Velký zelený plán. Microsoft chce být za deset let uhlíkově neutrální a zamést svou špinavou stopu od roku 1975

microsoft

Foto: Microsoft

Prezident Microsoftu Brad Smith, finanční ředitelka Amy Hood a CEO Satya Nadella

0Zobrazit komentáře

Stát se uhlíkově neutrální je velká výzva, kterou si položila řada společností. Jmenovitě například Amazon, FlixBus, IKEA, a nově také technologický gigant Microsoft. Ten chce uhlíkové neutrality dosáhnout do roku 2030 a do roku 2050 chce z přírody odstranit veškerou uhlíkovou stopu, kterou v ní zanechal od svého založení v roce 1975.

Právě tím se Microsoft odlišuje od ostatních společností, které si taktéž daly za cíl dosáhnout dříve či později uhlíkové neutrality. Tyto společnosti totiž většinou pracují s aktuální uhlíkovou stopou, kterou chtějí omezit na nulu, ale neohlížejí se za emisemi, které vyprodukovaly do té doby.

Mezi společnosti, kterým se již podařilo uhlíkové „neutrality“ dosáhnout, patří třeba přepravní letecká společnost EasyJet, která emise svých letadel řeší formou kompenzací. A pak tu jsou společnosti, které se na splnění tohoto cíle teprve připravují. Mez nimi například Amazon Jeffa Bezose, který chce tohoto cíle dosáhnout do roku 2040 především provozem elektromobilů.

microsoft-logo

Foto: Microsoft

Sídlo Microsoftu v Redmondu

Elektrické a vodíkové dopravní prostředky chce pro svou bezemisní činnost využívat také FlixBus, který si cíl stát se uhlíkově neutrální vytyčil na rok 2030. A ve stejném roce chce toho samého dosáhnout i motoristická show  Formule 1. Nejenže emise nebudou produkovat samotné závodní monoposty, ale pořadatelé chtějí dosáhnout uhlíkové neutrality i u veškerých provozních operací, jako je transport týmů a techniky i jednotlivých akcí pořádaných v rámci celé soutěže.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Problematiku změny klimatu si podle svých slov dlouhodobě uvědomuje i Microsoft. Jak připomíná, od 17. století byly do ovzduší vypuštěny více než 2 biliony tun skleníkových plynů a většina z tohoto množství byla vyprodukována od šedesátých let minulého století.

Sedm hlavních pilířů

Proto Microsoft zahájil program, s pomocí kterého se chce postupem času dostávat do uhlíkové neutrality a následně po sobě uklidit i veškeré emise, které vyprodukoval za celé své fungování. Celý plán obsahuje sedm zásadních bodů, prostřednictvím kterých bude Microsoft tyto cíle naplňovat. Podrobně si o nich můžete přečíst na blogu Microsoftu.

Naplňování cílů bude financováno prostřednictvím uhlíkových poplatků, které zavedl již v roce 2012 a které v loňském roce navýšil. S tím souvisí i založení fondu, jehož úkolem bude podporovat inovace v oblasti klimatu a urychlit globální vývoj technologií pro snižování, zachycování a redukci oxidu uhličitého v ovzduší. V následujících čtyřech letech chce tímto způsobem Microsoft proinvestovat čtyři miliardy dolarů.

satya

Foto: Microsoft

Satya Nadella, výkonný ředitel Microsoftu

Svou snahu chce přitom upevnit ve vědě a matematice a řídit se tak postupy s racionálním základem, u kterých bude mít zcela jasnou představu o výsledku. Zároveň chce tuto snahu přenést i na pole politické iniciativy a podporovat takovou veřejnou politiku, jejímž cílem bude urychlení snižování a redukce emisí v ovzduší.

