Disney dokončilo miliardovou akvizici 21st Century Fox. Nově mu patří i Simpsonovi, Deadpool nebo X-Men

bob-iger

Foto: MasterClass

Bob Iger

0Zobrazit komentáře

Souboj mezi stávajícími streamingovými platformami jako Netflix či Hulu a tradičními hráči nabírá na obrátkách. Disney oficiálně dokončilo akvizici mediálního obra 21st Century Fox, za který zaplatilo 71 miliard dolarů, a významně rozšíří své již tak početné impérium. Pod Disney bude nově patřit celé filmové studio, včetně kompletní produkce filmů a seriálů pod 20th Century Fox, americká televizní stanice Fox nebo 30 procent ve zmíněné streamingové službě Hulu.

To vše se připojí k již tak ceněným aktivům, jako je společnost Lucasfilm se sérií Star Wars, všechny filmy od Marvelu, Pixar pro animované snímky jako Toy Story nebo Hledá se Nemo, zábavní parky Disneyland či množství televizních stanic, včetně například National Geographic. Mezi další významné značky, které Disney získá, patří například série Avatar, X-Men nebo oblíbený seriál Simpsonovi a komiksový Deadpool, který rovněž sklidil velký úspěch.

Právě u X-Menů a Deadpoola se spekuluje o tom, zda se v budoucnu díky obří akvizici neobjeví ve veleúspěšném marvelovském univerzu plném superhrdinů, z něhož aktuálně boduje v kinech Captain Marvel a již za pár týdnů dorazí i velmi očekávaný titul Avengers: Endgame. Právě závěrečný díl ze série Avengers by mohl v kinech opět lámat rekordy jako jeho předchůdce Infinity War, což je zajímavé i v novém spojení s 21st Century Fox.

centuryfox

Legendární logo ve znělkách produkce od 20th Century Fox

Díky obří akvizici by totiž Disney mohlo dosáhnout až na 40procentní podíl na americkém kinotrhu, což jinými slovy znamená, že by Disney z celkových tržeb domácích kin bralo necelou polovinu. Už nyní byla pozice Disney dominantní, i díky výše zmíněným titulům mu patřilo zhruba 30 procent a v loňském roce vykázalo rekordní příjmy ve výši 3 miliard dolarů, ale ve spolupráci s dalšími filmovými poklady Foxu by to mohlo být ještě víc. V roce 2018 podle USA Today samotný Fox utržil téměř 1,3 miliardy dolarů a celosvětové příjmy by Disney a Foxu daly dohromady závratných 10,2 miliardy dolarů.

Z Disney to tak zároveň dělá nepřítele číslo jedna zavedeným streamingovým službám, které standardně svou produkci jinam než na vlastní službu samotnou neuvolňují. Disney totiž bude mít obojí a může z toho těžit především ve spojitosti s vlastní chystanou streamingovou platformou Disney+, která má přijít na trh ještě letos a slibuje hned několik zásadních taháků.

satya-nadella-microsoft

Přečtěte si takéMicrosoft vkládá miliardy korun do programu na řešení světových problémů za pomocí umělé inteligenceMicrosoft vkládá miliardy korun do programu na řešení světových problémů za pomocí umělé inteligence

Předně, Disney+ bude obsahovat kompletní kolekci filmů z produkce Disney již od dvacátých let minulého století, včetně mnoha klenotů, které jsou pro veřejnost uvolňovány pouze jednou za velmi dlouhou dobu a jinak jsou střeženy v pomyslném trezoru, jak tomu sama společnost říká.

Spojme si to s tím, že chce Disney omezit dalším streamingovým službám licencovaný obsah v podobě vlastních filmů či seriálů, a máme na světě produkt, který může zásadním způsobem změnit aktuální podobu trhu. Dojít by navíc mohlo k dalším akvizicím, spekuluje se, že by Disney mohlo koupit i zbývající část „konkurenční“ streamingové služby Hulu, ve které po akvizici 21st Century Fox vlastní 30% podíl. Potenciální miliardová akvizice by mohla přistát i na stole televizního hráče Roku, který funguje jako chytrá televize přes USB klíčenku.

igermurdoch

Foto: Disney

Bob Iger, šéf Disney, a Rupert Murdoch, výkonný předseda 21st Century Fox

Se změnou vlastníka jsou nicméně spojeny i četné problémy. Mimo jiné propouštění zhruba tří tisíc zaměstnanců z aktiv Foxu a spojování relativně velmi odlišných firemních kultur, což se již hodně podobně velkým společnostem v minulosti po akvizicích stalo osudným. A zatímco Disney bude mít nyní plné ruce práce, rodina miliardáře Ruperta Murdocha, která vlastnila prostřednictvím trustu množství akcií 21st Century Fox, si po akvizici mne ruce.

