Dělíme se o úspěch aneb jak v Česku fungují zaměstnanecké akcie, které rozdává i Rohlik.cz či Avast

Peter BrejčákPeter Brejčák

0Zobrazit komentáře

PayPal Mafia označuje skupinu bývalých zaměstnanců finanční služby, kteří po její koupi eBayem získané peníze využili na založení mnoha dalších úspěšných startupů, mezi kterými byly Tesla Motors, SpaceX, LinkedIn, YouTube, Yelp nebo Yammer. Nezbytným předpokladem, aby tato „mafie“ mohla vůbec vzniknout, byly zaměstnanecké akcie. Ty jsou ve Spojených státech hodně rozšířené a přibližně dvacet procent každého amerického startupu vlastní jeho zaměstnanci.

Takzvané employee equity programy jsou za oceánem součástí startupové DNA a díky nim se staly tisíce zaměstnanců firem jako Facebook, Slack či Uber dolarovými milionáři. V Evropě však startupy v této oblasti zaostávají zejména kvůli legislativním překážkám a komplikacím.

Jinak tomu není ani v České republice, kde v posledních letech využilo možnost rozdělit část vlastnictví firmy mezi zaměstnance jen několik vlaštovek, mezi nimiž jsou například Rohlik.cz, platební instituce Roger, Kiwi.com či Avast.

Situace se nicméně pomalu začíná měnit a například Atomico ve svém reportu z loňského roku uvádí, že podle více než poloviny zakladatelů evropských technologických startupů se povědomí o zaměstnaneckých podílových programech zvyšuje. Jejich důležitost si stále více uvědomují i samotní podnikatelé, a to nejen kvůli motivaci nedostatkových kvalitních zaměstnanců na trhu.

lukas-konecny-y-soft

Foto: Y Soft

Lukáš Konečný, Principal Y Soft Ventures

Přetrvávajícím problémem však je řada překážek, zejména těch legislativních, které v Evropě proces komplikují. „Nejenže je většina evropských právních a zejména daňových systémů v porovnání s tím americkým vůči zaměstnaneckým podílům ne zrovna přátelská, ale zároveň zde chybí zkušenosti a best practice, jak tyto programy nastavit a implementovat,“ říká Lukáš Konečný, Principal v investičním fondu Y Soft Ventures.

Zmiňuje přitom několik projektů s cílem sdílet know-how o tvorbě employee equity programů, jako je například Rewarding Talent od Index Ventures nebo The Balderton Essential Guide to Employee Equity, které pomohly řadě evropských podnikatelů. Bohužel i v nich chyběly konkrétní informace pro české startupy například o tom, jak pracovat se specifikami zdejšího právního a daňového systému.

starbucks-chicago-reserve-roastery-1

Přečtěte si takéArchitektonický skvost provoněný čerstvou kávou. Starbucks v Chicagu otevírá největší pobočku na světěArchitektonický skvost provoněný čerstvou kávou. Starbucks v Chicagu otevírá největší pobočku na světě

To se v brněnském Y Soft Ventures, investiční odnoži Y Softu Václava Muchny, rozhodli změnit a připravili Employee Equity Handbook – českého průvodce zaměstnaneckými podíly, akciemi a jejich alternativami. Podle jeho tvůrců obsahuje vše nejpodstatnější o tématu employee equity v Česku.

Příručka představuje tři konkrétní varianty, jak zaměstnanecké podíly v českých firmách realizovat, které doplňuje i o důvody, proč vůbec tato schémata zvažovat a kde je nejlepší se inspirovat. Kromě mechanismu zaměstnaneckých opcí známých ze Spojených států se tak věnuje i variantě přímého prodeje akcií (jak to udělal i český Rohlik) nebo programu virtuálních (tedy stínových) akcií.

handbook-y-soft

Employee Equity Handbook od Y Soft Ventures

U každé možnosti popisuje, jak prakticky funguje, jaké má daňové dopady a co je k ní potřeba po právní stránce, aby bylo komplexně možné posoudit její výhody i nevýhody.

„Právní stránka akciového programu v praxi přichází na řadu až po výběru řešení podle potřeb dané společnosti a zhodnocení daňové výhodnosti. Zároveň je třeba počítat s tím, že daňově výhodné řešení může být formálně velmi komplikované a nákladné na provoz,“ vysvětluje Martin Strnad, General Counsel Y Softu.

Společnost při tvorbě handbooku vycházela z interních diskuzí se zakladateli firem z jejího portfolia, kteří problematiku zaměstnaneckých podílů řešili nejen kvůli dlouhodobé motivaci klíčových zaměstnanců, ale i v souvislosti s budováním firemní kultury.

„V rámci těchto debat jsme strávili spoustu času nad byznysovými, právními i daňovými otázkami, a tak nám přišlo škoda nechat si výstupy jen pro sebe,“ vysvětluje Konečný s tím, že ambicí nebylo najít jedno ideální a hotové řešení, protože každý podnikatel má jiné představy o tom, jak k problematice přistoupit.

