IKEA v srpnu po roce zavře svůj pop-up obchod v centru Prahy. Denně jím projde tisíc lidí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ikea-popup-praha2

IKEA Point ukazuje inspiraci pro obývací pokoje

0Zobrazit komentáře

Když jsme v lednu minulého roku informovali o chystaném pop-up obchodu švédského nábytkářského giganta IKEA v Praze, zmiňovali jsme, že se jeho přítomnost očekává na jeden, maximálně dva roky. IKEA tento plán nyní potvrzuje a IKEA Point na Václavském náměstí své dveře zákazníkům otevře naposledy na konci srpna tohoto roku. Od loňského září jím denně procházelo okolo tisícovky návštěvníků.

Koncept pop-up obchodu je v zásadě marketingovou strategií, kdy prodejce své zboží nabídne v nějakém specifickém prostoru po omezenou dobu, aby zvýšil povědomí o vlastní značce a ideálně aby se i nějak zapojil do tamějšího sociálního nebo kulturního dění. IKEA Point tedy není klasickou prodejnou firmy, ale hlavně místem pro nabrání inspirace a konzultace svých projektů s odborníky. Proto bylo podstatnou součástí obchodu také plánovací studio a kavárna.

Lídr projektu IKEA Point Peter Tichý říká, že pražský obchod tuto roli úspěšně splnil a společnost, obohacená o nové poznatky z netypického prodejního místa, se tak může posunout dále. S novým formátem obchodu byla podle interního průzkumu většina zákazníků IKEA velmi spokojená, a to ať už v ohledu samotného prostoru a jeho atmosféry, tak v přístupu zaměstnanců a specialistů. Naopak jim scházelo výdejní místo pro internetový obchod a možnost zakoupení doplňků do bytu.

ikea-popup-praha1

IKEA v současnosti patří k nejúspěšnějším prodejcům nábytku jak ve světě, tak v Česku, kde loni vydělala téměř miliardu korun a její obchodní domy navštívilo přes 10 milionů lidí. Právě dočasné projekty jako IKEA Point mají sloužit k dalšímu rozvoji firmy a dostupnosti jejích produktů i mimo několik velkých obchodních domů mimo centra měst. Proto tuzemské zastoupení švédské firmy zvolilo pro svůj první pop-up obchod Václavské náměstí, tedy úplné centrum hlavního města.

„Našim současným i novým zákazníkům chceme umožnit, aby pro ně IKEA byla dostupná v místě i čase, kdy to potřebují. Víme, že 80 % našich zákazníků začíná svůj nákup on-line, a současně víme, že osobní návštěva IKEA, ať už v podobě klasického obchodního domu či jiném formátu, během nákupu stále hrají důležitou roli. Jsou totiž při zařizování domácnosti zdrojem inspirace a informací,“ uvedla generální ředitelka IKEA pro Česko, Maďarsko a Slovensko Mounia El Hilali Acherkouk Yakhlef.

letgoapp

Přečtěte si takéV Česku a na Slovensku náhle končí prodejní aplikace Letgo. Fungovat bude jen do konce březnaV Česku a na Slovensku náhle končí prodejní aplikace Letgo. Fungovat bude jen do konce března

IKEA si je prý vědoma toho, že zájem o skandinávský design nejen v České republice roste, a proto bude nyní veškeré nabrané zkušenosti s prvním pop-up obchodem vyhodnocovat, aby mohla rozhodnout o dalších krocích. Zda otevře další podobný Point na jiném místě v Praze nebo snad i v jiném městě, zatím ovšem neprozradila.

ikea-popup-praha13

Příští měsíc měla IKEA zároveň uvést další chytrý doplněk do domácnosti v podobě rolet ovládaných na dálku, kvůli práci na vylepšování firmwaru se však jejich dostupnost přesouvá až na druhou polovinu letošního roku, jak informoval magazín The Verge. Díky tomu bude ovšem od začátku dostupná možnost ovládat rolety pomocí aplikace IKEA Trådfri, přes níž se již ovládají i chytré žárovky od IKEA, a využít tak k tomu i hlasové asistenty Alexu, Siri nebo Google Assistant.

