Za lepší dopravu ve městech. Český startup GoodVision nabírá 26 milionů korun, zapojilo se i Credo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

goodvision-stofan-hrubyInsider

Foto: GoodVision

Spoluzakladatelé GoodVision Daniel Štofan a Lukáš Hrubý

0Zobrazit komentáře

Zlepšování dopravní situace je velké téma ve většině měst. Abyste však mohli skutečně efektivně řídit dopravu a plánovat v oblasti městské mobility, potřebujete vědět nejen to, kolik aut, motorek i cyklistů nebo chodců ulicemi projede, ale i množství informací o chování této dopravy. Přestože žijeme v 21. století a mnoho obcí se ohání termínem smart city, i základní počítání provozu se často provádí manuálně.

To je však teprve začátek. Jedna věc je, že dnes často pověření pracovníci sedí u kamerových záznamů a počítají auta, nebo dokonce stojí na ulici se sčítačem v ruce. To samo o sobě není příliš efektivní, ale především se při této činnosti nedokáže vytěžit spousta dalších zásadních dat, bez kterých se dopravní situace zlepšuje jen stěží.

Přesné trajektorie dopravy v čase a prostoru, rychlost dopravy na křižovatkách, agresivita řidičů, rozestupy mezi vozy, doba průjezdu jednotlivých dopravních prostředků. To je jen část informací, které potřebují dopravní modeláři nebo analytici získat, aby mohli celou dopravní situaci optimalizovat.

Inovace pro dopravní modeláře

Pracovník v terénu ani u videa nemá šanci všechny tyto detailní statistiky a data manuálně zaznamenat a dosud neexistovalo žádné pracovní prostředí, v němž by mohli dopravní modeláři efektivně pracovat. S řešením pro neutěšený stav zamrzlého oboru se tak rozhodl přijít produktový manažer v oblasti umělé inteligence Daniel Štofan, který spolu se zkušeným softwarovým architektem Lukášem Hrubým před dvěma lety založil startup GoodVision.

goodvision-drone-scene-21

Foto: GoodVision

GoodVision sleduje nejen auta, ale také chodce, nákladní auta, dodávky, motorky, kola, autobus nebo dokonce zvíře

Výsledkem je unikátní online platforma GoodVision Video Insights, díky které mohou dopravní inženýři provádět veškeré své datové analýzy na jednom místě a místo manuální práce se více zaměřovat na svou profesi. Problém je totiž často nejen v tom, že měření dopravy v mnoha případech probíhá manuálním sčítáním nebo ruční analýzou videa, ale také v tom, že každou část celého procesu zpracovává někdo jiný.

„Platforma GoodVision je vůbec prvním řešením, které poskytuje ultrarychlé zpracování obrovského množství video dat, bezkonkurenční přesnost ve všech geografických a povětrnostních podmínkách a bohatou sadu funkcí pro dopravní analýzy, které nad daty umožňují provádět úkoly a vyhledávat události, jejichž automatizace byla dříve nepředstavitelná,“ vysvětluje pro CzechCrunch Daniel Štofan.

citymove-app

Přečtěte si takéŠkodovka spouští aplikaci Citymove. Propojí v ní MHD, sdílená kola, taxi i parkování pro efektivnější dopravu v PrazeŠkodovka spouští aplikaci Citymove. Propojí v ní MHD, sdílená kola, taxi i parkování pro efektivnější dopravu v Praze

Online platforma GoodVision Video Insights umí z kamerových záznamů získávat dopravní data automaticky a pro dopravní modeláře tak představuje významnou inovaci. Spočítat a rozpoznat navíc umí vše, tedy nejen auta, ale také chodce, nákladní auta, dodávky, motorky, kola, autobus nebo dokonce zvíře. Po nahrání videa dokáže kompletní analýzu daného provozu zpracovat už za hodinu, což významně zefektivňuje celý proces.

