Ondřej Gazda z Integromatu: Automatizací procesů šetříme téměř 100 tisícům firem čas i peníze
Automatizace výroby, automatizace pracovních procesů – automatizace na nás vyskakuje stále častěji a z různých oblastí. Nemusí se to však týkat pouze firem, které zaměstnávají tisíce lidí a mají obří sklady nebo výrobní linky, ze kterých sjíždí automobily, jako to aktuálně řeší Elon Musk v Tesle. Automatizovat vlastní práci může i menší firma nebo individuálně každý člověk. Často rutinní práci již za vás dnes bez problémů zvládne stroj a vy se můžete věnovat hodnotnějším úkolům. Jedním z nástrojů, který dokáže práci zautomatizovat, je také český Integromat.
Když se řekne automatizace práce, mnozí si možná vybaví známou službu IFTTT. Český Integromat u nás není tolik známý i proto, že jeho hlavní pole působnosti je především ve Spojených státech, navíc cílí na úplně jiné zákazníky než mnohem jednodušší IFTTT. Integromat nedávno ovládl národní kolo Central European Startup Awards, kde se stal startupem roku, a tak jsme se jeho spoluzakladatele a CEO Ondřeje Gazdy ptali na to, v čem má být Integromat lepší, jak se mu na americkém trhu daří a proč bychom ho měli využívat.
Integromat se popisuje jako nejpokročilejší automatizační platforma. Jak tomu ale vlastně může rozumět běžný uživatel?
Kouzlo Integromatu zcela nedocení běžný uživatel, ale zejména podnikatelé a firmy. V dnešní době je spousta aplikací v cloudu. Podnikatelé a firmy nemají procesy mezi těmito aplikacemi automatizované, dělají to ručně a tím přichází o čas a peníze. Integromat tento problém řeší, protože si firmy díky němu mohou své interní procesy plně automatizovat, a to svépomocí. V našem grafickém editoru si samy a zcela bez znalosti programování naklikají propojení aplikací a vytvoří si mocné integrace. Integromat tak ve výsledku šetří lidskou práci, eliminuje možnost lidských chyb a celkově zvedá produktivitu našich zákazníků.
Co se týče té nejpokročilejší platformy, kterou zmiňujete, není to tak, že bychom měli funkce, které nikdo jiný nemá. Nám se však podařilo skloubit pokročilé a komplexní integrační nástroje, využívané ve velkých podnicích, do uživatelsky příjemného prostředí, což umožňuje ve světě online automatizace doslova kouzlit. A v kombinaci těchto prvků jsme nejdále, alespoň nás dosud nikdo nepřesvědčil o opaku.
Vaší největší konkurencí je IFTTT, nejznámější služba v této oblasti, kterou používá přes 11 milionů lidí. Kolik uživatelů používá Integromat?
Dovolím si nesouhlasit, byť jsou obě služby o automatizaci a integracích, je zde velký rozdíl nejen v přístupu, ale i v cílové skupině. IFTTT dělá jednoduché integrace (když se někde něco stane, udělej jinde něco), je pro uživatele zdarma (platí jim samotné služby) a zaměřuje se převážně na IoT. Ačkoliv Integromat zvládne všechny věci, co dělá IFTTT, není to vhodný nástroj pro tento typ uživatelů. Integromat je o optimalizaci online procesů, takže naše zaměření jsou zcela odlišná, a proto pro nás IFTTT není konkurence.
Počet našich uživatelů pěkně roste, na konci roku 2016 jsme měli 4 tisíce uživatelů, na konci roku 2017 okolo 20 tisíc a teď jsme jen kousek od 100 tisíc. Srovnávat s IFTTT tedy moc nelze, protože u nás jde z velké části o firemní uživatele. Jinak jsou proti nám velikostí kolosální.
Na IFTTT je přes 54 milionů appletů (propojených aplikací). Kolik jich má Integromat?
