Škodovka sází na elektrické skútry. Do Prahy jich s novou službou BeRider posílá prvních padesát
V pražských ulicích začne být pořádně těsno. A to nemluvíme o tradiční, často kritické dopravní situaci na hlavních tazích, ale o sdílených dopravních prostředcích, kterým se v Praze daří, a tak neustále přicházejí další. Lidé si už běžně půjčují sdílená auta, kola nebo koloběžky a nejnovějším trendem jsou elektrické skútry. S nimi nyní přichází také Škoda Auto.
Inovační laboratoř mladoboleslavské automobily, Škoda Auto DigiLab, představila novou službu BeRider, která do hlavního města vyšle několik desítek elektrických skútrů. S nimi už v Praze pár měsíců jezdí i konkurenční Revolt a zákazníci tak budou mít na výběr z více variant.
„BeRider podporuje flexibilní a ekologickou dopravu v centru města. Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů Škoda Auto DigiLab,“ popisuje novou službu Andre Wehner, Chief Digital Officer ve Škoda Auto.
To, že se celý její byznys již netočí jen a pouze kolem výroby standardních automobilů a brzy také elektromobilů, dokazuje Škodovka delší dobu. Pro půjčování aut mezi lidmi spustila službu HoppyGo, navázala na ni studentským carsharingem Uniqway a brzy přinese do Česka také mobilní službu CareDriver pro seniory a děti.
Nově chce Škoda nabídnout jednoduchou a bezemisní dopravu po městě i dalším lidem, kteří rádi využijí skútr. Elektrické motorky BeRider mají mít v městském provozu dojezd až 70 kilometrů a pojedou až 66 kilometrů v hodině. Představují tak ideální dopravní prostředek pro krátké a střední vzdálenosti, zatím zejména v širším centru Prahy.
„Naše služba BeRider skvěle doplňuje stávající nabídku městské mobility v Praze,“ říká šéfka škodováckého DigiLabu Jarmila Plachá s tím, že její firma nasazení skútrů konzultovala s pražskými městskými částmi a prozatím se bude jednat o provoz na Praze 1 až 9. Řidiči v těchto oblastech budou moci odstavit skútry na libovolném legálním místě, jako každou jinou motorku, včetně modrých zón.
Elektrických skútrů, které pro Škodovku vyrábí nejmenovaný španělský výrobce, se objeví v pražských ulicích prvních padesát. BeRider si chce následně ověřit, zda vše funguje, posbírat uživatelské zkušenosti a případně do provozu nasadit další modely.
Pomoci má k vyhodnocení prvních jízd i 65 senzorů, jimiž je každý skútr osazen. A mimo jiné kontrolují i to, zda řidič vrátil bezpečnostní přilbu. Ty jsou v každé motorce dvě, ve dvou velikostech, jelikož skútr uveze dva lidi. Stejně jako je již zvykem u jiných podobných služeb, také skútr BeRider půjde odemknout přes mobilní aplikaci a k nastartování nebudou potřeba klíčky.
Půjčovné bude BeRider účtovat po minutách, za každou minutu zaplatíte 5 korun, což je stejná sazba jako u zmíněného Revoltu. Například elektrické koloběžky Lime, které v Praze také jezdí, stojí 4 koruny za 1 minutu, ale mají jednorázový poplatek ve výši 25 korun za každou jízdu. BeRider opět podobně jako další alternativní služby nabídne i výhodnější balíčky, kdy pronájem skútru na jednu a více hodin vyjde levněji než při minutové sazbě.
Vedle elektrických skútrů a koloběžek mohou lidé v Praze využívat také například sdílená (i elektrická) kola od Rekol či Freebiku nebo hybridní Toyoty od carsharingu Anytime. Vstup do Prahy již navíc oznámil také maďarský carsharing GreenGo, který funguje podobně, jen přiveze pro změnu elektrické Volkswagen e-Up.
Škodovka navíc do rychle rostoucího segmentu s městskou mikromobilitou a sdílenými dopravními prostředky vstupuje také s aplikací Citymove, kterou představila koncem srpna. Prozatím v ní kombinuje městskou hromadnou dopravu s elektrokoly Freebika a taxíky od Liftaga, ale plánuje přidávat i další služby, včetně výše zmíněných. A součástí Citymove nyní bude pochopitelně také BeRider.