Y Soft Ventures tak doufá, že díky příručce se česká startupová scéna posune blíže ke standardům v západní Evropě či ve Spojených státech. „Budeme rádi, pokud tímto způsobem přispějeme k oživení debaty o tom, jak můžou podnikatelé a investoři sdílet se zaměstnanci hodnotu, kterou právě zaměstnanci pomáhají vytvořit. Zaměstnanecké podíly nebo akcie jsou zcela jistě dobrou praxí, která má pozitivní dopad rozvoj celého podnikatelského ekosystému,“ dodává Konečný.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Úspěšná akce se vším všudy. Jan Močáry získal 5 milionů korun pro platformu Eventmat na plánování eventů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

jan_eventmat

Foto: Eventmat

Jan Močáry, zakladatel Eventmatu

V dnešní uspěchané době, kdy nestíháme nic zdlouhavě řešit a obvolávat, je pořádání společenských událostí organizačně často noční můrou. Existuje mnoho nástrojů, které se akcím z různých pohledů věnují, ale na jednom místě se kolem nich rozhodl propojovat vše důležité český startup Eventmat. Ten spojuje promotéry, influencery, majitele lokací, pořadatele akcí i návštěvníky, a to od začátku do konce, tedy od nápadu a investice až po samotnou událost a ticketing.

„Eventmat je startup, který vyvíjí a poskytuje unikátní platformu, zjednodušující pořádání, propagaci a ticketing eventů. Spojujeme organizátory se zákazníky pomocí influencerů a médií, včetně televize, čímž přidáváme eventu přidanou hodnotu v rámci brand marketingu, což zvyšuje příjmy organizátorů o marketingové plnění,“ vysvětluje Jan Močáry, zakladatel platformy Eventmat.

Nápad dostal ve Spojených státech, konkrétně v Kalifornii, kde se během let postupně vypracoval na promotéra nejlepších klubů v oblasti Orange County. Pracoval i pro kluby zařazené mezi stovku nejlepších v celých Spojených státech a zajišťoval afterparty pro módní akce s hollywoodskými hvězdami, čímž získal mnoho znalostí v oblasti komunitního marketingu.

jan-mocary

Foto: Eventmat

Zakladatel a šéf startupu Eventmat Jan Močáry

„Po návratu do Česka jsem se zaměřil na oblasti prodeje eventů koncovým zákazníkům, produkce a samozřejmě využití komunitního marketingu a influencerů. A proto vznikla platforma Eventmat,“ říká Močáry. Jeho startup si dal za cíl usnadňovat organizátorům pořádání akcí, jako jsou narozeninové či firemní večírky, festivaly, divadelní představení, sportovní události, výstavy nebo třeba charitativní akce. Obecně si Močáry od aplikace slibuje pozvednutí společenského života v Česku.

Síť mezinárodních influencerů a promotérů

Eventmat má dle svého jednatřicetiletého zakladatele odlišovat jeho provedení. Močáry se totiž nesnaží tvořit další online sociální síť, ale funkční nástroj umožňující socializaci v reálném světě s reálnými přáteli. Staví přitom na skutečných potřebách zákazníků, které si sám za roky praxe ověřil, a také na již vyzkoušených postupech zakladatelů s více než desetiletou praxí na mezinárodním trhu, kde Močáry a jeho tým rovněž působil.

„Odlišnost Eventmatu tedy není až tak v technologiích jako v procesech, prodeji a síti mezinárodních obchodních partnerů, influencerů a promotérů. Návštěvníkům umožníme sdílet na akcích své zážitky osobně s přáteli, nejen skrz mobilní zařízení. S našimi partnery umíme zajistit téměř kohokoliv a cokoliv na světě v rámci eventů,“ říká Močáry s tím, že ač špičkové, jsou technologie jen prostředkem, jak efektivně propojit všechny strany, které pro úspěšné pořádání akce potřebujete.

První z nástrojů Eventmatu má být na webu spuštěn v lednu a zájem už projevili čeští i mezinárodní promotéři, festivaly, kluby a také divadla či pořadatelé koncertů. Hlavním důvodem navazování spolupráce je přitom potenciál zvýšení návštěvnosti díky specifickému systému marketingu, který si Močáry přivezl ze Spojených států. Ten má umožnit nejen efektivnější organizaci a získávání návštěvníků pro jednotlivé události, ale také dlouhodobé budování komunity propojené se značkou.

eventmatw

Západní marketingový model je založen zejména na osobnostech promotérů. Ti mají přístup ke guestlistům a mohou zajišťovat rezervace a VIP stoly, za což mají odměny. Spolupráce s nimi má mnoho výhod, a proto často mají vysoký společenský status. Jsou obvykle dobrými obchodníky v jiných odvětvích a promoting mají kromě slušných výdělků hlavně jako efektivní networking.

kosik-cz-bezobal-drogerie2

Přečtěte si takéOnline supermarket Košík.cz rozšiřuje bezobalové nakupování. Do sáčku odsype i prací prášek nebo sůl do myčkyOnline supermarket Košík.cz rozšiřuje bezobalové nakupování. Do sáčku odsype i prací prášek nebo sůl do myčky

Myšlenka Eventmatu zaujala také Michala Kovaříka, tvůrce globálně úspěšné a vysoko hodnocené hry Factorio. Ten již startup podpořil svou pětimilionovou investicí letos v únoru a pomohl přivést Eventmat ke spuštění ostré verze. Nyní, kdy je platforma před spuštěním, se finalizuje další kolo investic.

Eventmat bude příští rok partnerem desítek akcí, proto spolupracuje například s Epic Production, mezinárodní produkční společností s pobočkami na Ibize, Miami a Dubaji, která působí ve 22 státech. Toto partnerství zároveň dává najevo, že Eventmat má mezinárodní ambice.