Ani tady nejde zcela srovnávat. Jednou z velkých výhod Integromatu je, že se dokážeme připojit na libovolný API endpoint, přístupný z internetu. Dokážeme tedy propojit skutečně cokoliv a transformovat a přenášet data mezi tím. Integromat proto ani nic jako applety nemá, u nás si každý vytváří vlastní a unikátní integraci v našem grafickém editoru jen přetahováním koleček myší. Máme vzorové šablony, které slouží novým uživatelům pro snazší pochopení jak to funguje, ale nerovná se to appletu od IFTTT.
Vedle IFTTT existuje také například Zapier, Microsoft Flow a další. Jak vlastně ten trh vypadá a kde na něm stojí Integromat?
Tady už jsme blíže. Zapier je naší největší konkurencí a zároveň velmi výrazným kanálem, který nám dodává nové uživatele. Jejich nedostatky nutí uživatele hledat alternativy a jakmile najdou nás, v drtivé většině případů zůstávají. Takže Zapier milujeme a to myslím vážně, bez ironie. Oni naši lásku bohužel nesdílí.
Flow se zaměřuje zejména na služby Microsoftu a dělají to dobře, lépe než Zapier, ale podobných služeb je více. Nacházíme se v době digitální transformace, kdy se spousta věcí přesouvá do cloudu a vzniká tak vskutku obrovský trh s téměř nekonečným množstvím integračních kombinací a potřeb. Jsem přesvědčen, že prostor zde najdou desítky integračních platforem.
Proč bych si tedy vůbec dnes měl vybrat Integromat?
Bez nutnosti najímat programátory si svépomocí v Integromatu můžete vytvořit integrace, které vám budou automatizovat práci. Integromat oproti konkurenci nabízí takovou kombinaci pokročilých funkcí, kterou nikdo jiný aktuálně nenabízí. To ruku v ruce se skvělou cenou považujeme za dobrý důvod, proč zvolit zrovna nás.
Integromat funguje na principu propojování jinak nespolupracujících služeb a aplikací. Jaký je nejčastější způsob reálného využití?
Rád zmiňuji zákazníka – firma poskytující právní služby včetně konzultací po telefonu. Jejich právníci museli vždy zapsat, kdo volal a jak dlouho hovor trval, aby se mohl čas klientovi fakturovat. Jenže ti právníci na to v mnoha případech zapomínali a firma tak přicházela o peníze. Integromat jim nejen sleduje přesný čas a kdo volá, ale automaticky každý měsíc vystaví v jejich účetnictví fakturu a pošle ji na e-mail zákazníka. Firma nepřichází o peníze a vše je plně automatizované. Právníci i účetní mají více času na jinou práci.
Dalším příkladem může být firma, která vyrábí solární panely na střechy domů. Integromat jim zpracovává téměř všechny interní procesy. Zákazník zadá v online formuláři objednávku s rozměry panelů a dalšími informacemi. Následně nastupuje Integromat a automatizuje následující kroky: vystavení faktury na zálohu; kontrola zaplacení této zálohy v bance; kontrola, zda je dostatek materiálu na skladě; pokud ne, backoffice dostane zprávu že je třeba objednat; rezervace termínu pro montážní partu; vystavení konečné faktury; plus o všem je zákazník informován. Před Integromatem to řešili tři lidi, teď mají dva z nich na jiných pozicích.
Jde tedy hlavně o nástroj pro tzv. power usery, kteří ho dokáží efektivně využít? Nebo je vhodný i pro běžné uživatele?
Power user dokáže využít plný potenciál těchto služeb, ale i běžný uživatel z nich může mít užitek. Pokud děláte nějakou činnost opakovaně nebo potřebujete udělat něco s velkým množstvím položek, je vhodné tuto činnost nechat na robotovi, tedy na službách tohoto typu. Pro nenáročné uživatele je lepší IFTTT. Je to zdarma, je to snadné a pokud si najdete applet, který splňuje vaše představy, máte vyhráno. Pokud ale hledáte něco víc, například chcete propojit více služeb, udělat si komplexní automatizace, zapojit filtrování a transformaci dat, využívat funkce jako automatické ošetřování chyb nebo transakční zpracování, pak je IFTTT zcela mimo hru a nastupují služby jako Integromat.
