První česká peer-to-peer pojišťovna chce lidem nabízet moderní pojišťovnictví a dělit se s nimi o zisk

Filip HouskaFilip Houska

prvni-klubova

Sdílená ekonomika se v dnešním světě promítá do řady odvětví a lidé ji postupně začínají věřit. Dokazuje to například jak rostoucí obliba carsharingových služeb, tak platforem na pronajímání bytů v čele s Airbnb. Tento trend se však dá aplikovat i do jiných byznysových segmentů, například do pojišťovnictví, které pevně v rukou drží korporátní společnosti a neinovují jej tak, jak by si trh v dnešní době zasloužil.

O změnu se v tomto směru na českém trhu snaží První klubová pojišťovna, kterou před dvěma lety založila čtveřice bývalých manažerů pojišťoven Generali a České pojišťovny: Marek Orawski (na fotce nahoře), Lubomír Bušek, Miroslav Matocha a Filip Saidl. To vše za podpory investiční skupiny RSJ jakožto majoritního vlastníka a finanční společnosti Partners, která tento rok za částku 55 milionů korun získala v projektu 25% podíl.

Jaká byla vlastně motivace ke spuštění? Jak už to tak bývá, zakladatelé si po letech působení v oboru všimli určité zkostnatělosti a zároveň trendu, kterým se světový trh pojišťovnictví poslední dobu ubírá. Pojišťovnictví se totiž stále více přesouvá do online světa. První klubová konkrétně stojí na principu peer-to-peer pojištění, což znamená, že společný finanční základ tvoří běžní lidé, respektive skupiny pojistníků. Pojistné tak jde do společného fondu, ze kterého se platí škody a pojišťovna si následně bere 17 procent.

Zároveň je k dispozici rezervní a průběžně doplňovaný fond, z něhož se členům hradí případný nedostatek peněz z vybraného pojistného. Těch má mimochodem pojišťovna aktuálně okolo 8 tisíc a zásadní zlom přišel právě letos, kdy se podařilo jejich počet meziročně navýšit o 300 procent.

prvni-klubova-web

Klienti, kteří nezpůsobili žádnou škodu, dostanou peníze zpět

Zajímavou vlastností pojišťovny je přístup k penězům klientů. Na konci roku se totiž po zaplacení případných škod zbylý zisk vyčíslí a tři čtvrtiny financí putuje zpět klientům, kteří neměli žádnou škodu, a 25 procent slouží pro rezervní krytí. Úspora tak pro jednoho člena činí zpravidla 15 až 20 procent. Společnost také nabízí všem členům možnost kdykoliv odejít včetně nároku na vrácení nespotřebovaného pojistného.

Marketing, tedy vlastně nemarketing

Zatímco tradiční obor pojišťovnictví stojí alespoň na internetu na masivních bannerových kampaních a porovnávačích pojištění, První klubová svojí klientskou bázi, generuje především od ostatních, již zapojených členů. Ty totiž produkty pojišťovny doporučují svým rodinným příslušníkům, kamarádům nebo známým, za což následně obdrží cenová zvýhodnění.

Tento klasický affiliate model má dle spoluzakladatele pojišťovny Marka Orawského zajímavý efekt. Díky vzájemným vztahům a vazbám se totiž zákazníci chovají zodpovědněji a „páchají“ méně škod. „V průměru máme téměř o třetinu nižší škodní frekvenci než korporátní pojišťovny. Systém ovlivňuje postoje lidí a postoje pak ovlivňují jejich chování v systému,“ vysvětluje.

Široké produktové portfolio

Co se nabízených produktů týče, k dispozici je možnost sjednat si klasické pojištění na auto (povinné ručení, havarijní pojištění), majetek (domácnost, nemovitost), odpovědnost (občanský život, vlastnictví nemovitostí, zaměstnání), zdraví (úrazy) nebo cestu (cestovní pojištění).

kevinwarwick

Přečtěte si takéPrvní kyborg na světě Kevin Warwick: V budoucnu budou lidé komunikovat přes přímé spojení z mozku do mozkuPrvní kyborg na světě Kevin Warwick: V budoucnu budou lidé komunikovat přes přímé spojení z mozku do mozku

Celý proces nicméně probíhá pouze online. První klubová totiž nedisponuje žádnými kamennými pobočkami a po vzoru zahraničních fintech startupů, které se snaží modernizovat finanční a další lehce zkostnatělé trhy převážně pomocí mobilních aplikací, aplikuje v podstatě podobný přístup na trh pojišťovnictví. Je tak první čistě online pojišťovnou na českém trhu, zároveň však ale spadá pod dohled České národní banky.

Členství

Pro sjednání pojištění je třeba stát se nejprve bezplatným členem, nastudovat podmínky a následně se rozhodnout pro jeden z nabízených produktů.