Do Prahy přijíždí koloběžkové války. Tisíce strojů nasadí český Revolt a dorazí také estonský Scoot911

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

revolt-kolobezky2Insider

Foto: Revolt

Elektrické koloběžky Revolt

0Zobrazit komentáře

Pražané si pomalu zvykají na to, že stálou součástí ulic hlavního města se stávají i sdílené elektrické koloběžky. Jako první je do Česka přivezl americký startup Lime a přestože je celou dobu provází značné kontroverze, své fanoušky a pravidelné jezdce mají, a tak se nyní do Prahy chystají i další hráči. Můžeme se tak těšit na koloběžkové války, které již znají v jiných světových metropolích.

Vzhledem k vysokému konkurenčnímu boji sice americký Lime přesná čísla nepublikuje, nicméně podle našich informací by se mělo jednat již o několik stovek tisíc lidí, kteří si v Praze alespoň jednou elektrickou koloběžku vyzkoušeli. Takzvané mikromobilitě, kam patří také například sdílená kola či skútry, se v hlavním městě daří.

Tři největší hráči na poli sdílení kol a koloběžek, mezi nimiž jsou vedle Limu také tuzemské bikesharingové firmy Rekola a Freebike, zaznamenali v Praze v loňském roce celkem 1,7 milionu výpůjček. V součtu jejich uživatelé najeli během roku přes 3 miliony kilometrů a výhody sdílené mobility demonstruje i to, že jedno (elektro)kolo či koloběžku každý den obvykle využilo hned několik lidí, ve špičce až dvacet.

„Čísla za rok 2019 naznačují, že sdílená kola a koloběžky v Praze překročily hranici hraček pro okruh zapálených a staly se běžným způsobem, jak se po městě pohybovat po vlastní ose. Stovkám až tisícovkám lidí každý den řeší jejich potřebu: dostat se z bodu A do bodu B,“ vysvětluje pro CzechCrunch Roman Meliška, který se tématu mikromobility dlouhodobě věnuje.

lime-praha

Foto: Marek Rucinski

Elektrické koloběžky Lime v Praze

Pražané měli v loňském roce k dispozici zhruba tři tisíce prostředků udržitelné přepravy, ke kterým můžeme přiřadit také například elektrické skútry od škodovácké služby BeRider. Tolik „nových“ dopravních prostředků v ulicích ale pochopitelně představuje nápor na infrastrukturu, která v Praze často pokulhává.

„Když si uvědomíme, že podmínky pro mikromobilitu se v Praze zlepšují jen velmi ospalým tempem, získávají ta čísla ještě na hodnotě,“ doplňuje Roman Meliška, který z největších problémů současnosti jmenuje například sníženou bezpečnost při jízdě na koloběžce nebo nedostatek parkovacích míst pro tyto prostředky.

Snížená bezpečnost při jízdě na koloběžce je myšlena zejména v případě, kdy se řidič vydá na hlavní silnici mezi auta. V Praze totiž není dostatek jízdních pruhů vyhrazených právě pro kola a další podobné prostředky, a tak s nimi lidé často jezdí po chodníku. Tím však porušují pravidla a navíc je to jeden z hlavních důvodů, proč někteří lidé proti koloběžkám v Praze brojí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bude tak zajímavé sledovat, jak se bude situace vyvíjet, jakmile do ulic dorazí další koloběžky. K současným několika stovkám zelenobílých koloběžek Lime, kterých s příchodem léta ještě přibude, totiž přijede ještě téměř tisícovka žlutočerných modelů od Revoltu a s dalšími počítá také nový estonský startup Scoot911.