Jeho celkem šest dětí získá dle magazínu Bloomberg přibližně 12 miliard dolarů, které si na základě podmínek trustu rozdělí. Stanou se tak z nich téměř ze dne na den miliardáři. Samotný Rupert Murdoch a jeho jmění se sníží z 19,3 miliardy dolarů na zhruba 7,3 miliardy. Fox Corporation si nicméně stále ponechává svůj vlastní televizní byznys, do Disney putují povětšinou pouze sportovní kanály. Lachlan Murdoch, jeden ze synů Ruperta Murdocha, pak nově povede společnost z pozice CEO.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Po Facebooku vstupuje do nákupů ve velkém také Instagram. Kupovat zboží půjde přímo v aplikaci

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

instagram-checkout4
0Zobrazit komentáře

Už to nějakou dobu bylo na spadnutí a Instagram nyní opravdu spouští na své sociální síti kompletní nákupní platformu, díky které půjde objednávat a platit za zboží přímo na Instagramu. Jakmile tak uvidíte u své oblíbené značky nový kus oblečení, který vás zaujme, kliknete na něj, vyplníte potřebné údaje a máte nakoupeno. Prozatím bude tzv. Checkout dostupný pouze pro americké zákazníky, ale do budoucna by se z něj mohla stát celosvětově významná věc.

O tom, že není dobré brát nákupní funkci na Instagramu na lehkou váhu, svědčí už seznam 23 značek, které jsou na startu připraveny přímo přes sociální síť své produkty prodávat. Najdeme mezi nimi obry jako Adidas, Burberry, Dior, Nike, H&M, Zara, Prada či Michael Kors a další značky budou přibývat.

instagram-checkout2

Přestože si Instagram bere od svých partnerů z každého prodeje provizi, je to pro největší módní či kosmetické značky zajímavé. Na Instagramu mají desítky milionů sledujících a zejména pro mladší generaci je stále přirozenější nakupovat přímo z mobilních telefonů. Možnost označovat produkty na Instagramu již bylo možné nyní, ale pro jejich nákup byla třeba odejít na web příslušné firmy.

Právě to představovalo jednu z největších překážek, protože procento dokončených nákupů pak bylo mnohem menší, než kdyby si mohli uživatelé vše naklikat a objednat v rámci jedné aplikace. To se nyní mění s funkcí Checkout, kdy jen poprvé vložíte jméno, e-mail, adresu a také platební údaje, které budou podle Facebooku, pod něhož Instagram patří, zatím uloženy pouze pro využití na nákupy na Instagramu. V dalších nákupech už máte vše připravené a nakupujete ještě pohodlněji.

facebook-mark-zuckerberg

Přečtěte si takéFacebook zažil bouřlivé týdny a snaží se směřovat do nové budoucnosti. Otěže pevně drží Mark ZuckerbergFacebook zažil bouřlivé týdny a snaží se směřovat do nové budoucnosti. Otěže pevně drží Mark Zuckerberg

Samotný Facebook je ovšem v celé věci rovněž velmi významný hráč. Nakupování totiž hraje v budoucnosti celé sociální sítě a jejích přidružených aplikací, kam patří i Messenger a WhatsApp, důležitou roli. Ostatně v Česku již rok a půl na Facebooku funguje tržiště Marketplace, které je konkurencí pro tradiční české portály jako Bazoš, Sbazar nebo Aukro a také Letgo, které již brzy v České republice skončí. Byť to nemusí být hlavní důvod jeho konce, tlak Facebooku je i na tomto trhu stále větší.

instagram-checkout1

„Checkout je jen jedna část našeho dlouhodobého investování do nakupování. Jsme nadšeni, že můžeme letos představit ještě více způsobů, jak si mohou lidé na Instagramu užít nakupování,“ komentuje novinku Facebook. V následujících měsících tak můžeme očekávat jak rozšiřování služby o další partnery, tak také její postupnou expanzi do dalších zemí, byť o ní zatím Instagram konkrétně nemluví.