Elektřina a autonomie v ostrém provozu. Švédský tahač T-Pod nemá řidiče a jezdit bude i pro Coca-Colu
Pokud se někdy dostanete na švédské silnice v okolí města Jönköping a narazíte zde na pomalu jedoucí hypermoderní kamion, netrubte na něj. S největší pravděpodobností se bude jednat o tahač T-Pod švédské automobilky Einride, který nemá žádného řidiče, navíc jet rychleji stejně nemůže. Podobně pomalu bude tento elektrický autonomní tahač brzy jezdit i okolo skladů švédské Coca-Coly, se kterou Einride uzavřelo smlouvu.
Severské státy jsou známy pro svůj otevřený přístup k elektromobilům a novým technologiím, jež je doprovázejí. To je důvod, proč zde v poslední době vznikla celá řada startupů, které pracují s inovativními technologiemi alternativních pohonů a autonomních technologií. Takovou společností je i Einride a její tahač T-Pod.
Švédská společnost byla založena v roce 2016 a u jejího zrodu stáli Linnéa Kornehed, Robert Falck a Filip Lilja. Za pouhé čtyři roky své existence se jim podařilo vyvinout zcela autonomní prototyp nákladního automobilu ve dvou verzích, přičemž první z nich je již testována přímo na veřejných komunikacích, což dělá z Einride první automobilku provozující autonomní tahač na veřejné komunikaci.
Jejich model T-Pod byl poprvé představen v červnu roku 2017 a vzbudil takové nadšení, že ještě tentýž rok projevil o jeho služby zájem potravinový řetězec Lidl a v minulém roce také německá logistická společnost DB Schenker. Ta okamžitě nasadila tahač T-Pod ve svém závodě ve švédském Jönköping, kde – prozatím na dálku kontrolovaný operátorem – převáží náklad mezi sklady a terminály komplexu. V rámci transportu nákladu se dostává i na veřejně využívanou komunikaci, na které je jeho rychlost omezena na pouhých 5 km/h.
Ve službách Coca-Coly
Einride T-Pod od té doby odvádí bezproblémovou práci, a proto si jej vyhlédl Coca-Cola European Partners (CCEP), který je oficiálním distributorem produktů Coca-Coly na území Švédska. Einride T-Pod chce CCEP nasadit ve svém skladovém centru na okraji švédského města Jordbro. Zde bude T-Pod přepravovat nápoj v již kompletně recyklovatelných PET lahvích mezi hlavním skladem a distribučním uzlem, ze kterého poputují lahve k maloobchodníkům.
Coca-Cola se rozhodla využít tohoto vozu v rámci své snahy o co největší eliminaci produkovaných emisí. Ve srovnání se současnými kamiony by tahač Einride mohl snížit produkci oxidu uhličitého na jeden vůz až o 90 %.
Stejně jako v případě Jönköpingu, i zde musí T-Pod překonat kus cesty po veřejné komunikaci. Proto společnost v současné době řeší potřebná povolení, která vozu umožní autonomní jízdu i v tomto regionu. Celý projekt by se měl rozběhnout v několika příštích letech. Einride však doufá, že bude vše vyřízeno již během příštího roku.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch Jobs„Silniční nákladní doprava je zodpovědná za přibližně 7 % celosvětových emisí oxidu uhličitého a v posledních desetiletích prošla pouze dílčími změnami. Jsme hrdí na to, že přední FMCG (rychloobrátkové zboží) společnost jako Coca-Cola European Partners se rozhodla připojit k našemu inteligentnímu hnutí,“ řekl Robert Falck, generální ředitel a zakladatel společnosti Einride.
„Ukazují průmyslu a společnosti, že existuje lepší udržitelnější řešení pro přepravu zboží, které je také bezpečnější a efektivnější než systémy, jež dnes požíváme,“ dodává Falck.
Einride chce v co nejbližší době dosáhnout flotily čítající 200 kusů T-Podů. S tím by jí mohla pomoci nedávná investice ve výši 25 milionů dolarů (575 milionů korun) od EQT Ventrures a NordicNinja VC, za kterými stojí společnosti jako Honda, Panasonic či Omron. Investice by měla pomoci s expanzí do Spojených států, kde chce Einride otevřít pobočku v příštím roce.
Své inovativní koncepty v nedávné dobře předvedlo i hned několik velkých výrobců tahačů, mezi kterými nechybí například Scania se svým důlním sklápěčem bez kabiny, nebo třeba Volvo, jehož koncept Vera taktéž dává sbohem řidičům i rachotu dieselového agregátu. O své slovo se navíc hlásí i mladí hráči, mezi které patří Tesla a elektrický tahač Semi i její rival Nikola, který sází na sílu vodíkové technologie.