„Chápeme rozpaky nad zavedením dalších koloběžek, ale věříme, že aktuální situace nám dává příležitost to dělat lépe, zodpovědně a případně to naučit i ostatní podobné služby. Již teď Magistrátu nabízíme možnosti, jak bychom uměli jako provozovatel pomoci,“ říká šéf Revoltu Pavel Kuchta.

revolt-carsharing-pavel-kuchta-martin-matousek

Foto: Revolt

Martin Matoušek (CTO) a Pavel Kuchta (CEO) z Revoltu

Česká firma má již s provozováním sdílené mobility v Praze zkušenosti. Začínala s malými elektrickými autíčky, ke kterým postupně přidala i elektrické motorky a skútry a teď do ulic poslala prvních 300 koloběžek. Další vlnu pak chystá na duben, kdy má dorazit dalších 540 kusů. Vzhledem k tomu, že Lime plánuje mít letos v provozu okolo 1 500 koloběžek, celkem by se mělo v Praze objevit až k tří tisícům strojů, kola, skútry a další prostředky nepočítaje.

Prozatím se totiž neví, s čím má v plánu vyrukovat zmíněný Scoot911. Jedná se o nový projekt, který v Estonsku spustil Ričardas Šukys. Ten začínal v telekomunikačním byznysu a postupně se přes několik projektů v logistice a dopravě dostal až k současnému hitu v podobě sdílených elektrických koloběžek.

Plány jeho startupu Scoot911 jsou zatím známy jen zčásti, ale pro CzechCrunch Šukys prozradil, že do Prahy chce první koloběžky přivést už koncem února. Kolik jich bude ani jak přesně bude jeho služba vypadat, zatím neprozradil, ale potvrdil, že ambiciózní plán, který má na webu, platí. To by znamenalo během následujících měsíců začít fungovat nejen v Česku, ale také ve Švédsku, Litvě, Polsku, Španělsku, Itálii, Řecku nebo Německu.

filip-horky-boxed2

Přečtěte si takéFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světěFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světě

Scoot911 chce během roku 2020 dopravit do celkem 50 měst na 50 tisíc koloběžek, což je opravdu smělý plán a je otázka, jestli se ho vůbec podaří naplnit. Navíc na rozdíl od koloběžek Revoltu zatím o těch estonských prozatím nevědí ani na pražském Magistrátu.

„Kontakt s Prahou navázala pouze společnost Revolt, firma Scoot911 nikoliv,“ uvedl pro CzechCrunch náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr s tím, že firmu požádal, aby provoz projednala i s jednotlivými městskými částmi. Podle náměstka nicméně zástupci Revoltu problémy vytvořenými koloběžkami Lime vnímají a přijmou prý taková opatření, aby v jejich případě nenastávaly.

(Aktualizace 7. 2. Společnost Scoot911 v reakci na vyjádření náměstka Scheinherra uvedla, že se zástupci pražského magistrátu již několikrát jednali a v jednáních pokračují. Podrobnosti o vstupu Scoot911 do Prahy připravujeme.)

Jak taková opatření budou vypadat, zatím není úplně jasné. Šéf Revoltu Pavel Kuchta zmiňuje, že řešením problémů, kdy koloběžky překáží chodcům na chodnících, mohou být například odkládací zóny, jenže tam zatím čekají na vyjádření městských představitelů.

scoot911-min

Foto: Scoot911

Elektrické koloběžky Scoot911

„Ze startu budeme fungovat stylem free floating, jelikož nám kromě dvou městských částí nikdo dosud neposkytl data, kde bychom měli zřídit odkládací zóny. Jakmile bude mít magistrát nebo všechny městské části jasnou koncepci, zapracujeme je do naší aplikace a budeme po uživatelích chtít, aby stroje odkládali tam,“ vysvětluje Kuchta, podle kterého je potřeba, aby se vedení Prahy v tomto ohledu trochu rozhýbalo.

Zda k tomu skutečně dojde, se teprve uvidí, ale náměstek Adam Scheinherr přiznává, že i kdyby se Praha postavila proti dalšímu přílivu koloběžek, firmy od jejich nasazení nezastaví. „Bohužel stále platí, že nemáme kompetence regulovat podnikání v této oblasti, ačkoliv může docházet k negativním dopadům na veřejný prostor,“ doplňuje Scheinherr s tím, že v přípravě je proto návrh zákona, který by pomohl městům na služby sdílené mikromobility lépe reagovat.

