Virgin Galactic miliardáře Bransona chce poslat první lidskou posádku do vesmíru ještě před Vánoci

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Richard Branson in front of VSS Unity

Richard Branson

0Zobrazit komentáře

Když přijde na téma ambiciózních vesmírných výprav, hlavním objektem zájmu je aktuálně nejspíš SpaceX Elona Muska. S řádově menším zájmem médií však začíná ve velkém vstupovat do vesmírného byznysu také Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona. Postupuje přitom rychle a nyní oznámil, že pošle lidskou posádku do vesmíru ještě před Vánoci.

Branson v rozhovoru pro pro CNN řekl, že si je „velmi jistý“, že lidskou posádku do konce roku vypustí. Nechal se přitom slyšet, že má k dispozici skvělý tým astronautů, kteří projektu na 100 procent důvěřují. První lety mají podstoupit jen testovací piloti, bez další posádky na palubě. Prvním pasažérem by po testovacích letech pak měl být právě sám Richard Branson.

Let lodě zvané SpaceShipTwo ve verzi VSS Unity bude zahájen poté, co se za letu přibližně ve výšce 15 kilometrů oddělí od své mateřské lodě. Maximální rychlosti 3700 km/h pak dosáhne za pouhých osm sekund. Cílem je přesáhnout výšku osmdesáti kilometrů, přičemž při posledním červencovém testovacím letu bylo dosaženo výšky zhruba 53 kilometrů.

080717_VIRGINGALACTIC-VSSUNITY_MP

Foto: Virgin Galactic

Raketoplán VSS Unity typu SpaceShipTwo od Virgin Galactic

Branson založil entitu Virgin Galactic už v roce 2004 a lety s posádkou chtěl původně provést už v roce 2007. Do úzkých se společnost dostala především v říjnu 2014,  kdy fatální nehoda SpaceShipTwo stála život jednoho z pilotů. Ani to však neodradilo zhruba šest stovek zákazníků, kteří za příslib suborbitálního letu a krátkého stavu beztíže byli ochotni zaplatit zálohu 250 tisíc dolarů (5,7 milionu korun). Lety ve SpaceShipTwo jsou tak nejméně do roku 2021 obsazené.

oliver-dlouhy-kiwicom2

Přečtěte si takéKiwi.com začíná přidávat vedle letadel také vlaky a autobusy. Trasu nově naplánuje i do měst bez letištěKiwi.com začíná přidávat vedle letadel také vlaky a autobusy. Trasu nově naplánuje i do měst bez letiště

Virgin Galactic není jedinou entitou Bransona, která se vesmírem zabývá. Dceřiná firma jménem Virgin Orbit chce v budoucnu do vesmíru vypouštět satelity, a to vskutku originálním způsobem. Z křídla modifikovaného Boeingu 747-400 se za letu bude odpojovat 21 metrů dlouhá raketa Launcher One, která náklad ponese na oběžnou dráhu.

Bezos versus Branson

K provozování komerčních suborbitálních letů (tedy takových, kdy se raketa dostane na hranici vesmíru a volně spadne zpět k Zemi) se však chystá také Jeff Bezos s jeho entitou Blue Origin. Ta je ještě o čtyři roky starší než Virgin Galactic a její lety v raketě New Shepard a modulu s panoramatickými okny budou cenově v podobné relaci jako Virgin Galactic. Blue Origin však ještě žádné oficiální datum prvního pilotovaného letu nezveřejnilo.

Jeff_Bezos_Pad

Foto: Virgin Galactic, Blue Origin

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Potravinový e-shop Košík.cz nabízí nově rodinám s dětmi dopravu zdarma a až 5 % z nákupu zpět

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik.cz
0Zobrazit komentáře

Máme tu nový měsíc a s ním i pokračující souboj mezi dvěma největšími tuzemskými online obchody s potravinami. Zatímco Rohlik.cz tento týden představil spolupráci s další populární pražskou pekárnou, konkurenční Košík.cz spustil službu Benjamímek, která cílí na rodiče s dětmi a přináší jim několik výhod. Na Rohlíku už přitom podobná služba funguje přes dva roky.

Podle Košíku tvoří polovinu jeho B2C tržeb právě rodiny s malými dětmi, které začínají nakupovat potraviny na internetu stále více. Online supermarket patřící do e-commerce skupiny Mall Group se proto rozhodl reagovat a nabízí rodičům možnost vstupu do klubu Benjamínek, v němž poskytuje dopravu zdarma, osobní slevy na dětský sortiment a až 5% cashback.

benjaminek-kosik

Do klubu se může přihlásit jakýkoliv uživatel, jedinou podmínkou je, že každý měsíc utratí minimálně 100 korun v kategorii dětského zboží. Poté je možné v rámci Benjamínku objednávat zboží od pondělí do pátku mezi 9. a 16. hodinou s dopravou zdarma a rodiče pravidelně obdrží slevy až do výše 30 procent na 50 položek z dětského sortimentu, tedy například plenky, dětskou výživu nebo výbavičku. Některé speciální akce a produkty mimo klub Benjamínek vůbec nebudou k dispozici.

costa-coffee-clever-cup

Přečtěte si takéCosta Coffee představilo chytrý hrnek, se kterým můžete za kávu rovnou zaplatitCosta Coffee představilo chytrý hrnek, se kterým můžete za kávu rovnou zaplatit

Vedle dopravy zdarma pak navíc členové dětského klubu Košíku dostanou 2% cashback v kreditech a v případě nákupu přes službu Twisto další 3 %. Partnery klubu Benjamínek se staly značky jako Pampers, Nutrilon nebo Sunárek a Košík je plánuje rozšiřovat o další dodavatele.

Podobné jako vejce vejci

„Dětský klub je jen další z řady vylepšení, která jsme našim uživatelům v posledních týdnech přinesli. Košík.cz tu je jednoduše pro všechny. Mámy, tátové a jejich děti zároveň patří mezi naše nejdůležitější zákazníky. Tvrdě jsme pracovali na cenotvorbě, abychom zajistili opravdu bezkonkurenční ceny. Víme totiž, že i pár korun méně za každou plenku může domácnosti s dětmi výrazně pomoci,“ zmiňuje ředitel Košíku Tomáš Jeřábek, který v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch hlásil, že nedává smysl, aby v Mall Group stavěli druhý Rohlik.cz.

tomas_jerabek-kosik

Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz

Přitom když se podíváme na novinku jeho e-shopu v podobě klubu Benjamínek, jde prakticky o totožnou službu, jako je dětský klub Rohlíček, který na konkurenčním Rohlik.cz funguje už více než dva roky. Rohlíček je pro nastávající rodiče a rodiče s dětmi do 4 let, kteří mají od pondělí do čtvrtka mezi 10. a 16. hodinou dopravu zdarma, 2% (s Twistem až 5%) cashback v kreditech a nechybí ani speciální nabídky.

„Někdy to může vypadat, že Rohlík kopírujeme, ale podle mě jde jen o logické vyústění změn, které v Košíku po mém příchodu nastaly. (…) Vzhledem k tomu, že si jsou obě firmy natolik podobné, tak by bylo překvapující, kdybychom tyto bazální nápady neměli stejné,“ komentoval v listopadu důvod, proč se na obou e-shopech objevují často velmi podobné služby, šéf Košíku.