Nezastavitelná Alza vyrostla na téměř 30 miliard korun. Je rychlejší než celý český trh
Hlavní showroom Alzy v Holešovicích
Největší tuzemský e-shop je k nezastavení a i během loňského roku potvrdil svou pozici na trhu. Alza podle předběžných výsledků vyrostla o 17,6 procenta na celkových 29,3 miliard korun bez DPH v tržbách. K rychlému růstu přispěly i nové vertikály, které Alza loni otevřela, jako například AlzaPet či AlzaEco.
Alza v České republice díky tomu už dva roky v řadě roste rychleji než samotný e-commerce trh. V tuzemsku loni e-shop rostl o 15,5 procenta, zatímco podle dat Asociace pro elektronickou komerci loni e-shopy utržily meziročně více o 14,8 procenta. Podobná situace nastala také rok předtím – zatímco Alza zvýšila své tržby o 21 procent, trh „jen“ o 17,4.
„Loňský rok byl plný inovací a investic. Firmě se i díky 2 100 zaměstnancům dařilo růst meziročně i napříč zeměmi: Maďarsko rostlo o 69 %, Slovensko 15,4 %, Česko 15,5 %. Ve firemním segmentu jsme dosáhli podílu 30 % na celkovém obratu a vidíme zde velký potenciál,“ uvedl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz
Jak dodal obchodní ředitel Petr Bena, díky rapidnímu růstu v Maďarsku – kde Alza loni překonala hranici jednoho milionu objednávek – se firma stala trojkou tamního e-commerce trhu.
Pět dvoumiliardových segmentů
Loňský rok však byl pro internetovou jedničku rekordní i v dalších ohledech. Celkově Alza odbavila 12,3 milionu objednávek (s růstem o 19,5 procenta), prodala více než 37 milionů kusů zboží (26procentní meziroční růst) a báze unikátních zákazníků překročila hranici čtyř milionů. Pobočky za loňský rok navštívilo rekordních 7,5 milionu lidí, z toho Showroom v pražských Holešovicích až 1,7 milionu zákazníků.
„Minulý rok jsme měli sedm miliardových segmentů. Aktuálně už máme pět dvoumiliardových segmentů, tedy těch, kde obraty překonaly hranici dvou miliard korun,“ prozradil Bena s tím, že do této skupiny patří oblasti bílé elektro, malé domácí spotřebiče, mobilní telefony, notebooky a příslušenství.
Miliardové segmenty nově obsadily také počítačové komponenty, audio video a televize. „Miliardu na dostřel“ mají segmenty beauty/drogerie, hobby a zahrada, sport a wearables.
Právě v těchto oblastech chce Alza budovat nadále svou vlastní privátní značku – ekologickou drogerii AlzaEco, parfumerii Alza Beautynebo loni představený a historicky nejrychleji rostoucí nový segment AlzaPet. V segmentu spuštěném loni jen během července internetová jednička prodala přes čtvrt milionu kusů produktů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVýrazně však roste také partnerský prodej. „Věříme, že miliardovým segmentem se stane také Alza Dropshipment, a to nejen v Česku, ale také v ostatních zemích, kde Alza působí,“ řekl Běna během představení výsledků v Planetáriu v pražské Stromovce.
Alza se během loňského roku stala mobile-first společností, 55 procent návštěv tvoří uživatelé z mobilních telefonů, a to jak přes prohlížeče, tak přes samotné mobilní aplikace. Podobným poměrem zákazníci stále více preferují při platbách karty (konkrétně jde o 28 procent plateb terminálem a 28 procent platby kartou online).
Objednávka myšlenkou a doručení teleportem
V letošním roku se samozřejmě Alza nezastavuje. „Objednávka myšlenkou a doručení teleportem. Pokud máme naše snažení shrnout do jednoho cíle, bude to tohle. Co se týče objednávek myšlenkou, nadále budeme zjednodušovat naše nákupy, což souvisí i s nárůstem nákupů přes mobilní telefony,“ uvedl na závěr Havryluk.
„Co se týče doručení teleportem, pracujeme na tom, aby bylo zboží zákazníkům stále blíž. Pracujeme na projektech například s Liftagem, kde se nám daří dosahovat brutálních časů doručení. Díky nočnímu výdeji funguje prakticky nonstop,“ dodal Havryluk na závěr.