Soupeř Tesly na poli elektrokamionů Nikola představil moderní vodní skútr s elektrickým pohonem

Filip HouskaFilip Houska

nikola-wav-4

Foto: Nikola

Elektrický skútr Nikola WAV

0Zobrazit komentáře

Elektrifikace dopravních prostředků zažívá v poslední době velký boom, a to především proto, že na tuto vlnu budoucnosti začíná naskakovat čím dál více společností. Nemusí však jít pouze o automobilky, ale například i výrobce motorek, letadel (ať už dopravních nebo vyhlídkových) nebo lodí. Konkrétně vodní přeprava je v ohledu elektropohonu velmi zajímavá a své slovo v ní chce mít i ambiciózní americká firma Nikola, která se proslavila specializací na elektrické, bezemisní kamiony s vodíkovým pohonem.

Právě Nikola nově rozšířila své vedlejší produktové portfolio Powersports, v rámci kterého dosud nabízela speciální elektrická offroadová vozítka na způsob bugin, o takzvaný Water Adventure Vehicle (WAV), jinak řečeno vodní skútr s moderním, modro-černým provedením. A jak je u Nikoly zvykem, i tento stroj má být založen výhradně na elektrickém pohonu.

Zatím však nejsou známy bližší informace o jeho kapacitě, respektive výkonu a výdrže na jedno nabití. Ví se jen, že bude mít rychlý, instantní zátah, což je pro elektromotory, které okamžitě dosahují maximálního točivého momentu, typické.

nikola-wav-1

Nikola WAV

Nikola ale v plné kráse odhalila alespoň samotný design WAV, které si zákazníky s touhou brázdit vody na sportovním vodním skútru s futuristickými prvky rozhodně najde. Velkou inspirací pro vývoj tohoto prostředku byl totiž wakeboard, což lze poznat především ze zadní části, která je oproti běžným vodním skútrům o něco plošší. Firma ostatně tento elektroskútr prezentuje jako vůbec první model založený na „wakeboardové architektuře“.

tesla-service2

Přečtěte si takéTesla v Praze otevřela svůj první český servis. Majitelé elektromobilů Tesla už nemusí za hraniceTesla v Praze otevřela svůj první český servis. Majitelé elektromobilů Tesla už nemusí za hranice

Celkový vzhled zajímavě dotváří i zadní osvětlení, které tvoří plynulou linku, motorkové reflektory vepředu a sportovní pojetí sedaček, respektive prostoru pro řidiče a spolujezdce. Třešničkou na dortu je integrovaný displej na palubovce, jenž má být dle slov Nikoly „nejvyspělejší v průmyslu“. Jeho podobu však nezveřejnila.

Logicky má pak WAV mít také ochranu proti vodě, konkrétně IP68, což by mělo zabraňovat nejen navlhnutí veškerých elektrických součástek, ale také minimálně 30 minut odolávat vodě při případném plném potopení v hloubce okolo 1,5 metru.

Zájemci si počkají

Podobně jako některé detaily samotného skútru je neznámá i jeho cena. Nikola vyzývá zájemce k tomu, aby si WAV na oficiálním webu rezervovali s tím, že dorazí někdy v roce 2020. Do této doby by se pak mělo vyrojit více informací, z nichž by bylo možné usoudit, jestli na poli elektrických vodních skútrů dokáže odolávat konkurenci.

Výrobců s podobným zaměřením sice moc není, ale za zmínku stojí minimálně Electrojet od maďarské firmy Narke, který vedle poutavého vzhledu nabízí dojezd okolo 90 minut na jedno nabití, pokročilý displej a maximální rychlost až 55 km/h.

nikola-wav-2

Nikola WAV

nikola-wav-electric-pwc-6

Nikola WAV

narke-electrojet

Narke Electrojet

Foto: Nikola; Narke

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Uber pro orgány. Americká univerzita vyvinula dron usnadňující přepravu orgánů pro transplantaci

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Kidney Drone 2

Foto: Joseph R. Scalea

Dron pro doručování orgánů

0Zobrazit komentáře

Plně automatizované drony se v posledních letech testují ve stále více odvětvích. Nedávno proběhly například první lety v přístavu, v Austrálii začaly drony doručovat balíčky a začínají se používat také v zemědělství nebo v záchranářství. Zdá se, že možnosti užití malých bezpilotních letounů, jsou prakticky neomezené. Potvrzuje i to první let dronu doručujícího orgány, který do lékařského centra Marylandské univerzity k transplantaci dopravil ledvinu.