S řešeními některých palčivých problémů, jako je právě jízda po chodníku, se ale snaží přijít i samotní provozovatelé. Americký Lime již oznámil, že začal testovat funkci, díky které by poznal, že řidič jede po chodníku a upozornil ho na to, a na stejné technologii pracují i v Revoltu.

someday-youll-return-4

Přečtěte si takéMoravský Silent Hill. Čeští vývojáři v dubnu vydají očekávanou hororovku Someday You’ll Return se známými kulisamiMoravský Silent Hill. Čeští vývojáři v dubnu vydají očekávanou hororovku Someday You’ll Return se známými kulisami

„Náš systém se snaží pomocí údajů z gyroskopu, akcelerátoru a GPS detekovat vibrace, rychlost a změny směru, a tak zjišťuje vhodnost typu komunikace,“ nastiňuje technologický šéf Revoltu Martin Matoušek. Firma pak díky tomu může zjistit i to, že někdo s koloběžkou neoprávněně manipuluje nebo že třeba leží na zemi. I válející se koloběžky všude možně jsou ostatně častým neduhem.

Vše je pochopitelně zčásti dílem také nedostačující infrastruktury, která není na tento typ přepravy vždy připravena, a byť je především v popisu práce města, aby ji dál rozvíjelo, pomoci by s tím mohly i samotné služby. Lime proto tento týden navrhl, že by mohl městu odvádět platby za využívání veřejného prostoru, jinými slovy za provoz svých koloběžek.

„Jelikož působíme ve veřejném prostoru, cítíme se zavázáni k tomu, abychom jeho využívání městu a i obyvatelům nějakým způsobem kompenzovali. Zároveň bychom velmi chtěli přispět k postupnému budování lepší infrastruktury pro cyklisty a uživatele ostatních lehkých dopravních prostředků,“ popisuje Ondřej Široký, provozní manažer Limu, s tím, že o možné podobě takového systému se nyní jedná.

revolt-min

Foto: Revolt

Revolt k elektrickým autíčkům a skútrům přidává i koloběžky

Samotný Lime nyní každopádně musí v Praze řešit první konkurenci, která sází prakticky na stejný model. Také koloběžku Revolt bude nutné odemknout jednorázovým poplatkem ve výši 25 korun s tím, že standardní částka za minutu jízdy jsou 4 koruny. Celková částka však nikdy nepřekročí 265 korun, takže pokud pojedete více než hodinu, už nic navíc platit nebudete.

Revolt navíc nabízí i výhodnější balíčky (s lepší nabídkou pro pravidelné řidiče začal i Lime), kdy se můžete dostat s cenou až na 2,66 koruny za minutu. Z každé jízdy se navíc uživateli připisuje 50 procent z ceny jako bonus k další jízdě. Se zmíněnou necelou tisícovkou koloběžek navíc Revolt nechce ani zdaleka skončit.

„Chtěli bychom letos mít v Praze 500 motorek, 2 000 koloběžek a 100 P2P vozidel,“ hlásí Pavel Kuchta a u P2P vozidel má na mysli auta v novém programu Revoltu, v rámci něhož mohou lidé nechat své auto sdílet přímo v aplikaci Revoltu a vydělávat, když s ním zrovna nejezdí. Jeho start je ale teprve v přípravě.

Na významném rozšíření svého vozového parku Revoltu pomáhá i nový investor Tomáš Färber, který stojí za společnostmi Tom Horn Gaming, Trust Pay či Puurex a za 8 milionů korun získal 30% podíl ve firmě. Dalších 10 procent získali přes platformu Fundlift menší investoři, kteří do Revoltu poslali 11 milionů korun. Zbylý podíl nadále drží spoluzakladatelé Pavel Kuchta a Martin Matoušek.

Velká Británie chce dát stopku vozům se spalovacími motory dříve. Zákaz jejich prodejů plánuje už na rok 2035

london-cars-min

Kdy se v Londýně přestanou prodávat auta se spalovacími motory?

0Zobrazit komentáře

Způsobů, jak bojovat proti znečišťování automobilovou dopravou, se státům nabízí hned několik. Některé z nich nabízí speciální pobídky pro nákup elektrických vozů, majitelům spalovacích vozů jsou navyšovány daně a někde platí zákazy vjezdu dieselům do center měst a stále jsou zakreslovány nové bezemisní zóny. Nejradikálněji chce k této problematice přistoupit Velká Británie. V úmyslu má zakázat prodej všech vozů se spalovacími motory, a to již v roce 2035.

