálně o verzi s dvěma elektromotory, která nabízí dojezd téměř 500 kilometrů na jedno nabití a pohon všech kol. Průměrná čekací doba pro americké zákazníky je ale stále dva až čtyři měsíce, což je pro Teslu dlouhodobý problém, který odrazuje potenciální kupující. Nejlevnější verze Modelu 3 pak bude dostupná během čtyř až sedmi měsíců.

roadster

Foto: Tesla

Nová podoba Tesla Roadsteru

V e-mailu, který nedávno zaslal Elon Musk svým zaměstnancům, se navíc zmiňuje, že Tesla zažívá jedno ze svých nejsilnějších čtvrtletí, ve kterém svůj elektromobil obdržel rekordní počet zákazníků. Dle Muska bude aktuální čtvrtletí jedno z nejzajímavějších v historii firmy, i s ohledem na nové chystané produkty, mezi kterými nechybí sportovní elektromobil Tesla Roadster, menší SUV Model Y, pick-up Tesla Truck nebo nákladní automobil Tesla Semi.

Na oficiální finanční výsledky si budeme muset sice počkat, ale zdá se, že Musk dělá vše pro to, aby dostál svým závazkům. Ostatně má k tomu bič od představenstva firmy a největších akcionářů, kteří mu bezmezně věří. Zisk naposledy Tesla vykázala ve třetím čtvrtletí roku 2016 a předtím ještě v jednom kvartálu v roce 2013. Jinak je nepřetržitě ve ztrátě.

Foto: Tesla

Podívejte se na nový koncept Mercedesu-Benz, který dokáže měnit svůj vzhled dle potřeby využití

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module
0Zobrazit komentáře

Německá automobilka Daimler AG má sice za sebou jedno z nejdůležitějších oznámení za poslední roky, když minulý týden konečně ukázala plně elektrické SUV Mercedes-Benz EQC, ale tím rozhodně nekončí. Vedle aut, která budou jezdit po silnicích již za pár let, ukázala i koncept, jak vidí mobilitu budoucnosti.

Vize, která má podle Mercedesu odpovídat tomu, jak jednou bude vypadat doprava ve městech, se jmenuje Vision Urbanetic a jedná se o plně elektrické, samořiditelné podvozky, respektive pohonné platformy. Právě v nich vidí německá automobilka budoucnost, protože využití jednotlivých vozidel se bude moci měnit podle toho, co zrovna bude potřeba.

https://www.youtube.com/watch?v=QnFvPCDj6UI

Na velice zvláštně až podivně vypadajícím podvozku dokáže Mercedes postavit buď velkou „dodávku“ pro až dvanáct osob, a nebo z něj udělat nákladní vozidlo, které naloží až 10 kubíků (respektive až 10 palet ve dvou patrech). Na elektrický podvozek jde obě varianty relativně snadno nasadit a během provozu vyměňovat.

Koncept Vision Urbanetic je určený především do hustě zalidněných oblastí a center velkých měst, kde má celkově usnadnit přepravu. I proto mají futuristicky vyhlížející vozidla vepředu a po stranách velké displeje, které zobrazují informace o jejich dalším pohybu. Signály tak dávají i chodcům, dalším řidičům nebo cyklistům, kteří díky tomu ví, co mohou od autonomně se pohybujícího dopravního prostředku čekat.

Mercedes-Benz Vision URBANETIC Cargo-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC cargo module

Modulární koncept elektrických autonomních vozidel Vision Urbanetic

Přestože nyní možná Vision Urbanetic neoslňuje svým designem, konceptově odpovídá nejen tomu, jak předpovídají budoucnost mobility různí experti, ale také co vytváří jiné automobilky. Toyota v rámci vlastní vize autonomní budoucnosti rovněž ukázala samořiditelné shuttle vozy nazvané e-Palettes, které mohou přepravovat jak lidi, tak doručovat pizzu nebo převážet různý náklad.

Volvo 360c Exterior

Přečtěte si takéPřeprava budoucnosti podle Volva. Koncept 360c je samořiditelné lůžkové auto i mobilní kancelářPřeprava budoucnosti podle Volva. Koncept 360c je samořiditelné lůžkové auto i mobilní kancelář

Podobně vyhlížející samořiditelné vozítko loni ukázal tak Volkswagen. Jeho Sedric je rovněž maximálně přizpůsoben pro autonomní řízení a využití najde například v přepravních službách jako Uber nebo jako školní autobus. Mercedes-Benz se tak nyní prakticky jen připojuje do řady nejvýznamnějších světových automobilek, které vidí alespoň část budoucí mobility velmi podobně. Můžeme očekávat, že podobných konceptů, kdy budou chtít výrobci vzít jednu autonomní platformu a na ni vystavět více konceptů užití, bude přibývat.

toyota-shuttle-concept

Koncept vozítek e-Palette od Toyoty

Propojená komunikační platforma

Minimálně v případě konceptu Vision Urbanetic by bylo pochopitelně potřeba vymyslet, kde by se všechny nástavby, ať už pro převoz lidí nebo nákladu, skladovaly, nebo jak by probíhala samotná výměna. Podle Mercedesu je výměna možná během pár minut, automaticky i manuálně, a německý výrobce plánuje, že by byl celý systém napojen na mobilní aplikaci a dynamický komunikační systém, který by zjišťoval, jaké typy vozidel jsou zrovna potřeba.

Když by pak systém například zaregistroval, že na jednom místě shání větší počet lidí odvoz, mohl by na místo vyslat vůz pro jejich přepravu. Jindy zase na podvozek nasadí nákladní prostor a vyšle ho, kam je potřeba. Vedle měst si Mercedes dokáže představit využití také ve velkých továrnách nebo na letištích, kde už ostatně podobné shuttle busy fungují. Jen zatím nejsou autonomní a obvykle ani elektrické.

volkswagen-cedric

Koncept samořiditelného shuttle vozu Volkswagen Cedric

Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module
Weltpremiere Vision URBANETIC, Kopenhagen 2018World Premiere Vision URBANETIC, Copenhagen 2018
Mercedes-Benz Vans Vision URBANETIC Skateboard-ChassisMercedes-Benz Vans Vision URBANETIC skateboard chassis
Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module
Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module

Foto: Daimler AG