Trina Glispyová, 44letá ošetřovatelka z amerického Baltimoru, v roce 2011 zjistila, že jí selhávají ledviny, a od té doby musí třikrát týdně chodit na dialýzu. Ta jí sice umožňuje přežít i s nefunkčními ledvinami, ale je to pro tělo velmi náročný proces a očekávaná délka života se v takových případech odhaduje průměrně jen na pět až deset let. V době, kdy dostala zprávu o kompatibilním dárci, už v možnost transplantace po osmi letech čekání přestávala Trina Glispyová věřit.

Roli hraje každá minuta

Její případ byl ovšem ojedinělý ještě něčím jiným. Trině totiž ledvinu k transplantaci doručil dron na vzdálenost pouhých necelých pěti kilometrů a jeho tvůrci první takový případ na celém světě považují za zásadní krok ve snahách o zrychlení procesu extrémně citlivého na čas a efektivitu. Před prvním ostrým pokusem bylo provedeno 44 testovacích letů s celkovým časem 700 hodin. Doprava reálného orgánu zahrnovala překlenutí logistických a regulačních překážek s tím spojených a další vývoj se tak může zaměřit na zvyšování vzdálenosti a rychlosti přepravy.

https://www.youtube.com/watch?v=RNYCCbCpAlM

Dron pro dopravu orgánů k transplantaci vytvořil tým pod vedením doktora Josepha R. Scaley z Marylandské univerzity, který je při jeho vývoji veden hlavně frustrací z neefektivní přepravy orgánů. Jakmile je totiž jakýkoliv orgán extrahován z lidského těla, okamžitě začne ztrácet kvalitu a čas, o který může prodloužit život svému příjemci. Nejextrémnější případ v jeho paměti je doručení ledviny z Alabamy, jež trvalo 29 hodin. Podle slov Scaley by příjemce ledviny mohl mít až o několik let delší život, kdyby doprava trvala o dvacet hodin méně.

I když se orgány dostanou k příjemcům včas a dárců je v současnosti zatím nejvíce v americké historii, stále poptávka vysoce převyšuje nabídku. Je tedy nutné zajistit, aby se každý darovaný orgán dostal ke svému příjemci nejen co nejrychleji, ale také co nejbezpečněji. Dron jednak nemusí dbát na přehlcenou pozemní dopravu a nebezpečí spojená s jejím rychlým projížděním a jednak je model vyvinutý univerzitním týmem opatřen záložními vrtulemi, motory, bateriemi a také padákem pro případ katastrofálního selhání. Má také monitorovací systém umožňující doktorům v průběhu cesty udržovat přehled o stavu orgánu i letu dronu.

new-facebook

Přečtěte si takéFacebook chystá největší změny za 15 let. Své aplikace přebarví na bílo a upřednostní komunityFacebook chystá největší změny za 15 let. Své aplikace přebarví na bílo a upřednostní komunity

Další výhodou dronu je tak dobrý přehled o stavu cesty a spolehlivý odhad času doručení. To klasický systém přepravy orgánů obvykle neposkytuje. „Umíme vše sledovat v reálném čase, je to jako Uber pro orgány,“ uvedl Joseph R. Scalea pro deník The New York Times. Podle něj je první testovací let důležitým ověřením konceptu a důkazem, že tento nedokonalý systém s doručováním orgánů může projít zásadní inovací. Právě fakt, že drony a s tím související technologie přinesou lékařům aktuální data o stavu převozu, může být klíčový.

Kidney Drone 1

Foto: Joseph R. Scalea

Dron pro doručování orgánů