Dalším krokem bude vyvíjení digitálních technologií, které budou zákazníkům a dodavatelům po celém světě napomáhat ke snížení jejich vlastní uhlíkové stopy. Každým rokem pak bude Microsoft zveřejňovat výroční zprávu, která bude podávat detailní informace o průběhu a úspěchu iniciativy.

stanislav-chvala-nano-min

Přečtěte si takéObnovitelné zdroje i lepší služby pro domácnosti. Čeští Nano Energies pomohou nadějným energetickým startupůmObnovitelné zdroje i lepší služby pro domácnosti. Čeští Nano Energies pomohou nadějným energetickým startupům

A v neposlední řadě se iniciativa dotkne i zaměstnanců společnosti, ve kterých Microsoft vidí jeden z největších přínosů v prosazování inovací. Proto jim začne vytvářet nové příležitosti, které pomohou více přispívat k celkovému úsilí Microsoftu.

Vzhledem k tomu, že Microsoft patří mezi jedny z největších podniků tohoto světa, jehož produkty využívají miliardy lidí, představuje velice důležitou posilu snahy dosáhnout globální uhlíkové neutrality. Tento úkol však nebude lehký a naše generace bude stát na jeho pouhém začátku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pro jednoho odpad, pro druhého poklad. Digitální odpadové tržiště Cyrkl napomáhá k lepší udržitelnosti

cyril-klepek

Foto: Cyrkl

Cyril Klepek, zakladatel digitálního odpadového tržiště Cyrkl

0Zobrazit komentáře

Dostat ekonomiku do uzavřeného kruhu je jedním ze způsobů, jak chránit naše životní prostředí. Snaží se o to i Cyrkl, digitální odpadové tržiště Cyrila Klepka, které přichází s konceptem, který zatím nemá ve světě obdoby.

Čím vyspělejší lidská populace je, tím více zatápí životnímu prostředí, ve kterém žije. Doprava, zemědělství, průmyslová výroba, to všechno jsou sektory lidské činnosti, ve kterých mnohdy vítězí lidské ego a touha po mamonu před morálkou a zdravým rozumem, a zářez na oné pověstné větvi, se stává stále hlubším.

Naštěstí se v poslední době objevuje stále více projektů, které na problematiku nadměrného zatěžování životního prostředí upozorňují, nebo tento problém přímo řeší. Jedním takovým je i český Cyrkl, který se snaží ohnout přímou linku ekonomiky a spojit její dva konce do udržitelného kruhu s vyšší produkční efektivitou zapojených podniků.

Způsob, jakým se Cyrkl snaží této velké výzvy dosáhnout, je nově spuštěné digitální odpadové tržiště, které vychází z pilotního projektu Burza druhotných surovin. Její služby pravidelně využívalo na 400 společností z Česka i Slovenska a po ročním zkušebním provozu uskutečnily více než 260 obchodů.

„Pro jednu společnost jsou často odpady něčím, pro co už nemají využití, pro jinou společnost ale ukrývají potenciál velmi zajímavého materiálu pro výrobu nebo zdroj, ze kterého se může úpravami stát hodnotná druhotná surovina nebo nový výrobek,“ vysvětluje podstatu Cyrklu jeho zakladatel a ředitel společnosti Cyril Klepek.

188_117bf2aba1e35e8b957197e1eb43edee_al

Foto: Cyrkl

Cyrkl představuje jednoduchý a rychlý způsob zpeněžení i nebezpečného odpadu

Celý systém funguje na principu strojového učení. Technologie se stará o rozpoznání druhu materiálu, zjistí jeho množství a kvalitu. Pokud nalezne shodu poptávky s nabídkou, automaticky každé ráno přeposílá nabídku zájemcům. Cyrkl se zároveň stará o edukaci zákazníků v oboru odpadového hospodářství.