Navíc to nemá být zdaleka jediné chytré zařízení – na příští rok švédský obr chystá inovativní závěsy, které čistí vzduch, a již letos v létě představí novou řadu reproduktorů ve spolupráci s firmou Sonos.

ikea-shades2

Foto: IKEA

Chytré rolety od IKEA lze ovládat ovladačem nebo aplikací

V Česku a na Slovensku náhle končí prodejní aplikace Letgo. Fungovat bude jen do konce března

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Prodejní aplikace Letgo

0Zobrazit komentáře

Přišlo to jako blesk z čistého nebe a bez varování, ale od dubna přestává v České republice, na Slovensku a v dalších zemích fungovat prodejní aplikace Letgo, která si za pár let získala značnou popularitu. Co je na celé věci ještě podivnější, je způsob, jakým původem americké Letgo svůj odchod z několika trhů střední a východní Evropy komentuje. Na webu jen vyvěsilo oznámení, že od příštího měsíce už nebude k dispozici.

Prodejní služba Letgo by měla mít v České republice přes dva miliony uživatelů, přičemž podle oficiálních čísel za loňský rok je jich více než 1 milion měsíčně aktivních. Drtivá většina uživatelů využívala především mobilní aplikaci, přes kterou šlo velice snadno a rychle prodat jakékoliv zboží. Letgo se zaměřovalo především na obchody v blízkém okolí a patřilo na většině trhů, kde fungovalo, mezi nejrychleji rostoucí aplikaci svého druhu, a to jak na iOS, tak na Androidu.

Populární prodejní službu v roce 2015 založili Alec Oxenford a Jordi Castello, k nimž se pak přidal ještě Enrique Linares, a za tu dobu si ji po celém světě stáhlo přes 75 milionů uživatelů. Letgo se navíc dařilo i na poli financování. Během let vybrali podle Crunchbase na pěti investičních kolech celkem 975 milionů dolarů. Posledních 500 milionů dolarů z loňského roku posunulo hodnotu Letgo zhruba na 1,5 miliardy dolarů.

letgo-founders

Zakladatelé Letgo Alec Oxenford, Enrique Linares a Jordi Castello

Proto je nyní zpráva o tom, že Letgo zavírá své aktivity na svých středoevropských trzích poměrně překvapivá. Uživatelé v České republice, na Slovensku, ve Slovinsku nebo Chorvatsku od včerejšího dne na webu Letgo najdou následující sdělení: „Je nám líto, ale Letgo nepřijímá nové inzeráty a po uplynutí tohto měsíce nebude Letgo ve vaší zemi k dispozici.“

Významnou zprávu o ukončení celé služby nedoprovází žádné oficiální podrobnější vyjádření a mluvčí Letgo Jonathan Lowe nakonec pro CzechCrunch uvedl jen následující: „Mohu potvrdit, že po skončení tohoto měsíce Letgo nebude v České republice fungovat. Nad rámec toho nebudeme situaci komentovat.“

netflix-bear-grylls-you-vs-wild

Přečtěte si takéNetflix naváže na úspěšný Black Mirror dalším interaktivním seriálem s dobrodruhem Bearem GryllsemNetflix naváže na úspěšný Black Mirror dalším interaktivním seriálem s dobrodruhem Bearem Gryllsem

Dept Q

Přečtěte si takéNa Netflixu vyšla skvělá krimi novinka od tvůrce Dámského gambituNa Netflixu vyšla novinka od tvůrce Dámského gambitu. Oddělení Q je skvělá kriminálka o duši detektiva

Do konce března je ještě možné na českém Letgo uzavírat obchody v rámci již vystavených inzerátů, ale nové inzeráty již na platformu nahrát nejdou. Od dubna by pak měla služba včetně mobilní aplikace přestat fungovat úplně. Podle informací CzechCrunche zatáhli za brzdu investoři, mezi něž patří například Naspers či Accel a kteří se rozhodli odejít ze střední Evropy a dalších okolních trhů, aby se mohli soustředit zejména na rozvojové země.

letgo-konec

Zdá se, že Letgo zůstává funkční například v Nizozemsku, Turecku, Norsku, Itálii, Portugalsku či Španělsku, kde se prozatím neobjevilo podobné oznámení jako na českém a dalších webech, ale není vyloučeno, že se bude strategie firmy se sídlem v New Yorku a Barceloně nadále měnit. Odchod z České republiky je překvapivý i z toho důvodu, že Letgo tu v loňském roce rozjelo významnou marketingovou kampaň pro získání dalších uživatelů, která běžela v televizi, rádiu, outdooru i na internetu a zapojení do ní byli i influenceři v čele s Leošem Marešem.