Elektřina a autonomie v ostrém provozu. Švédský tahač T-Pod nemá řidiče a jezdit bude i pro Coca-Colu

einride

Foto: Einride

Einride T-Pod je prvním autonomním tahačem s povolením jezdit po veřejných komunikacích

0Zobrazit komentáře

Pokud se někdy dostanete na švédské silnice v okolí města Jönköping a narazíte zde na pomalu jedoucí hypermoderní kamion, netrubte na něj. S největší pravděpodobností se bude jednat o tahač T-Pod švédské automobilky Einride, který nemá žádného řidiče, navíc jet rychleji stejně nemůže. Podobně pomalu bude tento elektrický autonomní tahač brzy jezdit i okolo skladů švédské Coca-Coly, se kterou Einride uzavřelo smlouvu.

Severské státy jsou známy pro svůj otevřený přístup k elektromobilům a novým technologiím, jež je doprovázejí. To je důvod, proč zde v poslední době vznikla celá řada startupů, které pracují s inovativními technologiemi alternativních pohonů a autonomních technologií. Takovou společností je i Einride a její tahač T-Pod.

Švédská společnost byla založena v roce 2016 a u jejího zrodu stáli Linnéa Kornehed, Robert Falck a Filip Lilja. Za pouhé čtyři roky své existence se jim podařilo vyvinout zcela autonomní prototyp nákladního automobilu ve dvou verzích, přičemž první z nich je již testována přímo na veřejných komunikacích, což dělá z Einride první automobilku provozující autonomní tahač na veřejné komunikaci.

einride-t-pod32

Foto: Einride

Design vozu připomíní helmu Stormtroopera

Jejich model T-Pod byl poprvé představen v červnu roku 2017 a vzbudil takové nadšení, že ještě tentýž rok projevil o jeho služby zájem potravinový řetězec Lidl a v minulém roce také německá logistická společnost DB Schenker. Ta okamžitě nasadila tahač T-Pod ve svém závodě ve švédském Jönköping, kde – prozatím na dálku kontrolovaný operátorem – převáží náklad mezi sklady a terminály komplexu. V rámci transportu nákladu se dostává i na veřejně využívanou komunikaci, na které je jeho rychlost omezena na pouhých 5 km/h.

Ve službách Coca-Coly

Einride T-Pod od té doby odvádí bezproblémovou práci, a proto si jej vyhlédl Coca-Cola European Partners (CCEP), který je oficiálním distributorem produktů Coca-Coly na území Švédska. Einride T-Pod chce CCEP nasadit ve svém skladovém centru na okraji švédského města Jordbro. Zde bude T-Pod přepravovat nápoj v již kompletně recyklovatelných PET lahvích mezi hlavním skladem a distribučním uzlem, ze kterého poputují lahve k maloobchodníkům.

einride-t-pod8

Foto: Einride

T-.Pod mezi klasickými nákladními vozy v komplexu DB Schenker v Jönköpingu

Coca-Cola se rozhodla využít tohoto vozu v rámci své snahy o co největší eliminaci produkovaných emisí. Ve srovnání se současnými kamiony by tahač Einride mohl snížit produkci oxidu uhličitého na jeden vůz až o 90 %.

Stejně jako v případě Jönköpingu, i zde musí T-Pod překonat kus cesty po veřejné komunikaci. Proto společnost v současné době řeší potřebná povolení, která vozu umožní autonomní jízdu i v tomto regionu. Celý projekt by se měl rozběhnout v několika příštích letech. Einride však doufá, že bude vše vyřízeno již během příštího roku.

„Silniční nákladní doprava je zodpovědná za přibližně 7 % celosvětových emisí oxidu uhličitého a v posledních desetiletích prošla pouze dílčími změnami. Jsme hrdí na to, že přední FMCG (rychloobrátkové zboží) společnost jako Coca-Cola European Partners se rozhodla připojit k našemu inteligentnímu hnutí,“ řekl Robert Falck, generální ředitel a zakladatel společnosti Einride.

einride-t-pod5

Foto: Einride

Einride Pod při testování na veřejně komunikaci

„Ukazují průmyslu a společnosti, že existuje lepší udržitelnější řešení pro přepravu zboží, které je také bezpečnější a efektivnější než systémy, jež dnes požíváme,“ dodává Falck.