Dokonalý vizuální zážitek

„Jakmile z videa vytěžíme dopravní data, získáte pocit, jako byste byli přímo v dané situaci. Najednou máte plné porozumění toho, co se na ulici děje. Od začátku jsme šli za tím, abychom dokázali poskytnout dokonalý vizuální zážitek o jakékoliv dopravní situaci. Díky nám je teď možné identifikovat vzory v dopravním chaosu,“ vysvětluje Daniel Štofan.

GoodVision dnes pro efektivní práci s dopravními daty využívá přes 600 registrovaných uživatelů po celém světě a českému projektu věří také investoři. V rámci prvního velkého investičního kola do GoodVision vkládají 26 milionů korun (1 milion eur) čeští Credo Ventures a bulharští Neo Ventures. Nové peníze pomohou startupu v expanzi s důrazem na růst ve Velké Británii, kde GoodVision ostatně sídlí.

goodvision-new-generation-app-analyze-screen-21

Foto: GoodVision

Online platforma GoodVision Video Insights

„Řešení GoodVision nemá v rychlosti, spolehlivosti a přesnosti ve svém oboru konkurenci a navíc řeší skutečný problém dopravních inženýrů, kteří potřebují lepší data, jimiž by mohli nakrmit své modely. Dosud přitom využívali lidské sčítače, kteří jsou velmi pomalí a nespolehliví,“ komentuje investici Vladislav Jež z Credo Ventures.

Celá analytická platforma GoodVision je dostupná komukoliv jako SaaS, tedy software jako služba na bázi předplatného. Pro její využití není třeba nic instalovat a nahrát lze jakékoliv vlastní záběry dopravy. Ty pak zpracuje umělá inteligence, kterou v GoodVision vyvinuli, a připraví data pro další analýzy.

metallica_

Přečtěte si takéMetallica v Praze zaválela před více než 70 tisíci diváky. Ze vstupenek darovala 1,8 milionu korun na obědy pro dětiMetallica v Praze zaválela před více než 70 tisíci diváky. Ze vstupenek darovala 1,8 milionu korun na obědy pro děti

Předplatné analytické platformy není nastaveno paušálně, ale podle toho, kolik hodin videa chcete zpracovat a zanalyzovat, nehledě na složitost dopravní scény. V závislosti na zakoupeném balíčku stojí zpracování jedné hodiny záznamu 4 až 15 eur (105 až 390 korun).

Lepší návrhy silnic a křižovatek

Od svého uvedení na trh mají GoodVision ve svém portfoliu vyšší desítky platících firem a denně platforma zpracovává stovky hodin videozáznamu. Obvyklým klientem českého startupu jsou dopravně inženýrské firmy, které potřebují přesná a strukturovaná data pro své analýzy a dopravní průzkumy.

„Výsledkem používání platformy jsou lepší návrhy silnic, křižovatek, modely pro časování semaforů a zejména to, že rozhodnutí o dopravní výstavbě s dopadem na desítky let se už nemusí dělat na základě malých vzorků potenciálně nepřesných dat. Stále zajímavějším tématem je také analýza pěších a kol, která může sloužit pro lepší plánování cyklomobility ve městech,“ doplňuje pro CzechCrunch Daniel Štofan.

Tržby v letošním roce odhadují v GoodVision na desítky milionů korun s tím, že potenciál růstu je vzhledem ke zvyšující se poptávce po automatizaci procesů a zlepšování dopravy obrovský. Pro maximální spolehlivost a účinnost své platformy navíc GoodVision neustále svou umělou inteligenci trénují ohromnou škálou záběrů z kamer z celého světa, a to za každého počasí i denní doby. Výsledkem je, že si umí jejich software poradit s různými situacemi i dopravními prostředky v každém městě.

Získaná data navíc mohou využít nejen plánovači městské mobility či dopravní analytici, ale také třeba specialisté pro měření hlukových studií nebo inženýři pro bezpečnost dopravního provozu pro vyhodnocení rizikových dopravních míst. Platforma GoodVision totiž nejen že identifikuje různé třídy objektů, jako jsou zmíněná auta nebo kola, ale zároveň zachytí veškeré dopravní toky včetně přesných trajektorií a chování vozidel na scéně v prostoru i čase.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina