Airbus hledá inspiraci u dravých ptáků. Nový koncept ukazuje možnou budoucnost nízkoemisních letadel
Elektrický pohon se stává stále častěji využívaným řešením v celé řadě odvětví dopravního průmyslu. Elektromotory přijímají dvoustopé i jednostopé dopravní prostředky a nasazovat je začínají i někteří výrobci plavidel a letadel. Ovšem před společnostmi, které chtějí vyrábět elektrická letadla, stále stojí celá řada velkých obtíží. Jaká by mohla být cesta, nyní nastínil Airbus se svým ptačím konceptem.
Při konstruování letadel hraje jednu z největších rolí váha letadla, která je alfou i omegou úspěchu. Pokud porovnáme váhu klasického leteckého paliva a elektrických akumulátorů, zjistíme, že při stejné váze dá palivo až 48krát více energie, než kterou je možné uložit do současných akumulátorů.
Pokud tedy chceme již nyní vytvářet ekologičtější letadla s elektrickým pohonem, je nutné co nejvíce zapracovat na tvaru samotného letadla a váze použitých materiálů. Jak by mohla vypadat budoucnost nízkoemisních letadel, se pokusil nastínit Airbus se svým konceptem letadla Bird of Prey.
Již při prvním pohledu je jasné, že si letečtí inženýři Airbusu pro inspiraci zašli k nejbližšímu hnízdišti dravých ptáků s dalekohledem v ruce. Koncept totiž zcela jasně evokuje dravého ptáka během plachtění. Airbus při vývoji využíval tzv. biomimetiky, což je přístup, při kterém se inženýři inspirují u živých organismů, jejichž jednotlivé prvky přenášejí do nových technologických řešení.
Je to pták? Je to letadlo?
Trup letadla vyvedený v bronzové barvě sice spíše připomíná rybu než ptáka, ovšem ocas letadla a především křídla jasně poukazují na to, že si inženýři při sledování dělali velice detailní poznámky. Prohnutá křídla jsou zakončena letkami a najdeme na nich hned čtyři vrtule. Ocas letadla je zploštělý a zakončený vějířem v barvách vlajky Velké Británie.
Tento unikátní design by měl podle Airbusu zlepšovat aerodynamické schopnosti letadla. Inženýři zároveň do letadla instalovali unikátní pohonný systém, který je stále ve vývoji. Díky designu i pohonu by měla být spotřeba paliva redukována o 30 až 50 % oproti klasickým letadlům.
„Jednou z priorit celého průmyslu je učinit letectví udržitelnější tím, že se stane čistší, ekologičtější a tišší než kdy dříve,“ uvedl při představení letadla Martin Aston, senior manažer společnosti Airbus a dodal: „Z naší práce na osobním letadle A350 XWB skrze biomimetiku víme, že nám příroda může dát ty nejlepší lekce o designu.“
The ‘#BirdOfPrey’ is taking wing! This sleek new concept takes inspiration from eagles to create a hybrid-electric design with individually controlled feathered wings. We’re always looking for pioneering new ideas – what would your aircraft be inspired by? https://t.co/HOfecb8X06 pic.twitter.com/0zXOr5znJv
— Airbus (@Airbus) July 19, 2019
Airbus představil koncept letadla na Royal International Air Tatto, což je letecká show pořádaná ve Velké Británii. Společnost v současné době nemá v plánu koncept přivádět k životu, ovšem chtěla na něm prezentovat možnosti využití inspirace z říše fauny, odkud čerpala nápady nejen na design letadla, ale také na použité materiály, struktury a systémy.
O tom, jak horečné je snažení výrobců letadel snížit emise na minimum či aplikovat elektrický pohon do letadel, svědčí celá řada projektů větších i menších společnosti. Příkladem může být koncept letadla s unikátním tvarem od Air France-KLM, a hned několik elektrických letounů, mezi kterými nechybí ty od Airbusu a Boeingu, ale i menších výrobců jako je izraelský Eviation, německé Lilium či český startup Zuri.