Minulá dekáda představovala pro Teslu zkoušku ohněm, ze které na konci roku 2019 vzešla jako vítěz. Nejenže se jí podařilo stabilizovat výrobu a rozjet první továrnu mimo území Spojených států, teď navíc hlásí více dodaných vozů než v předchozích dvou letech dohromady, na což její akcie zareagovaly prudkým růstem.
367 500 vozů, to je číslo, na kterém se zastavilo počítadlo kompletního součtu všech vozů, které americká automobilka Tesla dodala v minulém roce. Je to sice číslovka, která se drží spíše u spodního okraje odhadů, které mluvily až o 400 tisících vozech, pořád se však jedná o rekordy lámající číslo, jež strká do kapsy i součet prodejů z předchozích dvou let.
Tesla za rekord může poděkovat především silnému poslednímu kvartálu roku 2019, během kterého dodala 112 tisíc vozů. Úspěšné zvládnutí dodávek do konce toku 2019 bylo ostatně pro Teslu prioritou, jak se nechal slyšet sám Elon Musk v otevřeném dopise zaměstnancům.
Klíčovou roli v tomto úspěchu sehrál oblíbený Model 3, tedy nejdostupnější elektromobil v nabídce automobilky, který je u nás prodáván od částky 1 199 200 korun. Tohoto modelu se jen za poslední kvartál roku 2019 dočkalo 92 550 nových majitelů a Modelu S s Modelem X pak za stejné období dalších 19 450 zákazníků.
Na úspěch okamžitě zareagovaly akcie Tesly, které se již dlouhodobě drží v režimu růstu. Jejich hodnota již dříve překonala hranici 400 dolarů za kus a nyní si odškrtla další 450dolarový checkpoint, protože po oznámení rekordních čísel za rok 2019 poskočily zhruba o pět procent nahoru.
Další růst akcií by mohl přijít během dalších týdnů, ve kterých Tesla zveřejní své kompletní finanční výsledky za poslední čtvrtletí i celý rok 2019. V roce 2020 by se mělo tempo výroby opět navyšovat, a to díky nově postavené továrně v Šanghaji i zahájení výroby nového SUV Tesla Model Y. I ten by měl být podobně jako dostupnější Model 3 pro budoucnost automobilky Elona Muska klíčový.
Možná jedna z nejzásadnějších událostí televizního průmyslu v uplynulém roce se udála hned v březnu, když z HBO odešel jeho dlouholetý ředitel Richard Plepler. Jeden z nejváženějších lidí v zábavním průmyslu se nepohodl s novým vedením Time Warneru, mateřské firmy HBO, které mu nebylo ochotno nechat zcela volnou ruku. A právě Plepler provází také dosud největší zprávu letošního roku, když nyní jako producent podepsal exkluzivní smlouvu s Applem.
Pro HBO, které má na kontě zdaleka největší počet cen Emmy a dalších úspěchů, začal pracovat už v roce 1992. V průběhu své kariéry se tak přímo podílel na vývoji televizní stanice směrem k prestižní značce, na jejíž kompletní nabídku se mohou spolehnout i ti nejnáročnější diváci. Se seriály jako Rodina Sopránů, Bratrstvo neohrožených a nověji Hra o trůny HBO stálo v čele rozvoje tzv. kvalitní televize. Pro ni jsou typickými komplexní příběhy vysoké produkční kvality, kontroverzní témata a často také autorský přístup tvůrců.
Koncept seriálů jako plnohodnotných mnohadílných filmů přinejmenším v začátcích vyžadoval vedení s jasně vytyčenými cíli reagujícími na očekávání poměrně specifického publika. Ačkoliv se tak HBO v průběhu let stalo jednou z nejúspěšnějších prémiových televizních stanic, udrželo si status vysoce kurátorského přístupu. Projekty, do kterých byly vkládány prostředky, vždy přicházely s něčím novým a zajímavým a pochopitelně také s vysokou kvalitou.
