V Česku se loni registrovalo téměř tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, nejvíce Volkswagen e-Golf

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

volkswagen-e-golf2
0Zobrazit komentáře

Automobilový průmysl by měl v následujících letech, respektive desetiletích projít zásadní proměnou. Už mnoho významných automobilek vyhlásilo boj spalovacím motorům, místo kterých hodlají začít nasazovat především elektrické motory a do svých vozidel vkládat baterie. V některých zemích je už tento trend vidět i na silnici, ale v České republice je zatím podíl elektromobilů stále velmi malý.

Na počet elektromobilů a plug-in hybridů v Česku se lze dívat dvojí optikou. Jedna věc je celkový podíl těchto vozidel na celém vozovém parku, který je stále minimální, ale zajímavější je sledovat meziroční růst v počtu registrací. Podle analýzy Centra dopravního výzkumu se totiž u nás loni registrovalo celkem 703 osobních elektromobilů, což značí meziroční nárůst registrací o 82 %. V roce 2017 jich bylo registrováno 387.

Podle Centra dopravního výzkumu bylo od ledna do prosince loňského roku v České republice registrováno v Centrálním registru vozidel celkem 981 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, přičemž elektrická vozidla u nás prodávalo už 17 automobilek. Na všech registrovaných osobních vozech se nicméně elektromobily v loňském roce podílely pouze z 0,38 %. Zajímavější pak proto může být srovnání u podílu elektroaut v rámci jednotlivých automobilek.

porsche-panamera-plug-in-hybrid

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Pokud nepočítáme Teslu, jejíchž aut bylo podle Centra dopravního výzkumu loni v Česku nově registrovaných 85 a která vyrábí pouze elektromobily, tak nejzajímavější byla situace u Porsche. Auta s elektrickým pohonem této značky se na všech nových registracích v Česku podílela již ze 6,7 % a můžeme očekávat další růst, i proto, že se Porsche chce spalovacích motorů, minimálně těch dieselových, úplně zbavit. Další pak jsou automobilky Smart (6,0 %), Jaguar (4,7 %), BMW (3,3 %), Mini (2,6 %), Nissan (2,5 %) a Volvo (2,3 %).

V absolutních číslech nicméně vede německý Volkswagen, jehož elektromobilů bylo loni v Česku registrováno celkem 308. Dále je BMW s 89 elektrovozy, Tesla (85) a Hyundai (42). Nepřekvapí tedy, že s téměř 27% podílem na poli osobních elektromobilů dominoval Volkswagen e-Golf, který ke 260 čistým elektromodelům přidal 4 plug-in hybridní verze. Druhé se umístilo BMW i3 (89 + 35) a Nissan Leaf (123).

mhd-google-maps-praha

Přečtěte si takéPraha otevřela data o hromadné dopravě. V Google Mapách už najdeme i zpoždění a mimořádnosti na trasePraha otevřela data o hromadné dopravě. V Google Mapách už najdeme i zpoždění a mimořádnosti na trase

Právě BMW i3 mělo nejvíce prodaných plug-in hybridů (35), tedy vozů, které kombinují spalovací a elektromotor, ale lze je nabíjet ze zásuvky. Druhý plug-in hybrid v pořadí bylo Porsche Panamera (25), další Volkswagen Passat (22) a Volvo XC90 (22). Všechny tyto vozy kombinují elektromotor s benzinovým motorem. Jediná výjimka, která se loni v Česku v jediném exempláři registrovala, bylo nové Audi Q7 e-tron quattro, kombinující elektromotor a diesel. Jedná se o první TDI plug-in hybrid s permanentním pohonem všech kol. Audi již nicméně má i své první plně elektrické SUV.

bmw-i3

BMW i3

V České republice se v loňském roce podle Svazu dovozců automobilů registrovalo přes 261 tisíc automobilů, přičemž celkově je u nás registrováno více než 5,7 milionu osobních vozidel. Odhaduje se, že na českých silnicích aktuálně jezdí zhruba necelých 2 200 elektromobilů. Stále více se tak ještě prodávají hybridy, které nelze dobíjet přímo ze zásuvky, ale pouze při samotné jízdě a brzdění. Těch se u nás loni prodalo více než 4 tisíce. Prozatím se tedy nemůžeme rovnat například Norsku, které patří v elektromobilitě na světovou špičku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

BMW spolu s The North Face ukázalo futuristický obytný příves na kempování, který je voděodolný

bmwcamper
0Zobrazit komentáře

V uplynulém týdnu se v americkém Las Vegas uskutečnila jedna z největších technologických konferencí CES, na které pravidelně přední společnosti představují technologické novinky z mnoha oblastí. Trochu netradiční ovšem z tohoto pohledu může být kemping, který je sice obecně velmi oblíbený, ale moc pokročilých tech novinek se pro něj nevyvíjí.

BMW se proto ve spolupráci s výrobcem sportovního vybavení a oblečení The North Face rozhodlo vytvořit futuristickou představu obytného vozu, který bude chytře kombinovat to nejlepší od obou společností. Jedná se o relativně malý obytný vůz pro dvě osoby, který využívá novou technologii The North Face s názvem Futurelight pro svou základní konstrukci, jež zajišťuje dva základní aspekty – voděodolnost a zároveň vzduchovou prodyšnost, a to i přesto, že jsou v konstrukci malé dírky, jimiž může vzduch plynout.

Na designu pracovaly obě společnosti, miniaturní obytný vůz tak nabízí vzhled geodetické kopule s přetaženým materiálem po jejím celém potvrchu, což zajišťuje zmíněnou voděodolnost. Ta je s ohledem na prodyšnost vzduchu naprosto zásadní a má být hlavním odlišovacím prvkem od konkurenčních alternativ.

bmwcamper2

Celá konstrukce je napojena na speciální pohyblivou platformu se dvěma masivními koly, která je zakončena tažným zařízením pro připojení k vozidlu. BMW a The North Face představily celou koncepci na konferenci zákazníkům ve virtuální podobě, konkrétně jim ve virtuální realitě umožnily prohlídku exteriéru i interiéru obytného přívěsu v mrazivém prostředí.

Trochu nezvyklé představení mělo kompenzovat fakt, že koncept onoho přívěsu ještě není plně hotov a nebyl tak na místě přítomen. Zatím není jasné, zda se společnosti do dalšího vývoje a reálné výroby podobného vozítka pustí, nicméně The North Face oznámil, že nový materiál bude součástí produktů společnosti již na podzim letošního roku. Navíc obě firmy potvrdily, že by se nemělo jednat pouze o oblečení a potřeby pro kempování, což může naznačovat i větší přesah do automobilového průmyslu.

bmwcamper4
bmwcamper3