Einride chce v co nejbližší době dosáhnout flotily čítající 200 kusů T-Podů. S tím by jí mohla pomoci nedávná investice ve výši 25 milionů dolarů (575 milionů korun) od EQT Ventrures a NordicNinja VC, za kterými stojí společnosti jako Honda, Panasonic či Omron. Investice by měla pomoci s expanzí do Spojených států, kde chce Einride otevřít pobočku v příštím roce.

ford-kava

Přečtěte si takéAuto s vůní Arabiky. Ford začal využívat kávový odpad z McDonald’s pro výrobu automobilových součástekAuto s vůní Arabiky. Ford začal využívat kávový odpad z McDonald’s pro výrobu automobilových součástek

Své inovativní koncepty v nedávné dobře předvedlo i hned několik velkých výrobců tahačů, mezi kterými nechybí například Scania se svým důlním sklápěčem bez kabiny, nebo třeba Volvo, jehož koncept Vera taktéž dává sbohem řidičům i rachotu dieselového agregátu. O své slovo se navíc hlásí i mladí hráči, mezi které patří Tesla a elektrický tahač Semi i její rival Nikola, který sází na sílu vodíkové technologie.

einride-t-pod2

Foto: Einride

Einride mají v plánu expandovat v příštím roce do Spojených států

 

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tisíce sexuálních napadení i několik vražd, odhaluje Uber ve svém prvním reportu k bezpečnosti jízd a slibuje změnu

uberhelp
0Zobrazit komentáře

Prakticky s každou sdílenou službou se nesou menší či větší problémy. Ať už jde o sdílená auta, motorky, koloběžky nebo třeba i sdílené ubytování – ne všichni se chovají podle pravidel. Podobná situace samozřejmě panuje i ve sdílené dopravě, konkrétně pak především v alternativních službách ke klasickým taxíkům, jako jsou Uber, Bolt nebo americký Lyft, což přináší kontroverzní obraz pro veřejnost.

Právě Uber byl v tomto ohledu v posledních letech vidět snad nejvíce – ať už šlo o odchod bývalého šéfa a spoluzakladatele Travise Kalanicka, který se měl účastnit v rámci firmy sexuálního obtěžování, kontroverzní testování samořídících vozidel, které vedly ke smrtelné nehodě, až k pravidelným hlášením obtěžování či dokonce ohrožení života při jízdách po co celém světě.

Na to vše navázala snaha Uberu zlepšit svůj obraz výměnou výkonného ředitele a nastavením nových pravidel, jež měly pomoct i s letošním vstupem na burzu. Ten se sice řadil k největším, ale odhalení nepříliš pozitivních finančních výsledků a výhledů do budoucnosti Uber opět srazilo na kolena a okamžitě po vstupu sice akcie na chvilku vystřelily nahoru, jen aby následně postupně padaly dolů a už se nezotavily.

dara-khosrowshahi-uber

Foto: Uber

Dara Khosrowshahi, nynější CEO Uberu

Ostatně cena na akcii při takzvaném IPO byla 45 dolarů, kdežto dnes se pohybuje na necelých 29 dolarech a nevypadá to, že by se něco mělo v nejbližší době změnit. Nepomohl k tomu ani nový oficiální report Uberu, který se zaměřuje na bezpečnost jízd a dává veřejnosti kompletní vhled do toho, jaké procento z jeho jízd ve Spojených státech bylo problémových a co se konkrétně stalo.

Má to být jedna ze snah o větší transparentnost firmy a jasný signál toho, že chce Uber něco změnit – minimálně co se týče bezpečnosti. I tak jsou ale čísla poměrně alarmující a nevyhne se jim pravděpodobně žádná obdobná služba, jen je nedává veřejně znát. Za loňský rok Uber v USA uskutečnil celkem 1,3 miliardy jízd, ze kterých 0,0002 procenta mělo nějaký závažnější problém. Nízké číslo, říkáte si?