Plepler zastával názor, že HBO mělo být jednoznačně oddělené od zbytku mediální korporace, Time Warner však měl s prémiovou televizní stanicí podstatně jiné plány. Prestižní značku použil jako prostředek pro vybudování vlastní velké streamovací služby HBO Max, se kterou se chce s deseti tisíci hodinami obsahu postavit těm největším konkurentům.
Foto: Apple
Reese Whiterspoon a Jennifer Aniston budou mít na Apple TV+ seriál The Morning Show
Pro Apple naproti tomu Apple TV+, které je stále ve svých začátcích, přinejmenším v dohledné době nebude zásadní součástí byznysu. Navíc mu podle mnoha reakcí na první seriály chybí jasný hit s potenciálem zaujmout větší část společnosti i mimo fanoušky a uživatele produktů firmy. Má tedy mnohem blíže Pleplerově idee do velké míry izolované platformy s vysoce kurátorským přístupem k produkci nových projektů. Zároveň má ovšem Apple TV+ za sebou jednu z největších firem na světě a prostředky s tím spojené.
Plepler po odchodu z pozice ředitele HBO řekl, že do budoucna už nemá žádný zájem dělat něco podobného. Mnohem více ho přitahovala bližší spolupráce s tvůrci, což pro něj ostatně bylo typické už dříve. S Applem tedy, jak informujíThe New York Times, podepsal pětiletou exkluzivní smlouvu na projekty vytvořené jeho produkční společností Eden Productions. Vytvářet bude seriály, filmy a dokumenty.
Není to konkurování HBO
Současnému vedení Apple TV+ se podařilo navázat spolupráci s mnoha oceňovanými jmény jako Jennifer Aniston, Steve Carell, Steven Spielberg, J. J. Abrams, Alfonso Cuarón i jedním z nejzajímavějších amerických nezávislých studií, A24. Přesto by mohl být Richard Plepler v tomto ohledu dalším velkým přínosem. Kromě vysoké míry prestiže, kterou nese jeho vlastní jméno, totiž za svou kariéru navázal a udržuje kontakt s mnoha vlivnými lidmi ze zábavního průmyslu, politiky a umělci.
U sebe doma například nedávno pořádal párty pro jednoho z hlavních editorů The New York Times Bariho Weisse. Na večeři pozval také současného demokratického kandidáta na prezidenta USA Coryho Bookera. Do výčtu jeho známých a přátel patří také politik Christopher Dodd, literární kritik a intelektuál Henry Louis Gates Jr., spisovatelka Fran Lebowitz a držitel Puliztzerovy ceny David Remnick.
Foto: Apple
Přehrávat filmy a seriály z Apple TV+ lze na všech jablečných zařízeních
Ředitel HBO a Apple spolu měli v minulosti poměrně úzký vztah, když spolupracovaly na vzniku streamovací služby HBO Now, spuštěné v roce 2015. Eddy Cue, senior viceprezident softwaru a služeb Applu, je navíc Pleplerovým velkým fanouškem a okamžitě po jeho odchodu mu nabídl přinejmenším rozhovor na téma dalšího vývoje jeho kariéry.
„Velmi rychle jsem si rozmyslel, že Apple byl dobrou volbou, už proto že byl v dostatečně počátečních stádiích na to, abych si řekl, že bych jim mohl trochu pomoci,“ řekl pro NYT Plepler. Spolupráce má samozřejmě podporu také od šéfů Apple TV+ Zacka Van Amburga a Jamieho Erlichta. Právě s nimi jeden z nejvýznamnějších producentů v zábavním průmyslu mluvil nejdříve a čekal na jejich reakci.
Ačkoliv jsou nyní Apple TV+ a HBO rivaly, Plepler svoje kroky nevnímá jako postupný přechod ke konkurenci svého bývalého, jak sám řekl, „týmu týmů“. „Je tady dost místa na to, aby se dařilo všem a aby každý vytvářel svou vlastní podobu kvalitního obsahu, a ani na chvíli to nevnímám jako konkurování HBO,“ vysvětluje nedávno ještě vlivný ředitel, nyní ambiciózní producent. „Nepřemýšlím tak o tom objektivně ani emočně,“ dodává.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.