Elektrické supersporty táhnou. Své by o tom mohl vyprávět mladý zakladatel chorvatského startupu Rimac, jenž si dal před lety za cíl vyrobit superrychlý elektromobil, který zaujme tu nejnáročnější klientelu. Zatímco firma začala s takzvaným Conceptem One, jehož 8 limitovaných kusů se okamžitě vyprodalo, minulý rok už odhalila Rimac C Two, který bude mít ohromných 1 914 koní a cenovku v milionech dolarů.
Stovku má automobil pokořit za pouhé dvě vteřiny a dosáhnout maximální rychlosti kolem 415 kilometrů za hodinu. Právě to zaujalo v letošním roce i automobilky Hyundai a Kia, které do chorvatského Rimacu investovaly celkem 80 milionů eur, respektive přes 2 miliardy korun, a navázaly úzkou spolupráci na vývoji baterií i součástek pro elektromobily. Ještě předtím ale startup upoutal také matadora německých sportovních vozidel, Porsche, které ve firmě loni odkoupilo 10% podíl za 18,7 milionu eur (483 milionů korun).
Důkaz o tom, že Porsche Rimacu bezmezně věří, přináší poslední oznámení, že německá automobilka navýšila podíl ve startupu na 15,5 procenta. Získané prostředky mají firmě Mata Rimaca pomoci v rozšiřování týmu, který dnes čítá již 550 lidí, a také ve vývoji vysokovoltážních baterií a elektrických převodovek, které Rimac dodává i ostatním automobilkám. Startup navíc v roce 2013 vstoupil také do segmentu elekrických kol se svou sesterskou firmou Greyp Bikes.
Přestože se Facebooku v posledních měsících nevyhýbají skandály s porušováním soukromí, nebojí se spustit vlastní seznamku, která nevyhnutelně zasáhne do nejsoukromějších záležitostí, které jeho uživatelé mají.
Službu nazvanou jednoduše Facebook Dating spustila největší sociální síť ve Spojených státech pro uživatele starší osmnácti let a ještě letos ji představí v osmnácti dalších zemích. Start v Evropě je pak plánován na první polovinu příštího roku. Že se Facebook chystá do branže, které doposud dominovaly giganti jako Badoo a Tinder, oznámil už minulý rok a nyní své plány přetavuje v realitu.
Na první pohled se aplikace příliš neliší od zavedených seznamovacích služeb, avšak Facebook se explicitně vyhýbá principu „swipování“, neboli rychlému přejetí prstem pro přijmutí nebo odmítnutí spojení – právě tato metoda proslavila zejména Tinder.
Foto: Facebook
Služba Facebook Dating
Místo toho Facebook Dating sází na to, že uživatelé si budou podrobněji prohlížet profil druhé osoby a budou jí přímo poslat klasický lajk, nebo napíší komentář. Služba bude součástí hlavní facebookové aplikace, ale uživatelé si na ní budou vytvářet separátní profil. Žádná z aktivit v rámci Facebook Dating by se tak neměla dostat na zbytek Facebooku.
To však neznamená, že nebudou sdílena mezi Facebookem a Facebook Dating žádná data. Právě naopak – uživatelé k sobě budou doporučováni na základě společných zájmů, skupin nebo přátel, avšak v aplikaci je možnost vyřadit své přátele z nabízených osob.
Uživatelé také mohou přidat do aplikace přímé propojení na Instagram, který Facebooku rovněž patří, a zobrazit tak svoje fotky podobně, jako je tomu na Tinderu. Na vyžádání je také možné propojit Dating s facebookovými skupinami nebo událostmi. Další synergie zahrnují možnost sdílet detaily o nadcházejícím rande s přáteli.
Foto: Facebook
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg
Manažer nové služby Nathan Sharp pro magazín TechCrunchpotvrdil, že aplikace například nabídne spojení s lidmi ze stejné univerzity, aniž by tuto informaci musela mít jedna z osob v rámci svého separátního datingového profilu. Stačí, že ji mají na Facebooku jako takovém.
Devět tajných lásek
Facebook jde však ještě dále a v rámci funkce nazvané Secret Crush (Tajná láska) dovolí uživateli přidat až devět přátel z Facebooku nebo sledujících z Instagramu. Pokud druhá osoba udělá totéž, aplikace dá oběma vědět a spojí je.
Facebook také přislíbil, že do nové sekce přidá možnost integrovat Stories z Instagramu nebo Facebooku. Chce tím dosáhnout větší autenticity profilu na seznamce, aby se uživatelé nemuseli spoléhat jen na statické profily.
„Proč by někdo věřil Facebooku se svým milostným životem?“ptá se v titulku magazín Mashable. Faktem totiž je, že největší sociální síť světa má s úniky citlivých dat dlouhodobý problém.
Nekončící problémy se soukromím
Jen tento týden vyšlo najevo, že se online nacházela volně dostupná databáze se 419 miliony telefonních čísel spojených s facebookovými účty. Všechny z těchto čísel byly spojeny s unikátním Facebook ID, z něhož se dá odvodit konkrétní jméno. Některé záznamy obsahovaly i pohlaví nebo zemi původu.
Foto: Facebook
Funkce Secret Crush ve službě Facebook Dating
V červenci skončilo šestnáctiměsíční vyšetřování americké Federální obchodní komise (FTC), která udělila Facebooku rekordní pokutu 5 miliard dolarů (114 miliard korun) za opakovaná porušování soukromí uživatel v letech 2017 a 2018, nevyjímaje mediálně známou kauzu Cambridge Analytica. Je však otázka, zda pokuta v takové výši vůbec může něco s Facebookem a jeho nakládáním s uživatelskými daty udělat. Pět miliard dolarů totiž vydělá za tři měsíce.
Na začátku srpna pak vyšel na povrch také únik z dat Instagramu. Jeden z „preferovaných marketingových partnerů Facebooku“ tajně sledoval lokality a Stories milionů uživatelů, jak reportoval magazín Business Insider.
Kolem Facebook Dating se navíc vznáší vícero otazníků. Jak píšeNew York Magazine, Facebook zatím neodpověděl na dotazy, zda bude používat data získaná ve službě Dating k reklamním účelům, nebo zda bude komunikace mezi uživateli oboustranně šifrovaná.
Data jako konkurenční výhoda
Facebook může na trhu online seznamek pořádně zamíchat kartami a akcionářům je tato skutečnost známa – vlastníkovi seznamek Match.com a Tinder také hned po oznámení o spuštění Facebook Dating klesla hodnota o 10 %.
Hlavní výhodou bude pro Facebook množství dat. Nejenom, že bude Facebook Dating vědět o věcech, co přímo uživatelé napíší na svůj separátní profil, ale i všechno mimo něj. Díky tomu bude moci přinášet také přesnější návrhy na potenciální partnery.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.