Velký zelený plán. Microsoft chce být za deset let uhlíkově neutrální a zamést svou špinavou stopu od roku 1975
Stát se uhlíkově neutrální je velká výzva, kterou si položila řada společností. Jmenovitě například Amazon, FlixBus, IKEA, a nově také technologický gigant Microsoft. Ten chce uhlíkové neutrality dosáhnout do roku 2030 a do roku 2050 chce z přírody odstranit veškerou uhlíkovou stopu, kterou v ní zanechal od svého založení v roce 1975.
Právě tím se Microsoft odlišuje od ostatních společností, které si taktéž daly za cíl dosáhnout dříve či později uhlíkové neutrality. Tyto společnosti totiž většinou pracují s aktuální uhlíkovou stopou, kterou chtějí omezit na nulu, ale neohlížejí se za emisemi, které vyprodukovaly do té doby.
Mezi společnosti, kterým se již podařilo uhlíkové „neutrality“ dosáhnout, patří třeba přepravní letecká společnost EasyJet, která emise svých letadel řeší formou kompenzací. A pak tu jsou společnosti, které se na splnění tohoto cíle teprve připravují. Mez nimi například Amazon Jeffa Bezose, který chce tohoto cíle dosáhnout do roku 2040 především provozem elektromobilů.
Elektrické a vodíkové dopravní prostředky chce pro svou bezemisní činnost využívat také FlixBus, který si cíl stát se uhlíkově neutrální vytyčil na rok 2030. A ve stejném roce chce toho samého dosáhnout i motoristická show Formule 1. Nejenže emise nebudou produkovat samotné závodní monoposty, ale pořadatelé chtějí dosáhnout uhlíkové neutrality i u veškerých provozních operací, jako je transport týmů a techniky i jednotlivých akcí pořádaných v rámci celé soutěže.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProblematiku změny klimatu si podle svých slov dlouhodobě uvědomuje i Microsoft. Jak připomíná, od 17. století byly do ovzduší vypuštěny více než 2 biliony tun skleníkových plynů a většina z tohoto množství byla vyprodukována od šedesátých let minulého století.
Sedm hlavních pilířů
Proto Microsoft zahájil program, s pomocí kterého se chce postupem času dostávat do uhlíkové neutrality a následně po sobě uklidit i veškeré emise, které vyprodukoval za celé své fungování. Celý plán obsahuje sedm zásadních bodů, prostřednictvím kterých bude Microsoft tyto cíle naplňovat. Podrobně si o nich můžete přečíst na blogu Microsoftu.
Naplňování cílů bude financováno prostřednictvím uhlíkových poplatků, které zavedl již v roce 2012 a které v loňském roce navýšil. S tím souvisí i založení fondu, jehož úkolem bude podporovat inovace v oblasti klimatu a urychlit globální vývoj technologií pro snižování, zachycování a redukci oxidu uhličitého v ovzduší. V následujících čtyřech letech chce tímto způsobem Microsoft proinvestovat čtyři miliardy dolarů.
Svou snahu chce přitom upevnit ve vědě a matematice a řídit se tak postupy s racionálním základem, u kterých bude mít zcela jasnou představu o výsledku. Zároveň chce tuto snahu přenést i na pole politické iniciativy a podporovat takovou veřejnou politiku, jejímž cílem bude urychlení snižování a redukce emisí v ovzduší.
Dalším krokem bude vyvíjení digitálních technologií, které budou zákazníkům a dodavatelům po celém světě napomáhat ke snížení jejich vlastní uhlíkové stopy. Každým rokem pak bude Microsoft zveřejňovat výroční zprávu, která bude podávat detailní informace o průběhu a úspěchu iniciativy.
A v neposlední řadě se iniciativa dotkne i zaměstnanců společnosti, ve kterých Microsoft vidí jeden z největších přínosů v prosazování inovací. Proto jim začne vytvářet nové příležitosti, které pomohou více přispívat k celkovému úsilí Microsoftu.
Vzhledem k tomu, že Microsoft patří mezi jedny z největších podniků tohoto světa, jehož produkty využívají miliardy lidí, představuje velice důležitou posilu snahy dosáhnout globální uhlíkové neutrality. Tento úkol však nebude lehký a naše generace bude stát na jeho pouhém začátku.