Na vině jsou řidiči i pasažéři

V takto velkém počtu jízd je to opravdu na první pohled zanedbatelné množství, ale s ohledem na rostoucí trend problémů je to poměrně znepokojující. Za loňský rok bylo v rámci jízd podle Uberu zaznamenáno celkem 3 045 sexuálních útoků, 58 úmrtí při dopravních nehodách a 9 vražd. Všechna čísla počítají jak se samostatnými pasažéry, tak se spolujízdami, kde se takové věci stávají častěji. Počet úmrtí v dopravních nehodách pak počítá i kolemjdoucí.

Celkem 92 procent incidentů se odehrálo na pasažérech, zbytek na řidičích. V roce 2017 zaznamenal Uber celkem 2 936 sexuálních útoků (od nechtěných polibků přes pokusy o znásilnění až po znásilnění), takže číslo mírně narostlo. Stejně tak narostl i počet smrtelných nehod ze 49 na zmíněných 58. Nejvíce alarmující jsou ale samozřejmě vraždy, jejichž počet o jednu meziročně klesl. Tady jde ale statistika proti proudu. Za dva roky z celkových 19 bylo mezi zavražděnými 7 řidičů, 8 pasažérů a 4 kolemjdoucí.

K porovnání sexuálních zločinů – například newyorská policie eviduje v systému městské hromadné dopravy za loňský rok na 533 sexuálních zločinů a znásilnění. V konečném důsledku by se chtělo říct, že se prostě takové věci stávají, ale Uber na ně ještě před několika lety nebral prakticky zřetel a snažil se je záměrně zametávat pod koberec. Trasparentní je až nyní, kdy konečně na platformu přidal pro cestující a řidiče desítky nových funkcí, které pomáhají s bezpečností. Pokud se tak například pasažér cítí nepříjemně, může kliknout na jediné tlačítko v aplikaci, vybrat, co se děje, a rychle vše nahlásit podpoře a případně policii.

uber-safety-center2

V aplikaci Uberu najdete i bezpečnostní centrum, kontrolu rychlosti nebo snadné sdílení jízdy

Ještě před lety ale služba tyto funkce prakticky neměla a nikdo pořádně neřešil, že by mohly podobné problémy vůbec nastat. Bezpečnostní report, který Uber nyní publikoval, navíc ukazuje pouze nehody ve Spojených státech, služba přitom dnes funguje již ve více než 60 zemích světa a obrovské zastoupení má také v Asii.

Od minulého roku Uber deaktivoval více než 40 tisíc řidičů ve Spojených státech, kteří nebyli schopni dokončit jeden z automatizovaných testů. Služba totiž pravidelně kontroluje například to, zda jsou za volatem opravdu oni a neřídí za ně někdo jiný, což se stává poměrně často. Takový člověk poté může mnohem častěji udělat něco, co by původního řidiče nenapadlo.

vr-education1

Přečtěte si takéKonec nudných školení. Češi chtějí změnit, jak se vzděláváme, a lektory posílají do virtuální realityKonec nudných školení. Češi chtějí změnit, jak se vzděláváme, a lektory posílají do virtuální reality

Problém to ale rozhodně není pouze u Uberu. Americká konkurenční služba Lyft čelí hromadné žalobě, ke které se podle deníku The New York Times tento týden připojilo dalších 19 žen, jež měly v rámci jízd problém s nějakou formou sexuálního obtěžování. Lyft na to reagoval slovy, že za minulý rok vydá vlastní report podobně jako Uber a udělá vše pro zlepšení.

Samotný Uber v reportu slibuje, že udělá vše proto, aby i v poměru k celkovému počtu jízd relativně nízká čísla dostal až na nulu. To se zdá jako téměř nemožný cíl, vzhledem k povaze služby. Ale alespoň se něco děje a vedení si zásadní přešlapy a předchozí mezery v bezpečnosti uvědomuje.