Velkým tématem v automatizaci jsou dnes hlasoví asistenti a také různé chytré reproduktory? Jak k nim přistupujete v Integromatu?
Jelikož propojíme skutečně cokoliv v cloudu, asistenti nejsou výjimkou. Vím o uživateli, který si propojil Alexu s Integromatem a ptá se jí například na pohyby na účtu v bance, což na pozadí procesuje Integromat.
V čem vidíte v oblasti automatizace budoucnost? Bude do budoucna veškerá technologie pracovat za mě, nebo budu muset stále dávat například hlasem některé povely?
Technologický pokrok nabírá neskutečnou rychlost. V porovnání s historií je to až neuvěřitelné. Umělá inteligence půjde do popředí více a více, tomu se nevyhneme. Automatizovat se tak bude vše, co půjde. A to se týká i online světa, kde ta rychlost pokroku je snad ještě větší. Hlasové povely budou určitě nějakou dobu vládnout, já osobně však věřím, že je jen otázka času, než někdo přijde se zařízením, co dokáže „číst myšlenky“.
Ale co se Integromatu týče, máme velké plány v oblasti strojového učení. Dobře vytvořená automatizace může fungovat jako umělá inteligence, my však vidíme velký potenciál v umělé inteligenci, která bude automatizace vytvářet.
Přestože jste firma se sídlem v České republice, operujete především ve Spojených státech. Jak takový byznys funguje?
U firemních zákazníků ve Spojených státech byly začátky složité. Kombinace nedůvěry v neamerický produkt, nedostatečné stáří produktu, nedokonalá angličtina a podezřele nízká cena šla proti nám. Částečně se to děje doteď, ale čím více máme referencí a čím více jsme starší, tím je to lepší. Pomohlo nám také založení společnosti přímo v USA, čímž jsme se v očích amerických firem aspoň trochu poameričtili. U koncových spotřebitelů a drobných podnikatelů to bylo snazší, tam jsou rozhodovací procesy jiné.
Je i například z hlediska konkurenčního boje nějakým způsobem zajímavé, že máte zázemí v Česku? Nebo by bylo jednodušší přesunout celý byznys do USA?
Zajímavé to není, je to naopak nevýhoda, kterou jsem částečně zmínil v odpovědi na předchozí otázku. O celkovém přesunutí firmy do USA ale aktuálně neuvažujeme.
Jak řešíte pokrytí ostatních zemí? Jsou pro vás zajímavé i jiné než americké trhy?
Spojené státy jsou pro nás nejzajímavějším trhem a soustředíme se primárně na ně. Uživatele ale máme téměř z celého světa. Před pár dny jsem se díval, kolik států nám schází k registracím ze všech 206 zemí na světě, a bylo to 24.
Již zmíněné IFTTT nabralo v investicích již více než 60 milionů dolarů, což je dost. Jak je na tom v tomto ohledu Integromat?
Financovali jsme se z vlastních zdrojů, neexistuje žádný externí investor nebo půjčka. Než jsme se dostali do fáze, kdy pokrýváme provozní náklady, investovali jsme zhruba 15 milionů korun. Nyní je projekt zcela soběstačný a pokračujeme ve velmi hezkém růstu. Je nás v týmu 26, z toho 9 jsou cizinci.
Jak vlastně funguje automatizační byznys? Na čem Integromat vydělává?
Jedna část je měsíční předplatné, kdy uživatelé platí částku dle toho, jak moc Integromat využívají, a druhá část je řešení na míru pro firemní zákazníky. Účty rozlišujeme dle počtu spotřebovaných operací (například načtení jedné položky v jedné službě je jedna operace, její zpracování v jiné službě je druhá operace) a všem nabízíme tisíc operací měsíčně zdarma. Placené účty pak začínají na devíti dolarech za 10 000 operací měsíčně, končí u řešení na míru pro velké firmy, kde to je v tisících dolarů měsíčně.