Velká Británie si již dříve stanovila velice ambiciózní cíl, kterým je zákaz prodejů vozů, v jejichž útrobách se nachází spalovací pohonná jednotka. Tento záměr se ovšem nevztahoval na hybridní a plug-in hybridní vozy, které v sobě snoubí tradiční technologii spalování i technologii elektromotoru. Cíl měl být navíc původně naplněn až v roce 2040. Jenže nyní to vypadá, že Britové přesedlají na elektřinu o dost dříve a v daleko širším měřítku.

Současná vláda Borise Johnsona totiž prosazuje urychlení platnosti nového zákona o pět let, tedy na rok 2035, a rozšíření zákazu prodeje i na hybridní vozy. Podle vlády je toto jediný způsob, jak do roku 2050 dosáhnout téměř úplné uhlíkové neutrality celé země.

boris-johnson

Foto: Conservatives/Flickr

Boris Johnson

Boris Johnson zároveň podotkl, že plány vlády jsou ještě stále předmětem konzultace, a jedním dechem dodal, že jsou hledány cesty, jak dostat celou záležitost v platnost ještě dříve.

Datum bez plánu

Naopak britské Sdružení automobilových výrobců a obchodníků o celé záležitosti mluví jako o datu bez plánu a upozorňuje na to, že pro jeho realizaci je nutné více než jen investování do průmyslu. Sdružení vyzvalo vládu, aby spotřebitelům nabídla jasné nákupní pobídky a zajistila, aby si elektromobil mohli pořídit lidé ze všech příjmových skupin a ze všech regionů.

Edmund King, prezident automobilové asociace, varoval, že podobné rozšiřování zákonu by bylo spíše kontraproduktivní. Spotřebitelé podle něj budou nyní nakupovat spíše spalovací vozy ve strachu, že by nový hybrid nebyli sto v budoucnu prodat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak uvádí deník The Financial Times, zákaz by se momentálně dotkl až 98 % všech prodávaných vozů na ostrovech. Pro Brity to znamená, že od roku 2035 by si mohli pořídit pouze automobil s klasickými bateriemi, nebo s vodíkovou technologií.

Jsou potřeba změny i masivní investice

Aby byla Británie skutečně schopna do 15 let efektivně přejít na takto čistý plán, musela by výrazně zapracovat na své aktuální infrastruktuře pro nabíjení elektrických vozidel, což představuje náklady v řádech miliard liber. Zároveň by bylo nutné navýšit a obnovit státní pobídky pro nákup elektromobilů, které byly v loňském roce sníženy a zcela z nich byly vyřazeny plug-in hybridy.

Cena elektromobilu ve Velké Británii totiž v současné době dosahuje průměrně dvojnásobku hodnoty klasického vozu. I proto aktuální prodeje elektromobilů ve Velké Británii dosahují jen necelých 2 % z celkového objemu. V loňském roce se zde prodalo necelých 40 tisíc elektromobilů, ovšem objemy prodejů vozů s naftovým či benzínovým agregátem přesáhly 2 miliony prodaných kusů.

electricar

deus-ex-05

Přečtěte si takéJedna z nejlepších her historie slaví. Deus Ex má 25 letPředpověděla 11. září, nadvládu AI i pandemii. Před 25 lety vyšla jedna z nejlepších her všech dob

Ano, je pravda, že do budoucna můžeme počítat s nárůstem počtu elektromobilů i na britských silnicích. To ostatně potvrzuje i Ian Plummer, obchodní ředitel portálu Autotrader, který pro FT řekl: „Spotřebitelé se cítí připraveni na změnu. Jejich apetit a zájem jsou vysoké, protože environmentální zájmy hrají při nákupu silnou roli.“

Zároveň však dodává: „Ovšem to, co stále drží mnoho lidí zpátky, je cena.“ Nový plán Británie je proto přinejmenším velice odvážný a jeho dosažení bude skutečnou výzvou.