Jak velký přínos může takový projekt pro životní prostředí představovat, dokazuje množství ušetřeného oxidu uhličitého v rámci pilotního projektu. U zmíněných 260 obchodů došlo k poptání 7 800 tun materiálu, což je úspora přibližně 15 tisíc tun CO2. Pro lepší představu se jedná o stejné množství ušetřených emisí, jaké by vyprodukoval osobní automobil, který by obkroužil naši planetu hned devětkrát.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kromě ekonomické výhodnosti, kdy s námi naši klienti získávají v průměru za své materiály lepší ceny, je důležitou součástí rovněž ochrana životního prostředí. Mnoho společností si dnes začíná uvědomovat, že jejich odpady mají hodnotu, ale zároveň ví, že pokud chtějí něco udělat pro životní prostředí a pro redukci CO2 ve své společnosti, tak odpady jsou tím prvním, co musejí řešit,“ říká Cyril Klepek. Recyklací jednoho kilogramu plastů je možné ušetřit až dva kilogramy oxidu uhličitého. U jednoho kilogramu hliníku je to až deset kilogramů.

Cyrkl je určený jak pro firmy, tak i pro fyzické osoby a obce všech velikostí. Jeho základní funkce jsou uživatelům k dispozici zcela zdarma. Každý se tak může jednoduše zaregistrovat a přesně zadat, jaký odpadní materiál, vedlejší produkt či recyklát nabízí, případně o co má zájem. Tým odpadových odborníků pomáhá zjistit, zda je vybraný materiál vhodný a komu je jej možné v souladu se zákonem předat.

cyril-klepek2

Cyril Klepek

Mimo bezplatný účet nabízí Cyrkl také možnost zřízení prémiového účtu, který představuje způsob monetizace celého projektu. V rámci něj získává uživatel dodatečné služby, jako například možnost využít rad odpadových odborníků nebo si vytvořit profil s historií. „Nová prémiová služba byla logickým krokem pro další rozvoj tržiště. Firmy se k nám vrací, a proto je pro ně pohodlnější mít už vlastní profil, kde si budují svou historii i kredibilitu. Vzniká tak i důležitá důvěra mezi zájemci i nabízejícími,“ vysvětluje Klepek.

Cílem Cyrklu je nabídnout klientovi rychlou kontrolu materiálu a rychlé propojení s odběratelem na základě strojového učení, který vyhodnocuje jednotlivé nabídky obsahující všechen typ materiálu. To tento projekt podle Klepka odlišuje od celosvětové konkurence, která se buď soustředí na již hotový produkt, nebo provádí vysoce detailní pasportizaci nabízeného materiálu, což jim neumožňuje rychlé škálování nabídek.

booking-new-york-hlavni-1

Přečtěte si takéTechnologický industriál v byznysovém srdci Manhattanu. Booking.com představil nové newyorské sídloTechnologický industriál v byznysovém srdci Manhattanu. Booking.com představil nové newyorské sídlo

„Fungujeme ve světě, kde je trendem digitalizace. A právě transparentní data a informace o skutečném pohybu materiálů budou hrát prim. I proto si troufám tvrdit, že právě dnes je na novou síť či platformu jednoduše více než správný čas,“ dodává ředitelka partnerského Institutu cirkulární ekonomiky Soňa Jonášová.

V rámci pilotního projektu bylo až 15 % obchodů provedeno zahraničními společnostmi. Cyrkl by proto do budoucna chtěl rozšiřovat své služby do zemí střední Evropy. „Ukazuje se, že kontext dané země je vždy důležitý, ale v některých komoditách lze růst globálně velmi rychle. Do konce roku chceme mít přes 2 500 firem a z toho 10 až 15 % s prémiovým účtem. Náš cíl je globální odpadové tržiště, které vidí odpad jako zdroj a které propojuje původce odpadu s finálními zpracovateli,“ nastiňuje budoucí plány Cyril Klepek.

Více o fungování cirkulární ekonomiky a její perspektivě v České republice najdete v našem loňském rozhovoru z května, ve kterém jsme si o udržitelném fungování společnosti popovídali právě se Soňou Jonášovou a Cyrilem Klepkem.